Plan: | Nijmegen Vossenpels Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP22100-OH01 |
Het aspect fysieke (brand)veiligheid stelt voorwaarden aan de inrichting van de openbare ruimte, de situering van gebouwen ten opzichte van elkaar, de bluswatervoorziening en de bereikbaarheid. De van toepassing zijnde voorwaarden worden genoemd:
Inrichting openbare ruimte: ontvluchting en zelfredzaamheid
Hoe de openbare ruimte is ingericht, is van invloed op de mate waarin hulpdiensten de incidentlocatie kunnen bereiken en betrokkenen bij een incident in staat zijn een locatie te ontvluchten. In dit kader zijn de mogelijkheden voor ontvluchting en zelfredzaamheid binnen het plangebied getoetst. Hierbij gaat het er bijvoorbeeld om dat vluchtroutes in gebouwen goed aansluiten op de omgeving.
Op basis van het voorgelegde plan kunnen wat betreft de inrichting van de openbare ruimte geen beperkingen worden geconstateerd.
Situering van gebouwen
In verband met brandveiligheid kan het Bouwbesluit voorwaarden stellen aan de afstand tussen gebouwen onderling en de positionering ten opzichte van elkaar.
Op basis van het huidige plan zien wij op voorhand geen beperkingen.
Bluswatervoorziening
De brandweer stelt eisen aan de beschikbaarheid van bluswater. De capaciteit van een dergelijke bluswatervoorziening dient voor deze bestemmingen minimaal 30 m3 water per uur te bedragen. Afstand van de bluswatervoorziening tot de brandweertoegang(en) van de gebouwen dient maximaal 40 meter te bedragen.
Indien niet door middel van brandkranen in deze bluswaterbehoefte voldaan kan worden dan dient in overleg met de brandweer naar alternatieven gekeken te worden.
Er wordt van uitgegaan dat bij verdere uitwerking aan deze voorwaarden voldaan wordt.
Bereikbaarheid
De afstand van de straat/ontsluitingsweg tot de (brandweer)toegang mag niet meer dan 10 meter bedragen en er dient een opstelplaats voor het voertuig te zijn. Het is van belang dat de panden in de wijk langs twee onafhankelijke routes bereikbaar zijn .Doodlopende wegen dienen dan ook in principe vermeden te worden (voor korte stukken tot 40 meter acceptabel).
Indien men voor een beperkt aantal woningen desondanks toch een doodlopend einde over een grotere afstand wil realiseren, dan dient er een keervoorziening beschikbaar te zijn. In voorkomende gevallen dient overleg met de brandweer plaats te vinden.
Er wordt van uitgegaan dat bij verdere uitwerking aan deze voorwaarden voldaan wordt.
De conclusie luidt dat vanuit het oogpunt van fysieke veiligheid de brandweer geen beperkingen ziet ten aanzien van het voorliggende bestemmingsplan.
De voorwaarden t.a.v. bereikbaarheid en bluswatervoorziening zijn opgenomen in de 'Nijmeegse Bouwverordening' (artikel 2.5.3 en artikel 5.1.2) en de bijgevoegde nota 'Randvoorwaarden en Richtlijnen Brandweer Nijmegen m.b.t. bluswater en bereikbaarheid'.