direct naar inhoud van 6.3 Artikelsgewijze toelichting
Plan: Nijmegen Vossenpels Zuid
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP22100-OH01

6.3 Artikelsgewijze toelichting

Hoofdstuk 1: Inleidende regels

In artikel 1 is een aantal noodzakelijke begripsbepalingen opgenomen welke worden gebruikt in de regels.

Artikel 2 regelt de wijze van meten.

Hoofdstuk 2: Bestemmingsregels

In het bestemmingsplan zijn de volgende bestemmingen opgenomen, die in de onderstaande artikelen van regels zijn voorzien:

Functie   Gemengd 1   randtotaal   Gemengd 2   rand
totaal  
Gemengd 3   rand
totaal  
Wonen   ja     ja     Ja    
Kantoren   Ja, max. 350 m2   n.v.t   ja, max 350 m2   n.v.t   Ja, max. 350 m   n.v.t  
Dienstverlening   Ja   n.v.t   Ja   n.v.t   Ja   n.v.t  
Beroep en bedrijvigheid   Categorie 1 en 2   n.v.t   Categorie 1 en 2   n.v.t   Categorie 1 en 2   n.v.t  
Maatschappelijke voorzieningen   Ja, max. 200 m2   n.v.t   Ja,   n.v.t   Ja,   n.v.t  
Cultuur en ontspanning   Nee   n.v.t   Ja, max. 150 m2   n.v.t   Ja, max 150 m2   n.v.t  
Detailhandel   Nee   n.v.t   Ja, max 150 m2   300m2   Ja, max 150 m2   300 m2  
Horeca   Ja, max 100 m2
 
n.v.t   Nee   n.v.t   Max. 100 m2
(eventueel tot 150 m2)  
350 m2  

Tabel: mogelijkheden per Bestemming Gemengd

Artikel 3 Gemengd 1

Het gebied Vossenpels telt 24 bestaande woningen (met bijbehorende gronden) die samen bijna 30% van het plangebied beslaan. De bewoners, waarvan een deel voormalige tuinders, hechten aan een groene en gevarieerde woon- en leefomgeving.

Middels de bestemming Gemengd 1 worden de bestaande woningen positief bestemd. Tevens worden enkele mogelijkheden voor functieverandering geboden, waaronder gebruik ten behoeve van maatschappelijke doeleinden (tot 200 m2) of kleinschalige kantoren (al dan niet aan huis gebonden). Hiervan kunnen de zittende bewoners desgewenst gebruik maken.

Artikel 4, Gemengd 2

De bestemmingen Gemengd 2 en Gemengd 3 zijn op ontwikkelgebied gelegd. Toegestane functies zijn o.a. wonen, kantoren tot maximaal 350 m2, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen. Voor detailhandel geldt een randtotaal zoals opgenomen in de tabel.

Artikel 5, Gemengd 3

Toegestaan zijn binnen deze bestemming onder meer:

  • a. wonen, kantoren tot maximaal 350 m2, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen, met dien verstande dat nieuwe geluidsgevoelige functies alleen zijn toegestaan voor zover voldaan wordt aan de Wet geluidhinder;
  • b. detailhandel, met uitzondering van een supermarkt;
  • c. ter plaatse van de aanduiding 'horeca' tevens voor zelfstandige horecabedrijven voor zover deze voorkomen in categorie 1a, 1b en 2a van de Staat van horeca-activiteiten met bijbehorende terrassen met een maximum van 100 m2;

Op het zogenoemde "Vitens-terrein" (ten oosten van de Vossenpelsestraat) is eveneens een bestemming Gemengd 3 gelegd (en deel Gemengd 1). Het bebouwingspercentage maakt niet meer bebouwing mogelijk dan het vigerend bestemmingsplan. Dat kende een ruim bouwvlak met bestemming Bedrijven. De maximale toegestane hoogte van bebouwing is, ten opzichte van het vigerend plan Vossenpels, herziening Sportpark, teruggebracht van 15 naar 11 m voor Gemengd 3.

Voor detailhandel en horeca gelden randtotalen qua totaal aantal toegestane m2 bvo.

Als algemeen uitgangspunt geldt dat de maximale bouwhoogte in Gemengd 3 maximaal 11 meter is. Dit is om het ontspannen karakter van de wijk te waarborgen. De gebouwen van woongemeenschap vormen samen een compositie. Dit is de aanleiding voor een uitzonderingssituatie. Via binnenplanse afwijking is ter plaatse van zone met specifieke bouwaanduiding een afwijkende bouwhoogte mogelijk.

Artikel 6, Natuur

Deze bestemming is gelegd op het achterterrein van het zogenoemde Vitens-perceel. De bestemming is overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan Vossenpels, herziening Sportpark en conform het provinciaal beleid voor dit gebied.

Artikel 7, Verkeer

Deze bestemming is gelegd op de bestaande wegen. Dit betreffen de Vossenpelssestraat en de Laauwikstraat, de Bekkersland.

Tevens is deze bestemming gelegd op een bestaande pad aan de westzijde van het plangebied.

Artikel 8, Wonen

Deze bestemming is gelegd op enkele percelen aan de rand van het plangebied

Artikel 9, Tuin

Deze bestemming geldt voor het voorerf van bestaande woningen aan de rand van het plangebied.

Artikel 10, Groen

Deze bestemming is gelegd op gronden in de noordwestelijke hoek van het plangebied, waar op dit moment geen ontwikkelingen zijn voorzien.

Artikel 11 en 12, Waarde - Archeologie 2 en 3

De gemeente Nijmegen heeft een archeologische beleidskaart waarop de archeologische waarde van het gemeentelijke grondgebied is weergegeven. De beleidskaart onderscheidt in totaal vijf archeologische waarden, van 0 tot en met 4.

Waarde 0 wordt toegekend aan gronden die al volledig verstoord zijn. Hier zijn geen archeologische waarden (meer) aanwezig. Waarde 1 wordt toegekend aan gronden die niet verstoord zijn, maar waarvan al wel bekend is dat hier geen archeologische waarden aanwezig zijn. Waarden 0 en 1 behoeven geen speciale bescherming en worden daarom niet in het bestemmingsplan doorvertaald.

Waarde 2 wordt toegekend aan gronden waarvoor een hoge verwachting op potentieel behoudenswaardige vindplaatsen bestaat. Waar potentieel behoudenswaardige vindplaatsen aanwezig zijn, geldt waarde 3. Tenslotte wordt waarde 4 gebruikt voor archeologische rijksmonumenten. Deze laatste komen in het plangebied echter niet voor. Binnen het plangebied zijn overwegend gronden aanwezig die waarde 2 of waarde 3 hebben. De archeologische waarde van deze gronden wordt in bestemmingsplan doorvertaald in de dubbelbestemmingen Waarde - Archeologie 2 en 3.

Het verschil tussen Waarde - Archeologie 2 en 3 is er in gelegen dat bij Waarde - Archeologie 2 geen grondwerk mag worden verricht dieper dan 0,30 m onder maaiveld. Vanwege de hoge archeologische waarde is bij Waarde - Archeologie 3 geen dieptemaat opgenomen voor grondwerken. Er mag ook in de bovengrond niet zonder meer grondwerk plaatsvinden.

Bouw- en aanlegactiviteiten zijn afhankelijk gesteld van een omgevingsvergunning. Bij het verlenen hiervan moet het bevoegd gezag advies inwinnen bij de gemeentelijke archeoloog.

Bij de bestemmingen Waarde - Archeologie 2 en 3 zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen om de dubbelbestemmingen in voorkomende gevallen van vorm en omvang te wijzigen of in hun geheel te verwijderen. Hier kan aanleiding toe bestaan wanneer uit archeologisch onderzoek blijkt dat de archeologische waarden niet of niet meer aanwezig zijn.