Plan: | Nijmegen West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP11000-VG02 |
In Nijmegen liggen veel bestemmingen op korte afstand van elkaar. De fiets is hier een goed alternatief voor de auto. Van alle korte ritten (tot 7,5 kilometer) wordt 37% per fiets afgelegd. Dit percentage willen we laten toenemen. De gemeente gaat daarom de komende jaren door met het opwaarderen van het fietsroutenetwerk en het realiseren van snelfietsroutes op de belangrijkste verbindingen. Snelfietsroutes zijn doorlopende en aantrekkelijke fietsroutes dwars door de stad, die woonlocaties verbinden met belangrijke stedelijke bestemmingen, ook vanuit de regio. Snelfietsroutes zijn zo direct mogelijk en bieden de fietser extra kwaliteit in de vorm van doorstroming (voorrang, minder oponthoud, groen bij verkeerslichten), vlakke verharding en aantrekkelijkheid (autoluw, schone lucht, sociale veiligheid, omgeving). Door de snelfietsroutes willen wij meer forenzen op de (elektrische) fiets krijgen. Ook werken wij de komende jaren aan de rest van het fietsnetwerk. Naast de hoofdfietsroutes moet het fietsverkeer aantrekkelijker worden door de inrichting van parallelle (schone lucht) routes en fijnmazige verbindingen door de verblijfsgebieden. Een fijnmazig fietsnetwerk is belangrijk, omdat de fiets een belangrijk onderdeel moet gaan uitmaken van de vervoersketen, het verwisselen van vervoerssysteem, bijvoorbeeld van fiets op trein. Minstens zo belangrijk als goede fietsverbindingen zijn tenslotte goede en veilige stallingen.
Langs de Graafseweg ligt de snelfietsroute van Nijmegen naar Wijchen. Via de Dennenstraat en (een gedeelte van) de Muntmeesterlaan wordt op korte termijn een nieuwe snelfietsroute Beuningen – Goffert – Heyendaal gerealiseerd.De voorbereiding voor de aanleg van deze snelfietsroute zijn in volle gang. het ontwerp van de snelfietsroute wordt aan de wijken gepresenteerd. De route past (bijna) geheel in het bestemmingsplan. Op de kruising Muntmeesterlaan-Graafseweg is een kleine aanpassing nodig (ter hoogte van de Muldersweg). Om het fietspad goed in te passen wordt de groenbestemming uit het ontwerpplan daar aangepast naar de bestemming Verkeer. Deze bestemming sluit overigens ook beter aan op de bestemming uit het vorige bestemmingsplan (Winkelsteeg I). Op grond van dit bestemmingsplan mochten de gronden o.a. worden gebruikt voor de aanleg van wegen en fietspaden.