Plan: | Nijmegen West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0268.BP11000-VG02 |
Een goede bereikbaarheid van Nijmegen per auto is in de eerste plaats gediend met een goede en betrouwbare afwikkeling van het verkeer op de autosnelwegen rondom de stad. Het is van groot belang dat deze autowegen goed functioneren. Er is dan namelijk geen noodzaak om dóór Nijmegen te rijden als je niet ín Nijmegen moet zijn. Al het doorgaande verkeer gaat buiten de stad om, terwijl het bestemmingsverkeer de stad vanuit de beste windrichting kan benaderen. Binnen de stad hanteren we 3 beleidslijnen: doorstromen, doseren, overstappen.
Tot in 2013 De Oversteek gereed is, zal de bereikbaarheid van de (binnen)stad onder toenemende druk staan. Ook omdat de aanpak van de wegen in de Waalsprong tijdelijk de doorstroming kan beperken. Ook na 2013 zijn er nog werkzaamheden die de bereikbaarheid beïnvloeden, zoals de Dijkteruglegging en het groot onderhoud aan de Waalbrug. Daarom zal voor het autoverkeer in sterke mate worden aangestuurd op het zo goed mogelijk managen van de verkeersstromen en het stimuleren van het spitsmijden.
De Neerbosscheweg wordt onderdeel van de Doorstroomroute. Dat betekent dat de doorstroming op die route geoptimaliseerd wordt door een goede afstelling van verkeerslichten en als de doorstroming dreigt te stokken het bufferen van verkeer vanuit toeleidende wegen. De aanleg van deze Groene route over de Neerbosscheweg past grotendeels in het bestemmingsplan. Op sommige plaatsen is een (kleine) afwijking van het bestemmingsplan noodzakelijk om meer ruimte te maken voor het verkeer. Voor deze afwijking(en) van het bestemmingsplan wordt een aprte (postzegel)bestemmingsplanprocedure doorlopen. Het ontwerpbestemmingsplan wordt binnenkort ter visie gelegd.