Plan: | Nijmegen Vossenpels Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP22100-OH01 |
Het voorontwerpbestemmingsplan is conform artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke Ordening in vooroverleg toegestuurd aan de betreffende personen en instanties.
Ingevolge 3.1.6 Bro dienen de uitkomsten van het krachtens 3.1.1 Bro gevoerde vooroverleg terug te keren in de toelichting van het ontwerp plan.
Hierbij dient te worden opgemerkt dat de Inspectie Leefomgeving en Transport de gemeente Nijmegen op 21 december 2011 heeft laten weten dat de VROM-Inspectie inhoudelijk niet meer zal reageren op het plan dat conform artikel 3.1.1. Bro of artikel 5.11. Bro aan ter advisering wordt aangeboden. In plaats van toetsing vooraf kiest het rijk voor systeem- of themagerichte onderzoeken achteraf.
De buurgemeente Lingewaard stelt dat "beide gemeenten in goed overleg, gezamenlijk aan de verbetering van HOV-, fiets-, en autoverbindingen werken" .Afgesproken is om gezamenlijk en gelijktijdig een ontwerp voor de Dorpensingel aan de gemeenteraden te presenteren met als discussiepunt een “knip” in de bestaande route.In tegenstelling tot gemaakte afspraken is, in de toelichting van dit bestemmingsplan opgenomen dat er een knip komt in de Vossenpelsestraat. Tevens wordt om overleg verzocht.
De gemeente Nijmegen is voornemens aan het verzoek om overleg gehoor te geven.
Het Platform Waalsprong vindt, met betrekking tot de gewenste detailhandelsstructuur, de verwijzing naar het Advies Detailhandelsstructuur van Droogh Trommelen en Broekhuis uit 2004 wat gedateerd. Op initiatief van de GEM Waalsprong heeft inmiddels in augustus 2011 een herijking plaats gevonden. Het ligt meer voor de hand daaraan te refereren.
Op basis van het advies van Droogh Trommelen wordt gesteld dat de huidige supermarkt langer gehandhaafd kan blijven. Momenteel zijn echter ook de voorbereidingen voor het bestemmingsplan Kern Lent en Visveld in een vergevorderd stadium. Daarin is opgenomen dat de supermarkt zal worden verplaatst en dat de functie van het achterblijvende pand zal worden gewijzigd. Slechts maximaal 200 m2 detailhandel blijft op het perceel mogelijk en een supermarkt is niet toegestaan. Ook is in het bestemmingsplan Kern Lent en Visveld opgenomen dat de detailhandelsfunctie wordt verwijderd van die panden, die weliswaar een detailhandelsfunctie hebben maar er op dit moment geen gebruik van maken. Het uitoefenen van detailhandel in de kern Lent (nabij de Vossenpels) wordt daarmee voor een deel actief onmogelijk gemaakt.
In het kader van het voorontwerp bestemmingsplan Kern Lent en Visveld het Platform bezwaar gemaakt tegen de plannen met betrekking tot de detailhandel. Dit omdat het beleid dienaangaande haaks staat op de visie Kern Lent, die sinds het jaar 2000 is ontwikkeld.
De kern Lent is de vaste factor in de plannen voor de Waalsprong. Het gaat ons absoluut te ver om daar de detailhandel, die er "altijd" al is geweest weg te bestemmen en even verderop nieuwe detailhandel te realiseren.
Het Platform dringt er verder op aan om de beide plannen (Kern Lent/Visveld en Vossenpels Zuid) zorgvuldig naast elkaar te leggen. Bestaande voorzieningen onmogelijk maken om ze elders, op een steenworp afstand, weer toe te staan is - in onze ogen - een onjuiste beslissing.
De gemeente is van mening dat een belangrijk deel van de bezwaren betrekking hebben op het naastgelegen bestemmingsplan Kern Lent. Uitgangspunt bij dat plan, waarover het College naar verwachting begin februari 2012 een besluit neemt, is om bezwaarmakers tegemoet te komen zodat gevoeglijk niet meer gesproken kan worden over "onmogelijk maken van bestaande voorzieningen om ze vervolgens elders, op een steenworp afstand, weer toe te staan". De bestaande supermarkt Jan Linders mag overigens op basis van het overgangsrecht ook de bedrijfsvoering voortzetten.
De opmerkingen van het Platform zijn voor de gemeente aanleidingen geweest randtotalen op te nemen voor het aantal toegestane m2 detailhandel (en ook horeca) voor de ontwikkelbestemmingen Gemengd 2 en Gemengd 3.
De provincie Gelderland constateert dat in het voorontwerp geen provinciale belangen in het geding zijn. De provincie vraagt zich echter af of het wijs is, mede in relatie tot de plannen voor de Citadel, om in dit bestemmingsplan kleinschalige kantoren in alle bestemmingen “gemengd” mogelijk te maken. De kantorenmarkt is dermate stabiel dat elk nieuw kantoor een ander kantoor overbodig maakt.
De gemeente merkt op dat de plannen voor de Citatel voorlopig niet opgestart zullen worden. Voorts is in het voorliggende plan bewust gekozen voor onderlinge uitwisselbaarheid van functies. Hiermee kan flexibel worden ingespeeld op nieuwe trends, zoals ook de vraag naar moderne kantoorlocaties in het overgangsgebied van tradionele woonwijken naar landelijk gebied. Het ligt niet voor de hand dat Vossenpels Zuid geheel zal worden ingevuld met kantoren. Hooguit zal verspreid in het gebied hier en daar een solitaire, kleinschalige kantoorvestiging ontstaan. Vossenpels zal een gemengde wijk worden, geen monofunctionele wijk.
Het Waterschap Rivierenland stelt voor de tekst bij Ontwerp, sub 'ontwerp afwatering de zin dat de bestaande A-watergangen hun status behouden met uitzondering van het oostelijk deel van watergang 107627 A " te veralgemeniseren.
Op de verbeelding hebben alle huidige sloten de dubbelbestemming water gekregen. Hierbij plaatst het WSRL 2 kanttekeningen:
Het WSRL stelt tenslotte voor de zin "Ter voorkoming van wateroverlast mag uitsluitend worden gebouwd en verharding worden aangelegd als de berekende retentiecapaciteit in oppervlaktewater, voor de berging van hemelwater, in dan wel buiten het plangebied gerealiseerd wordt" in de regels op te nemen.
De gemeente neemt laatstgenoemde suggestie over en voegt een dergelijke bepaling toe aan de algemene bouwregels. De resultaten van het overleg dat tussen partijen gaande is, zullen - indien mogelijk - worden verwerkt in het plan lopende de procedure.