direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Nijmegen Kanaalhavens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP10000-VG02

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Het concept-ontwerpbestemmingsplan Nijmegen Kanaalhavens is in het kader van het wettelijk vooroverleg ex artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening opgestuurd aan diverse instanties. De ontvangen overlegreacties zijn hieronder opgenomen en van een reactie voorzien. De overlegreacties hebben geleid tot aanpassing van het bestemmingsplan.

Kamer van Koophandel, Postbus 9292, 6800 KZ Arnhem  
  Samenvatting reactie
 
Reactie van gemeente  
  Gemeenten worden steeds meer benaderd met de vraag of het mogelijk is een “internetdetailhandel” (anders dan GDV/PDV) te vestigen op bedrijventerreinen. De verouderde bestemmingsplannen bieden geen goed toetsingskader voor deze verzoeken. Het is daarom zaak bij de actualisatie van bestemmingsplannen hier in te voorzien. Om ongewenste detailhandelsontwikkelingen tegen te gaan, verwarring te voorkomen en het bestemmingsplan toekomstbestendig te maken vragen wij u aandacht te besteden aan “internetdetailhandel” en een toetsingskader op nemen. Wij vragen u het bestemmingsplan op dit punt verder uit te werken en een begripsomschrijving op te nemen waarbij duidelijk wordt aangegeven dat het hier gaat om “ophaalcentra zonder showroom”.

 
Naar aanleiding van deze opmerking is in de begripsbepalingen in artikel 1 van de regels het begrip 'internetverkoop' opgenomen. Tevens is in de regels bij de bestemmingen Bedrijventerrein-1, Bedrijventerrein-2 en Bedrijventerrein-3 een specifiek sublid opgenomen ten aanzien van internetverkoop. Hiermee is de gewenste duidelijkheid en rechtszekerheid omtrent het al dan niet toestaan van internetverkoop geboden.
 
  Binnen de bestemmingen “Bedrijventerrein 1 , 2 en 3” is - middels een afwijkingsmogelijkheid - ook de vestiging van detailhandel in volumineuze goederen toegestaan. De Kamer van Koophandel vindt dat de overheid zeer terughoudend dient te zijn als het gaat om de vestiging van detailhandel op bedrijventerreinen. De vestiging van detailhandelsbedrijven in volumineuze goederen kan een duurzame ontwrichting van de bestaande detailhandelsstructuur tot gevolg hebben. Door het ontwikkelen van winkelareaal in de periferie vindt er namelijk vaak een ongewenste verplaatsing van m² verkoopoppervlak vanuit centrummilieus plaats. Wij zijn van mening dat de (ruimtelijke) inspanningen er opgericht dienen te zijn om de bestaande winkelgebieden te versterken. Gelet op bovenstaande én de aard van dit bedrijventerrein – één van de weinige terreinen in Nijmegen waar zware industrie is gevestigd en gelegen aan vaarwater - vragen wij u geen nieuwvestiging van detailhandel in volumineuze goederen toe te staan.



 
Naar aanleiding van deze opmerking van de Kamer van Koophandel (die aansluit op het bestaande beleid van de gemeente ten aanzien van het bedrijventerrein Noord- en Oostkanaalhavens omtrent perifere detailhandel), is de afwijkingsbevoegdheid omtrent het toestaan van detailhandel in volumineuze goederen in de artikelen 8, 9 en 10 verwijderd.  
  Voor groothandelsbedrijven wordt door u – onder voorwaarden – “ondergeschikte detailhandel” toegestaan. Voorwaarden hierbij zijn maximaal 20% van omzet en maximaal 20% van de totale bedrijfsvloeroppervlakte (max. 100 m²). Wij zijn hier tegen. In de praktijk blijkt namelijk dat dit soort voorwaarden niet handhaafbaar zijn (als gemeenten er überhaupt al voor kiezen om te gaan handhaven). Gevolg is dat ongewenste detailhandelsontwikkelingen kunnen plaatsvinden. Wij vragen u de mogelijkheid tot “ondergeschikte detailhandel” niet op te nemen in de regels van dit bestemmingsplan.
 
In deze regeling ten aanzien van ondergeschikte detailhandel voor groothandelsbedrijven is voorzien, omdat daaraan in de praktijk bij deze bedrijven behoefte blijkt te bestaan (zoals ook uit de reactie van de Kamer blijkt). Tegen ondergeschikte detailhandel bestaat vanuit een oogpunt van goede ruimtelijke ordening ook geen bezwaar, zolang de detailhandel maar ondergeschikt blijft aan de hoofdactiviteit. Met het oog daarop (en de ongewenste situaties die kunnen ontstaan wanneer geen sprake meer is van ondergeschikte detailhandel), zijn groothandelsbedrijven in de foodcategorieën uitgesloten van deze regeling. Juist bij deze groothandelsbedrijven ziet men in de praktijk nog wel eens een verschuiving optreden van ondergeschikte detailhandel naar nevengeschikte detailhandel. Om het begrip 'ondergeschikte detailhandel' uit een oogpunt van rechtszekerheid en handhaafbaarheid in te kaderen, zijn daaraan in de planregels voorwaarden verbonden. Wij vinden deze voorwaarden in het algemeen voldoende duidelijk en eenduidig, zodat deze ook handhaafbaar zijn. Twijfel daaromtrent, zo blijkt uit de praktijk, bestaat echter ten aanzien van de bepaling dat de ondergeschikte detailhandel maximaal 20% van de omzet mag bedragen. Daarom is deze voorwaarde uit de regels geschrapt. De overige voorwaarden zijn zoals gezegd voldoende duidelijk en eenduidig en daarom ook handhaafbaar. De regeling omtrent de ondergeschikte detailhandel voor groothandelsbedrijven blijft daarom bestaan, al komt de voorwaarde omtrent de maximale omzet van 20% daaruit te vervallen.
 

Waterschap Rivierland, Postbus 599, 4000 AN Tiel  
  Samenvatting reactie
 
Reactie van gemeente  
  De waterkering (kern-, beschermings- en buitenbeschermingszone) is nu opgenomen als Waterstaat-Waterkering. In het kader van het Barro is hier nu een nieuwe instructie voor de wijze van bestemmen van de waterkering. Verwezen wordt naar de voorbeeldregels van het Waterschap. Verzocht wordt deze nieuwe werkwijze in het plan toe te passen.


 

 
Naar aanleiding van deze opmerking is de regeling van de waterking aangepast en in overeenstemming gebracht met het Barro.
 
  De A-watergangen zijn deels bestemd als Water en deels als Waterstaat - Waterlopen (talud). Wij zien hiervoor graag uitsluitend de bestemming Water van insteek tot insteek (conform onze legger).
 
Naar aanleiding van deze opmerking is de regeling van de A-watergangen aangepast. Aan de A-watergangen is nu de enkelbestemming Water gegeven (van insteek tot insteek).