Plan: | Putten Centrum |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0273.BP62113-0003 |
Het voorontwerp bestemmingsplan is vanaf 19 april 2010 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage gelegd in het gemeentehuis te Putten. Binnen deze periode bestond voor belanghebbenden de mogelijkheid om zijn/haar mening over het plan te geven. Verder zijn er op 20 en 26 april 2010 twee inloopavonden gehouden tijdens welke een korte presentatie over het plan is gegeven en er daarna gelegenheid was voor het stellen van vragen.
Deze publicatie was gelijktijdig bedoeld als bekendmaking ex artikel 1.3.1 Bro.
Zienswijzen met NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats van de indiener) mogen niet elektronisch beschikbaar komen. Dat is in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). In de huidige ruimtelijke ordeningspraktijk komen persoonsgegevens soms terecht in de toelichting of het vaststellingsbesluit. De Wet bescherming persoonsgegevens stelt strenge regels aan het openbaar maken van de NAW-gegevens.
In dit bestemmingsplan zijn alle insprekers "geanonimiseerd" verwerkt. Dit geldt ook voor rechtspersonen (Stichting, BV, e.d.) om misverstanden te voorkomen.
Inspraakreactie van [Inspreker 1] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Het pand (noodwoning) Harderwijkerstraat 1-c is in het bestemmingsplan niet als woning bestemd. Dit pand heeft een lange historie als woning. Gevraagd wordt om hieraan een woonbestemming te geven.
Beantwoording
Het gaat om een jarenlang bekend staande noodwoning. Deze woningen zijn in de nieuwe bestemmingsplannen voor de rest van de bebouwde kom op de verbeelding apart aangeduid als “kleine woning”. De maximale inhoud van woningen aangeduid als “kleine woning” mag niet meer bedragen dan de bestaande inhoud. Ook mogen deze woningen niet worden voorzien van een onderbouw en niet worden verplaatst.
In het ontwerpbestemmingsplan “Putten Centrum” wordt voor dit pand een soortgelijke regeling opgenomen.
Inspraakreactie van [Inspreker 2] te [Lunteren]
Inhoud van de inspraakreactie
Vestiging kantoren op verdieping
Inspreker 2 is eigenaar van het aan de Gervenhof gelegen woonwinkelpand, waarin de Lidl, de Action en Cruise Travel gevestigd zijn. Het achterste gedeelte van het pand is in gebruik als reisbureau, met daarboven kantoren. Op grond van de planregels is het gebruik van de bovenverdieping als kantoor niet toegestaan. Gevraagd wordt om het ontwerpbestemmingsplan zodanig aan te passen, dat de kantorenfunctie op het achterste gedeelte van genoemd pand behouden blijft.
Situering woningentrees
In het voorontwerpbestemmingsplan staat dat de entrees van woningen op de verdiepingen aan de voorzijde van de woningen gelegen dienen te zijn. De huidige entree van de kantoren van Cruise travel bevinden zich aan de parkeerplaatszijde van het pand. Het is de bedoeling dat die entree later voor de woningen gebruikt gaat worden. De vraag is nu of die zijde als voor- of achterkant gezien moet worden. Gevraagd wordt om de entree van de woningen ook aan de parkeerplaatszijde van het pand mogelijk te maken.
Beantwoording
Vestiging kantoren op verdieping
De bestaande kantoren boven de begane grond bouwlagen binnen de bestemmingen "Centrum" en "Gemengd" worden bij recht geregeld en in de regels wordt een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor het toelaten van nieuwe kantoren op de boven de begane grond bouwlaag gelegen bouwlagen.
Situering woningentrees
De bedoeling, dat woningen vanaf de voorzijde moeten worden ontsloten is dat de woningen en ook de ontsluiting op de straat/openbare ruimte georiënteerd zijn. Het betreffende pand is zowel aan de zijde van de Achterstraat als aan de Gervenhof op de openbare ruimte georiënteerd. Het is dus niet bezwaarlijk dat bestaande entree voor de kantoren ook voor de woningen gebruikt gaat worden.
Inspraakreactie van [Inspreker 3] te [Ermelo]
Inhoud van de inspraakreactie
Horeca-aanduiding
Op de verbeelding is de horeca-aanduiding op het perceel Dorpsstraat 28 niet juist aangegeven. De volgens de categorie "Horeca B" toegestane horeca is een stuk beperkter dan de horecabestemming die in het geldend bestemmingsplan is opgenomen en die ook aansluit bij het gebruik tot nu toe.
Vergroten horecabestemming
Daarnaast wordt gevaagd om ook op het achterste gedeelte van het perceel de aanduiding "Horeca C" te leggen.
Beantwoording
Horeca-aanduiding
In het voorontwerpbestemmingsplan is aan een gedeelte van het perceel over een diepte van 15 m de aanduiding "Horeca B" toegekend. Onder "Horeca B" vallen restaurants, grandcafé's, lunchrooms, brasserieën e.d., waaronder in elk geval niet begrepen: eetcafé's, cafetaria's, nachtclubs, bardancings en discotheken.
Evenals in het bestemmingsplan "Centrum 1990" wordt in dit bestemmingsplan een onderscheid gemaakt tussen horeca met (potentiële) negatieve uitstraling, zoals disco's, (feest)café's, cafetaria's en dergelijke en overige horeca, zoals koffieshops, restaurants, brasseriën. Belangrijk uitgangspunt met betrekking tot horeca is het weigeren van nieuwe nachthoreca en horecagelegenheden voor jongeren in het centrumgebied.
In het concrete geval gaat het om een (feest)café dat door omstandigheden enige tijd leeg staat. De eigenaar heeft echter plannen om de draad weer op te pakken. Op het voorste gedeelte van het pand (de eerste 10 meter) rust in het vigerende bestemmingsplan een aanduiding "H2". Op die gronden is het horecabedrijf in de vorm van een snackbar, dancing of café toegestaan. Ter plaatse van het voormalige feestcafé "Bubbels" is deze aanduiding gegeven.
De aanduiding "Horeca C", zoals opgenomen in geldend bestemmingsplan zal opnieuw op de verbeelding worden opgenomen.
Vergroten horecabestemming
Naar aanleiding van een eerder verzoek van de eigenaar in 2005/2006 om het pand uit te mogen breiden bijna tot op de perceelsgrens, en deze uitbreiding (ook) de functie restaurant / eetcafé te geven, heeft de eigenaar een aantal gesprekken gehad met de burgemeester over wat precies zijn plannen zijn. Kort gezegd zijn de plannen:
- voorste gedeelte: grand-eetcafé (een soort "De Schout van Ermel") en
-achterste gedeelte: kleinschalige festiviteiten zoals vergaderingen en verjaardagen (zaalverhuur).
Het college stond niet op voorhand afwijzend mits aan een aantal voorwaarden kan worden voldaan, zoals:
- de eisen uit het Besluit Horeca, Sport- en Recreatieinrichtingen Milieubeheer;
- de eigenaar van de aangrenzende steeg akkoord is met de plannen;
- samen met de eigenaar van de steeg geregeld wordt dat het bezoek niet via het achterterrein het pand kan verlaten.
Het is verder van groot belang dat de soort horeca duidelijk wordt vastgelegd en de kleinschalige festiviteiten dienen gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld een verplichting geluidsbeperkende bouwmaterialen te gebruiken, dan wel aan afspraken / beperkingen m.b.t. het geluidsniveau, om overlast te kunnen uitsluiten.
Naar aanleiding van deze inspraakreactie is besloten om op de locatie van het voormalige feestcafé Bubbels de aanduiding "Horeca C" te leggen. ,Het gemeentebestuur is bereid bent om met inspreker te overleggen om deze aanduiding in te leveren voor de aanduiding "Horeca B" en waarbij een ontwikkeling mogelijk is om het voorste gedeelte als grandcafé te gebruiken en het achterste gedeelte voor kleinschalige festiviteiten zoals vergaderingen en verjaardagen (zaalverhuur).
Vooralsnog wordt conform bovenstaande beantwoording alleen "Horeca C" mogelijk gemaakt op de verbeelding.
Inspraakreactie van [Inspreker 4] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Inspreker 4 vraagt de bestemming van de ruimte tussen de woningen Weverstraat 9 en 11 te wijzigen. Het betreft hier een oprit die geheel bestraat is.
Beantwoording
De tuinbestemming van dit voorterrein is conform de bestemming, zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan en is er op gericht om een (verdere) verstening van de voorterreinen te voorkomen. Eventuele bijgebouwen dienen binnen de bestemming "Wonen" te worden geplaatst.
Inspraakreactie van [Inspreker 5] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Vestiging kantoren op verdieping
Inspreker 5 vraagt om de bestemming "Centrum" zodanig te verruimen, dat de vestiging van kantoren op de verdieping is toegestaan. Een deel van de eerste verdieping van het pand Dorpsstraat 51-Achterstraat 34-36 is sinds jaar en dag als kantoor in gebruik.
Situering woningentrees
Verder wordt in het voorontwerpbestemmingsplan genoemd dat de entrees van de woningen op de verdieping aan de voorzijde gesitueerd dienen te worden. De huidige entree naar de verdieping bevindt zich aan de Achterstraat. Het huidige pand heeft feitelijk drie voorgevels. Gevraagd wordt om de bestemmingsomschrijving zodanig te verruimen dat de entrees naar de verdieping van dit pand zowel aan de Dorpsstraat, de Achterstraat als aan de pleinzijde gesitueerd mogen worden.
Beantwoording
Vestiging kantoren op verdieping
De bestaande kantoren boven de begane grond bouwlagen binnen de bestemmingen "Centrum" en "Gemengd" worden bij recht geregeld en in de regels wordt een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor het toelaten van nieuwe kantoren op de boven de begane grond bouwlaag gelegen bouwlagen.
Situering woningentrees
De bedoeling, dat woningen vanaf de voorzijde moeten worden ontsloten is dat de woningen en ook de ontsluiting op de straat/openbare ruimte georiënteerd zijn. Het betreffende pand is zowel aan de zijde van de Achterstraat als aan de Gervenhof op de openbare ruimte georiënteerd. De bestaande entree voor de kantoren kan dus ook voor de woningen gebruikt worden.
Inspraakreactie van [Inspreker 6] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Inspreker 6 vraagt om het bouwblok van de woning Brinkstraat 34 in verband met nieuwbouwplannen te wijzigen. Het huidige bouwblok biedt onvoldoende mogelijkheden om de nieuwbouw in te passen. De voorgevel van de nieuwe woning komt in het snijpunt te liggen van de belendende woningen Brinkstraat 30 en 36. Ten opzichte van de bestaande woning komt het nieuwe woonhuis ca 2 m naar voren.
Beantwoording
De nieuwe woning houdt het gemiddelde van de bestaande rooilijnen aan en blijft nog achter de woning Brinkstraat 30 en maakt geen inbreuk op zichtlijnen.
Uit stedenbouwkundig oogpunt wordt de nieuwe situatie acceptabel geacht. Het nieuwe bouwplan zal op de verbeelding worden ingepast.
Inspraakreactie van [Inspreker 7] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Inspreker 7 heeft geconstateerd, dat het pand (woonhuis) Weverstraat 3 ("Kleintje Pils") niet in het bestemmingsplan is opgenomen.
Hij verzoekt om dit pand alsnog op te nemen door middel van een bouwblok. Hij verzoekt tevens om het bouwblok ten opzichte van de regeling in het geldende meters naar achteren teleggen, waardoor het bestaande woonhuis in zijn geheel binnen het bouwblok komt te liggen en er bij nieuwbouw de bestaande parkeergelegenheid voor dit pand zoveel mogelijk gehandhaafd kan worden.
Beantwoording
Het bestaande woonhuis is abusievelijk niet op de verbeelding vermeld door middel van een bouwblok.
Uit stedenbouwkundig oogpunt is het verder aanvaardbaar om het bouwblok ten opzichte van het geldende bestemmingsplan naar achteren te leggen. De verbeelding zal worden aangepast.
Inspraakreactie van [Inspreker 8] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Algemeen
Inspreker 8 mist in het plan de vraagstelling: "Hoe aantrekkelijk is Putten voor de Puttenaren en toeristen na sluitingstijd van de winkels en op zondag?". Putten is op deze tijdstippen uitgestorven. Hij pleit voor meer horecagelegenheden bij elkaar die ook op de uren dat de winkels gesloten zijn open zijn.
Nieuwbouw Brinkstraat
Verder is Inspreker 8 van mening, dat de geplande nieuwbouw aan de Brinkstraat veel te hoog is. Deze nieuwbouw staat op gespannen voet met wat hierover in de Inbreidingsnota is opgenomen.
Parkeren
Een aspect dat weinig aandacht krijgt is de parkeersituatie. Door het voornemen om meer winkels en horeca toe te laten, het invoeren van autovrije gebieden en de toekomstige bebouwing aan de Brinkstraat/Koesteeg zal er meer behoefte ontstaan aan parkeerplaatsen voor langparkeerders en voor de bezoekers van de winkels en horecagelegenheden Dit zal ook gevolgen hebben voor de parkeersituatie aan de Brinkstraat. In het plan is onvoldoende voorzien, dat het parkeren zich ook zal verplaatsen naar de Spoorstraat en de Van Haersma de Withstraat.
Beantwoording
Algemeen
In de toelichting op het voorontwerpbestemmingsplan worden allerlei handreikingen gedaan, waaronder ook de versterking van de woonfunctie en de kwaliteit van de horeca-voorzieningen, om de aantrekkelijkheid van het dorpscentrum te vergroten.
Voor het centrumgebied heeft de gemeente de voorkeur om horecagelegenheden zoveel mogelijk te clusteren in een beperkt aantal concentratiegebieden. Los hiervan kunnen her en der verspreidde restaurants, lunchrooms en brasseriën bijdragen aan de verblijfskwaliteit van het centrumgebied. Het zelfde geldt voor de ontwikkeling van een aantal terrasgebieden.
Uitgangspunt is wel, dat er geen nieuwe nachthoreca en specifieke horecagelegenheden voor jongeren in het centrum bijkomen.
Nieuwbouw Brinkstraat
In 2009 en 2010 heeft het college een vrijstellings- en projectbesluit genomen voor de nieuwbouw aan de Brinkstraat. In de beantwoording van de hiertegen namens Inspreker 8 ingediende zienswijzen is uitvoerig ingegaan op zijn bezwaren hiertegen.
In het kader van de inspraakprocedure volstaat de gemeente met daarnaar te verwijzen. Tegen de vrijstelling en het projectbesluit heeft Inspreker 8 beroep ingesteld bij de rechtbank.
Parkeren
In de toelichting op het voorontwerpbestemmingsplan is uitvoerig ingegaan op de parkeersituatie in het centrum. Uit onderzoek is gebleken, dat het centrum over voldoende parkeerplaatsen beschikt. Wel varieert de verkeersafwikkeling van de verschillende parkeerplaatsen. Hierdoor ontstaat op enkele plaatsen periodiek een toename. Bij nieuwe ontwikkelingen moet rekening worden gehouden, dat er voldoende parkeerplaatsen komen.
In het vrijstellings- en het projectbesluit voor de nieuwbouw aan de Brinkstraat is uitvoerig ingegaan op de specifieke parkeersituatie in dat gebied in samenhang met het nieuwbouwplan. Er wordt geen knelpunt verwacht. Het is niet aannemelijk, dat bijvoorbeeld de parkeerdruk aan de Van Haersma de Withstraat zal toenemen. De gemeente volstaat met daarnaar te verwijzen.
Inspraakreactie van [Inspreker 9] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Bestemming Kerkplein 7
Inspreker 9 vraagt om de horecamogelijkheden voor de eerste verdieping, zoals die in het geldende bestemmingsplan zijn opgenomen te handhaven. De exploitant heeft plannen om de eerste verdieping boven restaurant De Marktmeester aan het Kerkplein bij de bedrijfsvoering te betrekken.
Bestemming Achterstraat 1
Het tweede deel van de reactie van Inspreker 9 gaat over de invulling van het achterterrein van het perceel Achterstraat 1. Het blijkt erg lastig om het eerder overeengekomen woningbouwproject financieel rond te krijgen. Zijn voorkeur gaat nu uit naar één of twee woningen geschakeld op de achterzijde en één of twee woningen in het bestaande pand op de eerste en tweede etage
Beantwoording
Bestemming Kerkplein 7
In het geldende bestemmingsplan "Centrum 1990" zijn alleen voor detailhandel boven de begane grond bouwlaag beperkingen opgenomen. Zo is de bovenverdieping van het pand Dorpsstraat 47 (Fat Alice) ook als restaurant in gebruik.
Besloten is om de bestaande restaurants die op de bovenverdieping gevestigd zijn bij recht te regelen en voor de overige gevallen een ontheffingsmogelijkheid in het bestemmingsplan op te nemen. Gelet op de openingstijden van restaurants (vooral 's avonds) heeft dit geen nadelige gevolgen voor de parkeerdruk in het centrum.
Bestemming Achterstraat 1
Het achterterrein van de locatie Achterstraat 1 is één van de ontwikkelingslocaties in het centrum. Ten behoeve van deze locatie is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die voorziet in maximaal acht woningen. De voorwaarden waaronder de wijzigingsbevoegdheid mag worden toegepast, verzet zich in principe niet tegen een wijziging van de plannen, zoals nu aangevraagd door Inspreker 9.
De wijzigingsbevoegdheid is vrij globaal omschreven. Zo mag de bestemming worden gewijzigd voor maximaal acht woningen en mag deze maximaal uit twee bouwlagen bestaan. Minder woningen mag dus volgens het voorontwerpbestemmingsplan ook.
Uitgangspunt blijft echter, dat de woningen op het achterterrein dienen te passen binnen het Kwalitatieve woningbouwprogramma (KWP).
Inspraakreactie van [Inspreker 10] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
De eigenaar van dit kantoor verzoekt om het bestemmingsplan zodanig te wijzigen, dat kantoren zijn toegestaan op de bovenverdiepingen van gebouwen die gevestigd zijn binnen de bestemmingen "Centrum"en "Gemengd".
Beantwoording
De bestaande kantoren boven de begane grond bouwlagen binnen de bestemmingen "Centrum" en "Gemengd" worden bij recht geregeld en in de regels wordt een ontheffingsmogelijkheid opgenomen voor het toelaten van nieuwe kantoren op de boven de begane grond bouwlaag gelegen bouwlagen.
Inspraakreactie van [Inspreker 11] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Op de verbeelding van het voorontwerpbestemmingsplan staat een kleiner bouwblok voor dit horecabedrijf (Partycentrum de Huifkar) dan in het geldende bestemmingsplan.
Verder mag er alleen een bedrijfswoning worden gebouwd boven de eerste bouwlaag, dit is ook een beperking in vergelijking met het geldende bestemmingsplan.
Beantwoording
Voor het voorontwerpbestemmingsplan "Putten Centrum" is de bestaande situatie uitgangspunt. Het plan is in essentie een conserverend bestemmingsplan.
Bij de opstelling van het ontwerpbestemmingsplan is het niet de bedoeling geweest om geldende bouw- en gebruiksmogelijkheden te beperken.
Te tegemoetkoming aan de inspraakreactie wordt voorgesteld, dat het huidige bouwblok en de bouwmogelijkheden en ook terreininrichting (parkeerplaats) uitgangspunt zijn voor de verbeelding.
Inspraakreactie van [Inspreker 12] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Inspreker 12 heeft een uitgebreide inspraakreactie geschreven, waarin behalve op een aantal beleidsmatige aspecten ook op detailonderdelen wordt ingegaan.
Algemeen
Door de grote mate van behoudendheid, blijven vele kansen liggen. De stimulans die met name van groenbestemmingen uit kan gaan, wordt op veel plekken gemist.
Multi Functioneel Plein
Als gevolg van de mogelijke bouw van een MFC bij het gemeentehuis ontstaan er kansen om het plein her in te richten. Door een duidelijk onderscheid te maken in één parkeer/evenementen plein, een heldere ontsluiting en verder brede stoepen en het toevoegen van gebouwen kan het plein een meerwaarde krijgen voor het centrum. Maar daarnaast ook een betere veiligheid bij zomerfeesten.
Inspreker 12 heeft dit in een aantal varianten uitgewerkt, waarnaar op deze plaats wordt verwezen.
Bestemmen paden en stegen voor verkeersdoeleinden
Inspreker 12 pleit er voor om stegen en paden voor verkeersdoeleinden te bestemmen, Voor behoud van doorsteekjes en dorpskarakter zijn deze steegjes van groot belang. Zo verdient bijvoorbeeld de loop van de oude Spoorstraat een vastlegging in het bestemmingsplan.
Groen voor bedrijven, kantoren e.d.
Inspreker 12 pleit ervoor om de gronden voor kantoren, bedrijven e.d. voor tuin of groen te bestemmen.
Inleveren groen
Inspreker 12 vindt het jammer, dat in het centrum zoveel groen wordt ingeleverd. Voortuinen verdwijnen en rooilijnen schuiven op.
Erf- en tuinbestemmingen
Het is Inspreker 12 opgevallen, dat sommige wonen veel voortuin hebben en weinig erf. Wat meer gelijkheid in bouwmogelijkheden lijkt hem beter dan te strakke grenzen rond bestaande bebouwing.
Bestemmen parkeervakken Gervenhof achter het winkelpand aan de Gervenhof
Het achterste gedeelte van het voormalige perceel van Blankespoor dient binnen de bestemming "Verkeersdoeleinden" te worden gebracht.
Bestemming Engweg 57-57-a
Het vloerenhuis aan de Engweg 57-57-a is voor Horeca bestemd.
Bestemming Kerkstraat 45-51
Afgelopen jaar is voor dit perceel een bouwvergunning verleend voor zorgwoningen. Deze zijn nog niet opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan.
Bestemming schuur aan de Papiermakerstraat 3
Inspreker 12 vraagt zich af waarom een schuur op het perceel Papiermakerstraat 3 voor "Wonen" bestemd is.
Bestemming tuinen aan de Papiermakerstraat
Aan de oostzijde van de Papiermakerstraat is een aantal tuinen voor verkeersdoeleinden bestemd.
Ontbreken aanduidingen
Bij sommige woningen ontbreekt de aanduiding op de verbeelding of loopt de begrenzing niet goed.
Bestemming Achterstraat 23-25
De erker van de woning dient binnen de aanduiding karakteristiek te worden gebracht.
Op de verbeelding staat dit pand abusievelijk als een vrijstaande woning aangegeven. Het is al zo'n 85 jaar een dubbel woonhuis.
Inspreker 12 vraagt om het achterste gedeelte van de tuin binnen de bestemming "Wonen" te brengen en aan het openbare pad een verkeersbestemming te geven, hetgeen meer recht doet aan de huidige situatie.
Beantwoording
Algemeen
Voorafgaand aan het voorliggende voorontwerpbestemmingsplan is een "Nota van uitgangspunten" (centrumvisie) opgesteld. Deze centrumvisie is gericht op het geven van antwoorden op vragen als "waardoor wordt het centrum gekenmerkt" en "welke problemen doen er zich voor", "welke sterke en zwakke punten zijn er "en "welke perspectieven bestaan er". Samen met de "Nota van uitgangspunten" die integraal in de plantoelichting is opgenomen, moet het bestemmingsplan het beleid gaat vormen voor het centrum waarin op heldere wijze de aspecten beheer, herstructurering en intensivering gecombineerd worden.
Putten karakteriseert zich vanwege de "groene" uitstraling van de omgeving van het dorp en de ligging aan de rand van het bos. De gemeente is het met Inspreker 12 eens, dat het centrum van Putten deze karakteristiek mist en zich hierdoor kenmerkt als een "versteend" centrum. Om aansluiting te vinden op de groene omgeving zal, als onderdeel van op te stellen integraal herinrichtingsplan, onderzocht worden welke structurerende groenelementen in het dorp (terug)gebracht kunnen worden.
Binnen de bestemming "Centrum, "Verkeer" en "Verkeer - Verblijfsgebied” is het mogelijk om groenvoorzieningen te realiseren. Het toevoegen van een "groene" karakteristiek aan het centrum is hierdoor goed uitvoerbaar.
Multi Functioneel Plein
In de Centrumvisie is opgenomen, dat er onderzoek zal worden verricht naar de herinrichting van het Fontanusplein en de bouw van een Multi functioneel centrum bij het gemeentehuis. De bouw van een multi functioneel centrum bij het gemeentehuis is voorlopig van de baan.
Het Fontanusplein en Kerkplein hebben in het bestemmingsplan de bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" gekregen. Binnen deze bestemming kan de Papiermakerstraat behouden blijven. Het opstellen van terrassen is geregeld middels het gemeentelijke terrassenbeleid en is dus niet relevant voor het bestemmingsplan.
Als onderdeel van het op te stellen totaal herinrichtingsplan voor het centrum zal ook onderzocht worden op welke wijze ook de kwaliteiten van het plein nog beter tot zijn recht kunnen komen.
Bestemmen paden en stegen voor verkeersdoeleinden
Wegen met een functie voor het doorgaande verkeer zijn in het voorontwerpbestemmingsplan bestemd als "Verkeer". Alle overige wegen in het plangebied zijn bestemd tot "Verkeer - verblijfsgebied. De parkeerterreinen hebben eveneens deze bestemmingen gekregen.
Niet structurele paden en paden waarvan de eigendom, het beheer en onderhoud niet bij de gemeente liggen, zijn in het algemeen binnen de andere bestemmingen gebracht. Dit doet echter niet af , dat deze paden een bepaalde kwaliteit aan het gebied toevoegen.
Groen voor bedrijven, kantoren e.d.
Binnen alle bestemmingen is het mogelijk om groenvoorzieningen te realiseren. In de meeste situaties waar dit zich echter voordoet, zijn de voorterreinen in gebruik ten behoeve van de hoofdfunctie, o.a. parkeren.
Inleveren groen
Voor de als "Wonen" bestemde gronden zijn veelal stroken met de bestemming "Tuin"opgenomen.
Erf- en tuinbestemmingen
Deze opmerking is in tegenspraak met de eerdere reactie over het inleveren van groen.
Bestemmen parkeervakken Gervenhof achter het winkelpand aan de Gervenhof
De parkeervakken achter het winkelpand aan de Gervenhof zijn binnen de bestemming “Verkeer – verblijfsgebied” gebracht.
Bestemming Engweg 57-57-a
De bestemming van dit perceel is aangepast van “Horeca” naar “Detailhandel”.
Bestemming Kerkstraat 45-51
Deze in aanbouw zijnde zorgwoningen zijn in het ontwerpbestemmingsplan meegenomen.
Bestemming schuur aan de Papiermakerstraat 3
Deze "schuur is ook in het geldende bestemmingsplan evenals in het daaraan voorafgaande bestemmingsplan Centrum uit 1974 al voor woondoeleinden bestemd. Uit planologisch oogpunt is het aanvaardbaar om deze karakteristieke "schuur" tot woning te verbouwen.
Bestemming tuinen aan de Kelnarijstraat
In het ontwerpbestemmingsplan zal aan deze gronden de bestemming "Tuin" worden gegeven.
Ontbreken aanduidingen
De verbeelding is op dit onderdeel nog eens zorgvuldig nagelopen en daar waar nodig aangepast.
Bestemming Achterstraat 23-25
De bestaande erker is binnen de aanduiding "karakteristiek" gebracht. Verder is de aanduiding veranderd tweeaaneen.
Het is aanvaardbaar om het achterste gedeelte van zijn tuin ook binnen de bestemming "Wonen" te brengen. Het daarnaast gelegen pad dat bij de woningen Molenstraat 30-40 hoort, is echter te beschouwen als een niet structureel pad en daarom bestemd voor "Tuin".
Inspraakreactie van [Inspreker 13] te [Putten]
Inhoud van de inspraakreactie
Inspreker ervaart de aan het perceel Kerkstraat 90 gegeven bestemming “Detailhandel” voor de door hem beoogde ontwikkelingen als te knellend.
In de reactie wordt verwezen naar overleg, dat inspreker in 2005 gehad heeft met toenmalig wethouder Fabriek over mogelijke ontwikkelingen aan de Kerkstraat, waarbij boven een nieuw te realiseren winkelpand een aantal appartementen zou worden opgericht.
De gedachten gaan uit naar een bouwwerk van drie lagen, met op de begane grond winkelruimte en optioneel woningen. Om dit te realiseren is in elk geval aanpassing van de bouwregels en de toegestane goot/nokhoogte van het bestemmingsplan noodzakelijk. Gedacht wordt aan een gemengde bestemming.
Beoordeling
Algemeen.
Naar aanleiding van het bedoelde overleg heeft de gemeente in 2005 aan de adviseur laten weten, dat het verzoek betrokken zou worden bij de opstelling van het nieuwe bestemmingsplan voor het dorpscentrum. Dit heeft er echter niet toe geleid om aan het betrokken perceel een gemengde bestemming te geven. In het voorontwerpbestemmingsplan is aan het perceel Kerkstraat 90 de bestemming “Detailhandel” toegekend. Binnen dit bestemmingsvlak staat een bouwvlak aangegeven met een maximum goot- en nokhoogte van 5 m en 8 m.
In het voorontwerpbestemmingsplan is binnen de bestemming “Detailhandel” de functie wonen boven de begane grond bouwlaag onbeperkt toegestaan. Na afloop van de inspraakprocedure is besloten om de woonfunctie binnen de bestemming “Detailhandel” te beperken tot één woning, c.q. het bestaande aantal woningen.
Woningbouwcijfers
Eind vorig jaar is de gemeente geconfronteerd met tegenvallende woningbouwcijfers, dit als gevolg van een uit provinciaal en regionaal onderzoek gebleken verminderde woningbehoefte op de Noord Veluwe. Voor de gemeente Putten komt dit er op neer, dat er tot 2020 ca 550 woningen gebouwd mogen worden. Er zijn op dit moment echter al harde plannen voor bijna 600 woningen. De totale planvoorraad (harde en zachte plannen) in onze gemeente bedraagt momenteel ca 1000 woningen. In deze aantallen is geen rekening gehouden met een woningbouwontwikkeling op de locatie aan de Kerkstraat. Dit komt erop neer, dat als aan het verzoek meegewerkt wordt dit ten koste gaat van andere plannen. Daarnaast kunnen, hoewel de locatie aan de binnenring ligt, vraagtekens gezet worden bij de toegevoegde stedenbouwkundige waarde van een grootschalige ontwikkeling op deze locatie. De locatie heeft veel meer een relatie met het dorpse karakter van de Kerkstraat dan met de Engweg. De inspraakreactie geeft geen aanleiding om in het ontwerpbestemmingsplan een appartementenontwikkeling op deze locatie mogelijk te maken.