direct naar inhoud van Hoofdstuk 2 Beschrijving plangebied
Plan: Nijmegen Kanaalhavens
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0268.BP10000-VG02

Hoofdstuk 2 Beschrijving plangebied

Inleiding

Bedrijventerrein Noord- en Oostkanaalhavens is het oudste bedrijventerrein van Nijmegen. De omvang (circa 175 ha bruto) en de aanwezigheid van de vervoersmodaliteiten weg en water maken het bedrijventerrein tot één van de belangrijkste werkgelegenheidsgebieden van de regio. Op het bedrijventerrein zijn circa 154 bedrijven gevestigd en werken circa 5.484 mensen, veelal in de industrie, nijverheid en (groot)handel. Bedrijventerrein Noord- en Oostkanaalhavens is één van de weinige terreinen in Nijmegen waar zwaardere industrie is gevestigd en kent een mengeling van verschillende bedrijven.

Energieweg en omgeving
De Energieweg ligt centraal in het gebied: het is niet alleen een weg door het bedrijventerrein, maar heeft als doorgaande weg door de stad ook een representatieve functie. De Energieweg heeft een breed profiel en is voorzien van een middenberm en zijbermen. Ook ligt er een hoofdfietsroute, die door groen wordt gescheiden van de aangrenzende percelen. Op verschillende kruisingen zijn onlangs rotondes aangebracht, die de toekomstige verkeersafwikkeling ten gevolge van de aanleg van de stadsbrug "De Overrsteek" moeten versnellen. De inrichting van en de functies op de percelen aan beide zijden van de Energieweg verschillen. Aan de oostkant bevinden zich hoofdzakelijk maatschappelijke functies en onderwijsinstellingen. Deze percelen hebben vaak een meer groen karakter en vormen een overgangszone naar het achtergelegen woongebied. De westkant van de weg is minder groen. Hier bevindt zich veelal bedrijvigheid in een mix van groothandels, productiebedrijven en kantoorachtige bebouwing. Deze percelen zijn overwegend verhard en de bebouwing in de vorm van grote gesloten blokken ligt nadrukkelijk in het zicht. Tussen de gebouwen is vaak de nodige ruimte aanwezig. De erfafscheidingen van de percelen zijn voorzien van een verscheidenheid aan hekwerken. Het parkeren wordt veelal aan de straatzijde opgelost. Bij de realisatie van de nieuwe stadsbrug “De Oversteek” wordt de Energieweg doorgetrokken tot aan de nieuwe brug.

Industrieweg en omgeving
Een andere belangrijke weg in het gebied is de Industrieweg. De Industrieweg vormt de verbinding tussen Nijmegen en Weurt. De weg heeft een breed profiel en is voorzien van busbanen, middenberm en zijbermen. De bouwmassa's aan weerszijden van de weg worden gekenmerkt door langgerekte blokken parallel aan de straat, die onderling variëren in zowel kleur als materiaal. Tussen de blokken zijn nauwelijks doorzichten naar het achtergelegen terrein. Het parkeren wordt veelal aan de straatzijde opgelost en op een enkele plek verdiept ten opzichte van de weg. In oostelijke richting ligt het tracé van de Industrieweg langs Park West en heeft de weg een meer groen karakter door een dichte rij met bomen. In deze zone zijn ook sportparken aanwezig.

Overig Bedrijventerrein

De overige bedrijfspercelen liggen rondom de insteekhavens van het Maas-Waalkanaal, ten westen van de Energieweg en ten zuiden van de Industrieweg. Hier is, in vergelijking met de percelen direct aan de Energieweg en de Industrieweg, sprake van meer industriële bedrijvigheid. Dit gebied kent ook een 'informeler' straatbeeld. Dit komt tot uiting in de wijze waarop de gebouwen georiënteerd zijn op de weg, en ook in de wijze waarop de percelen worden afgeschermd en het parkeren wordt opgelost: soms op eigen terrein en op andere plaatsen in de openbare ruimte. Sommige percelen hebben naast een relatie met de straat ook een relatie met het water. De bebouwing heeft veelal een industrieel karakter en is qua vorm, afmeting en situering per kavel gevarieerd.

Het Maas-Waalkanaal
Het kanaal vormt de verbinding tussen de rivieren de Maas en de Waal. Vanaf het kanaal is er voor schepen toegang tot de noordelijke en de oostelijke kanaalhavens. De havens steken op drie plekken het bedrijventerrein in.

De Waal

De oever van de Waal aan de noordzijde van het gebied wordt hier gekenmerkt door de aanwezigheid van industrie en bedrijvigheid. Doordat de oever nauwelijks bereikbaar is, wordt de aanwezigheid van de Waal binnen het gebied nauwelijks beleefd. Dit verandert zodra de stadsbrug "De Oversteek" gerealiseerd is en het Mercuriuspark meer vorm krijgt. Aan de noordzijde van het plangebied heeft de Waaloever een kleine landtong. Hier bevindt zich het karakteristieke gebouw van Rijkswaterstaat. Op deze plek is het omliggende uiterwaardengebied nog enigszins voelbaar.

Park West

Park West bevindt zich aan de oostrand van het plangebied, tussen de Weurtseweg en de Wolfskuilseweg. Het park vormt een groene buffer tussen de bedrijvigheid aan de westzijde en het wonen aan de oostzijde. Het park heeft een langgerekte vorm en voorziet in verschillende functies zoals recreatie, sportvelden, en volkstuintjes. Door het park ligt de Bredeweg, een oud lint met woonbebouwing.

Witte vlekken

Enkele delen uit het gebied worden niet in dit bestemmingsplan geregeld. Voor het voormalige Novioterrein aan de Industrieweg wordt separaat een postbestemmingsplan voorbereid om de vestiging van een kantoor en een kringloopbedrijf mogelijk te maken. Ook voor de locatie Breed op de hoek Energieweg/Wolfskuilseweg is een postzegelbestemmingsplan in de maak. Dat plan maakt de ontwikkeling mogelijk van een tweetal garagebedrijven. Ook het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Mercuriuspark wordt geactualiseerd. Onder andere de herontwikkeling van het Vasim-terrein wordt in dit bestemmingsplan meegenomen.