direct naar inhoud van 12.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Nijmegen Ooyse Schependom
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP18000-VG01

12.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

In het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening is het voorontwerp-bestemmingsplan Nijmegen Ooyse Schependom toegezonden aan de gemeente Ubbergen, de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland, de provincie Gelderland, de gemeente Lingewaard, Waterschap Rivierenland, VROM-inspectie, Defensie, Staatsbosbeheer, NUON Infra Oost, Bureau Beheer Landbouwgronden, en Rijkswaterstaat Directie Oost-Nederland. Hieronder staan de reacties, voor zover ontvangen, weergegeven inclusief de reactie van de gemeente daarop.

Gemeente Ubbergen, Postbus 201, 6573 ZJ Beek-Ubbergen
 
  Samenvatting reactie   Reactie  
  Gemeente Ubbergen constateert dat voor de biologische boerderij aan de Dijkgraaf van Wijckweg op de verbeelding geen bouwvlak is vastgelegd. In combinatie met de regels “Agrarisch met waarden – Landschap” leidt dit ertoe, dat iedere agrariër met grond binnen het vlak van deze bestemming 50 m2 aan bebouwing mag oprichten. Met het oog op het behoud van de openheid van het gebied is dit ongewenst.   De planregels zijn aangescherpt door daarin op te nemen dat op de gronden met de bestemming “Agrarisch met waarden – Landschap” in totaal maximaal 2 veldschuren of schuilgelegenheden mogen worden gebouwd met een maximum oppervlakte van 50 m2 per gebouw en per bedrijf.  
  In het bestemmingsplan is een zoekgebied aangegeven voor een camping en/of camperplaats. Met het oog op het behoud van de openheid en met het oog op de verkeersaantrekkende werking van zo'n activiteit is de gemeente Ubbergen geen voorstander van de komst van een camping en/of camperplaats.
 
De opmerking in de plantoelichting moet zo gelezen worden, dat in het onderzoek naar een camping en/of camperplaats in de gemeente Nijmegen, ook de Ooyse Schependom betrokken wordt. Op de verbeelding is het plangebied of een deel daarvan in juridische zin niet als zoekgebied aangeduid. Inmiddels is bekend geworden dat de camping en/of camperparkeerplaats niet in de Ooijpolder zal worden gerealiseerd. De desbetreffende passage in de plantoelichting zal in deze zin worden aangevuld.
 
  Gemeente Ubbergen heeft het ontwerp structuurvisie Buitengewoon Ubbergen 2020 ter inzage liggen. In het ontwerp heeft de gemeente aangegeven op verschillende plaatsen Toeristische Overstappunten tot stand te willen brengen. Hier kunnen bezoekers van het gebied hun auto neerzetten en overstappen op ander vervoer (wandelen, fietsen, zonnetrein, e.d.). Om de verkeersdruk op de dijken te verminderen verzoekt de Gemeente Ubbergen u om bij het Hollands-Duits gemaal ook een overstappunt te maken.   Vanwege het groene en open karakter, de cultuurhistorische waarden en het kwetsbare evenwicht tussen stad en polder gaat de gemeente Nijmegen in het gebied de Ooyse Schependom zeer terughoudend om met nieuwe bebouwing en het toevoegen van ruimtelijke elementen, waaronder het inrichten van parkeerterreinen. Om die reden is een zogenaamd Toeristisch Overstappunt (TOP) bij het Hollans-Duits gemaal niet gewenst. In de directe nabijheid van het gebied is bovendien voldoende parkeergelegenheid beschikbaar, zoals in de parkeergarage Kelfkensbos.
 

Conclusie: Deze reactie heeft geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Kamer van Koophandel, Postbus 9292, 6800 KZ Arnhem
 
  Samenvatting reactie   Reactie  
  De Kamer van Koophandel wil dat voor een goed inzicht in de economische activiteiten in het plangebied, in de plantoelichting een lijst wordt opgenomen met daarin een overzicht van alle aanwezige bedrijven en hun uitbreidingsmogelijkheden.   Overeenkomstig de reactie van de Kamer van Koophandel is in de plantoelichting het overzicht van bedrijven in het plangebied uitgebreid. Nu zijn ook bedrijven genoemd die niet milieuvergunningplichtig, die niet onder het Activiteitenbesluit vallen en die ook niet meldingsplichtig zijn.
 
  De Kamer van Koophandel merkt op dat het niet toestaan van aan huis verbonden beroeps- en of bedrijfsactiviteiten in bijgebouwen tot een belemmering van de economische activiteiten leidt. De Kamer van Koophandel verzoekt deze regel te laten vervallen.   Op grond van de algemene regel “Aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten” zijn in woningen alsmede in aan- en uitbouwen onder voorwaarden andere functies toegestaan in de vorm van aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten. Aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten zijn niet toegestaan in (vrijstaande) bijgebouwen. Het uitoefenen van een beroeps- of bedrijfsactiviteit is dan immers niet meer direct gerelateerd aan de woning. Een dergelijke functieverandering kan ingevolge vaste jurisprudentie uitsluitend worden bewerkstelligd middels een wijziging of herziening van het bestemmingsplan (uitspraak ABRS 06/04/2005, 200404674/1). In de regels is onder de begrippen gedefiniëerd wat onder aan huis verbonden beroeps- en bedrijfsactiviteiten moet worden verstaan.
 

Conclusie: Deze reactie heeft geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Provincie Gelderland, Postbus 9090, 6800 GX Arnhem
 
  Samenvatting reactie   Reactie  
  De Provincie merkt op dat het bestemmingsplan deels is gelegen in een gebied dat op grond van de provinciale structuurvisie Streekplan Gelderland 2005 is aangemerkt als Waardevol Open gebied. In het bestemmingsplan heeft geen goede vertaling plaatsgevonden van dit provinciale beleid.
 
In verband met het beschermen en versterken van de Ooyse Schependom als Waardevol Open Gebied, is een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Dit beeldkwaliteitsplan vormt toetsingskader bij een omgevingsvergunning voor bouwen en voor het uitvoeren van werken en werkzaamheden. In het beeldkwaliteitsplan zijn inrichtingseisen voor het gebied en beeldeisen voor de bebouwing opgenomen. Het ontwerp-beeldkwaliteitsplan wordt tegelijk met het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd. Verder zijn de gronden met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' en met de bestemming Agrarisch met waarden - Landschap 1' bestemd voor het behoud en/of herstel van de op deze gronden voorkomende, dan wel daaraan eigen landschapswaarden, die vooral bestaat uit de openheid van het landschap. Werken en werkzaamheden zijn slechts toelaatbaar voor zover de landschapswaarden niet onevenredig worden geschaad.  
  De provincie stelt dat in artikel 3.2 en 4.2, waaronder 4.2.2., bouwmogelijkheden zijn opgenomen. De locaties van de bouwmogelijkheden zijn gelegen in zowel Waardevol Open gebied als in Weidevogelgebied. Tevens is de bestemminsplanomschrijving in artikel 4.1, onder b, niet in te passen in een weidevogelgebied en in de waardevolle openheid. De bestemmingen en mogelijke bebouwing is in strijd met de provinciale Structuurvisie en Ruimtelijke Verordening Gelderland.   Zie onder 1. Verder is door de Gemeenteraad van Nijmegen aan het College van Gedeputeerde Staten verzocht ontheffing te verlenen van de Provinciale Verordening, voor zover het bestemmingsplan de mogelijkheid biedt bebouwing op te richten buiten de contour bestaand bebouwd gebied en de woningbouwcontour Stadsregio Arnhem-Nijmegen. De gronden met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap 1' zijn, gelet op het feitelijke gebruik van de gronden, niet van waarde voor weidevogels. De bouwmogelijkheden op de gronden met de bestemming 'Agrarisch met waarden - Landschap' zijn zeer beperkt: in het ontwerp-bestemmingsplan zijn op de gronden met deze bestemming in totaal twee veldschuren of schuilgelegenheden toegestaan met een maximale oppervlakte van 50 m2 per veldschuur of schuilgelegenheid. Bovendien bood het oude bestemmingsplan ook de mogelijkheid veldschuren en schuilgelegenheden te realiseren.  
  In artikel 3.3 en 4.3 is geen verbod opgenomen voor het scheuren van gransland hetgeen essentieel is voor weidevogelgebieden. Wij verzoeken u dit alsnog op te nemen.   Het scheuren van grasland is in het bestemmingsplan pas mogelijk, nadat daarvoor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk of van werkzaamheden is verleend. In het vorige bestemmingsplan was het scheuren van grasland direct mogelijk. Wat dat betreft biedt dit bestemmingsplan meer waarborgen als het gaat om het in stand houden van grasland. Een deel van de gronden in de polder is bovendien reeds lange tijd in gebruik als akkerbouwgebied. In die zin is de waarde van het gebied voor weidevogels betrekkelijk.  
  Een deel van de bestemming “Groen” is gelegen in waardevol open gebied en weidevogelgebied. De provincie is van mening dat voor die gebieden het bepaalde in artikel 8, onder c en d niet van toepassing kan zijn indien daardoor de openheid of het weidevogelgebied wordt aangetast.   Naar aanleiding van de reactie is in het plan de bestemming Groen – 2 ingebracht die niet voorziet in de voorzieningen waartegen de provincie ageert.  
  Voor de bestaande bebouwing op de gronden met de bestemmingen Wonen, Bedrijf en Gemengd, voor zover gelegen in de uiterwaarden, dient inzichtelijk te worden gemaakt hoeveel bebouwing aanwezig is. Dit in het kader van de Beleidslijn Grote Rivieren.   De gevraagde gegevens zijn opgenomen in de plantoelichting.
 
  Op de gronden met de bestemming Bedrijf achter Ooysedijk 71 t/m 77 wordt buitenopslag tot 5 meter hoog toegestaan. Dit gebied is gelegen in EHS en Vogel- en Habitatrichtlijn (ongeveer 1/3 deel) en voor het overige grenst het perceel aan twee zijden aan deze gebieden. Bij hoog water zal dit gebied overstromen. Opslag mag daarom niet plaatsvinden op dit perceel in dit gebied.   Naar aanleiding van deze reactie en gelet op de feitelijke situatie, is de bestemming Bedrijf van dit perceel verwijderd. Het perceel behoort tot de woning aan de Ooysedijk 67 en heeft daarom nu de bestemming Wonen gekregen, zonder bouwvlak.  
  Op de verbeelding is het Hollandsch-Duitsch Gemaal bestemd tot Water. De provincie vraagt zich af of dit niet een bedrijfsbestemming zou moeten zijn, zoals ook voor de parkeerplaats en opslagplaats voor drijvend vuil ernaast, langs Het Meertje, het geval is.   De bestemmingsregeling van het Hollandsch-Duitsch Gemaal is aangepast: aan het gemaal en direct aangrenzende gronden is de bestemming Bedrijf – Nutsvoorziening toegekend.  
  De Provincie vraagt zich ook af of de bestemming 'Wonen' van de Ooysedijk 3 niet te ver doorloopt langs de Ubbergseweg. Dat terrein lijkt toe te behoren bij het Hollandsch-Duitsch Gemaal, en zou dan een bedrijfstemming moeten krijgen.   De bestemmingen van de gronden in de directe omgeving van de woning aan de Ooysedijk 3 zijn aangepast aan het feitelijke gebruik.  

Conclusie: Deze reactie heeft geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Gemeente Lingewaard, Postbus 15, 6680 AA Bemmel
 
  Samenvatting reactie   Reactie  
  Het voorontwerp-bestemmingsplan geeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen vanuit de Gemeente Lingewaard.   De reactie van de Gemeente Lingewaard wordt voor kennisgeving aangenomen.  

Conclusie: Deze reactie heeft niet geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Waterschap Rivierenland, Postbus 599, 4000 AN Tiel
 
  Samenvatting reactie   Reactie  
  De dubbel-bestemming “Waterstaat-Waterkering” is niet correct weergegeven op de verbeelding. Het waterschap verzoekt de zonering (kern- en beschermingszone waterkering) aan te passen aan de werkelijke situatie.   Overeenkomstig de reactie van het Waterschap is de dubbelbestemming “Waterstaat-Waterkering” op de verbeelding aangepast.
 
  Het Hollands-Duitsch gemaal met directe (werk)omgeving heeft nog niet de juiste bestemming (Tuin, Wonen, Groen en Bedrijfs-Nutsvoorziening).   Overeenkomstig de reactie van het Waterschap zijn de bestemmingen van het Hollands-Duitsch gemaal en van de woning en bijbehorende gronden aan de Ubbergseweg aangepast aan de feitelijke situatie.  
  In het plangebied ligt een rioolwater-transportleiding die nog niet is opgenomen op de verbeelding en in de regels. Deze dient alsnog opgenomen te worden.   Overeenkomstig de reactie van het Waterschap is de rioolwatertransportleiding opgenomen op de verbeelding en in de regels.  

Conclusie: Deze reactie heeft geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

VROM-Inspectie, Postbus 16191, 2500 BD Den Haag
 
  Samenvatting reactie   Reactie  
  Op pagina 28 van de toelichting is aangegeven dat de Waterwet een achttal bestaande wetten integreert en moderniseert. Een van die wetten is de Wet beheer Rijkswaterstaatswerken voor zover het de 'natte/water' onderdelen van die wet betreft. Alleen die onderdelen die betrekking hebben op het wegennet zijn niet ingetrokken. Waar Rijkswaterstaat voorheen in het rivierbed vergunningen verleende op grond van de Wbr, doet zij dat nu op grond van de Waterwet en de daaruit voortgekomen besluiten. Dit betekent dat zowel het Waterschap (waterkering) als Rijkswaterstaat (hoogwaterafvoer/waterkwaliteit/rivierbeheer) haar belangen toetst op grond van de Waterwet. In de wet zelf is geregeld wie in voorkomende gevallen de Watervergunning voor een activiteit verleent, daarbij geadviseerd door het andere bevoegde gezag. De VROM-inspectie verzoekt de tekst onder paragraaf 2.14.6 overeenkomstig het vorenstaande aan te passen.   De tekst in de toelichting is overeenkomstig de opmerkingen van de VROM-Inspectie als volgt aangepast:
Op 22 september 2009 is de Waterwet in werking getreden. De Waterwet integreert en moderniseert een achttal bestaande wetten en regelt het beheer van oppervlaktewater en grondwater, en verbetert ook de samenhang tussen waterbeleid en ruimtelijke ordening. De Waterwet maakt de taken en bevoegdheden van de verschillende overheden (Waterschap, Rijkswaterstaat, provincie en gemeente) duidelijk. Met de Waterwet is tenslotte een vergunning aanvragen gemakkelijker geworden. Er hoeven geen afzonderlijke vergunningen meer te worden aangevraagd op basis van verschillende wetten, maar nog slechts één watervergunning. In de wet zelf is geregeld wie in voorkomende gevallen de Watervergunning voor een activiteit verleent, daarbij geadviseerd door het andere bevoegde gezag. Eén van die wetten, die de Waterwet samenvoegt is de Wet beheer rijkswaterstaatswerken (Wbr) voor zover het de 'natte/ water' onderdelen van die wet betreft. Waar Rijkswaterstaat voorheen in het rivierbed vergunningen verleende op grond van de Wbr, doet zij dat nu op grond van de Waterwet en de daaruit voortgekomen besluiten. Dit betekent dat zowel het Waterschap (waterkering) als Rijkswaterstaat (hoogwaterafvoer/waterkwaliteit/ rivierbeheer) haar belangen toetst op grond van de Waterwet.  
  Tevens dienen de pagina's 27 en 46, als daar gesproken wordt over de Wet beheer rijkswaterstaatswerken, aangepast te worden in Waterwet.   De voorgestelde aanpassingen zijn doorgevoerd.  
  Op pagina 74 ontbreekt de eerste pagina van de Stedenbouwkundige matrix. Deze dient alsnog opgenomen te worden.   De ontbrekende pagina is opgenomen.

 
  In paragraaf 5.4.3 van de toelichting, vervoer van gevaarlijke stoffen, geeft u aan dat er twee gasleidingen in en langs het gebied lopen. Op de verbeelding staat er één. Deze is conform de Risicokaart. De verbeelding en toelichting dient op elkaar afgestemd te worden.   De verbeelding en de plantoelichting zijn op elkaar afgestemd: in de plantoelichting wordt, conform de feitelijke situatie, nog slechts over één gasleiding gesproken.
 

Conclusie: Deze reactie heeft geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.