direct naar inhoud van 6.1 Handhaving
Plan: Nijmegen Ruimte voor de Waal
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP21000-OH01

6.1 Handhaving

6.1.1 Inleiding

Bij het opstellen van een bestemmingsplan spelen ook handhavingsaspecten een rol. Een goed bestemmingsplan kenmerkt zich niet alleen door een goede beheerslaag en ontwikkelingsmogelijkheden, maar ook door heldere planregels en concreet toepasbaar handhavingsbeleid.

De bestuursrechtelijke handhaving van het bestemmingssplan is een bevoegdheid van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen. Het primaire doel van dit plan is het mogelijk maken van de uitvoering van rivierkundige maatregelen en het stellen van heldere gebruiksvoorschriften om het ingerichte gebied zijn rivierkundige functie te kunnen laten behouden. Daarnaast is ruimtelijke kwaliteit een hoofddoelstelling. Na uitvoering van de rivierkundige maatregelen behoort het plangebied overwegend tot buitendijks gebied. Het strikt handhaven van vergunningen en regels geeft duidelijkheid en maakt de samenleving veiliger. Het gedogen wordt tegengegaan. Overbodige en onduidelijke regels zijn in dit plan zoveel mogelijk vermeden.

Om de rivierkundige doelstellingen te bereiken maakt voorts de Minister van Infrastructuur en Milieu gebruik van zijn bevoegdheden als beheerder op grond van de Waterwet.

6.1.2 Handhavingsbeleid grote evenementen

Het bestemmingsplan wijst in het plangebied een terrein aan dat kan worden gebruikt voor evenementen. De wens bestaat om dit terrein ook tijdens de Vierdaagse in te zetten. Gelet op de grootschaligheid van dit evenement is beleid ontwikkeld om te waarborgen dat het aantal bezoekers van een evenement handhaafbaar is. Dit beleid is als volgt vormgegeven.

De Stichting Vierdaagse maakt per jaar een vlekkenplan met daarin aangegeven wat er aan evenementen plaatsvindt en hoeveel bezoekers worden verwacht. Dit vlekkenplan wordt getoetst door gemeente, politie, brandweer e.d.. In de voorbereiding worden alle aanvragen en ideeën betreffende de programmering op te verwachten publiekshoeveelheden getoetst. Als er sprake is van te grote te verwachten bezoekersaantallen dan wordt dit niet toegestaan. In de praktijk betekent dit voor het Waalveld dat er geen sprake zal zijn van publiekstrekkers waar meer dan 10.000 bezoekers per dag worden verwacht dan wel publiekstrekkers met een piekbelasting van meer dan 8.000 bezoekers.

Het vlekkenplan moet worden goedgekeurd door de gemeente en de Stichting krijgt bij goedkeuring een exclusieve privaatrechtelijke toestemming tot het in gebruik nemen van delen van de (binnen)stad, die vallen binnen het door hen ingediende vlekkenplan met het recht van onderuitgifte. Daarnaast wordt een evenementenvergunning verleend waarin de burgemeester bepaalt aan welke randvoorwaarden de organisator moet voldoen en aan welke voorwaarden dient te worden voldaan..

Voorts wordt op plekken waarbij verwacht wordt dat er sprake zal zijn van grote aantallen mensen, crowdmanagement toegepast. Crowdmanagement kan bestaan uit verschillende maatregelen zoals het plaatsen van hekken, inzet van een lichtkrant, inzet van medewerkers en cameratoezicht.Bij cameratoezicht worden de beelden door de politie gevolgd en er wordt ingegrepen als via de camera’s duidelijk wordt dat er ergens teveel mensen zijn of dreigen te ontstaan Voor het Waalveld betekent dit dat bij programmering die de grens van 10.000 bezoekers per dag of 8.000 bezoekers op een piekmoment benadert, aanvullend, crowdmanagement wordt ingezet.

Er wordt tijdens de Vierdaagse voldoende personele handhavingscapaciteit gegarandeerd. Ervaringen uit het verleden leren dat dit systeem van goedkeuring van vlekkenplannen in combinatie met het verbinden van voorwaarden aan een evenementenvergunning goed functioneert. De in het bestemmingsplan neergelegde voorwaarde omtrent hoeveelheid bezoekers is daarmee uitvoerbaar.