Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Gemeente Nijkerk 2018, 1
Status: ontwerp
Plan identificatie: NL.IMRO.0267.BP0140-0001

Toelichting

1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Dit bestemmingsplan heeft betrekking op een aantal locaties in de Gemeente Nijkerk. Het omvat enkele nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Het doel van dit bestemmingsplan is het geven van een actueel en correct beeld van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen voor omgevingsvergunningen kunnen worden getoetst. Door de verschillende locaties in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts eenmaal een bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen.
1.2 Plangebied
Het plangebied bestaat, met uitzondering van de over de gemeente verspreid liggende groenstroken, uit dertien specifieke locaties in de gemeente Nijkerk. Op de volgende afbeelding is de ligging van deze locaties weergegeven.
 
Overzichtsblad aanpassingen in Veegplan Nijkerk 2018,1
 
Het betreft de volgende locaties:
  1. Venestraat 44, Nijkerk;
  2. Blekkerserf 8-10, Nijkerk;
  3. Frieswijk 111-113, Nijkerk;
  4. Schimmelpenninckstraat 2, Nijkerk;
  5. Aanduiding bijgebouwen, Hoevelaken;
  6. Scherpencamp 42, Nijkerk;
  7. Cornelis van Ramhorstlaan 1, Nijkerk;
  8. Nieuwe Kerkstraat 18, Nijkerkerveen;
  9. Vrouwenweg 17, 17a en 17b, Nijkerkerveen;
  10. Aalscholverlaan 7, Nijkerk;
  11. Grieglaan 4, Nijkerk;
  12. Haverhoek 2, Hoevelaken;
  13. Het Spaanse Leger 5, Nijkerk;
  14. Klaproos 1-3-7, Nijkerk;
  15. Sperwerhof 24, Nijkerk;
  16. Sprinckelermaat 12, Nijkerk;
  17. Veenslagenpad 14, Hoevelaken;
  18. Weidelaan 33e, Hoevelaken;
  19. Holkerbeek 21-23, Nijkerk;
  20. Veenwal 28a, Hoevelaken;
  21. Doornsteeg 11, Nijkerk;
  22. Watergangen N301, Nijkerk;
  23. Jacob de Boerweg 6, Nijkerkerveen.
  24. Geluidverkavelingskaart Bestemmingsplan Bedrijventerrein 1;
  25. Bouwregels Bad Hulckesteijn, Nijkerk;
  26. Bouwregels Smitspol, Nijkerk;
  27. Afwijkingsregel Bedrijventerrein Nijkerk (locatie nummer 24 en 26).
1.3 Geldende bestemmingsplannen
Voor de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie het geldende bestemmingsplan weergegeven.
 
Locatienummer LocatieGeldend bestemmingsplan
Vaststellingsdatum
1Venestraat 44, NijkerkNijkerk Binnenstad 199930 september 1999
2
Blekkerserf 8-10, Nijkerk
Nijkerk 2 / Buitengebied Nijkerk 2017
25 april 2013 /
30 mei 2017
3Frieswijkstraat 111-113, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
4Schimmelpenninckstraat 2, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
5Aanduiding bijgebouwen, HoevelakenHoevelaken 201419 februari 2015
6Scherpencamp 42, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
7Cornelis van Ramhorstlaan 1, NijkerkNijkerk 225 april 2013
8Nieuwe Kerkstraat 18, NijkerkerveenNijkerkerveen en Holkerveen30 oktober 2014
9Vrouwenweg 17, 17a en 17b, Nijkerkerveen
Nijkerkerveen 1979 / Buitengebied Nijkerk 2017
25 oktober 1979 / 30 mei 2017
10Aalscholverlaan 7, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
11Grieglaan 4, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
12Haverhoek 2, HoevelakenHoevelaken 201419 februari 2015
13 Het Spaanse Leger 5, NijkerkHet Spaanse Leger 24 april 2014
14Klaproos 1-3-7, NijkerkNijkerk 225 april 2013
15Sperwerhof 24, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
16Sprincklermaat 12, NijkerkNijkerk 225 april 2013
17Veenslagenpad 14, HoevelakenHoevelaken 201419 februari 2015
18Weidelaan 33e, HoevelakenHoevelaken 201419 februari 2015
19Holkerbeek 21-23, Nijkerk
Doornsteeg fase 1b en Holkerweg 71, Nijkerk
17 december 2015
20Veenwal 28aHoevelaken 201419 februari 2015
21Doornsteeg 11, NijkerkNijkerk 225 april 2013
22Watergangen N301, NijkerkBedrijventerrein 128 juni 2012
23Jacob de Boerweg 6, NijkerkerveenGemeente Nijkerk 2014, 326 maart 2015
24
Geluidverkavelingskaart
Bedrijventerrein Nijkerk
Bedrijventerrein 128 juni 2012
25Bouwregels Bad HulckesteijnBestemmingsplan Bad Hulckesteijn31 maart 2016
26Bouwregels Smitspol, NijkerkNijkerk 2014, 122 mei 2014
27
Afwijkingsregel
Bedrijventerrein Nijkerk
Bedrijventerrein 128 juni 2012
   
1.4 Leeswijzer
Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de verschillende ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het bestemmingsplan op haalbaarheid getoetst. Hoofdstuk 4 bevat vervolgens een juridische planbeschrijving. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en overlegmomenten zijn opgenomen.
2 Planbeschrijving
2.1 Verleende omgevingsvergunningen
2.1.1 Blekkerserf 8-10, Nijkerk
Op 1 juni 2016 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de bouw van hekwerken en het aanleggen van een keerlus en inritpoorten op het perceel Blekkerserf 8-10 in Nijkerk. Hierbij zal een groenstrook onderdeel worden van de bedrijfsbestemming. Deze ontwikkelingen passen niet binnen het bestemmingsplan Nijkerk 2 en het bestemmingsplan Buitengebied Nijkerk 2017.
 
Op 15 november 2016 is door het college van burgemeester en wethouders positief beslist op de aanvraag, zie bijlagen bij toelichting, bijlage 1. De vergunning is op 24 januari 2017 definitief verleend.  
 
Vertaling in bestemmingsplan
Ten behoeve van de keerlus is de bestemming 'Verkeer' uitgebreid. In verband hiermee is ook de groenbestemming plaatselijk uitgebreid. Daarnaast is een groenstrook voorzien van de bestemming 'Bedrijventerrein', inclusief de bijbehorende functieaanduidingen.
2.1.2 Frieswijkstraat 111-113, Nijkerk
Op 7 oktober 2016 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een woning met bijgebouwen op het perceel Frieswijkstraat 111-113 in Nijkerk. De realisatie van de woning was in strijd met het vigerend bestemmingsplan omdat de woning deels buiten het bouwvlak en deels in de bestemming 'Tuin' is gesitueerd.
 
Op 3 april 2017 is door het college van burgemeester en wethouders positief beslist op de aanvraag, zie bijlagen bij toelichting, bijlage 2. De omgevingsvergunning is op 22 juni 2017 definitief verleend.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het bouwvlak en de woon- en tuinbestemming zijn overeenkomstig de nieuwe situatie aangepast.
2.1.3 Schimmelpenninckstraat 2, Nijkerk
Op 22 november 2013 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het legaliseren van een burgerwoning op het perceel Schimmelpenninckstraat 2a. De voormalige beheerderswoning is afgesplitst van de naastgelegen tandartspraktijk waardoor de maatschappelijke bestemming niet meer van toepassing is.
 
Op 13 december 2013 is door het college van burgemeester en wethouders positief beslist op de aanvraag, zie bijlagen bij toelichting, bijlage 3.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De woon- en tuinbestemming zijn overeenkomstig de bestaande situatie op de verbeelding toegevoegd.
2.1.4 Scherpencamp 42, Nijkerk
Op 21 juli 2016 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het verbouwen van de Koningin Emmaschool op het perceel Scherpencamp 42 in Nijkerk. Als gevolg van de verbouwing is de maximale bouwhoogte zoals toegestaan in het vigerend bestemmingsplan overschreden.
Tevens zijn aan de straatzijde enkele parkeerplaatsen toegevoegd. In verband daarmee is het trottoir opgeschoven ter plaatse van de maatschappelijke bestemming. Daarnaast is het bestemmingsvlak aan de achterzijde enigszins uitgebreid.  
 
Op 22 juni 2017 is door het college van burgemeester en wethouders positief beslist op de aanvraag, zie bijlagen bij toelichting, bijlage 4. De omgevingsvergunning is op 23 augustus 2017 definitief verleend.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De maximaal toegestane bouwhoogte is overeenkomstig de nieuwe situatie aangepast. Tevens is aan de straatzijde een strook met een verkeersbestemming toegevoegd en is het bestemmingsvlak van de bestemming 'Maatschappelijk' aan de achterzijde uitgebreid.
2.2 Nieuwe ontwikkelingen
2.2.1 Watergangen N301, Nijkerk
De verkeerssituatie ter plaatse van het kruispunt N301 - N798 wordt gewijzigd. Als gevolg hiervan dient een watergang te worden verlegd en wordt, ter compensatie, een bestaande watergang verbreed. De benodigde afmetingen moeten in het voorstel van de Provincie Gelderland (Definitief Ontwerp d.d. 08-03-2017) nog nader worden bepaald. Ook de exacte locatie van een andere nieuwe watergang moet nog nader worden bepaald.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De betreffende watergangen worden grotendeels gerealiseerd binnen de bestemming 'Groen' van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein 1'. Hierbij wordt 'water' aangeduid binnen die groenbestemming.
In samenhang hier mee wordt de aanduiding 'water' verwijderd uit het aangrenzende deel van de bestemming 'Bedrijventerrein''.
2.2.2 Diverse groenstroken, Hoevelaken
In de afgelopen tijd zijn de volgende (snipper)groenstroken in de gemeente verkocht aan particulieren:
  • Nieuwe Kerkstraat 18;
  • Vrouwenweg 17, 17a, 17b;
  • Aalscholverlaan 7;
  • Doornsteeg 11;
  • Grieglaan 4;
  • Cornelis van Ramshorstlaan 1;
  • Haverhoek 2;
  • Het Spaanse Leger 5;
  • Klaproos 1, 3, 7;
  • Sperwerhof 24;
  • Sprinckelermaat 12;
  • Veenslagenpad 14;
  • Venestraat 44;
  • Weidelaan 33e.
De geldende bestemmingen van deze groenstroken (vaak 'Groen' of 'Verkeer', zie toelichting paragraaf 1.3) komen echter niet meer overeen met het gewenste gebruik.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De huidige bestemming wordt in het algemeen, afhankelijk van de situering van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of een woonbestemming zonder bouwvlak.
Daarnaast zijn er in een enkel geval andere bestemmingen bij betrokken:
  • In het geval van Het Spaanse Leger 5 heeft een grondruil plaats gehad, waarbij een deel van een bestaand parkeerterrein voorzien is van de bestemming Detailhandel, met de nadere aanduiding 'tuincentrum'.
  • Bij Grieglaan 4 (Maranathashool), bij Cornelis van Ramshorstlaan 1 (Daltonschool) en bij Venestraat 44 (De gereformeerde Kerk) gaat het om stroken grond die de bestemming 'Maatschappelijk' krijgen.
  • De bestemming 'water' van een bestaande watergang nabij Doornsteeg 11 wordt vervangen door de bestemmingen 'Wonen' en 'Agrarisch'.
2.3 Correcties geldende bestemmingsplannen
2.3.1 Afwijkingsregel bedrijventerrein Nijkerk
In bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 (voor het deel Smitspol) is binnen de bestemming Bedrijventerrein onder de bouwregels opgenomen dat de afstand van een gebouw tot een zijdelingse perceelgrens niet minder dan 5 meter mag bedragen (artikel 5.2.1 lid c. van bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 en artikel 5.2.1 lid b. van bestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014, 1). Hierbij is binnen deze bestemming een afwijkingsmogelijkheid opgenomen, op basis waarvan de afstand tot de perceelsgrens kan worden verminderd (met een algemeen afwegingskader in artikel 5.4.2).
 
De ervaring is dat bij toepassing van de regeling onvoldoende kan worden gestuurd op stedenbouwkundige aspecten. Dit aspect zou een dominantere plek moeten krijgen in de afweging om te voorkomen dat er discussie over dit aspect ontstaat of dit aspect ondersneeuwt bij toepassing van de genoemde afwijkingsmogelijkheid.
 
Vertaling in bestemmingsplan 
Middels administratieve bepalingen zijn de afwijkingsregels van bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 en het bestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014, 1 aangepast, zodanig dat voor percelen tot een omvang van 2.000 m², de mogelijkheid bestaat om de afstand tot een zijdelingse perceelsgrens te verminderen tot 3 m, of als de zijgevel samenvalt met de perceelsgrens.
2.3.2 Bouwregels Bad Hulckesteijn, Nijkerk
In de regels bij het bestemmingsplan Bad Hulckesteijn is onder artikel 4.2 lid c. het volgende opgenomen:
'binnen een afstand van 5 m tot enige perceelsgrens mogen uitsluitend bouwwerken, geen gebouwen en overkappingen zijnde, worden gebouwd;'
 
Deze regeling is bij nader inzien niet wenselijk; het zou moeten gaan om ‘5 m tot enige bestemmingsgrens’.
 
Vertaling in het bestemmingsplan
De betreffende bepaling is middels een administratieve bepaling aangepast, waarbij 'perceelsgrens' is vervangen door 'bestemmingsgrens'.
2.3.3 Bouwregels Smitspol, Nijkerk
In het bestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014, 1 is naar aanleiding van een grenscorrectie een deel van het bedrijventerrein Smitspol conform omliggende gronden bestemd. Daarbij is in de regels van de bestemming Bedrijventerrein onder artikel 5.1 lid e. per abuis opgenomen dat gronden met de aanduiding ‘bedrijf tot en met categorie 4.2’ bestemd zijn voor bedrijven tot en met categorie 4.1. Deze twee genoemde milieucategorieën stroken niet met elkaar.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De betreffende bepaling is middels een administratieve bepaling aangepast, waarbij de bepaling in artikel 5.1 onder e van het bestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014, 1 vervangen wordt door een nieuwe bepaling waarin categorie 4.1 is vervangen door categorie 4.2.
2.3.4 Aanduiding bijgebouwen, Hoevelaken
Het bestemmingsplan Hoevelaken-Noord is geactualiseerd/meegenomen in het bestemmingsplan Hoevelaken 2014. Bij deze actualisatie is echter bij diverse woningen in de tuinbestemming de aanduiding ‘bijgebouwen’ weggevallen. Het gaat om percelen aan (en rondom) de volgende straten in Hoevelaken:
  • de Roggeakker;
  • Boekweitveld;
  • Tabaksveld;
  • Groot Middendorp;
  • Veenslagenpad;
  • Veenslagenweg.
Vertaling in bestemmingsplan
De omissie is hersteld door de aanduiding 'bijgebouwen' opnieuw op te nemen binnen de tuinbestemmingen van de diverse percelen.
2.3.5 Woonbestemming Holkerbeek 21-23, Nijkerk
Op adres Holkerbeek 21 en 23 te Nijkerk is in het bestemmingsplan Doornsteeg fase 1b en Holkerweg 71, Nijkerk een woonbestemming opgenomen. De bestemde situatie komt echter niet overeen met de feitelijke en kadastrale situatie op deze locatie.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De woonbestemming is overeenkomstig de kadastrale perceelsgrenzen aangepast.
2.3.6 Geluidverkavelingskaart Bedrijventerrein 1, Nijkerk
Industrieterrein Arkervaart in Nijkerk is een zogenoemd gezoneerd industrieterrein. Dit houdt in dat op het industrieterrein de Wet geluidhinder van toepassing is. Ter plaatse van de omliggende zonegrens dient de cumulatieve geluidsbijdrage van alle bedrijven te voldoen aan een geluidbelasting van 50 dB(A).
In het kader van het beheer van de geluidsruimte heeft de gemeente Nijkerk in 2012 een geluidruimteregeling vastgesteld. Door middel van deze regeling heeft de gemeente per kavel een bepaalde hoeveelheid beschikbare geluidsruimte vastgesteld. De gemeente wenst de geluidsruimte van het perceel aan de Nijverheidsstraat 10-14 te verhogen naar 60 dB(A)/m² etmaalwaarde.
De aanleiding voor deze verhoging is de mogelijke herontwikkeling van een deel van het industrieterrein naar woningen. Deze herontwikkeling ligt in de nabijheid van het betreffende perceel. Het aanwezige bedrijf wenst evenwel voldoende ontwikkelingsruimte te behouden.
 
De verhoging is enkel mogelijk indien dit niet leidt tot een overschrijding van de zoneringsgrenswaarden. Hiertoe is door DGMR een onderzoek uitgevoerd naar het effect van de verhoging van de kavelruimte op de cumulatieve geluidbelasting (zie bijlagen bij toelichting, bijlage 5). Dat onderzoek toont aan dat voldaan wordt aan de zoneringswaarden.
De geluidrechten van kavel Nijverheidsstraat 10-14 zijn thans niet op de juiste wijze opgenomen in de bij het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 behorende Geluidsverkavelingkaart. Deze kaart dient hierop te worden aangepast.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Er is een administratieve bepaling opgenomen, waarbij wordt verwezen naar de bij het voorliggende bestemmingsplan gevoegde Geluidverkavelingskaart. Deze vervangt de Geluidverkavelingskaart die bij het bestemmingsplan Bedrijventerreinen 1 zit. Hiertoe is tevens het plangebied van dat bestemmingsplan onderdeel van dit veegplan.
2.3.7 Bouwhoogte Jacob de Boerweg 6, Nijkerkerveen
In het op 30 oktober 2014 vastgestelde bestemmingsplan Nijkerkerveen en Holkerveen was het perceel Jacob de Boerweg 6 te Nijkerkerveen meegenomen, waarbij bepaald was dat binnen het bouwvlak een goothoogte van 3 meter is toegestaan. Daarna is het perceel opgenomen in het bestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014, 3 (vastgesteld 26 maart 2015), waarbij per abuis is bepaald dat de bebouwing binnen het bouwvlak een maximale bouwhoogte mag hebben van 3 meter, terwijl het had moeten gaan om de maximale goothoogte.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het bouwvlak is opnieuw opgenomen, conform de situatie van bestemmingsplan Nijkerkerveen en Holkerveen: een goothoogte van 3 meter. Conform de wijze van bestemmen van omliggende percelen hoeft geen maximale bouwhoogte opgenomen te worden.
2.3.8 Woonbestemming Veenwal 28a
In het bestemmingsplan Hogenbrink (1982) was het perceel Veenwal 28a voorzien van een woonbestemming en bedrijfsbestemming. In de daaropvolgende bestemmingsplannen Bedrijventerrein 2 en Hoevelaken 2014 is echter voor het gehele perceel een bedrijfsbestemming opgenomen en is de woonbestemming komen te vervallen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De woonbestemming is opnieuw opgenomen, conform de feitelijke situatie. In samenhang hiermee is ook het bouwvlak op de resterende bestemming 'Bedrijventerrein' aangepast. 
3 Uitvoerbaarheid
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden. Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.
 
Ruimtelijk relevante aspecten
Het bestemmingsplan omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Wat betreft de correcties gaat het uitsluitend om een beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming, waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft het vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Ook voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend onderzoek niet noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure (omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is, waar nodig, in hoofdstuk 2 op de noodzakelijke uitvoerbaarheidsaspecten ingegaan. 
       
Economische uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van geldende plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan betreffen kleine ontwikkelingen waarvoor geen exploitatieplan opgesteld hoeft te worden.
4 Juridische planopzet
4.1 Algemeen
Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).     
 
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
 
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.   
4.2 Verbeelding
Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc.. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4.3 Planregels
De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de overgangs- en slotbepalingen.
4.4 Wijze van bestemmen
Dit bestemmingsplan bevat de navolgende bestemmingen.
 
Agrarisch
Deze bestemming is gegeven aan een deel van een bestaande watergang nabij Doornsteeg 11. Hierbij is de bestemmingsregeling overeenkomstig het bestemmingsplan Nijkerk 2.
 
Bedrijventerrein
Een aantal locaties betreft de bestemming Bedrijventerrein. Deze bestemmingsregeling is ontleend aan het bestemmingsplan bedrijventerrein 1.
 
Detailhandel
Ter plaatse van Het Spaanse Leger 5 heeft een grondruil plaats gehad, waarbij een deel van een bestaand parkeerterrein voorzien is van de bestemming Detailhandel, met de nadere aanduiding 'tuincentrum'. De regeling is ontleend aan het bestemmingsplan Het Spaanse Leger.
  
Maatschappelijk
Deze bestemming is opgenomen voor enkele uitbreidingen van schoolpleinen en van ruimte bij een kerk. Op de betreffende gronden mogen enkel bouwwerken, geen gebouwen zijnde worden gerealiseerd.
 
Tuin
Deze bestemming is dienstbaar aan de (woon-)bestemming van de op de aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Hier gelden de in de gemeente gebruikelijk bouw- en gebruiksmogelijkheden. Tevens is in een aantal gevallen aangeduid dat 'bijgebouwen' toegestaan zijn.
 
Verkeer
Enkele perceelsgedeelten zijn voorzien van de verkeersbestemming.
 
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen en de bebouwbare gronden rondom de woningen in het plangebied. Hierbij worden de in de gemeente gebruikelijk bouw- en gebruiksmogelijkheden geboden.
 
Administratieve bepalingen
Enkele correcties of aanvullingen zijn aangebracht door middel van een administratieve bepaling. Daarbij wordt gericht een fout hersteld of een aanvulling gedaan, waarbij de rest van de geldende bestemming in tact blijft.
Via deze weg is ook een nieuwe Geluidverkavelingskaart aan de regels van het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 toegevoegd.
  
Dubbelbestemmingen en gebiedsaanduidingen
In de verschillende geldende plannen zijn dubbelbestemmingen en gebiedsaanduidingen van toepassing. Deze dubbelbestemmingen en gebiedsaanduidingen blijven onverkort van toepassing. Omwille van de leesbaarheid van het plan is ervoor gekozen deze regelingen voor de verschillende plandelen niet opnieuw op te nemen maar middels een administratieve bepaling in hoofdstuk 3 deze regelingen opnieuw van toepassing te verklaren.
5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg.
 
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen kenbaar te maken over het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 
5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
Met voorliggend bestemmingsplan zijn geen belangen van overlegpartners in het geding. Expliciet vooroverleg is derhalve niet noodzakelijk.
5.2 Verslag zienswijzen