direct naar inhoud van 4.6 Verkeer en vervoer
Plan: Klarenbeek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0285.3100-VS00

4.6 Verkeer en vervoer

4.6.1 Beschrijving, knelpunten en ontwikkelingen

VERKEERSONVEILIGHEID

De Hoofdweg/Klarenbeekseweg is een drukke doorgaande route door het dorp. Het profiel van de weg (geasfalteerd, grotendeels zonder laanbeplanting en met licht hellende bochten) maken dat vaak harder wordt gereden dan de toegestane 50 km per uur.

PARKEERGELEGENHEID

Het autobezit is de laatste decennia sterk toegenomen. Dit is in de vroeg-naoorlogse woonbuurten in Klarenbeek te merken. De parkeerdruk op de openbare wegen in de kern neemt toe. Verder kent het dorp een relatief ruime opzet en doen zich geen grootschalige parkeerproblemen voor. De diverse uitspanningen beschikken over eigen parkeerterreinen van voldoende omvang.

4.6.2 Beheersmaatregelen

VERKEERSONVEILIGHEID

Verkeers- en snelheidsremmende maatregelen zijn concrete technische ingrepen die niet in het bestemmingsplan worden geregeld. Ze zijn te allen tijde mogelijk binnen de neergelegde bestemmingen 'Verkeer-verblijfsgebied' en 'Verkeer'. Binnen deze laatste bestemming valt de Hoofdweg/Klarenbeekseweg. Het verkeersbeleid van beide gemeenten gaat uit van het doorgaande karakter van deze weg en een maximum snelheid van 50 km-uur. De overige wegen binnen de kern vallen binnen de 30 km/uur zone waarop de inrichting van deze wegen wordt aangepast.

afbeelding "i_NL.IMRO.0285.3100-VS00_0017.jpg"

De oversteekbaarheid van de Hoofdweg Klarenbeekseweg heeft de aandacht

PARKEERPLAATSEN

In het bestemmingsplan worden niet specifiek nieuwe parkeerplaatsen opgenomen. Voor het openbaar gebied is in het algemeen een bestemming 'Verkeer - Verblijfsgebied' opgenomen. Binnen deze bestemmingen zijn verschillende functies uitwisselbaar met elkaar, zoals parkeren, groen, speelvoorzieningen en wegen. Dit maakt een meer flexibel gebruik van de gronden mogelijk. Bij een eventuele behoefte aan meer parkeerplaatsen kan nader onderzoek in en overleg met de buurt leiden tot de aanleg van extra parkeerplaatsen binnen deze bestemming.

4.6.3 Nieuwe ontwikkelingen

Herinrichting Klarenbeekseweg/Hoofdweg

Met de voorgestane woningbouw aan de noordkant van het dorp, zal de Klarenbeekseweg/Hoofdweg meer dan nu een een functie vervullen als centrale dorpsstraat. Voor de toekomst zal de oversteekbaarheid van de weg verbeterd dienen te worden om een betere samenhang tussen beide dorpsdelen te verkrijgen.

De ingrepen die hiervoor nodig zijn, kunnen binnen de opgenomen bestemming Verkeer worden uitgevoerd. Op het moment dat deze ingrepen voorbij deze bestemming raken en bijvoorbeeld om wijzigingen vragen in de bestemming Groen of Agrarisch, dan is het wel noodzakelijk om hiervoor een omgevingsvergunning ten behoeve van het afwijken van het plan of een planherziening op te stellen.