2.1 Verleende omgevingsvergunningen
2.1.1 Oude Barneveldseweg 98, Nijkerk
Op
19 december 2014 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het
uitbreiden van hotel De Roode Schuur op het perceel Oude Barneveldseweg
98 te Nijkerk. Het voornemen is om het hotel uit te breiden met twintig
hotelkamers en tegelijkertijd met de uitbreiding ook direct de
parkeersituatie rondom De Roode Schuur te verbeteren door te voorzien
in een (nieuwe) hoogwaardige parkeeroplossing en een uitbreiding van
het bestaande aantal parkeerplaatsen. De voorgestelde
uitbreiding en de nieuwe parkeerplaats zijn niet te
realiseren binnen het geldende bestemmingsplan.
Op 12 mei 2015 is door het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage
1.
De verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 21 mei 2015 zes weken ter
inzage gelegen en is vervolgens onherroepelijk geworden.
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig
het geldende bestemmingsplan krijgt de locatie van de uitbreiding de
bestemming 'Horeca'. Om het bestemmingsplan aan te passen op de
verleende vergunning wordt binnen deze bestemming een bouwvlak
opgenomen. Het geldende bouwvlak wordt deels verkleind. Daarnaast
wordt voor alle bebouwing een goot- en bouwhoogte opgenomen.
Tot slot wordt voor het nieuwe parkeerterrein een verkeersbestemming
opgenomen. Om de landschappelijke inpassing van dit terrein te
waarborgen wordt binnen de bestemming verkeer voor het
parkeerterrein de aanduiding 'groen' opgenomen.
2.1.2 Bloemendaalseweg 5d, Nijkerk
Op
17 maart 2015 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor de
sloop en nieuwbouw van een opslagruimte voor de Nijkerkse Tennis Club
(NTC) op het perceel Bloemendaalseweg 5d te Nijkerk. De
bestaande opslagruimte zal worden gesloopt waarna, op een andere
locatie, een nieuwe opslagruimte wordt gerealiseerd. De bouw van
de opslagruimte op de nieuwe locatie is niet mogelijk op basis van het
geldende bestemmingsplan omdat op de nieuwe locatie geen bouwvlak is
opgenomen.
Het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk heeft positief beslist op de aanvraag, zie bijlage
2. De
verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 27 augustus 2015 zes
weken ter inzage gelegen en is vervolgens onherroepelijk geworden.
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig
het geldende bestemmingsplan krijgt de locatie de bestemming 'Sport'.
Om de bouw van de opslagruimte mogelijk te maken wordt binnen deze
bestemming een nieuw bouwvlak opgenomen. Tegelijkertijd wordt het oude
bouwvlak verwijderd.
2.2 Nieuwe ontwikkelingen
2.2.1 Van Dijkhuizenstraat 58, Nijkerkerveen
De
familie Worst is eigenaar van het Nijkerkse kippenboertje BV aan de Van
Dijkhuizenstraat 58 te Nijkerk. De familie heeft momenteel een perceel
ten oosten van het bedrijf in gebruik als tuin/parkeerplaats. Het
gebruik van het perceel als tuin/parkeerplaats is op basis van de
geldende bestemming ('Maatschappelijk - Begraafplaats') echter niet
toegestaan. Hoewel het perceel voorzien is van de bestemming
'Maatschappelijk - Begraafplaats' is het perceel, gezien het geringe
oppervlak van het perceel, momenteel ongeschikt voor de
uitbreiding van de aangrenzende begraafplaats. Daarnaast is sprake van
een hoge grondwaterstand ter plekke, waardoor het perceel 1,5 m
opgehoogd zou moeten worden om het perceel te kunnen benutten als
begraafplaats.
De
percelen aan de achterzijde van het bedrijf van de familie Worst zijn
in eigendom bij de familie Worst en gezien de ligging wel uitermate
geschikt voor een toekomstige uitbreiding van de Algemene begraafplaats
Nijkerkerveen.
Gezien
voorgaande heeft er grondruil plaatsgevonden tussen de gemeente Nijkerk
en de familie Worst. Hierbij is tevens de mogelijkheid toegevoegd voor
realisatie van een bedrijfshal van 400 m² op het nieuwe perceel
van de familie Worst.
Stedenbouwkundige inpassing bedrijfshal
De
nieuw te realiseren bedrijfshal past binnen de aanwezige ruimtelijke
(bebouwings)structuur. In de directe nabijheid staan bedrijfsgebouwen
met vergelijkbare volumes en het voorgestelde plan wijkt hier
ruimtelijk niet vanaf. Daarnaast is er geen direct zicht op de locatie
vanaf de openbare weg. Dit zicht wordt namelijk ontnomen door het
aanwezige groen bestaande uit berkenbomen en onderbeplanting.
Aan
de zuidzijde van het perceel ligt een openbaar parkeerterrein ten
behoeve van de begraafplaats. De begraafplaats is bereikbaar via
een pad dat langs de oostzijde van het plangebied loopt. Tussen dit
pad en het nieuwe perceel van de familie Worst liggen
een watergang en een groenstrook.
Om
de te realiseren bedrijfshal optimaal af te stemmen op
de directe omgeving zijn in de (ruil)overeenkomst met de familie
Worst de volgende bepalingen opgenomen:
- de bedrijfshal mag maximaal 400 m² bedragen;
- de
verschijningsvorm (goot- en nokhoogte en kleur- en materiaalgebruik)
van de bedrijfshal dient te worden afgestemd op de directe omgeving;
- de maximale goot- en nokhoogte van de bedrijfshal bedragen respectievelijk 4,5 en 8 meter;
- bij toepassing van een eventuele kapconstructie dient de kaprichting haaks op de weg geprojecteerd te worden;
- de bedrijfshal
dient aan de noord- en oostzijde een groene inpassing te krijgen
van minimaal 2 meter (vanaf de rand van de bestaande sloot). Bij
voorkeur dient dit wintergroene (inheemse) beplanting te zijn. Zo wordt
een gewenste robuuste, groene inpassing verkregen en wordt direct zicht
op de bedrijfshal ontnomen (met name vanaf de begraafplaats);
- het bouwplan dient te voldoen aan de uitgangspunten van de Nota Parkeernormen Nijkerk 2014.
Milieuonderzoeken
In het kader van de voorgenomen ontwikkelingen zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:
- Milieuzonering, zie bijlage 3;
- Flora en fauna, zie bijlage 4;
- Akoestiek, zie bijlage 5.
Onderzoek milieuzonering
In
het onderzoek naar milieuzonering is gekeken naar de aspecten geur,
stof, gevaar en geluid. Op grond van een inventarisatie van de beoogde
activiteiten in de opslagloods en de daarbij te verwachten
milieu-effecten kan worden geconcludeerd dat een goed woon- en
leefklimaat voor de omliggende gevoelige bestemmingen ook na realisatie
van de plannen gewaarborgd blijft. De belasting van het bedrijf is
conform een bedrijf in milieucategorie 2.
Onderzoek flora en fauna
Tijdens
het onderzoek naar flora en fauna is gekeken of er in het plangebied
planten- en diersoorten aanwezig of te verwachten zijn die volgens de
Flora- en faunawet een beschermde status hebben en die mogelijk
verstoring kunnen ondervinden van de voorgenomen ontwikkeling.
Conclusie van het onderzoek is dat de ontwikkeling niet resulteert in
het opheffen van een vaste rust- en verblijfplaats en dat het geen
wezenlijke invloed heeft op de gunstige instandhouding van de
beschermde soorten. Nader onderzoek is niet noodzakelijk.
Onderzoek akoestiek
Op
basis van het akoestisch onderzoek kan worden geconcludeerd dat bij de
woningen in de directe omgeving ook na realisatie van de opslagloods
sprake is van een goed woon- en leefklimaat. De realisatie van de
nieuwe loods is niet in tegenspraak met een goede ruimtelijke ordening.
Wel dient in het kader van het Activiteitenbesluit milieubeheer een
maatwerkvoorschrift te worden opgesteld om het vertrek van een
vrachtwagen in de nachtperiode te formaliseren.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor
de gronden die naar de familie Worst gaan is de bestemming
'Bedrijf' opgenomen. Binnen deze bestemming is een bouwvlak opgenomen
waarbinnen een bedrijfshal van maximaal 400 m2 gerealiseerd
mag worden. De maximale goot- en nokhoogte van deze bedrijfshal
bedraagt respectievelijk 4,5 meter en 8 meter. Bij toepassing van een
eventuele dakconstructie moet de kaprichting haaks op de weg
geprojecteerd zijn.
De
gronden die naar de gemeente Nijkerk gaan worden niet meegenomen
in voorliggend bestemmingsplan. De Algemene begraafplaats Nijkerkerveen
heeft voldoende begraafcapaciteit tot circa 2027. Gelet op de
geldigheidsduur van een bestemmingsplan van tien jaar wordt voor de
beoogde uitbreidingslocatie voorlopig geen bestemmingsplanherziening
opgesteld.
2.2.2 Brink 42, Nijkerk
Aan
de Brink 42 te Nijkerk staat het rijksmonumentale gebouw Huize de
Brink. Het pand is in de loop van de jaren verhuurd aan diverse
culturele instellingen en organisaties. De gemeente heeft echter
besloten het pand per 1 januari 2017 af te stoten.
Gezien
de unieke binnenstedelijke locatie en de vormgeving van het pand
leent Huize de Brink zich uitermate goed voor een herontwikkeling naar
een woonfunctie. Hiermee blijft de levendigheid van de plek en de
sociale veiligheid gewaarborgd. De inrichting van het pand leent zich
om Huize de Brink te herontwikkelen naar maximaal vier appartementen.
De
locatie heeft in het geldende bestemmingsplan de bestemming
'Cultuur en ontspanning'. Binnen deze bestemming is woningbouw niet
toegestaan.
Milieuonderzoeken
In het kader van de voorgenomen ontwikkelingen zijn de volgende onderzoeken uitgevoerd:
- Milieucategorie, zie bijlage 6;
- Bodem, zie bijlage 7.
Milieucategorie
Op
zo'n 40 meter van Huize de Brink is het bedrijf Van de Pol
kipspecialiteiten gevestigd. De te hanteren milieucategorie, en daarmee
de te hanteren richtafstanden, voor dit bedrijf is
onduidelijk. Op basis van de nadere uitwerking van de milieuzonering
blijkt dat het huidige gebruik van de milieubelastende bestemmingen in
de omgeving van Huize de Brink geen belemmering vormt voor het
voornemen. De milieubelasting van het bedrijf Van de Pol
kipspecialiteiten is zodanig gering, dat een goed woon- en leefklimaat
bij de te realiseren woonbestemming aan de Brink 42 in Nijkerk
verzekerd is.
Bodem
Op
basis van de resultaten van het uitgevoerde historische
(bodem)onderzoek wordt geconcludeerd dat de onderzoekslocatie
als onverdacht ten aanzien van bodemverontreiniging te beschouwen
is. Ter plaatse wordt, met uitzondering van de bekende verhoogde
achtergrondgehalten, geen bodemverontreiniging verwacht. Daarom wordt,
conform het gemeentelijk beleid, de uitvoering van een bodemonderzoek
in verband met de verlening van een omgevingsvergunning niet
noodzakelijk geacht.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het
pand is de bestemming 'Wonen' opgenomen. Op grond van deze bestemming
is het mogelijk om in het bestaande pand maximaal
vier woningen te realiseren. Rondom het pand is een erfbestemming
(wonen zonder bouwvlak) opgenomen. Binnen deze bestemming is het
mogelijk om een berging te realiseren ten behoeve van de appartementen.
Voor het overige deel van het perceel is de bestemming 'Tuin'
opgenomen. Binnen deze bestemming is bebouwing niet toegestaan.
2.2.3 Vrouwenweg 27a, Nijkerkerveen
De
gemeente Nijkerk wil grond verwerven van de eigenaar van het perceel
Vrouwenweg 27a te Nijkerkerveen. Als onderdeel van een afspraak
mag de eigenaar van het perceel een nieuw bijgebouw, met een
maximale oppervlakte van 200 m2, achter op het perceel realiseren. Voor de realisatie van het bijgebouw worden de volgende randvoorwaarden gegeven:
- de goothoogte
bedraagt maximaal 3 meter en de bouwhoogte maximaal 6 meter, waarbij er
de mogelijkheid is voor een tweede laag in de kap;
- bij voorkeur één laag met kap of gebouw in vorm van een kapschuur;
- gevels van baksteen of hout of ander materiaal met dezelfde landelijke en hoogwaardige uitstraling;
- daken voorzien van gebakken pannen (bij voorkeur oranje/rood);
- groene inpassing perceelsranden (bomen en struiken);
- ontsluiting richting de Vrouwenweg.
De bouw van het bijgebouw is niet mogelijk op basis van het geldende
bestemmingsplan omdat binnen de geldende bestemming 'Tuin' geen
bijgebouwen gerealiseerd mogen worden.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor de locatie
van het nieuwe bijgebouw is overeenkomstig het bijbehorende woonperceel
de bestemming 'Wonen' opgenomen. In aanvulling op de bestaande regeling
is daarnaast een regeling opgenomen dat op het perceel Vrouwenweg 27a,
de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken die buiten het
bouwvlak zijn gebouwd niet meer mag bedragen dan 200 m2.
2.2.4 Diverse groenstroken
In de afgelopen tijd zijn de volgende (snipper)groenstroken in de gemeente verkocht aan particulieren:
- Marishof 111-113 te Nijkerk;
- Tolhuislaan 9 te Nijkerk;
- Valeriaan 1 te Nijkerk;
- Remvardplaats 16 te Hoevelaken.
De
geldende bestemmingen van deze groenstroken (vaak Groen of Verkeer)
komen echter niet meer overeen met de gewenste bestemming.
Vertaling in bestemmingsplan
De
huidige bestemming wordt in het algemeen, afhankelijk van de situering
van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of in een
woonbestemming zonder bouwvlak.
2.3 Correcties geldende bestemmingsplannen
2.3.1 Nieuwe Kerkstraat 40, Nijkerkerveen
Het perceel
aan de Nieuwe Kerkstraat 40 te Nijkerkerveen heeft in het geldende
bestemmingsplan de bestemming 'Detailhandel' met voor het pand de
nadere functieaanduiding 'specifieke vorm van wonen - wonen - 1'. Met
deze functieaanduiding is gebruik van het hele pand als woning
toegestaan. Omdat in de huidige situatie het overwegende gebruik van
het pand wonen is, is de bestemming 'Detailhandel' hier niet helemaal
op zijn plek. De bestemming 'Wonen' past hier beter. Daarnaast is in
het geldende bestemmingsplan een onjuiste bouwhoogte voor de woning
opgenomen. Deze dient aangepast te worden overeenkomstig de huidige
situatie.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor
het gehele perceel zal, overeenkomstig de huidige situatie, de
bestemming 'Wonen' opgenomen worden. Binnen deze bestemming
zijn 'niet-woonactiviteiten aan huis' mogelijk.
Daarnaast wordt voor het pand een juiste goothoogte opgenomen.
2.3.2 Oosterdorpsstraat 156, Hoevelaken
Op het perceel
Oosterdorpsstraat 156 waren in het voorgaande bestemmingsplan
'Hoevelaken Zuid' een bouwvlak en maximale goot- en nokhoogte
opgenomen. Op de verbeelding van het geldende bestemmingsplan
'Hoevelaken 2014' zijn het bouwvlak en de goot- en nokhoogte
weggevallen. Overeenkomstig het voorgaande bestemmingsplan dient dit
aangepast te worden.
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig
het voorgaande bestemmingsplan 'Hoevelaken Zuid' wordt een bouwvlak en
een maximale goot- en nokhoogte van 3 respectievelijk 6 meter opgenomen.
2.3.3 Bouwvlak Hogebrinkerweg, Hoevelaken
Op
het bedrijventerrein Hogebrink in Hoevelaken liggen de percelen
Hogebrinkerweg 17-19. Op deze percelen zijn verschillende
bedrijfsgebouwen aanwezig die allen binnen één bouwvlak
vallen. Ten westen van de bedrijfsbebouwing is daarnaast
een parkeerterrein aanwezig. Bij de bouw van de diverse
(omliggende) bedrijfsgebouwen is voorzien in de parkeerbehoefte op deze
parkeerplaats.
Per
abuis is in het geldende bestemmingsplan echter een bouwvlak opgenomen
ter hoogte van het parkeerterrein. Op basis van het bestemmingsplan is
het daardoor mogelijk om bedrijfsbebouwing op het parkeerterrein te
realiseren. Dit is echter niet wenselijk aangezien op deze locatie
parkeervoorzieningen zijn gerealiseerd om te kunnen voldoen aan de
parkeernormen in het kader van de vergunningverlening voor het
oprichten van kantoren en bedrijfsruimten aan de Hogebrinkerweg.
Vertaling in bestemmingsplan
Het
bouwvlak ter plaatse van de betreffende percelen wordt aangepast, zodat
het parkeerterrein buiten het bouwvlak komt te vallen.
2.3.4 Bouwregels Spoorkamp, Nijkerk
De locatie
Spoorkamp heeft in het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk
2' de bestemming 'Gemengd'. De bouwregels van deze bestemming zijn
echter niet volledig overgenomen conform het voorheen geldende
bestemmingsplan voor Spoorkamp (bestemmingsplan 'Corlaer Spoorkamp').
De minimale bouwhoogte, het bebouwingspercentage en de afstand tot de
zijdelingse perceelsgrens ontbreken in het geldende bestemmingsplan.
Vertaling in bestemmingsplan
Overeenkomstig
het voorheen geldende bestemmingsplan 'Corlaer Spoorkamp' zijn voor de
locatie Spoorkamp een minimale bouwhoogte, bebouwingspercentages en een
afstand tot de zijdelingse perceelsgrens opgenomen.
2.3.5 ABZ Diervoeding Westkadijk, Nijkerk
Op
het bedrijventerrein Arkervaart, aan de Westkadijk, is het bedrijf ABZ
Diervoeding gevestigd. Met betrekking tot de bedrijfsactiviteiten op de
locatie aan de Westkadijk is op 28 februari 2013 een
intentieovereenkomst gesloten tussen de gemeente Nijkerk en ABZ
Diervoeding. Conform de intentieovereenkomst wordt in onderhavig
bestemmingsplan een aantal planologisch zaken gecorrigeerd. Zo worden
bouwhoogten van bestaande gebouwen aangepast op het voorheen
geldende bestemmingsplan Arkervaart-West, maar wordt tegelijkertijd een
hoog siloblok aan de westzijde van de huidige (hoofd)bebouwing
planologisch niet mogelijk gemaakt. Daarnaast wordt in de planregels
een aantal begrippen toegevoegd die verband houden met de
bedrijfsvoering van ABZ Diervoeding en wordt als gevolg van een
akoestisch onderzoek naar geluid op bedrijventerrein 1 (zie bijlage
8) de geluidverkavelingskaart bij het bestemmingsplan aangepast en geldt voor ABZ Diervoeding geen kavelwaarde.
Vertaling in bestemmingsplan
Ter
plaatse van het perceel Westkadijk 4 komt, met voorliggend
bestemmingsplan, de bouwmogelijkheid van een hoog siloblok te vervallen
en worden de bouwhoogten uit het oude bestemmingsplan Arkervaart-West
teruggebracht. Daarnaast worden de geconstateerde onvolkomenheden in
het geluidverkavelingsplan en de bijbehorende regels hersteld. In dit
kader wordt een nieuwe
Geluidverkavelingskaart opgenomen, die middels een administratieve
bepaling ook zal gaan gelden voor bestemmingsplan 'Bedrijventerrein 1'.
2.3.6 Milieucategorieën diverse bedrijven Bedrijventerrein 1
Als
bijlage bij het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 is de
'Lijst specifieke bedrijven' opgenomen. Op deze lijst zijn bedrijven
met een hogere milieucategorie, dan in het gezoneerde gebied is
toegestaan, weergegeven.
Sinds
de vaststelling van het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 is er
echter een aantal bedrijven gewijzigd, danwel is gebleken dat de in
2012 beschreven categorie niet overeenkomt met de activiteiten van het
bedrijf. In de volgende tabel zijn deze wijzigingen weergegeven.
|
Bedrijven genoemd in geldend bestemmingsplan |
Bedrijven huidige situatie |
Adres |
Naam |
Categorie |
Naam |
Categorie |
Havenstraat 7 |
Gemeentewerf Nijkerk en brandweergarage |
3.1 |
Brandweer/politie en hulpverlening |
3.1 |
|
|
|
Dejo Steigers |
3.1 |
|
|
|
Pallethandel |
3.1 |
Gildenstraat 11b |
Koninklijke drukkerij C.C. Callenbach |
3.2 |
Kühne Industrie BV |
3.1 |
Nijverheidsstraat 8, 8a, 8b en 8c |
SCH Holland B.V. |
5.2 |
SCH Holland B.V. |
3.2 |
|
Bronswerk Heat Transfer B.V. |
4.1 |
Bronswerk Heat Transfer B.V. |
3.2 |
Navolgend wordt
per adres een onderbouwing gegeven waarom het bedrijf op deze
locatie aanvaardbaar is of waarom de milieucategorie aangepast kan
worden.
Havenstraat 7
De twee nieuwe
bedrijven die op dit perceel zijn gevestigd zijn conform de VNG
brochure Bedrijven en Milieuzonering te beschouwen als bedrijven in
categorie 3.1, terwijl het geldende bestemmingsplan tot en met
categorie 2 toestaat.Voor bedrijven met een dergelijke milieucategorie
geldt een richtafstand van 50 meter. Gezien de afstand van 80 meter
van de bedrijven tot aan de dichtstbijzijnde woning zijn de
bedrijven op dit perceel aanvaardbaar. De bedrijven kunnen derhalve
opgenomen worden op de 'Lijst met specifieke bedrijven Bedrijventerrein
1'.
Gildenstraat 11b
Het bedrijf dat
momenteel op dit perceel is gevestigd (Kühne Industrie BV) is
volgens de VNG brochure Bedrijven en Milieuzonering aan te merken als
een bedrijf in categorie 3.1. Gezien de geldende bestemming, op
basis waarvan bedrijven t/m categorie 3.1 zijn toegestaan op
het perceel, kan de specifieke aanduiding op dit perceel komen te
vervallen.
Nijverheidsstraat 8, 8a, 8b en 8c
Voor
de bedrijven op dit perceel is in het geldende bestemmingsplan
aangegeven dat het categorie 5.2 en 4.1 bedrijven zijn. Uit de praktijk
blijkt echter dat beide bedrijven aan te merken zijn als bedrijven in
categorie 3.2. Gezien de geldende bestemming, op basis waarvan
bedrijven t/m categorie 3.2 zijn toegestaan op het perceel, kan de
specifieke aanduiding op dit perceel komen te vervallen.
Vertaling in bestemmingsplan
De
'Lijst specifieke bedrijven' zoals deze nu is opgenomen bij het
geldende bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 wordt met voorliggend
bestemmingsplan vervangen door een actuele 'Lijst specifieke bedrijven'.
3 Uitvoerbaarheid
De
uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden.
Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende
ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de
economische uitvoerbaarheid van het plan.
Ruimtelijk relevante aspecten
Dit bestemmingsplan
omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen, een tweetal reeds
vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende
bestemmingsplannen. Wat betreft de correcties gaat het uitsluitend
om een beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming,
waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft het
vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in
de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn
opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Ook
voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend onderzoek niet
noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure
(omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een
ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten
aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is, waar nodig,
in
toelichting hoofdstuk 2 op de noodzakelijke uitvoerbaarheidsaspecten ingegaan.
Economische uitvoerbaarheid
Bij
de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel
3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de
(economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij
vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan
vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op
basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2
van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het
bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen
indien:
- het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
- het
bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste
lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
- het
stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in
artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet
noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van
geldende plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De
kosten voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen dan ook voor
rekening van de gemeente. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen
in dit bestemmingsplan betreffen kleine ontwikkelingen waarvoor geen
exploitatieplan opgesteld hoeft te worden. Voor de nieuwe
ontwikkelingen waar dit bestemmingsplan betrekking op heeft is de
gemeente initiatiefnemer en draagt zij de plankosten.
4 Juridische planopzet
4.1 Algemeen
Voor
het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet
ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard
Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP
2012).
Dit
bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een
toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch
bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen
in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op
de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze
bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik
gekoppeld.
De
toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een
belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit
bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het
bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van
wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het
bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage
onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.
4.2 Verbeelding
Op
de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere
bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc..
Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale
ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4.3 Planregels
De
planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat
de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de
bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels
waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van
wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen
belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op
het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de
overgangs- en slotbepalingen.
4.4 Wijze van bestemmen
Dit bestemmingsplan bevat primair de navolgende bestemmingen.
Bedrijf
Deze
bestemming is gegeven aan de uitbreiding van het bedrijfsperceel aan de
van Dijkhuizenstraat 58. Bij recht worden bedrijven uit de
milieucategorieën 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten
toegestaan. Daarnaast wordt specifiek op dit perceel een groothandel in
vlees, vleeswaren, zuivelprodukten, eieren en spijsoliën
(milieucategorie 3.1) toegestaan. Uitgesloten zijn detailhandel,
risicovolle inrichtingen als genoemd in het Bevi, vuurwerkbedrijven,
geluidhinderlijke inrichtingen en m.e.r.-plichtige inrichtingen.
Voor
bedrijven van een hogere milieucategorie, mits aan bepaalde voorwaarden
is voldaan, zijn afwijkingsmogelijkheden voor het gebruik opgenomen.
Bevi-inrichtingen, Wgh-inrichtingen en vuurwerkbedrijven zijn hoe dan
ook niet toegestaan. Voor de afwijkingsmogelijkheden geldt een algemeen
afwegingskader.
Voor
wat betreft de maatvoeringen geldt, dat afwijkende maten mogen worden
gehandhaafd. Bij vervangende nieuwbouw mag derhalve ook conform deze
afwijkende maten worden gebouwd.
Bij
de afwegingskaders voor afwijking wordt gesproken van 'geen
onevenredige aantasting'. Per geval moet worden beoordeeld of hiervan
sprake is; wel is het zo dat het al dan niet toepassen van de
afwijkingsbevoegdheid goed dient te worden gemotiveerd.
Bedrijventerrein
Deze gronden zijn
bestemd voor de vestiging van bedrijven. Er worden mogelijkheden
geboden voor bedrijven tot en met categorie 4.2 van de Lijst van
Bedrijfsactiviteiten. Deze lijst bevat een indeling van bedrijfstypes
in categorieën. Naast een omschrijving van de soort/aard van de
toelaatbaar te achten bedrijven bevat de lijst indicaties voor de in
acht te nemen afstanden ten opzichte van een rustige woonwijk. Deze
afstanden hebben betrekking op dan wel vloeien voort uit bepaalde
activiteiten van het gemiddelde bedrijf in die sector. De op de
verbeelding aangegeven zones vloeien voort uit deze afstanden.
Omdat de in de
Staat van Bedrijfsactiviteiten opgenomen indeling voortvloeit uit
activiteiten van het gemiddelde bedrijf in de betreffende sector, moge
duidelijk zijn dat (aanzienlijke) afwijkingen ten opzichte van het
gemiddelde bedrijf mogelijk zijn. Ter ondervanging van eventuele
onvolkomenheden van de gekozen systematiek en om op eenvoudige wijze te
kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, is hieromtrent een
afwijkingsbevoegdheid voor burgemeester en wethouders opgenomen.
Hierdoor kunnen bedrijven worden toegelaten die naar de aard van de
bedrijvigheid alsmede qua bedrijfsomvang vergelijkbaar zijn met de
bedrijven, die in de betreffende categorieën zijn genoemd.
Voorwaarde is wel dat deze bedrijven qua hinder en/of gevaar geen
onevenredige afbreuk doen aan het woon-/leefmilieu. Raadpleging van een
milieudeskundige wordt hierbij aanbevolen.
Ten aanzien van
bedrijven als genoemd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen is
een verbod opgenomen. Hetzelfde geldt voor vuurwerkbedrijven en
Wgh-inrichtingen. Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen
ten behoeve van het toelaten van een Bevi-inrichting. Aan deze
wijziging is een aantal voorwaarden verbonden. Zo dient bijvoorbeeld de
10-6-contour voor het plaatsgebonden risico te zijn gelegen binnen het
bouwperceel van de Bevi-inrichting of op gronden met de bestemming
'Verkeer', 'Groen' en/of 'Water'. Belangrijk is dat er binnen deze
veiligheidszone geen toename mag plaatsvinden van kwetsbare en/of
beperkt kwetsbare objecten in deze zone tenzij ze behoren tot de
Bevi-inrichting waaraan de veiligheidszone is gerelateerd. Daarnaast
mag het gebruik van de gronden niet in die zin worden gewijzigd, dat de
aangegeven veiligheidszone wordt vergroot. Tot slot dient een
verantwoording te worden gegeven van het groepsrisico in het
invloedgebied van de inrichting en mag er geen toename plaatsvinden van
het groepsrisico in woongebieden (maar dat zal in het voorliggende
geval niet/nauwelijks aan de orde zijn).
Zelfstandige
kantoren zijn eveneens niet toegestaan, met uitzondering van
zelfstandige kantoren op het bedrijventerrein
Hogebrink. Ondergeschikte kantoorruimten die deel uitmaken van de
bedrijfsvoering zijn uiteraard wel toegestaan.
Detailhandel is
in beginsel niet toegestaan. Detailhandel kan mogelijk
worden gemaakt als wordt voldaan aan diverse criteria, de
planregels bevatten de criteria waaraan wordt getoetst. Zij zijn
afgeleid uit het gemeentelijk beleid zoals weergegeven in de
beleidsregel Detailhandel op bedrijventerreinen. Een specifieke vorm
van detailhandel is de verkoop van motorbrandstoffen. Deze is alleen
toegestaan waar dit op de verbeelding is aangegeven.
Verder is het van
belang dat nieuwe Wgh-inrichtingen niet zijn toegestaan. Het wel
toestaan zou leiden tot de plicht een (nieuwe) geluidszone te bepalen,
hetgeen dus niet aan de orde is. Ook vuurwerkbedrijven zijn niet
toegestaan.
Voor wat betreft het parkeren zal aansluiting moeten worden gezocht bij de gemeentelijke parkeernormen.
Gemengd
Binnen deze bestemming zijn nader genoemde functies toegestaan. Deze functies zijn onderling vrij uitwisselbaar.
Horeca
Deze bestemming
is opgenomen voor hotel & gasterij de Roode Schuur. Voor wat
betreft de toelaatbaarheid is een koppeling gemaakt met de Staat van
inrichtingen (horeca). Daarnaast geldt ten aanzien van
overkappingen die onderdeel uitmaken van een gebouw dat deze alleen
zijn toegestaan binnen het bouwvlak en daarnaast ook waar dit op de
verbeelding is aangegeven. Overkappingen (bijvoorbeeld regen- en
zonneschermen) zijn overal toegestaan tot een bouwhoogte van 6 m.
Daarnaast geldt een maximale oppervlakte van 50 m². Verder is ter
plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding - overkapping' een
overkapping toegestaan tot maximaal 140 m².
Sport
Deze bestemming
is toegekend aan de bestaande sportvoorzieningen met uitzondering
van gemotoriseerde en gemechaniseerde sporten en sporten met
dieren. Binnen de bestemming Sport is ook ondergeschikte horeca
toegestaan. Hierbij moet primair gedacht worden aan de kantines
welke t.b.v. de verenigingen geexploiteerd worden.
Tuin
Deze
bestemming is dienstbaar aan de bestemming van de op de
aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Bij de bestemmingsregeling
voor de tuinen is uitgegaan van het principe die gebieden te bestemmen
die uit ruimtelijke overwegingen onbebouwd moeten blijven en ook als
zodanig in gebruik zijn. Over het algemeen betreft het gronden ten
dienste van de nabij gelegen woningen. Bij de meeste woningen betreft
het de ruimte vóór de woningen.
Verkeer
Behalve voor
wegen zijn binnen deze bestemming ook hieraan verbonden functies
toegestaan zoals groenvoorzieningen en parkeervoorzieningen.
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen in het plangebied.
Ten
aanzien van het gebruik van bijgebouwen is van belang dat in
bijgebouwen geen primaire woonfuncties zijn toegestaan, zoals wonen,
slapen, keuken, badkamer. Hobbyruimtes zijn wél mogelijk in
bijgebouwen. Genoemde beperkingen gelden dus niet voor aanbouwen en
uitbouwen. Voor wat betreft de maatvoeringen kent het plan geen
onderscheid meer tussen aan-, uit- en bijgebouwen. In het kader van de
Wabo wordt gesproken van 'bijbehorende bouwwerken'.
Bij woningen zijn, onder voorwaarden, niet-woonactiviteiten aan huis mogelijk.
5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de
voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van
artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in
artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt
overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en
Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of
belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het
geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden
van dit overleg.
Een
ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken
ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder
om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad
wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt
na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de
mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt
vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking
als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt
het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een
beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De
schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige
voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van
de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
Met
voorliggend bestemmingsplan zijn geen belangen van overlegpartners in
het geding. Expliciet vooroverleg is derhalve niet noodzakelijk.
5.2 Verslag zienswijzen
Na vaststelling van het bestemmingsplan zal op deze plaats worden ingegaan op het verloop van de planprocedure.
- 1. Omgevingsvergunning (Oude Barneveldseweg 98), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2014W2306, 12 mei 2015
- 2. Omgevingsvergunning (Bloemendaalseweg 5d), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2015W0597, 13 augustus 2015
- 3. Milieuzonering Van Dijkhuizenstraat 58 Nijkerkerveen, SPAingenieurs, 21520165.R02, 21 mei 2015
- 4. Inventarisatie lijst flora en fauna - Ontwikkeling Van Dijkhuizenstraat 58 te Nijkerkerveen, FF Solutions, 22 juni 2015
- 5. Akoestisch onderzoek Dijkhuizenstraat 58 Nijkerkerveen, SPAingenieurs, 20520165.R01, 21 mei 2015
- 6. Milieucategorie Van de Pol kipspecialiteiten, SPA ingenieurs, 21520368.R01, 5 oktober 2015
- 7. Historisch (bodem)onderzoek Huize de Brink, PJ Milieu BV, 1548801H, 5 oktober 2015
- 8. Geluid bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 in Nijkerk - Gemeente Nijkerk, SPA ingenieurs, 10016.R02c, 27 februari 2014