direct naar inhoud van 1.4 Reikwijdte van het project
vastgesteld
NL.IMRO.0268.PB140W28-VG01

1.4 Reikwijdte van het project

Een deel van het tracé vanuit de plassen naar de los- en laadplaats bevindt zich binnendijks. Met de uitspraak van 22 december 2010 van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het bestemmingsplan Landschapszone een onherroepelijke status gekregen. Dit plan staat aan de aanleg van het (overgrote) deel van het binnendijks tracé van de werkroute niet langer meer in de weg.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.PB140W28-VG01_0002.png"

Afbeelding 2: de rode lijn betreft een globale aanduiding van het binnendijks trace door bestemmingsplan Landschapszone

De dijkopgang, de kruising met de Waaldijk/ Oosterhoutsedijk (waarvoor reeds een vergunning door het waterschap is afgegeven) en het tracé dat door de uiterwaarden loopt, maakt wel deel uit van dit projectafwijkingsbesluit. Hieronder is dit tracé, alsook de aanmeervoorziening voor schepen aangeduid.

afbeelding "i_NL.IMRO.0268.PB140W28-VG01_0003.jpg"

Afbeelding 3: buitendijks tracé van de werkroute annex aanmeervoorziening binnenschepen

Meer in concreto zal de transportweg bestaan uit een asfaltlaag (met daaronder funderingsmateriaal en zand) dan wel betonplaten van circa 6 meter breed. De transportweg wordt gebruikt door vrachtwagens voor de afvoer van zand en grind van in totaal 5,5 miljoen m3. Het aantal vrachtwagens bedraagt circa 18 vrachtwagens per uur op werkdagen van 06:00-22:00 uur. De toegestane rijsnelheid bedraagt 30 km/uur. De transportweg eindigt bij de afmeervoorziening in een (geasfalteerde) laadplek van 50 meter lang en 25 meter breed. Direct naast de transportweg wordt een buisleiding voor de aanvoer van Waalwater aangelegd. De buisleiding wordt ingegraven en komt onder de grond te liggen. De diameter van de buisleiding is circa 300 mm.

In de plas in de Oosterhoutse waarden wordt een aanlegvoorziening aangelegd. Daartoe worden 6 spudpalen gepositioneerd, waaraan de schepen zullen kunnen aanmeren. De monding van de haven zal worden uitgebaggerd om de bevaardbaarheid weer mogelijk te maken. Het laatste valt binnen regulier onderhoud van de vaarweg en valt buiten het toepassingsbereik van dit projectafwijkingsbesluit.

De vrachtwagen lost in een losbunker met een transportband. Met deze transportband worden de schepen geladen. De losbunker en de transportband hebben tezamen een lengte van circa 31 meter. Het aantal schepen per dag bedraagt 4 tot 5. Op de laadplaats zullen met betrekking tot de schepen alleen laad- en geen losactiviteiten worden verricht.

De transportweg, de buisleiding en de laadplaatsen zullen na aanleg circa de komende tien jaar in gebruik zijn.