Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Gemeente Nijkerk 2017, 1
Status: ontwerp
Plan identificatie: NL.IMRO.0267.BP0124-0001

Toelichting

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Dit bestemmingsplan heeft betrekking op een aantal locaties in de Gemeente Nijkerk. Het omvat enkele nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Het doel van dit bestemmingsplan is het geven van een actueel en correct beeld van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen voor omgevingsvergunningen kunnen worden getoetst. Door de verschillende locaties in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts eenmaal een bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. In dit bestemmingsplan zijn de volgende locaties opgenomen:   
  • Verleende omgevingsvergunningen
    • Doornsteeg 2-4, Nijkerk;
    • Holkerweg 23, Nijkerk;
  • Nieuwe ontwikkelingen
    • Dennenlaan 31, Nijkerk;
    • Luxoolseweg 27, Nijkerk;
    • Vetkamp 22, Nijkerk;
    • Buntwal 5b, Nijkerkerveen;
    • Hogebrinkerweg 23, Hoevelaken;
    • Westerdorpsstraat 68/68a, Hoevelaken;
    • Diverse groenstroken;
  • Correctie geldende bestemmingsplannen
    • Gasleiding tunnel Amersfoortseweg, Nijkerk;
    • Hogenhof 13-15, Nijkerk;
    • Horstbeek, Hoevelaken.

1.2 Plangebied

Het plangebied bestaat, naast over de gemeente verspreid liggende groenstroken, uit tien specifieke locaties in de gemeente Nijkerk. Op de volgende afbeelding is de ligging van deze locaties weergegeven.
 
Ligging locaties

1.3 Geldende bestemmingsplannen

Voor de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie het geldende bestemmingsplan weergegeven.
 
 LocatieGeldend bestemmingsplanVaststellingsdatum
1Doornsteeg 2-4, NijkerkBuitengebied 200926 maart 2009
2Holkerweg 23, NijkerkNijkerk 224 februari 2013
3Dennenlaan 31, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
4Luxoolseweg 27, NijkerkBuitengebied Nijkerk 2009
26 maart 2009
5Vetkamp 22, NijkerkNijkerk Binnenstad 199930 september 1999
6Buntwal 5b, NijkerkerveenBuitengebied Nijkerk
21 augustus 1975
7Hogebrinkerweg 23, HoevelakenHoevelaken 201427 maart 2015
8Westerdorpsstraat 68/68a, HoevelakenBuitengebied Nijkerk 200926 maart 2009
9Gasleiding tunnel Amersfoortseweg, NijkerkGemeente Nijkerk 2015, 2 / tunnel Amersfoortseweg 4 juli 2016 / 29 januari 2015
10Hogenhof 13-15, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
11Horstbeek, HoevelakenHoevelaken 201427 maart 2015
   
Voor de verschillende groenstroken die onderdeel uitmaken van dit bestemmingsplan gelden diverse bestemmingsplannen. Deze worden hier niet genoemd.

1.4 Leeswijzer

Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de verschillende ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het bestemmingsplan op haalbaarheid getoetst. Hoofdstuk 4 bevat vervolgens een juridische planbeschrijving. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en overlegmomenten zijn opgenomen.

2 Planbeschrijving

2.1 Verleende omgevingsvergunningen

2.1.1 Doornsteeg 2-4, Nijkerk

Op 13 november 2015 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een woning met bijgebouw van 120 m² op het agrarische perceel dat is gelegen tussen de percelen Doornsteeg 2 en Doornsteeg 4 te Nijkerk. De realisatie van de woning en het bijgebouw was niet mogelijk aangezien de locatie een agrarische bestemming heeft.
 
Op 25 mei 2016 is door het college van burgemeester en wethouders positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 1. De ontwerp omgevingsvergunning heeft vanaf 7 april 2016 zes weken ter inzage gelegen en de verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 2 juni 2016 zes weken ter inzage gelegen. De vergunning is inmiddels onherroepelijk.  
 
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het gehele perceel is een woonbestemming opgenomen. Binnen deze bestemming is rondom de woning een bouwvlak opgenomen. Daarnaast is een aanduiding opgenomen dat de gezamenlijke oppervlakte aan bijbehorende bouwwerken die buiten het bouwvlak zijn gebouwd niet meer mag bedragen dan 120 m².

2.1.2 Holkerweg 23, Nijkerk

Op 22 juli 2015 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van zes woningen op het perceel Holkerweg 23 te Nijkerk. De realisatie van woningbouw is in strijd met het geldende bestemmingsplan aangezien de locatie een bedrijfsbestemming heeft.
 
Op 17 november 2015 is door het college van burgemeester en wethouders positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 2. De ontwerp omgevingsvergunning heeft vanaf 25 september 2015 zes weken ter inzage gelegen en de verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 26 november 2015 zes weken ter inzage gelegen. De vergunning is inmiddels onherroepelijk.  
 
Vertaling in bestemmingsplan
Met uitzondering van de voortuinen is voor het perceel een woonbestemming opgenomen. Voor de voortuinen is, in overeenstemming de aangrenzende woonpercelen, een tuinbestemming opgenomen.

2.2 Nieuwe ontwikkelingen

2.2.1 Dennenlaan 31, Nijkerk

Op het perceel Dennenlaan 31 is basisschool De Open Kring gevestigd. Deze basisschool wil graag de groenstroken rondom de school betrekken bij het schoolplein. Het gebruik van die gronden als schoolplein is echter in strijd met de groenbestemming die op die gronden rust.
 
Vertaling in bestemmingsplan
In aansluiting op de rest van het schoolterrein is voor de, aan het schoolplein toe te voegen, groenstroken de bestemming 'Maatschappelijk' opgenomen.

2.2.2 Luxoolseweg 27, Nijkerk

Tussen de eigenaren van het perceel Luxoolseweg 27 in Nijkerk en de gemeente Nijkerk heeft een grondruil plaatsgevonden. De perceeleigenaren nemen een strook grond, direct grenzend aan het perceel, met een oppervlakte van circa 310 m² van de gemeente over. Een, enkele meters verderop gelegen, strook grond met een oppervlakte van circa 345 m² neemt de gemeente over van de eigenaren van het perceel Luxoolseweg 27.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De strook grond die van de gemeente over gaat naar de eigenaren van het perceel Luxoolseweg 27 zal, overeenkomstig het perceel van eigenaren, de bestemming 'Wonen' krijgen. De bestemming van de andere strook grond blijft ongewijzigd.     

2.2.3 Vetkamp 22, Nijkerk

In het geldende bestemmingsplan (Nijkerk-Binnenstad 1999) heeft het perceel Vetkamp 22 de bestemmingen 'Kantoren', 'Tuinen' en 'Parkeererf'. Op basis van deze bestemmingen is een illegaal geplaatst bouwwerk aanwezig. In het, in voorbereiding zijnde, bestemmingsplan voor de binnenstad wordt de bestemming van het plangebied echter gewijzigd in een centrumbestemming. Met deze wijziging van de bestemming vervallen de bestemmingen 'Tuinen' en 'Parkeererf'. De oppervlakte van het bebouwingsgebied neemt daarmee toe. Hierdoor ontstaat een groter oppervlakte voor vergunningvrij te realiseren bijgebouwen op het perceel. Het illegaal geplaatste bouwwerk zou op dat moment legaal vergunningvrij gerealiseerd kunnen worden.
 
Omdat onduidelijk is wanneer het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad wordt vastgesteld en er wel helderheid voor de ingezette handhavingsactie moet komen, wordt voorgaande wijziging alvast meegenomen in voorliggend bestemmingsplan
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het gehele perceel Vetkamp 22 zal de bestemming 'Centrum' krijgen.

2.2.4 Buntwal 5b, Nijkerkerveen

Eigenaren van het perceel Buntwal 5b te Nijkerkerveen hebben de gemeente verzocht om een strook grond van de gemeente te mogen kopen. Deze strook grond, ter grootte van circa 675 m², grenst aan de oostzijde van het perceel van eigenaren. Het voornemen van de eigenaren is om hun bestaande woning en tuin te verplaatsen en uit te breiden op het nieuwe eigendom.
 
Ten behoeve van de voorgenomen ontwikkeling is een milieuscan uitgevoerd, zie bijlage 3. Op basis van deze milieuscan zijn een akoestisch en milieuzoneringsonderzoek uitgevoerd, zie bijlage 4 en 5. Navolgend worden de conclusies van deze onderzoeken weergegeven.
 
Akoestisch onderzoek
Uit het onderzoek volgt dat de geluidbelasting ter plaatse van de maatgevende gevels van de woning vanwege het verkeer op de Buntwal, inclusief de correctie ex art. 110g van de Wet geluidhinder, ten hoogste 49 dB bedraagt. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt daarmee overschreden. Het bevoegd gezag dient derhalve een hogere waarde vast te stellen.
 
Geuronderzoek
Het uitbreiden van de woning aan de Buntwal 5b in de richting van de veehouderij aan de Buntwal 9a zal bij de woning niet leiden tot het ontstaan van een onaanvaardbaar woon- en leefklimaat noch tot het ontstaan van beperkingen voor de betreffende veehouderij.
 
Vertaling in bestemmingsplan
In aansluiting op de bestemming van het huidige perceel van eigenaren is voor het aan te kopen perceel een bedrijfsbestemming opgenomen. Binnen deze bestemming is een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor de verplaatsing van de bedrijfswoning.  

2.2.5 Hogebrinkerweg 23, Hoevelaken

Het voornemen bestaat om op de verdieping van het kantoor aan de Hogebrinkerweg 23c in Hoevelaken in totaal vier appartementen te realiseren. Op basis van de geldende bestemming ‘Bedrijventerrein’ is wonen in het pand echter niet toegestaan. Derhalve is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk.
 
Ten behoeve van de bestemmingsplanwijziging zijn verschillende haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd. Navolgend wordt op deze onderzoeken nader ingegaan.
 
Akoestisch onderzoek
Uit het akoestisch onderzoek (zie bijlage 6) blijkt dat de nieuwe appartmenten een geluidbelasting (Lden) zullen ondervinden van maximaal 38 dB ten gevolge van het verkeer op de onderzochte wegen. Dit is voor alle onderzochte wegen ruim lager dan de voorkeurswaarde van 48 dB, zoals deze gelden voor gezoneerde wegen. De gecumuleerde geluidbelasting, zonder aftrek ex. artikel 110g Wgh, bedraagt maximaal 43 dB. Dit betekent dat de karakteristieke geludiwering van de verblijfsgebieden minimaal 20 dB moet bedragen. Normaliter wordt met moderne standaard bouwmaterialen voldaan aan de minimale geluidwering van de gevels.
 
Externe veiligheid
Uit het onderzoek externe veiligheid (zie bijlage 7) blijkt dat het plangebied zich buiten de invloedsgebieden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (over water, weg en spoor) bevindt. Daarnaast ligt het plangebied ook niet binnen de plaatsgebonden risicocontouren, dan wel invloedsgebieden / 1% letaliteitsafstanden van risicovolle inrichtingen.
 
Wel ligt het plangebied op een afstand van circa 8 meter van een hoofdaardgastransportleiding met een diameter van 114 mm en een druk van 40 bar. De voorgenomen wijziging van een kantoorruimte naar vier appartementen heeft tot gevolg dat zowel het aantal personen als de verblijftijd (nu ook 's nachts) wijzigt. Gezien voorgaande is een beperkte verantwoording van het groepsrisico noodzakelijk. Deze verantwoording is opgenomen in bijlage 8
            
Vertaling in bestemmingsplan
Om de appartementen mogelijk te maken is voor de locatie de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - appartementen' opgenomen. Daarnaast is de milieucategorie van het naastgelegen terrein afgewaardeerd naar categorie 2.

2.2.6 Westerdorpsstraat 68/68a, Hoevelaken

Op het perceel Westerdorpsstraat 68/68a in Hoevelaken is het zogeheten Huize Hoevelaken (hoofdgebouw (nr. 68) en koetshuis (nr. 68a)) gevestigd. Het perceel is onlangs, in samenspraak met de gemeente, verkocht aan een particulier die op het perceel een woonfunctie wil realiseren in combinatie met kantooractiviteiten. De koper van het perceel is voornemens te gaan wonen in het hoofdgebouw en (primair) een kantoorfunctie te behouden in het koetshuis. Op basis van de geldende bestemming 'Bedrijf' is wonen op het perceel echter niet toegestaan. Derhalve is een wijziging van het bestemmingsplan noodzakelijk.    
 
Ten behoeve van de voorgenomen ontwikkeling is een milieuscan uitgevoerd. Gezien het feit dat de ontwikkeling alleen betrekking heeft op ander gebruik van de huidige panden en er niet gegraven/gesloopt hoeft te worden zijn enkel de aspecten externe veiligheid en geluid van belang. Navolgend wordt op deze aspecten nader ingegaan.
         
Externe veiligheid
Uit een inventarisatie op basis van de risicokaart blijkt dat in de omgeving van het plangebied de volgende potentiële risicobronnen aanwezig zijn:
  • het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Westerdorpsstraat en de A1 op respectievelijk 150 m en 700 m van het plangebied.
  • een gasleiding op circa 300 m van het plangebied;
  • twee LPG-tankstations op respectievelijk 300 m en 420 m van het plangebied;
  • de spoorlijn Amersfoort-Deventer op 900 m van het plangebied.
Voorgaande potentiële risicobronnen hebben allen een ruime afstand tot het plangebied. Nader onderzoek naar de externe veiligheid ter plaatse van het plangebied is niet noodzakelijk. Daarnaast zijn bedrijventerrein met Bevi- en/of BRZO-bedrijven niet aanwezig in de omgeving van het plangebied.
 
Akoestisch onderzoek
In het kader van de voorgenomen ontwikkeling is een akoestisch onderzoek uitgevoerd, zie bijlage 9. Uit dit onderzoek volgt dat de geluidbelasting ten gevolge van het wegverkeer op de Westerdorpsstraat en de Koninginneweg voldoet aan de voorkeurswaarde van 48 dB overeenkomstig de Wet geluidhinder. De te toetsen geluidelasting ten gevolge van de Rijksweg A1 bedraagt ten hoogste 52 dB. De geluidbelasting overschrijdt de voorkeurswaarde van 48 dB. Echter de maximale ontheffingswaarde van 53 dB wordt wel gerespecteerd.
 
In verband met de geconstateerde overschrijdingen van de voorkeurswaarde zijn geluidbeperkende maatregelen in ogenschouw genomen. Bron- en/of overdrachtsmaatregelen zijn niet haalbaar of gewenst, realisatie is alleen mogelijk als door het bevoegd gezag, de gemeente Nijkerk, hogere grenswaarde vastgesteld wordt voor de locatie met een overschrijding van de voorkeurswaarde. Het plan voldoet aan de beleidsregels hogere waarde van de gemeente Nijkerk die verbonden zijn aan het vaststellen van hogere grenswaarden. Gelijktijdig met de procedure van voorliggend bestemmingsplan zal derhalve een procedure hogere waarden worden doorlopen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Om bewoning van het hoofdgebouw mogelijk te maken is voor het hoofdgebouw de aanduiding 'bedrijfswoning' opgenomen. Daarnaast is ter plaatse van het koetshuis een aanduiding opgenomen dat bewoning is toegestaan. Er moet hierbij wel sprake zijn van een functionele relatie met de bewoning van het noordelijk gelegen hoofdgebouw. Een zelfstandige woning in het koetshuis is daarmee niet toegestaan.

2.2.7 Diverse groenstroken

In de afgelopen tijd zijn de volgende (snipper)groenstroken in de gemeente verkocht aan particulieren:
  • Atalanta 11, Nijkerk
  • Aurelia 14, Nijkerk;
  • Brucknerlaantje 59, Nijkerk;
  • Frieswijkstraat 8, Nijkerk;
  • Hassemanpad 2a, Nijkerk;
  • Oosterdorpsstraat 62, Hoevelaken;
  • Zonnebloemlaan 13, Hoevelaken;
  • Zonnebloemlaan 15, Hoevelaken.
De geldende bestemmingen van deze groenstroken (vaak 'Groen' of 'Verkeer') komen echter niet meer overeen met het gewenste gebruik.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De huidige bestemming wordt in het algemeen, afhankelijk van de situering van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of een woonbestemming zonder bouwvlak.

2.3 Correcties geldende bestemmingsplannen

2.3.1 Gasleiding tunnel Amersfoortseweg, Nijkerk

Uit een zienswijze van de Gasunie op het ontwerpbestemmingsplan 'Gemeente Nijkerk 2015, 2' bleek dat de ligging van de gasleiding ter plaatse van de tunnel Amersfoortseweg niet juist was opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan. Ten behoeve van de vaststelling is dit toen aangepast. Per abuis is echter de onjuiste ligging van de gasleiding ook op de verbeelding blijven staan. In het vastgestelde plan 'Gemeente Nijkerk 2015, 2' staan nu dus zowel de onjuiste als de juiste ligging van de leiding. Om onduidelijkheden te voorkomen moet voorgaande rechtgetrokken worden.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Op basis van de gegevens van de Gasunie is de dubbelbestemming 'Leiding - Gas', waar nodig, verwijderd.
  

2.3.2 Hogenhof 13-15, Nijkerk

Op het perceel Hogenhof 13-15 zit een groothandelsbedrijf. Voor dit bedrijf heeft men eind 1991 een vergunning gekregen en in het voorheen geldende bestemmingsplan 'Westelijk Stadsdeel' was een passende bestemming opgenomen. In het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 1' heeft het perceel per abuis echter een woonbestemming gekregen. Dit is ongewenst omdat de eigenaar voornemens is om de bedrijfsvoering op het perceel voort te zetten.
 
Vertaling in het bestemmingsplan
Overeenkomstig de huidige situatie is voor het plangebied de bestemming 'Bedrijf' opgenomen met een nadere aanduiding dat een groothandelsbedrijf is toegestaan. Voor de bedrijfswoning is de aanduiding bedrijfswoning opgenomen.

2.3.3 Horstbeek, Hoevelaken

Voor de representatieve zone ter plaatse van de uitbreiding van het bedrijventerrein Horstbeek is het bestemmingsplan 'Hoevelaken 2014' het geldende bestemmingsplan. Ten opzichte van het voorheen geldende bestemmingsplan 'Uitbreiding bedrijventerrein Horstbeek, Hoevelaken' zitten in het geldende bestemmingsplan de volgende ongewenste afwijkingen:
  • in het geldende bestemmingsplan is voor de representatieve zone een maximum bouwhoogte van 9 meter en een maximum goothoogte van 6 meter opgenomen. In het voorheen geldende bestemmingsplan was voor deze zone echter een minimum bouwhoogte van 6 meter opgenomen. Het is ongewenst dat deze is veranderd in een maximum goothoogte.
  • in het geldende bestemmingsplan is in artikel 8.2.1 lid c opgenomen dat, in de representatieve zone, de afstand van gebouwen tot een perceelgrens minimaal 5 meter moet bedragen. Op basis van deze regeling is het niet mogelijk om een gebouw met de voorgevel in de erfgrens te bouwen. Ter plaatse van de representatieve zone is dit juist wel gewenst. In het voorheen geldende bestemmingsplan was dan ook opgenomen dat de afstand van een gebouw tot de zijdelingse perceelgrens en de achterperceelgrens niet minder dan 5 meter mag bedragen.
  • In artikel 8.1 lid aa van het geldende bestemmingsplan is opgenomen dat de oppervlakte van een bouwperceel ter plaatse van de representatieve zone minimaal 0,2 ha en maximaal 0,25 ha bedraagt. Bedoeld wordt echter dat de oppervlakte van het deel van een bouwperceel dat is gelegen in de representatieve zone minimaal 0,2 ha en maximaal 0,25 ha bedraagt. De totale representatieve zone ter plaatse van de uitbreiding van het bedrijventerrein Horstbeek heeft namelijk maar een oppervlakte van circa 0,1 ha.
Vertaling in bestemmingsplan
De drie hiervoor genoemde onjuistheden in het geldende bestemmingsplan zullen, conform het voorgaande bestemmingsplan 'Uitbreiding bedrijventerrein Horstbeek', aangepast worden. Dit betekent dat ter plaatse van de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijventerrein - representatieve zone':
  • de bouwhoogte minimaal 6 en maximaal 9 meter bedraagt;
  • de afstand van een gebouw tot de zijdelingse en de achterperceelgrens niet minder dan 5 meter mag bedragen;
  • de oppervlakte van het deel van een bouwperceel dat is gelegen in de representatieve zone minimaal 0,2 ha en maximaal 0,25 ha bedraagt.

3 Uitvoerbaarheid

De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden. Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.
 
Ruimtelijk relevante aspecten
Het bestemmingsplan omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Wat betreft de correcties gaat het uitsluitend om een beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming, waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft het vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Ook voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend onderzoek niet noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure (omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is, waar nodig, in hoofdstuk 2 op de noodzakelijke uitvoerbaarheidsaspecten ingegaan. 
       
Economische uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van geldende plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan betreffen, met uitzondering van de ontwikkeling aan de Hogebrinkerweg 23, kleine ontwikkelingen waarvoor geen exploitatieplan opgesteld hoeft te worden.
 
Voor het waarborgen van de uitvoerbaarheid van de ontwikkeling aan de Hogebrinkerweg 23 is een anterieure overeenkomst tussen de gemeente en initiatiefnemer gesloten. Met de initiatiefnemers van de kleine ontwikkelingen is, voor zover de Gemeente niet zelf initiatiefnemer is, een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten waarin is vastgelegd dat de initiatiefnemers bijdragen in de kosten van het bestemmingsplan. Tevens is in deze overeenkomst vastgelegd dat het planschaderisico voor de initiatiefnemers is.  

4 Juridische planopzet

4.1 Algemeen

Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).     
 
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
 
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.   

4.2 Verbeelding

Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc.. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).

4.3 Planregels

De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de overgangs- en slotbepalingen.

4.4 Wijze van bestemmen

Dit bestemmingsplan bevat primair de navolgende bestemmingen.
 
Bedrijf
Deze bestemming is gegeven aan de uitbreiding van het perceel Buntwal 5b en aan het perceel Hogenhof 13-15. Bij recht worden op deze percelen bedrijven uit de milieucategorieën 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. Daarnaast wordt op het perceel Hogenhof 13-15 specifiek een groothandelsbedrijf toegestaan. Uitgesloten zijn detailhandel, risicovolle inrichtingen als genoemd in het Bevi, vuurwerkbedrijven, geluidhinderlijke inrichtingen en m.e.r.-plichtige inrichtingen.   
Voor bedrijven van een hogere milieucategorie, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, zijn afwijkingsmogelijkheden voor het gebruik opgenomen. Bevi-inrichtingen, Wgh-inrichtingen en vuurwerkbedrijven zijn hoe dan ook niet toegestaan. Voor de afwijkingsmogelijkheden geldt een algemeen afwegingskader.
 
Voor wat betreft de maatvoeringen geldt, dat afwijkende maten mogen worden gehandhaafd. Bij vervangende nieuwbouw mag derhalve ook conform deze afwijkende maten worden gebouwd.
 
Bij de afwegingskaders voor afwijking wordt gesproken van 'geen onevenredige aantasting'. Per geval moet worden beoordeeld of hiervan sprake is; wel is het zo dat het al dan niet toepassen van de afwijkingsbevoegdheid goed dient te worden gemotiveerd.
 
Bedrijf - Niet Agrarisch
Deze bestemming is, overeenkomstig het geldende bestemmingsplan, opgenomen voor de locatie Westerdorpsstraat 68/68a. Gezien de monumentale status van de bebouwing, zijn de bouwregels minimaal.
 
Bedrijventerrein
Deze gronden zijn bestemd voor de vestiging van bedrijven. Er worden mogelijkheden geboden voor bedrijven tot en met categorie 3.1 van de Lijst van Bedrijfsactiviteiten. Daarnaast wordt specifiek aan de Hogebrinkerweg 23, door middel van aanduidingen, kantoren en wonen op de verdieping mogelijk gemaakt.
 
Ter ondervanging van eventuele onvolkomenheden van de gekozen systematiek en om op eenvoudige wijze te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, is een afwijkingsbevoegdheid voor burgemeester en wethouders opgenomen. Hierdoor kunnen bedrijven worden toegelaten die naar de aard van de bedrijvigheid alsmede qua bedrijfsomvang vergelijkbaar zijn met de bedrijven, die in de betreffende categorieën zijn genoemd. Voorwaarde is wel dat deze bedrijven qua hinder en/of gevaar geen onevenredige afbreuk doen aan het woon-/leefmilieu. Raadpleging van een milieudeskundige wordt hierbij aanbevolen.
 
Ten aanzien van bedrijven als genoemd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen is een verbod opgenomen. Hetzelfde geldt voor vuurwerkbedrijven en Wgh-inrichtingen. Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het toelaten van een Bevi-inrichting. Aan deze wijziging is een aantal voorwaarden verbonden. Zo dient bijvoorbeeld de 10-6-contour voor het plaatsgebonden risico te zijn gelegen binnen het bouwperceel van de Bevi-inrichting of op gronden met de bestemming 'Verkeer', 'Groen' en/of 'Water'. Belangrijk is dat er binnen deze veiligheidszone geen toename mag plaatsvinden van kwetsbare en/of beperkt kwetsbare objecten in deze zone tenzij ze behoren tot de Bevi-inrichting waaraan de veiligheidszone is gerelateerd. Daarnaast mag het gebruik van de gronden niet in die zin worden gewijzigd, dat de aangegeven veiligheidszone wordt vergroot. Tot slot dient een verantwoording te worden gegeven van het groepsrisico in het invloedgebied van de inrichting en mag er geen toename plaatsvinden van het groepsrisico in woongebieden (maar dat zal in het voorliggende geval niet/nauwelijks aan de orde zijn).
 
Detailhandel (waaronder internetdetailhandel) is in beginsel niet toegestaan. Detailhandel kan mogelijk worden gemaakt als wordt voldaan aan diverse criteria, de planregels bevatten de criteria waaraan wordt getoetst. Zij zijn afgeleid uit het gemeentelijk beleid zoals weergegeven in de beleidsregel Detailhandel op bedrijventerreinen. Een specifieke vorm van detailhandel is de verkoop van motorbrandstoffen. Deze is alleen toegestaan indien dit op de verbeelding is aangegeven. 
 
Verder is het van belang dat nieuwe Wgh-inrichtingen niet zijn toegestaan. Het wel toestaan zou leiden tot de plicht een (nieuwe) geluidszone te bepalen, hetgeen dus niet aan de orde is. Ook vuurwerkbedrijven zijn niet toegestaan.
 
Voor wat betreft het parkeren zal aansluiting moeten worden gezocht bij de gemeentelijke parkeernormen.
 
Centrum
Binnen deze bestemmingen zijn nader genoemde functies toegestaan. Deze functies zijn onderling vrij uitwisselbaar.   
 
Gemengd
Deze bestemming is opgenomen ter plaatse van de juiste en onjuiste ligging van de gasleiding. Ter plaatse van de juiste ligging van de gasleiding is tevens de dubbelbestemming 'Leiding - Gas' opgenomen.
 
Maatschappelijk
Deze bestemming is opgenomen voor de uitbreiding van het schoolplein. Op deze gronden mogen enkel bouwwerken, geen gebouwen zijnde worden gerealiseerd.
 
Tuin
Deze bestemming is dienstbaar aan de bestemming van de op de aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Bij de bestemmingsregeling voor de tuinen is uitgegaan van het principe die gebieden te bestemmen die uit ruimtelijke overwegingen onbebouwd moeten blijven en ook als zodanig in gebruik zijn. Over het algemeen betreft het gronden ten dienste van de nabij gelegen woningen. Bij de meeste woningen betreft het de ruimte vóór de woningen. 
 
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen en de bebouwbare gronden rondom de woningen in het plangebied. 
 
Ten aanzien van het gebruik van bijgebouwen is van belang dat in bijgebouwen geen primaire woonfuncties zijn toegestaan, zoals wonen, slapen, keuken, badkamer. Hobbyruimtes zijn wél mogelijk in bijgebouwen. Genoemde beperkingen gelden dus niet voor aanbouwen en uitbouwen. Voor wat betreft de maatvoeringen kent het plan geen onderscheid meer tussen aan-, uit- en bijgebouwen. In het kader van de Wabo wordt gesproken van 'bijbehorende bouwwerken'.
 
Bij woningen zijn, onder voorwaarden, niet-woonactiviteiten aan huis mogelijk.

5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg.
 
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen kenbaar te maken over het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te stellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 

5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg

Met voorliggend bestemmingsplan zijn geen belangen van overlegpartners in het geding. Expliciet vooroverleg is derhalve niet noodzakelijk.

5.2 Verslag zienswijzen

Na vaststelling van het bestemmingsplan zal op deze plaats worden ingegaan op het verloop van de planprocedure.
  • 1. Omgevingsvergunning (Doornsteeg 2-4), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2015W2260, 25 mei 2016
  • 2. Omgevingsvergunning (Holkerweg 23), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2015W1526, 17 november 2015
  • 3. Milieuscan Buntwal 5b
  • 4. Akoestisch onderzoek wegverkerslawaai Buntwal 5B te Nijkerkerveen, NIPA milieutechniek b.v., Rapportnummer: 15548-3, 11 oktober 2016
  • 5. Geuronderzoek Buntwal 5b, NIPA milieutechniek b.v., Kenmerk: 15548-OD-1213007, 3 oktober 2016
  • 6. Akoestisch onderzoek verkeerslawaai Wet geluidhinder t.b.v. bouwplan aan de Hogebrinkweg 23c in Hoevelaken, SPA WNP, Project 21620365.R01, 11 oktober 2016
  • 7. Onderzoek naar Externe Veiligheid Transformatieproject Hogebrinkerweg 23c Hoevelaken, Schipper Bosch Ontwikkelin B.V., 7 oktober 2016
  • 8. Verantwoording groepsrisico tbv functiewijziging Hogebrinkerweg 23c
  • 9. Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai Westerdorpsstraat 68 te Hoevelaken, Windmill, Rapportnummer: 17.089.01-01, 2 maart 2017