Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Gemeente Nijkerk 2015, 2
Status: ontwerp
Plan identificatie: NL.IMRO.0267.BP0106-0001

Toelichting

1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Voorliggend bestemmingsplan is een zogenaamd 'veegplan'. Met dit bestemmingsplan worden verschillende ruimtelijke mutaties, welke op verschillende locaties binnen de gemeente Nijkerk spelen, planologisch verankerd.
 
Dit bestemmingsplan heeft betrekking op een aantal locaties in de gemeente Nijkerk. Het omvat enkele nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Het doel van dit bestemmingsplan is het geven van een actueel en correct beeld van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen voor omgevingsvergunningen kunnen worden getoetst. Door de verschillende locaties in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts eenmaal een bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. In dit bestemmingsplan zijn de volgende locaties opgenomen:
  • Verleende omgevingsvergunningen
    • Oude Barneveldseweg 98, Nijkerk;
    • Bloemendaalseweg 5d, Nijkerk;
  • Nieuwe ontwikkelingen
    • Van Dijkhuizenstraat 58, Nijkerkerveen;
    • Brink 42, Nijkerk;
    • Vrouwenweg 27a, Nijkerkerveen;
    • Diverse groenstroken;
  • Correcties geldende bestemmingsplannen
    • Nieuwe Kerkstraat 40, Nijkerkerveen;
    • Oosterdorpsstraat 156, Hoevelaken;
    • Bouwvlak Hogebrinkerweg, Hoevelaken;
    • Bouwregels Spoorkamp, Nijkerk
    • ABZ Diervoeding Westkadijk, Nijkerk;
    • Milieucategorieën diverse bedrijven Bedrijventerrein 1.
1.2 Plangebied
Het plangebied bestaat, naast de over de gemeente verspreid liggende groenstroken en de gedeeltelijke correctie van de 'Lijst specifieke bedrijven' van het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1, uit tien specifieke locaties in de gemeente Nijkerk. Op de volgende afbeelding is de ligging van deze locaties weergegeven.  
 
 
Ligging locaties
1.3 Geldende bestemmingsplannen
Voor de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie het geldende bestemmingsplan weergegeven.
 
  Locatie Geldend bestemmingsplan Vaststellingsdatum
1 Oude Barneveldseweg 98, Nijkerk Nijkerk 1 28 juni 2012
2 Bloemendaalseweg 5d, Nijkerk Nijkerk 1 28 juni 2012
3 Van Dijkhuizenstraat 58, Nijkerkerveen Nijkerkerveen en Holkerveen 30 oktober 2014
4 Brink 42, Nijkerk Nijkerk 1 28 juni 2012
5 Vrouwenweg 27a, Nijkerkerveen Nijkerkerveen en Holkerveen 30 oktober 2014
6 Nieuwe Kerkstraat 40, Nijkerkerveen Nijkerkerveen en Holkerveen 30 oktober 2014
7 Oosterdorpsstraat 156 Hoevelaken 2014 19 februari 2015
8 Bouwvlak Hogebrinkerweg Hoevelaken 2014 19 februari 2015
9 Bouwregels Spoorkamp Nijkerk 2 25 april 2013
10 ABZ Diervoeding Westkadijk Bedrijventerrein 1 28 juni 2012
11 Diverse bedrijven Bedrijventerrein 1 Bedrijventerrein 1 28 juni 2012
 
Voor de verschillende groenstroken die onderdeel uitmaken van dit bestemmingsplan gelden diverse bestemmingsplannen. Deze worden hier niet genoemd.
1.4 Leeswijzer
Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de verschillende ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het bestemmingsplan op haalbaarheid getoetst. Hoofdstuk 4 bevat vervolgens een juridische planbeschrijving. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en overlegmomenten zijn opgenomen.

2 Planbeschrijving
In dit hoofdstuk worden per locatie de huidige situatie en de eventuele ontwikkelingen beschreven. Vervolgens is beschreven hoe de vertaling in dit bestemmingsplan heeft plaatsgevonden.
2.1 Verleende omgevingsvergunningen
2.1.1 Oude Barneveldseweg 98, Nijkerk
Op 19 december 2014 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het uitbreiden van hotel De Roode Schuur op het perceel Oude Barneveldseweg 98 te Nijkerk. Het voornemen is om het hotel uit te breiden met twintig hotelkamers en tegelijkertijd met de uitbreiding ook direct de parkeersituatie rondom De Roode Schuur te verbeteren door te voorzien in een (nieuwe) hoogwaardige parkeeroplossing en een uitbreiding van het bestaande aantal parkeerplaatsen. De voorgestelde uitbreiding en de nieuwe parkeerplaats zijn niet te realiseren binnen het geldende bestemmingsplan.
 
Op 12 mei 2015 is door het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 1. De verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 21 mei 2015 zes weken ter inzage gelegen en is vervolgens onherroepelijk geworden.  
 
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig het geldende bestemmingsplan krijgt de locatie van de uitbreiding de bestemming 'Horeca'. Om het bestemmingsplan aan te passen op de verleende vergunning wordt binnen deze bestemming een bouwvlak opgenomen. Het geldende bouwvlak wordt deels verkleind. Daarnaast wordt voor alle bebouwing een goot- en bouwhoogte opgenomen. Tot slot wordt voor het nieuwe parkeerterrein een verkeersbestemming opgenomen. Om de landschappelijke inpassing van dit terrein te waarborgen wordt binnen de bestemming verkeer voor het parkeerterrein de aanduiding 'groen' opgenomen. 

2.1.2 Bloemendaalseweg 5d, Nijkerk
Op 17 maart 2015 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de sloop en nieuwbouw van een opslagruimte voor de Nijkerkse Tennis Club (NTC) op het perceel Bloemendaalseweg 5d te Nijkerk. De bestaande opslagruimte zal worden gesloopt waarna, op een andere locatie, een nieuwe opslagruimte wordt gerealiseerd. De bouw van de opslagruimte op de nieuwe locatie is niet mogelijk op basis van het geldende bestemmingsplan omdat op de nieuwe locatie geen bouwvlak is opgenomen.
 
Het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk heeft positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 2. De verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 27 augustus 2015 zes weken ter inzage gelegen en is vervolgens onherroepelijk geworden.
     
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig het geldende bestemmingsplan krijgt de locatie de bestemming 'Sport'. Om de bouw van de opslagruimte mogelijk te maken wordt binnen deze bestemming een nieuw bouwvlak opgenomen. Tegelijkertijd wordt het oude bouwvlak verwijderd.
2.2 Nieuwe ontwikkelingen
 
2.2.1 Van Dijkhuizenstraat 58, Nijkerkerveen
De familie Worst is eigenaar van het Nijkerkse kippenboertje BV aan de Van Dijkhuizenstraat 58 te Nijkerk. De familie heeft momenteel een perceel ten oosten van het bedrijf in gebruik als tuin/parkeerplaats. Het gebruik van het perceel als tuin/parkeerplaats is op basis van de geldende bestemming ('Maatschappelijk - Begraafplaats') echter niet toegestaan. Hoewel het perceel voorzien is van de bestemming 'Maatschappelijk - Begraafplaats' is het perceel, gezien het geringe oppervlak van het perceel, momenteel ongeschikt voor de  uitbreiding van de aangrenzende begraafplaats. Daarnaast is sprake van een hoge grondwaterstand ter plekke, waardoor het perceel 1,5 m opgehoogd zou moeten worden om het perceel te kunnen benutten als begraafplaats.
 
De percelen aan de achterzijde van het bedrijf van de familie Worst zijn in eigendom bij de familie Worst en gezien de ligging wel uitermate geschikt voor een toekomstige uitbreiding van de Algemene begraafplaats Nijkerkerveen.
 
Gezien voorgaande heeft er grondruil plaatsgevonden tussen de gemeente Nijkerk en de familie Worst. Hierbij is tevens de mogelijkheid toegevoegd voor realisatie van een bedrijfshal van 400 m² op het nieuwe perceel van de familie Worst.
 
Stedenbouwkundige inpassing bedrijfshal
De nieuw te realiseren bedrijfshal past binnen de aanwezige ruimtelijke (bebouwings)structuur. In de directe nabijheid staan bedrijfsgebouwen met vergelijkbare volumes en het voorgestelde plan wijkt hier ruimtelijk niet vanaf. Daarnaast is er geen direct zicht op de locatie vanaf de openbare weg. Dit zicht wordt namelijk ontnomen door het aanwezige groen bestaande uit berkenbomen en onderbeplanting.
Aan de zuidzijde van het perceel ligt een openbaar parkeerterrein ten behoeve van de begraafplaats. De begraafplaats is  bereikbaar via een pad dat langs de oostzijde van het plangebied loopt. Tussen dit pad en het nieuwe perceel van de familie Worst liggen een watergang en een groenstrook.
 
Om de te realiseren bedrijfshal optimaal af te stemmen op de directe omgeving zijn in de (ruil)overeenkomst met de familie Worst de volgende bepalingen opgenomen:
  • de bedrijfshal mag maximaal 400 m² bedragen;
  • de verschijningsvorm (goot- en nokhoogte en kleur- en materiaalgebruik) van de bedrijfshal dient te worden afgestemd op de directe omgeving;
  • de maximale goot- en nokhoogte van de bedrijfshal bedragen respectievelijk 4,5 en 8 meter;
  • bij toepassing van een eventuele kapconstructie dient de kaprichting haaks op de weg geprojecteerd te worden;
  • de bedrijfshal dient aan de noord- en oostzijde een groene inpassing te krijgen van minimaal 2 meter (vanaf de rand van de bestaande sloot). Bij voorkeur dient dit wintergroene (inheemse) beplanting te zijn. Zo wordt een gewenste robuuste, groene inpassing verkregen en wordt direct zicht op de bedrijfshal ontnomen (met name vanaf de begraafplaats);
  • het bouwplan dient te voldoen aan de uitgangspunten van de Nota Parkeernormen Nijkerk 2014.

Milieuonderzoeken
In het kader van de voorgenomen ontwikkelingen zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:
  • Milieuzonering, zie bijlage 3;
  • Flora en fauna, zie bijlage 4;
  • Akoestiek, zie bijlage 5.

Onderzoek milieuzonering
In het onderzoek naar milieuzonering is gekeken naar de aspecten geur, stof, gevaar en geluid. Op grond van een inventarisatie van de beoogde activiteiten in de opslagloods en de daarbij te verwachten milieu-effecten kan worden geconcludeerd dat een goed woon- en leefklimaat voor de omliggende gevoelige bestemmingen ook na realisatie van de plannen gewaarborgd blijft. De belasting van het bedrijf is conform een bedrijf in milieucategorie 2.
 
Onderzoek flora en fauna 
Tijdens het onderzoek naar flora en fauna is gekeken of er in het plangebied planten- en diersoorten aanwezig of te verwachten zijn die volgens de Flora- en faunawet een beschermde status hebben en die mogelijk verstoring kunnen ondervinden van de voorgenomen ontwikkeling. Conclusie van het onderzoek is dat de ontwikkeling niet resulteert in het opheffen van een vaste rust- en verblijfplaats en dat het geen wezenlijke invloed heeft op de gunstige instandhouding van de beschermde soorten. Nader onderzoek is niet noodzakelijk.
 
Onderzoek akoestiek
Op basis van het akoestisch onderzoek kan worden geconcludeerd dat bij de woningen in de directe omgeving ook na realisatie van de opslagloods sprake is van een goed woon- en leefklimaat. De realisatie van de nieuwe loods is niet in tegenspraak met een goede ruimtelijke ordening. Wel dient in het kader van het Activiteitenbesluit milieubeheer een maatwerkvoorschrift te worden opgesteld om het vertrek van een vrachtwagen in de nachtperiode te formaliseren. 
 
Vertaling in bestemmingsplan
Voor de gronden die naar de familie Worst gaan is de bestemming 'Bedrijf' opgenomen. Binnen deze bestemming is een bouwvlak opgenomen waarbinnen een bedrijfshal van maximaal 400 m2 gerealiseerd mag worden. De maximale goot- en nokhoogte van deze bedrijfshal bedraagt respectievelijk 4,5 meter en 8 meter. Bij toepassing van een eventuele dakconstructie moet de kaprichting haaks op de weg geprojecteerd zijn.
 
De gronden die naar de gemeente Nijkerk gaan worden niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan. De Algemene begraafplaats Nijkerkerveen heeft voldoende begraafcapaciteit tot circa 2027. Gelet op de geldigheidsduur van een bestemmingsplan van tien jaar wordt voor de beoogde uitbreidingslocatie voorlopig geen bestemmingsplanherziening opgesteld.

2.2.2 Brink 42, Nijkerk
Aan de Brink 42 te Nijkerk staat het rijksmonumentale gebouw Huize de Brink. Het pand is in de loop van de jaren verhuurd aan diverse culturele instellingen en organisaties. De gemeente heeft echter besloten het pand per 1 januari 2017 af te stoten.
 
Gezien de unieke binnenstedelijke locatie en de vormgeving van het pand leent Huize de Brink zich uitermate goed voor een herontwikkeling naar een woonfunctie. Hiermee blijft de levendigheid van de plek en de sociale veiligheid gewaarborgd. De inrichting van het pand leent zich om Huize de Brink te herontwikkelen naar maximaal vier appartementen.   
  
De locatie  heeft in het geldende bestemmingsplan de bestemming 'Cultuur en ontspanning'. Binnen deze bestemming is woningbouw niet toegestaan.
 
Milieuonderzoeken
In het kader van de voorgenomen ontwikkelingen zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:
  • Milieucategorie, zie bijlage 6
  • Bodem, zie bijlage 7

Milieucategorie
Op zo'n 40 meter van Huize de Brink is het bedrijf Van de Pol kipspecialiteiten gevestigd. De te hanteren milieucategorie, en daarmee de te hanteren richtafstanden, voor dit bedrijf is onduidelijk. Op basis van de nadere uitwerking van de milieuzonering blijkt dat het huidige gebruik van de milieubelastende bestemmingen in de omgeving van Huize de Brink geen belemmering vormt voor het voornemen. De milieubelasting van het bedrijf Van de Pol kipspecialiteiten is zodanig gering, dat een goed woon- en leefklimaat bij de te realiseren woonbestemming aan de Brink 42 in Nijkerk verzekerd is.
 
Bodem
Op basis van de resultaten van het uitgevoerde historische (bodem)onderzoek wordt geconcludeerd dat de onderzoekslocatie als onverdacht ten aanzien van bodemverontreiniging te beschouwen is. Ter plaatse wordt, met uitzondering van de bekende verhoogde achtergrondgehalten, geen bodemverontreiniging verwacht. Daarom wordt, conform het gemeentelijk beleid, de uitvoering van een bodemonderzoek in verband met de verlening van een omgevingsvergunning niet noodzakelijk geacht.      
 
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het pand is de bestemming 'Wonen' opgenomen. Op grond van deze bestemming is het mogelijk om in het bestaande pand maximaal vier woningen te realiseren. Rondom het pand is een erfbestemming (wonen zonder bouwvlak) opgenomen. Binnen deze bestemming is het mogelijk om een berging te realiseren ten behoeve van de appartementen. Voor het overige deel van het perceel is de bestemming 'Tuin' opgenomen. Binnen deze bestemming is bebouwing niet toegestaan.

2.2.3 Vrouwenweg 27a, Nijkerkerveen
De gemeente Nijkerk wil grond verwerven van de eigenaar van het perceel Vrouwenweg 27a te Nijkerkerveen. Als onderdeel van een afspraak mag de eigenaar van het perceel een nieuw bijgebouw, met een maximale oppervlakte van 200 m2, achter op het perceel realiseren. Voor de realisatie van het bijgebouw worden de volgende randvoorwaarden gegeven:
  • de goothoogte bedraagt maximaal 3 meter en de bouwhoogte maximaal 6 meter, waarbij er de mogelijkheid is voor een tweede laag in de kap;
  • bij voorkeur één laag met kap of gebouw in vorm van een kapschuur;
  • gevels van baksteen of hout of ander materiaal met dezelfde landelijke en hoogwaardige uitstraling;
  • daken voorzien van gebakken pannen (bij voorkeur oranje/rood);
  • groene inpassing perceelsranden (bomen en struiken);
  • ontsluiting richting de Vrouwenweg.

De bouw van het bijgebouw is niet mogelijk op basis van het geldende bestemmingsplan omdat binnen de geldende bestemming 'Tuin' geen bijgebouwen gerealiseerd mogen worden.
  
Vertaling in bestemmingsplan
Voor de locatie van het nieuwe bijgebouw is overeenkomstig het bijbehorende woonperceel de bestemming 'Wonen' opgenomen. In aanvulling op de bestaande regeling is daarnaast een regeling opgenomen dat op het perceel Vrouwenweg 27a, de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken die buiten het bouwvlak zijn gebouwd niet meer mag bedragen dan 200 m2.

2.2.4 Diverse groenstroken
In de afgelopen tijd zijn de volgende (snipper)groenstroken in de gemeente verkocht aan particulieren:
  • Marishof 111-113 te Nijkerk;
  • Tolhuislaan 9 te Nijkerk;
  • Valeriaan 1 te Nijkerk;
  • Remvardplaats 16 te Hoevelaken.
De geldende bestemmingen van deze groenstroken (vaak Groen of Verkeer) komen echter niet meer overeen met de gewenste bestemming.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De huidige bestemming wordt in het algemeen, afhankelijk van de situering van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of in een woonbestemming zonder bouwvlak.
2.3 Correcties geldende bestemmingsplannen
 
2.3.1 Nieuwe Kerkstraat 40, Nijkerkerveen
Het perceel aan de Nieuwe Kerkstraat 40 te Nijkerkerveen heeft in het geldende bestemmingsplan de bestemming 'Detailhandel' met voor het pand de nadere functieaanduiding 'specifieke vorm van wonen - wonen - 1'. Met deze functieaanduiding is gebruik van het hele pand als woning toegestaan. Omdat in de huidige situatie het overwegende gebruik van het pand wonen is, is de bestemming 'Detailhandel' hier niet helemaal op zijn plek. De bestemming 'Wonen' past hier beter. Daarnaast is in het geldende bestemmingsplan een onjuiste bouwhoogte voor de woning opgenomen. Deze dient aangepast te worden overeenkomstig de huidige situatie.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het gehele perceel zal, overeenkomstig de huidige situatie, de bestemming 'Wonen' opgenomen worden. Binnen deze bestemming zijn 'niet-woonactiviteiten aan huis' mogelijk. Daarnaast wordt voor het pand een juiste goothoogte opgenomen.

2.3.2 Oosterdorpsstraat 156, Hoevelaken
Op het perceel Oosterdorpsstraat 156 waren in het voorgaande bestemmingsplan 'Hoevelaken Zuid' een bouwvlak en maximale goot- en nokhoogte opgenomen. Op de verbeelding van het geldende bestemmingsplan 'Hoevelaken 2014' zijn het bouwvlak en de goot- en nokhoogte weggevallen. Overeenkomstig het voorgaande bestemmingsplan dient dit aangepast te worden.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig het voorgaande bestemmingsplan 'Hoevelaken Zuid' wordt een bouwvlak en een maximale goot- en nokhoogte van 3 respectievelijk 6 meter opgenomen.

2.3.3 Bouwvlak Hogebrinkerweg, Hoevelaken
Op het bedrijventerrein Hogebrink in Hoevelaken liggen de percelen Hogebrinkerweg 17-19. Op deze percelen zijn verschillende bedrijfsgebouwen aanwezig die allen binnen één bouwvlak vallen. Ten westen van de bedrijfsbebouwing is daarnaast een parkeerterrein aanwezig. Bij de bouw van de diverse (omliggende) bedrijfsgebouwen is voorzien in de parkeerbehoefte op deze parkeerplaats.
 
Per abuis is in het geldende bestemmingsplan echter een bouwvlak opgenomen ter hoogte van het parkeerterrein. Op basis van het bestemmingsplan is het daardoor mogelijk om bedrijfsbebouwing op het parkeerterrein te realiseren. Dit is echter niet wenselijk aangezien op deze locatie parkeervoorzieningen zijn gerealiseerd om te kunnen voldoen aan de parkeernormen in het kader van de vergunningverlening voor het oprichten van kantoren en bedrijfsruimten aan de Hogebrinkerweg.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het bouwvlak ter plaatse van de betreffende percelen wordt aangepast, zodat het parkeerterrein buiten het bouwvlak komt te vallen.

2.3.4 Bouwregels Spoorkamp, Nijkerk
De locatie Spoorkamp heeft in het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 2' de bestemming 'Gemengd'. De bouwregels van deze bestemming zijn echter niet volledig overgenomen conform het voorheen geldende bestemmingsplan voor Spoorkamp (bestemmingsplan 'Corlaer Spoorkamp'). De minimale bouwhoogte, het bebouwingspercentage en de afstand tot de zijdelingse perceelsgrens ontbreken in het geldende bestemmingsplan.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig het voorheen geldende bestemmingsplan 'Corlaer Spoorkamp' zijn voor de locatie Spoorkamp een minimale bouwhoogte, bebouwingspercentages en een afstand tot de zijdelingse perceelsgrens opgenomen.

2.3.5 ABZ Diervoeding Westkadijk, Nijkerk
Op het bedrijventerrein Arkervaart, aan de Westkadijk, is het bedrijf ABZ Diervoeding gevestigd. Met betrekking tot de bedrijfsactiviteiten op de locatie aan de Westkadijk is op 28 februari 2013 een intentieovereenkomst gesloten tussen de gemeente Nijkerk en ABZ Diervoeding. Conform de intentieovereenkomst wordt in onderhavig bestemmingsplan een aantal planologisch zaken gecorrigeerd. Zo worden bouwhoogten van bestaande gebouwen aangepast op het voorheen geldende bestemmingsplan Arkervaart-West, maar wordt tegelijkertijd een hoog siloblok aan de westzijde van de huidige (hoofd)bebouwing planologisch niet mogelijk gemaakt. Daarnaast wordt in de planregels een aantal begrippen toegevoegd die verband houden met de bedrijfsvoering van ABZ Diervoeding en wordt als gevolg van een akoestisch onderzoek naar geluid op bedrijventerrein 1 (zie bijlage 8) de geluidverkavelingskaart bij het bestemmingsplan aangepast en geldt voor ABZ Diervoeding geen kavelwaarde.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Ter plaatse van het perceel Westkadijk 4 komt, met voorliggend bestemmingsplan, de bouwmogelijkheid van een hoog siloblok te vervallen en worden de bouwhoogten uit het oude bestemmingsplan Arkervaart-West teruggebracht. Daarnaast worden de geconstateerde onvolkomenheden in het geluidverkavelingsplan en de bijbehorende regels hersteld. In dit kader wordt een nieuwe Geluidverkavelingskaart opgenomen, die middels een administratieve bepaling ook zal gaan gelden voor bestemmingsplan 'Bedrijventerrein 1'.

2.3.6 Milieucategorieën diverse bedrijven Bedrijventerrein 1
Als bijlage bij het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 is de 'Lijst specifieke bedrijven' opgenomen. Op deze lijst zijn bedrijven met een hogere milieucategorie, dan in het gezoneerde gebied is toegestaan, weergegeven.
 
Sinds de vaststelling van het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 is er echter een aantal bedrijven gewijzigd, danwel is gebleken dat de in 2012 beschreven categorie niet overeenkomt met de activiteiten van het bedrijf. In de volgende tabel zijn deze wijzigingen weergegeven.
 
  Bedrijven genoemd in geldend bestemmingsplan  Bedrijven huidige situatie  
Adres Naam Categorie Naam Categorie
Havenstraat 7 Gemeentewerf Nijkerk en brandweergarage 3.1 Brandweer/politie en hulpverlening 3.1
      Dejo Steigers 3.1
      Pallethandel 3.1
Gildenstraat 11b Koninklijke drukkerij C.C. Callenbach 3.2 Kühne Industrie BV 3.1
Nijverheidsstraat 8, 8a, 8b en 8c SCH Holland B.V. 5.2 SCH Holland B.V. 3.2
  Bronswerk Heat Transfer B.V. 4.1 Bronswerk Heat Transfer B.V. 3.2
 
Navolgend wordt per adres een onderbouwing gegeven waarom het bedrijf op deze locatie aanvaardbaar is of waarom de milieucategorie aangepast kan worden.
 
Havenstraat 7
De twee nieuwe bedrijven die op dit perceel zijn gevestigd zijn conform de VNG brochure Bedrijven en Milieuzonering te beschouwen als bedrijven in categorie 3.1, terwijl het geldende bestemmingsplan tot en met categorie 2 toestaat.Voor bedrijven met een dergelijke milieucategorie geldt een richtafstand van 50 meter. Gezien de afstand van 80 meter van de bedrijven tot aan de dichtstbijzijnde woning zijn de bedrijven op dit perceel aanvaardbaar. De bedrijven kunnen derhalve opgenomen worden op de 'Lijst met specifieke bedrijven Bedrijventerrein 1'. 
 
Gildenstraat 11b
Het bedrijf dat momenteel op dit perceel is gevestigd (Kühne Industrie BV) is volgens de VNG brochure Bedrijven en Milieuzonering aan te merken als een bedrijf in categorie 3.1. Gezien de geldende bestemming, op basis waarvan bedrijven t/m categorie 3.1 zijn toegestaan op het perceel, kan de specifieke aanduiding op dit perceel komen te vervallen.  
 
Nijverheidsstraat 8, 8a, 8b en 8c
Voor de bedrijven op dit perceel is in het geldende bestemmingsplan aangegeven dat het categorie 5.2 en 4.1 bedrijven zijn. Uit de praktijk blijkt echter dat beide bedrijven aan te merken zijn als bedrijven in categorie 3.2. Gezien de geldende bestemming, op basis waarvan bedrijven t/m categorie 3.2 zijn toegestaan op het perceel, kan de specifieke aanduiding op dit perceel komen te vervallen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De 'Lijst specifieke bedrijven' zoals deze nu is opgenomen bij het geldende bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 wordt met voorliggend bestemmingsplan vervangen door een actuele 'Lijst specifieke bedrijven'.

3 Uitvoerbaarheid
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden. Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.
 
Ruimtelijk relevante aspecten
Dit bestemmingsplan omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen, een tweetal reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Wat betreft de correcties gaat het uitsluitend om een beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming, waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft het vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Ook voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend onderzoek niet noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure (omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is, waar nodig, in toelichting hoofdstuk 2 op de noodzakelijke uitvoerbaarheidsaspecten ingegaan. 
       
Economische uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.

Dit bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van geldende plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De kosten voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen dan ook voor rekening van de gemeente. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan betreffen kleine ontwikkelingen waarvoor geen exploitatieplan opgesteld hoeft te worden. Voor de nieuwe ontwikkelingen waar dit bestemmingsplan betrekking op heeft is de gemeente initiatiefnemer en draagt zij de plankosten.

4 Juridische planopzet
4.1 Algemeen
Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).     
 
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
 
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.   
4.2 Verbeelding
Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc.. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4.3 Planregels
De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de overgangs- en slotbepalingen.
4.4 Wijze van bestemmen
Dit bestemmingsplan bevat primair de navolgende bestemmingen.
 
Bedrijf
Deze bestemming is gegeven aan de uitbreiding van het bedrijfsperceel aan de van Dijkhuizenstraat 58. Bij recht worden bedrijven uit de milieucategorieën 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. Daarnaast wordt specifiek op dit perceel een groothandel in vlees, vleeswaren, zuivelprodukten, eieren en spijsoliën (milieucategorie 3.1) toegestaan. Uitgesloten zijn detailhandel, risicovolle inrichtingen als genoemd in het Bevi, vuurwerkbedrijven, geluidhinderlijke inrichtingen en m.e.r.-plichtige inrichtingen.
 
Voor bedrijven van een hogere milieucategorie, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan, zijn afwijkingsmogelijkheden voor het gebruik opgenomen. Bevi-inrichtingen, Wgh-inrichtingen en vuurwerkbedrijven zijn hoe dan ook niet toegestaan. Voor de afwijkingsmogelijkheden geldt een algemeen afwegingskader.
 
Voor wat betreft de maatvoeringen geldt, dat afwijkende maten mogen worden gehandhaafd. Bij vervangende nieuwbouw mag derhalve ook conform deze afwijkende maten worden gebouwd.
 
Bij de afwegingskaders voor afwijking wordt gesproken van 'geen onevenredige aantasting'. Per geval moet worden beoordeeld of hiervan sprake is; wel is het zo dat het al dan niet toepassen van de afwijkingsbevoegdheid goed dient te worden gemotiveerd.
   
Bedrijventerrein
Deze gronden zijn bestemd voor de vestiging van bedrijven. Er worden mogelijkheden geboden voor bedrijven tot en met categorie 4.2 van de Lijst van Bedrijfsactiviteiten. Deze lijst bevat een indeling van bedrijfstypes in categorieën. Naast een omschrijving van de soort/aard van de toelaatbaar te achten bedrijven bevat de lijst indicaties voor de in acht te nemen afstanden ten opzichte van een rustige woonwijk. Deze afstanden hebben betrekking op dan wel vloeien voort uit bepaalde activiteiten van het gemiddelde bedrijf in die sector. De op de verbeelding aangegeven zones vloeien voort uit deze afstanden.
 
Omdat de in de Staat van Bedrijfsactiviteiten opgenomen indeling voortvloeit uit activiteiten van het gemiddelde bedrijf in de betreffende sector, moge duidelijk zijn dat (aanzienlijke) afwijkingen ten opzichte van het gemiddelde bedrijf mogelijk zijn. Ter ondervanging van eventuele onvolkomenheden van de gekozen systematiek en om op eenvoudige wijze te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, is hieromtrent een afwijkingsbevoegdheid voor burgemeester en wethouders opgenomen. Hierdoor kunnen bedrijven worden toegelaten die naar de aard van de bedrijvigheid alsmede qua bedrijfsomvang vergelijkbaar zijn met de bedrijven, die in de betreffende categorieën zijn genoemd. Voorwaarde is wel dat deze bedrijven qua hinder en/of gevaar geen onevenredige afbreuk doen aan het woon-/leefmilieu. Raadpleging van een milieudeskundige wordt hierbij aanbevolen.
 
Ten aanzien van bedrijven als genoemd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen is een verbod opgenomen. Hetzelfde geldt voor vuurwerkbedrijven en Wgh-inrichtingen. Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het toelaten van een Bevi-inrichting. Aan deze wijziging is een aantal voorwaarden verbonden. Zo dient bijvoorbeeld de 10-6-contour voor het plaatsgebonden risico te zijn gelegen binnen het bouwperceel van de Bevi-inrichting of op gronden met de bestemming 'Verkeer', 'Groen' en/of 'Water'. Belangrijk is dat er binnen deze veiligheidszone geen toename mag plaatsvinden van kwetsbare en/of beperkt kwetsbare objecten in deze zone tenzij ze behoren tot de Bevi-inrichting waaraan de veiligheidszone is gerelateerd. Daarnaast mag het gebruik van de gronden niet in die zin worden gewijzigd, dat de aangegeven veiligheidszone wordt vergroot. Tot slot dient een verantwoording te worden gegeven van het groepsrisico in het invloedgebied van de inrichting en mag er geen toename plaatsvinden van het groepsrisico in woongebieden (maar dat zal in het voorliggende geval niet/nauwelijks aan de orde zijn).
 
Zelfstandige kantoren zijn eveneens niet toegestaan, met uitzondering van zelfstandige kantoren op het bedrijventerrein Hogebrink. Ondergeschikte kantoorruimten die deel uitmaken van de bedrijfsvoering zijn uiteraard wel toegestaan.
 
Detailhandel is in beginsel niet toegestaan. Detailhandel kan mogelijk worden gemaakt als wordt voldaan aan diverse criteria, de planregels bevatten de criteria waaraan wordt getoetst. Zij zijn afgeleid uit het gemeentelijk beleid zoals weergegeven in de beleidsregel Detailhandel op bedrijventerreinen. Een specifieke vorm van detailhandel is de verkoop van motorbrandstoffen. Deze is alleen toegestaan waar dit op de verbeelding is aangegeven. 
 
Verder is het van belang dat nieuwe Wgh-inrichtingen niet zijn toegestaan. Het wel toestaan zou leiden tot de plicht een (nieuwe) geluidszone te bepalen, hetgeen dus niet aan de orde is. Ook vuurwerkbedrijven zijn niet toegestaan.
 
Voor wat betreft het parkeren zal aansluiting moeten worden gezocht bij de gemeentelijke parkeernormen.
 
Gemengd
Binnen deze bestemming zijn nader genoemde functies toegestaan. Deze functies zijn onderling vrij uitwisselbaar.
    
Horeca
Deze bestemming is opgenomen voor hotel & gasterij de Roode Schuur. Voor wat betreft de toelaatbaarheid is een koppeling gemaakt met de Staat van inrichtingen (horeca). Daarnaast geldt ten aanzien van overkappingen die onderdeel uitmaken van een gebouw dat deze alleen zijn toegestaan binnen het bouwvlak en daarnaast ook waar dit op de verbeelding is aangegeven. Overkappingen (bijvoorbeeld regen- en zonneschermen) zijn overal toegestaan tot een bouwhoogte van 6 m. Daarnaast geldt een maximale oppervlakte van 50 m². Verder is ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - overkapping' een overkapping toegestaan tot maximaal 140 m².
 
Sport
Deze bestemming is toegekend aan de bestaande sportvoorzieningen met uitzondering van gemotoriseerde en gemechaniseerde sporten en sporten met dieren. Binnen de bestemming Sport is ook ondergeschikte horeca toegestaan. Hierbij moet primair gedacht worden aan de kantines welke t.b.v. de verenigingen geexploiteerd worden.
 
Tuin
Deze bestemming is dienstbaar aan de bestemming van de op de aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Bij de bestemmingsregeling voor de tuinen is uitgegaan van het principe die gebieden te bestemmen die uit ruimtelijke overwegingen onbebouwd moeten blijven en ook als zodanig in gebruik zijn. Over het algemeen betreft het gronden ten dienste van de nabij gelegen woningen. Bij de meeste woningen betreft het de ruimte vóór de woningen.
 
Verkeer
Behalve voor wegen zijn binnen deze bestemming ook hieraan verbonden functies toegestaan zoals groenvoorzieningen en parkeervoorzieningen.
 
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen in het plangebied. 
 
Ten aanzien van het gebruik van bijgebouwen is van belang dat in bijgebouwen geen primaire woonfuncties zijn toegestaan, zoals wonen, slapen, keuken, badkamer. Hobbyruimtes zijn wél mogelijk in bijgebouwen. Genoemde beperkingen gelden dus niet voor aanbouwen en uitbouwen. Voor wat betreft de maatvoeringen kent het plan geen onderscheid meer tussen aan-, uit- en bijgebouwen. In het kader van de Wabo wordt gesproken van 'bijbehorende bouwwerken'.
 
Bij woningen zijn, onder voorwaarden, niet-woonactiviteiten aan huis mogelijk.

5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg.
 
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 
5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
Met voorliggend bestemmingsplan zijn geen belangen van overlegpartners in het geding. Expliciet vooroverleg is derhalve niet noodzakelijk.
5.2 Verslag zienswijzen
Na vaststelling van het bestemmingsplan zal op deze plaats worden ingegaan op het verloop van de planprocedure.
  • 1. Omgevingsvergunning (Oude Barneveldseweg 98), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2014W2306, 12 mei 2015
  • 2. Omgevingsvergunning (Bloemendaalseweg 5d), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2015W0597, 13 augustus 2015
  • 3. Milieuzonering Van Dijkhuizenstraat 58 Nijkerkerveen, SPAingenieurs, 21520165.R02, 21 mei 2015
  • 4. Inventarisatie lijst flora en fauna - Ontwikkeling Van Dijkhuizenstraat 58 te Nijkerkerveen, FF Solutions, 22 juni 2015
  • 5. Akoestisch onderzoek Dijkhuizenstraat 58 Nijkerkerveen, SPAingenieurs, 20520165.R01, 21 mei 2015
  • 6. Milieucategorie Van de Pol kipspecialiteiten, SPA ingenieurs, 21520368.R01, 5 oktober 2015
  • 7. Historisch (bodem)onderzoek Huize de Brink, PJ Milieu BV, 1548801H, 5 oktober 2015
  • 8. Geluid bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 in Nijkerk - Gemeente Nijkerk, SPA ingenieurs, 10016.R02c, 27 februari 2014