direct naar inhoud van 5.1 Geluidhinder
Plan: ELSPEET - NOORDWEST
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0302.BP01025-vg01

5.1 Geluidhinder

5.1.1 Algemeen

Op basis van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn er drie geluidsbronnen waarmee bij de vaststelling van bestemmingsplannen rekening gehouden dient te worden: wegverkeers-, railverkeers- en industrielawaai.

In en in de nabijheid van het plangebied zijn geen geluidzones vanwege railverkeers- of industrielawaai aanwezig. Beide onderdelen worden logischerwijs dan ook niet nader toegelicht in deze paragraaf. In deze paragraaf wordt uitsluitend ingegaan op het wegverkeerslawaai.

5.1.2 Wegverkeerslawaai

Artikel 76 van de Wet geluidhinder verplicht ertoe om bij een bestemmingsplan rekening te houden met de geluidzone van wegen, wanneer sprake is van realisatie van nieuwe geluidsgevoelige objecten binnen een geluidzone.
Op grond van artikel 74 Wgh heeft iedere weg van rechtswege een geluidzone, met uitzondering van:

  • wegen die liggen binnen een tot woonerf bestemd gebied;
  • wegen waarop een wettelijke snelheid geldt van ten hoogste 30 km/uur.

Het voorgenomen bestemmingsplan maakt de bouw van 78 woningen mogelijk, die in de Wet geluidhinder aangemerkt zijn als geluidsgevoelige functie. Het plangebied valt binnen de geluidszone van de Staverdenseweg(deel ten westen van kruising met Nachtegaalweg), waar een maximale snelheid van 50 km/uur geldt. Uit akoestisch onderzoek moet blijken of voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB op de gevels van de te bouwen woningen ten gevolge van het verkeer op deze weg. Voor bepaling van de geluidsbelasting in het plangebied is het tevens gewenst de effecten van het verkeer op de omliggende wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h te berekenen: Nachtegaalweg en Staverdenseweg(deel ten oosten van kruising met Nachtegaalweg). Formeel hebben deze wegen geen geluidszone, maar vanuit een goede ruimtelijke onderbouwing is het wel gewenst de effecten hiervan in beeld te brengen.

Akoestisch onderzoek
In het kader van dit bestemmingsplan is voor het plangebied door Tauw bv een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Het akoestisch onderzoek Actualisatie akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai bestemmingsplan Elspeet Noordwest van 30 oktober 2012 is als Bijlage 1 aan het bestemmingsplan toegevoegd. Uit het onderzoek blijkt dat:

  • ten gevolge van het wegverkeer op de zoneplichtige weg (westelijk deel Staverdenseweg) en de niet-zoneplichtige weg (oostelijk deel Staverdenseweg) de grenswaarde van 48 dB in het plangebied niet wordt overschreden.
  • ten gevolge van het wegverkeer op de niet-zoneplichtige weg (Nachtegaalweg) in een zone van circa 45 in het plangebied sprake is van een overschrijding van de grenswaarde van 48 dB. De geluidsbelasting in deze zone van 45 meter ligt tussen de 48 dB en 58 dB.

Aangezien de Wet geluidhinder niet van toepassing is op 30 km/uur wegen, valt de Nachtegaalweg niet onder het toetsingskader van de Wet geluidhinder. Echter in het kader van een goede ruimtelijke ordening moet worden getoetst aan het beleidskader geluid 2012. In dit beleidskader wordt aangegeven hoe de overweging wordt gemaakt of ook bij niet-gezoneerde geluidbronnen een aanvaardbaar leefklimaat onstaat. Hiervoor moet de gecumuleerde geluidbelasting worden bepaald (zonder aftrek conform art. 11 0g Wgh). Aan de gecumuleerde geluidbelasting wordt een GES-score toegekend. Volgens het beleidskader is er sprake van een onaanvaardbaar akoestisch woon- en leefklimaat als de gecumuleerde geluidbelasting 3 dB hoger is dan de ongecumuleerde geluidbelasting én als de GES-score 'onvoldoende' is. In dit bestemmingsplan is de gecumuleerde geluidbelasting vrijwel gelijk aan de ongecumuleerde geluidbelasting omdat de bijdrage van de Staverdenseweg op de bouwvlakken zo laag is dat het niet leidt tot een hogere geluidbelasting dan de ongecumuleerde geluidbelasting. De GES score van de gecumuleerde geluidbelasting bedraagt 'zeer matig' ter plaatste van de grens van de bouwvlakken die het dichtst bij de weg zijn gelegen. De verkaveling is zodanig dat de woningen die het dichtst bij de Nachtegaalweg zijn gelegen minimaal één geluidluwe gevel en een geluidluwe buitenruimte hebben. Uit de toetsing aan het beleidskader blijkt vervolgens dat sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.

De geluidbelasting van de Nachtegaalweg vormt in het kader van de Wet geluidhinder dan ook geen knelpunt voor de realisatie van het plan.

Om een aanvaarbaar binnenniveau in de woningen te kunnen garanderen is het bij de nadere invulling van het plangebied nodig dat bij woningen met een geluidbelasting hoger dan 53 dB wordt onderzocht of aanvullende gevelmaatregelen nodig zijn om een binnenniveau van 33 dB te garanderen.

Bij de aanvraag van de omgevingsvergunning dient aan de eisen uit het Bouwbesluit getoetst te worden.