1.2 Plangebied
Het
plangebied bestaat, naast de over de gehele gemeente verspreid liggende
groenstroken, uit vijf specifieke locaties in de gemeente Nijkerk.
Op de volgende afbeelding is de ligging van deze locaties
weergegeven. De regeling voor het energiezuinig maken van woningen
is op woningen binnen het grondgebied van de gehele gemeente Nijkerk
van toepassing.
Ligging locaties
1.3 Geldende bestemmingsplannen
Voor
de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse
bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie het
geldende bestemmingsplan weergegeven.
|
Locatie |
Geldend bestemmingsplan |
Vaststellingsdatum |
1 |
Sparrenlaan 49, Nijkerk |
Nijkerk 1 |
28 juni 2012 |
2 |
Hoogstraat 30, Nijkerk |
Nijkerk 1 |
28 juni 2012 |
3 |
Volkstuinen in Doornsteeg, Nijkerk |
Buitengebied 2009 |
26 maart 2009 |
4 |
Bouwblok Vetkamp, Nijkerk |
Nijkerk 1 |
28 juni 2012 |
5 |
Bouwvlakken Middelaar, Hoevelaken |
Hoevelaken 2014 |
19 februari 2015 |
Voor
de verschillende groenstroken die onderdeel uitmaken van dit
bestemmingsplan en de regeling voor het energiezuinig kunnen maken
van woningen gelden diverse bestemmingsplannen. Deze worden hier
niet genoemd.
1.4 Leeswijzer
Na
dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de verschillende
ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het bestemmingsplan op
haalbaarheid getoetst. Hoofdstuk 4 bevat vervolgens een juridische
planbeschrijving. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke
uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en
overlegmomenten zijn opgenomen.
2.1 Verleende omgevingsvergunningen
2.1.1 12 woningen Sparrenlaan 49, Nijkerk
Op 10
november 2014 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor
het realiseren van 12 eengezinswoningen op het perceel Sparrenlaan 49
te Nijkerk. Aanleiding voor deze aanvraag is de wens om woningbouw te
realiseren op deze locatie. De voorgestelde woningen zijn niet te
realiseren binnen het geldende bestemmingsplan, aangezien het
perceel de bestemming 'Maatschappelijk' heeft.
Op 29
januari 2015 is door het College van burgemeester en wethouders
van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage
1.
De verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 5 februari 2015 zes weken
ter inzage gelegen en is vervolgens onherroepelijk geworden.
Vertaling in bestemmingsplan
Het
gebied krijgt een woonbestemming, met uitzondering van de voortuinen.
Voor deze voortuinen is, in overeenstemming met het geldende
bestemmingsplan 'Nijkerk 1', een tuinbestemming opgenomen.
2.2 Nieuwe ontwikkelingen
2.2.1 Hoogstraat 30, Nijkerk
Het
perceel Hoogstraat 30 te Nijkerk valt binnen het geldende
bestemmingsplan 'Nijkerk 1'. In dit bestemmingsplan heeft het de
bestemmingen 'Agrarisch' en 'Wonen'. Op het perceel zijn momenteel
diverse illegale bouwwerken/dierenverblijven aanwezig. Een aantal van
deze dierenverblijven vallen momenteel buiten de bestemming 'Wonen'.
Het doel van deze planherziening is om de ruimtelijke kwaliteit op het
perceel te verbeteren, Zo zal de aanwezige bebouwing worden geclusterd
binnen de woonbestemming en wordt in het bestemmingsplan voorkomen dat
de hoeveelheid bebouwing op het perceel verder zal toenemen. De
bedoeling is om een aantal van de aanwezige verblijven te legaliseren.
Daarnaast dienen diverse bouwwerken te worden verwijderd of binnen de
woonbestemming te worden gebracht. In ruil voor de sloop van diverse
bouwwerken buiten de woonbestemming, zal een nieuw bijgebouw
gerealiseerd worden binnen de woonbestemming met een omvang van ca.
84m². Hiermee wordt het aantal bouwwerken binnen de
‘Tuin’-bestemming zo veel mogelijk beperkt. Tevens zal de
stacaravan op het terrein worden verwijderd.
In het kader van de voorgenomen ontwikkeling is een historisch bodemonderzoek uitgevoerd, zie bijlage
2.
Op basis van dit onderzoek is geconcludeerd dat er vanuit dit aspect
geen belemmeringen volgen voor vergroting van de woonbestemming en
sloop en realisatie van de diverse bebouwing.
Milieuzonering en agrarische geurhinder
Op dit perceel is
sprake van het hobbymatig houden van dieren. Er is dus geen sprake van
een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer. Op basis van
milieuzonering en agrarische geurhinder wordt echter wel een maximale
grens gesteld van 5 NGE aan de hoeveelheid dieren op het perceel.
Overige aspecten
Vanuit
de aspecten geluid, externe veiligheid, archeologie/cultuurhistorie,
flora & fauna, luchtkwaliteit en industriële geurhinder volgen
verder geen belemmeringen voor de voorgenomen ontwikkelingen.
Vertaling in bestemmingsplan
Voor
het bebouwingscluster op het perceel is de bestemming 'Wonen'
opgenomen. Ten opzichte van de huidige situatie wordt deze bestemming
vergroot, waardoor de te legaliseren dierenverblijven binnen
de bestemming 'Wonen' vallen. Daarnaast is een regeling opgenomen dat
de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken die buiten het
bouwvlak zijn gebouwd niet meer mag bedragen dan 340 m².
Voor
de dierenweide is de bestemming 'Tuin' opgenomen, met de aanduiding
'specifieke vorm van tuin - dierenweide'. Binnen deze bestemming
worden de twee bestaande dierenverblijven en de negen
verplaatsbare nachthokken gelegaliseert.
2.2.2 Volkstuinen in Doornsteeg, Nijkerk
Aan de
Tabaksplanter in Nijkerk ligt een volkstuinencomplex. Aangezien op deze
locatie woningen gerealiseerd gaan worden in de nieuwe woonwijk
Doornsteeg, dienen de volkstuinen verplaatst te worden. De volkstuinen
passen wel binnen het karakter van de toekomstige woonwijk. Binnen
Doornsteeg is een nieuwe locatie gevonden voor het volkstuinencomplex.
Voorwaarde voor volkstuinen op deze plek is wel dat het complex een
verzorgde uitstraling krijgen.
De nieuwe locatie
van het volkstuinencomplex heeft in het geldende bestemmingsplan
Buitengebied 2019 de bestemming 'Agrarisch'. Binnen deze bestemming is
het gebruik van de gronden als volkstuinen niet toegestaan. Daarnaast
is het binnen deze bestemming ook niet mogelijk om het
volkstuinencomplex te ontsluiten.
Vertaling in bestemmingsplan
Uitgangspunt voor
het volkstuinencomplex is onder andere dat er een goede relatie met de
omgeving moet worden gelegd. De nieuwe woonwijk ligt in de directe
nabijheid van het complex, alsmede de groene beektuin. Dat vergt een
goede ruimtelijke inpassing van de volkstuinen. Het doel is dat de
uitstraling vriendelijke en groen is richting het woongebied, en deels
openbaar toegankelijk zodat het functioneel gezien deel uitmaakt van de
beektuin.
De groene en
vriendelijke uitstraling aan de randen van de volkstuinenwordt
gerealiseerd door de aanplant van hagen rondom het complex.Aan de
oostzijde komen knotwilgen, die het voetpad begeleiden. De bestaande
sloot door het complex, met de begeleidende bomen, blijft intact.
Tevens wordt slechts op een deel van het complex bebouwing toegestaan,
waardoor met name de randzone vrij blijft van tuinhuisjes, kassen en
dergelijke.
Rondom het
complex komen voetpaden die openbaar toegankelijk zijn, en die dit
gebied verbinden met de beektuin en de woonwijk.Aan de zuid- en
westzijde van het complex komt een aarden wal te liggen, met daarop een
openbaar toegankelijk voetpad. Dwars door het volkstuinencomplex loopt
een ontsluitingsweg, die toegang biedt aan de parkeerplaatsen en tevens
dient als wandelroute. Deze wandelroute sluit aan op het voetpad op de
aarden wal, en kan ’s avonds worden afgesloten.
Bebouwing is
alleen toegestaan in een deel van het complex, waardoor de percelen aan
de noord- en oostrand onbebouwdblijven. Mogelijke bebouwing bestaat uit
kassen en tuinhuisjes, met een maximale bouwhoogte van 2,75 meter.Nabij
de parkeerplaats is het mogelijk om een gebouw (kantine/gezamenlijke
opslag) te realiseren met een maximale bouwhoogte van 3 meter.
2.2.3 Energiezuinig maken van woningen, Nijkerk
Bij
het energiezuinig maken van woningen kan het nodig zijn de gevel
of het dak van de woning naar buiten toe groter te maken. Hierdoor kan
er strijdigheid met het bestemmingsplan ontstaan. Een woning moet
namelijk binnen het bouwvlak gebouwd worden en er is een maximale
bouwhoogte die niet mag worden overschreden. Gezien de strijdigheid met
het bestemmingsplan, kan er bij het energiezuinig maken van woningen
een omgevingsvergunning strijdig gebruik noodzakelijk zijn. De
gemeente Nijkerk heeft de wens deze vergunningsplicht weg te nemen.
Vertaling in bestemmingsplan
In dit
bestemmingsplan is een algemene bouwregel opgenomen ten behoeve
van het verduurzamen van gebouwen. Op basis van deze regeling zijn
(beperkte) afwijkingen in maten en afmetingen t.b.v. het verduurzamen
van gebouwen toegestaan. Deze regeling is van toepassing op het hele
grondgebied van de gemeente Nijkerk.
2.2.4 Diverse groenstroken
In
de afgelopen tijd zijn verschillende (snipper)groenstroken in de
gemeente verkocht aan particulieren. De geldende bestemmingen van deze
groenstroken (vaak Groen of Verkeer) komen echter niet meer overeen met
de gewenste bestemming.
Vertaling in bestemmingsplan
De
huidige bestemming wordt in het algemeen, afhankelijk van de situering
van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of in een
woonbestemming zonder bouwvlak.
2.3 Correcties geldende bestemmingsplannen
2.3.1 Bouwblok Vetkamp, Nijkerk
Om woningbouw te
kunnen realiseren aan de Oranjelaan te Nijkerk, is in het verleden door
de Hervormde gemeente Nijkerk een kosterwoning ingeleverd en gesloopt.
Ter compensatie is destijds de mogelijkheid gegeven
om achter het perceel Vetkamp 120, waar de Hervormde gemeente
Nijkerk eigenaar van is, een nieuwe kosterwoning te mogen
bouwen. Deze woning is echter nooit gebouwd, maar daarvoor in de plaats
is een hooiberg/opslag gerealiseerd buiten het
bouwperceel. Om deze reden dient het bouwvlak
van Vetkamp 120 vergroot te worden, zodat de hooiberg/opslag
binnen de bestemming 'Wonen' valt. Een nieuwe woning wordt niet
mogelijk gemaakt.
Vertaling in bestemmingsplan
Het
bouwvlak ter plaatse van het betreffende perceel wordt aangepast, zodat
de locatie van de hooiberg/opslag binnen de bestemming
'Wonen' komt te vallen.
2.3.2 Bouwvlakken Middelaar, Hoevelaken
In
het bestemmingsplan Hoevelaken 2014 zijn vier bouwvlakken per abuis
weggevallen. Het betreft de bouwvlakken van de percelen Bessel van
Butselerlaan 14 en 16, Anthonie van Leeuwenlaan 2 en 10 in de wijk
Middelaar te Hoevelaken.
Vertaling in bestemmingsplan
De
bouwvlakken ter plaatse van de percelen van Bessel van
Butselerlaan 14 en 16, Anthonie van Leeuwenlaan 2 en 10 worden
hersteld en meegenomen in onderhavig bestemmingsplan Nijkerk
2015,1.
3 Uitvoerbaarheid
De
uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden.
Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende
ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de
economische uitvoerbaarheid van het plan.
Ruimtelijk relevante aspecten
Het
bestemmingsplan omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen,
een reeds vergunde ontwikkeling en correcties van verschillende
geldende bestemmingsplannen. Wat betreft de correcties gaat
het uitsluitend om een beperkte aanpassing of wijziging van de
geldende bestemming, waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden
gegeven. Het betreft het vastleggen van de bestaande situatie /
bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet
juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet
noodzakelijk. Ook voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend
onderzoek niet noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure
(omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een
ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten
aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is, waar nodig,
in
toelichting hoofdstuk 2 op de noodzakelijke uitvoerbaarheidsaspecten ingegaan.
Economische uitvoerbaarheid
Bij de
voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6
lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de
(economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij
vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan
vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op
basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2
van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het
bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen
indien:
- het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
- het
bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste
lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
- het
stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in
artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet
noodzakelijk is.
Dit
bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van geldende
plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De kosten
voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen dan ook voor rekening
van de gemeente. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in dit
bestemmingsplan betreffen kleine ontwikkelingen waarvoor geen
exploitatieplan opgesteld hoeft te worden. Wel is met de
initiatiefnemers van deze kleine ontwikkelingen, voor zover de Gemeente
niet zelf initiatiefnemer is, een privaatrechtelijke overeenkomst
gesloten waarin is vastgelegd dat de initiatiefnemers bijdragen in de
kosten van het bestemmingsplan. Tevens is in deze overeenkomst
vastgelegd dat het planschaderisico voor de initiatiefnemers
is.
4 Juridische planopzet
4.1 Algemeen
Voor
het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet
ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard
Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP
2012).
Dit
bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een
toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch
bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen
in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op
de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze
bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik
gekoppeld.
De
toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een
belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit
bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het
bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van
wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het
bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage
onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.
4.2 Verbeelding
Op
de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere
bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc..
Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale
ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4.3 Planregels
De
planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat
de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de
bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels
waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van
wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen
belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op
het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de
overgangs- en slotbepalingen.
4.4 Wijze van bestemmen
Dit bestemmingsplan bevat primair de navolgende bestemmingen.
Bedrijventerrein
Deze
bestemming is opgenomen voor twee voormalige groenstroken nabij
een bedrijventerrein. De bestemming is zodanig dat deze overeenkomt met
de aangrenzende bestemming 'Bedrijventerrein'.
Groen
Deze
bestemming betreft openbaar groen.
Recreatie - Volkstuin
Deze bestemming
is opgenomen voor het nieuwe volkstuinencomplex. Door middel van
een aanduiding is aangegeven waar op het volkstuinencomplex tuinhuisjes
en kassen zijn toegestaan.
Tuin
Deze
bestemming is dienstbaar aan de bestemming van de op de
aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Bij de bestemmingsregeling
voor de tuinen is uitgegaan van het principe die gebieden te bestemmen
die uit ruimtelijke overwegingen onbebouwd moeten blijven en ook als
zodanig in gebruik zijn. Over het algemeen betreft het gronden ten
dienste van de nabij gelegen woningen. Bij de meeste woningen betreft
het de ruimte vóór de woningen. Een uitzondering op
voorgaande vormt de bestemming 'Tuin' op het perceel Hoogstraat
30. Op dit perceel is de tuinbestemming, met de aanduiding
'specifieke vorm van tuin - dierenweide' opgenomen voor de
dierenweide. Met deze aanduiding worden de bestaande
dierenverblijven en de verplaatsbare nachthokken gelegaliseert.
Verkeer
Behalve
voor wegen zijn binnen deze bestemming ook hieraan verbonden functies
toegestaan zoals groenvoorzieningen en parkeervoorzieningen.
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen in het plangebied.
Ten
aanzien van het gebruik van bijgebouwen is van belang dat in
bijgebouwen geen primaire woonfuncties zijn toegestaan, zoals wonen,
slapen, keuken, badkamer. Hobbyruimtes zijn wél mogelijk in
bijgebouwen. Genoemde beperkingen gelden dus niet voor aanbouwen en
uitbouwen. Voor wat betreft de maatvoeringen kent het plan geen
onderscheid meer tussen aan-, uit- en bijgebouwen. In het kader van de
Wabo wordt gesproken van 'bijbehorende bouwwerken'.
Bij woningen zijn, onder voorwaarden, niet-woonactiviteiten aan huis mogelijk.
5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de
voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van
artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in
artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt
overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en
Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of
belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het
geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden
van dit overleg.
Een
ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken
ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder
om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad
wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt
na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de
mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak
van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt
vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking
als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt
het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een
beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De
schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige
voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van
de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
Met voorliggend
bestemmingsplan zijn geen belangen van overlegpartners in het geding.
Expliciet vooroverleg is derhalve niet noodzakelijk.
5.2 Verslag zienswijzen
In deze
paragraaf, of in een separate bijlage, worden te zijner
tijd eventuele zienswijzen op het ontwerpbestemmingsplan en de
gemeentelijke reactie hierop opgenomen.
- 1. Omgevingsvergunning (Sparrenlaan 49), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2014W1998, 29 januari 2015
- 2. Historisch (bodem)onderzoek Hoogstraat 30 Nijkerk, PJ Milieu BV, 1445301H, 13 oktober 2014