Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Gemeente Nijkerk 2014, 3
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0267.BP0088-0002

Toelichting

1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Dit bestemmingsplan heeft betrekking op een aantal locaties in de Gemeente Nijkerk. Het bestemmingsplan omvat enkele nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Het doel van dit bestemmingsplan is het geven van een actueel en correct beeld van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen voor omgevingsvergunningen kunnen worden getoetst. Door de verschillende locaties in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts eenmaal de bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. In dit bestemmingsplan zijn de volgende locaties opgenomen:   
  • Verleende omgevingsvergunningen
    • 10 woningen Meinsstraat 4, Nijkerk;
    • 14 woningen Schulpkamp 61, Nijkerk;
  • Nieuwe ontwikkelingen
    • Woning Jan Plassensteeg 24a, Nijkerk;
    • Bijgebouwen Nautenaseweg 4, Nijkerk;
    • Diverse groenstroken;
    • Regeling parkeernormen;
  • Correctie geldende bestemmingsplannen
    • Corlaer College, Nijkerk;
    • Oude Barneveldseweg-Luxoolseweg, Nijkerk;
    • Loods Nijverheidsstraat, Nijkerk;
    • Woonzorgcentrum De Pol, Nijkerk;
    • Parkeren Nieuwe Kerkstraat, Nijkerkerveen;
    • Bijgebouwen Jacob de Boerweg 6, Nijkerkerveen;
    • Regeling inhoudsmaat woningen;
    • Verwijzingen detailhandel.
1.2 Plangebied
Het plangebied bestaat, naast de over de gehele gemeente verspreid liggende groenstroken en de correctie van een aantal regelingen uit geldende bestemmingsplannen, uit negen specifieke locaties in de gemeente Nijkerk. Op de volgende afbeelding is de ligging van deze locaties weergegeven.    
 
 
Ligging locaties
1.3 Geldende bestemmingsplannen
Voor de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie het geldende bestemmingsplan weergegeven.
 
 LocatieGeldend bestemmingsplanVaststellingsdatum
1Meinsstraat 4, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
2Schulpkamp 61, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
3Jan Plassensteeg 24a, NijkerkHet Spaanse Leger24 april 2014
4Nautenaseweg 4, NijkerkNijkerk 224 februari 2013
5Corlaer College, NijkerkNijkerk 224 februari 2013
6Oude Barneveldseweg-Luxoolseweg, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
7Nijverheidsstraat, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
8Woonzorgcentrum De Pol, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
9Nieuwe Kerkstraat, NijkerkerveenNijkerkerveen en Holkerveen30 oktober 2014
10Jacob de Boerweg 6, NijkerkerveenNijkerkerveen en Holkerveen30 oktober 2014
12Regeling inhoudsmaat woningenDeelplan 2, eerste fase, Nijkerkerveen26 juni 2014
13Verwijzing detailhandelBedrijventerrein 128 juni 2012
 
Voor de verschillende groenstroken die onderdeel uitmaken van dit bestemmingsplan en de regeling parkeernormen gelden diverse bestemmingsplannen. Deze worden hier niet genoemd.
1.4 Leeswijzer
Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de verschillende ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het bestemmingsplan op haalbaarheid getoetst. Hoofdstuk 4 bevat vervolgens een juridische planbeschrijving. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en overlegmomenten zijn opgenomen.
2 Planbeschrijving
In dit hoofdstuk worden per locatie de huidige situatie en de eventuele ontwikkelingen beschreven. Vervolgens is beschreven hoe de vertaling in dit bestemmingsplan heeft plaatsgevonden.
2.1 Verleende omgevingsvergunningen
2.1.1 10 woningen Meinsstraat 4, Nijkerk
Op 11 juni 2014 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van 10 eengezinswoningen op het perceel Meinsstraat 4, nabij het centrum van Nijkerk. Aanleiding voor deze aanvraag is de wens om woningbouw te realiseren op deze locatie. De voorgestelde woningen zijn niet te realiseren binnen het geldende bestemmingsplan, aangezien het perceel de bestemming Maatschappelijk heeft.   
 
Op 20 oktober 2014 is door het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 1. De verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 23 oktober 2014 zes weken ter inzage gelegen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het gebied krijgt een woonbestemming, met uitzondering van de voortuinen. Voor deze voortuinen is, in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 1', een tuinbestemming opgenomen.
2.1.2 14 woningen Schulpkamp 61, Nijkerk
Op 15 juli 2014 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van 14 rug-aan-rugwoningen op het perceel Schulpkamp 61 te Nijkerk. Aanleiding voor deze aanvraag is de wens om woningbouw te realiseren op deze locatie. De voorgestelde woningen zijn niet te realiseren binnen het geldende bestemmingsplan, aangezien het perceel de bestemming Maatschappelijk heeft.
 
Op 14 oktober 2014 is door het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 2. De verleende omgevingsvergunning heeft vanaf 23 oktober 2014 zes weken ter inzage gelegen. 
      
Vertaling in bestemmingsplan
De woonpercelen krijgen een woonbestemming, met uitzondering van de voortuinen. Voor deze voortuinen is, in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 1', een tuinbestemming opgenomen. Voor het openbaar groen langs de Schulpkamp en de parkeerruimte zijn respectievelijk de bestemmingen 'Groen' en 'Verkeer' opgenomen.
 
2.2 Nieuwe ontwikkelingen
 
2.2.1 Woning Jan Plassensteeg 24a, Nijkerk
Op het perceel Jan Plassensteeg 24a te Nijkerk is een noodwoning aanwezig. In het geldende bestemmingsplan 'Het Spaanse Leger' heeft het perceel een woonbestemming. Ter plaatse van de noodwoning is echter geen bouwvlak opgenomen. 
 
Het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk heeft in een brief, d.d. 1 april 2014, aangegeven dat ze in principe voorstellen om het pand aan de Jan Plassensteeg  24a in voorliggend bestemmingsplan te bestemmen als 'kleine woning'. Ten behoeve van voorliggend bestemmingsplan is de ontwikkeling beoordeelt op het aspect geluid.
 
Geluid
De 'kleine woning' ligt op circa 70 meter van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle. De woning ligt daarmee binnen de onderzoekszone van het spoorweglawaai. Derhalve is een berekening gedaan van het spoorweglawaai. Hierbij is uitgegaan van twee bouwlagen. De volgende afbeelding toont de geluidbelasting voor beide bouwlagen.
 
Geluidsbelasting als gevolg van railverkeer
 
De voorkeursgrenswaarde voor spoorweglawaai bedraagt 55 dB. Deze wordt ter plaatse van de 'kleine woning' (door aanwezigheid van afschermende bebouwing) niet overschreden.
 
De geluidsbelasting van de Jan Plassensteeg is niet nader onderzocht aangezien dit een 30 km/h weg is (waardoor er geen sprake is van een wettelijke geluidszone) met een geringe verkeersdruk. De Barneveldseweg en de Amersfoortseweg liggen op meer dan 200 meter van de locatie, en daarmee buiten de wettelijke geluidszone. Indicatief is de geluidbelasting van deze wegen wel bepaald. Uit deze indicatie blijkt dat de geluidbelasting ver beneden de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai ligt.
 
In het kader van de Wet geluidhinder is een ontheffing hogere grenswaarde niet noodzakelijk.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het perceel krijgt, overeenkomstig het geldende bestemmingsplan, een woonbestemming. Binnen deze woonbestemming heeft de woning de aanduiding 'specifieke vorm van wonen - kleine woning' gekregen. De inhoud van een woning met een dergelijke aanduiding mag niet meer bedragen dan 350 m3.
2.2.2 Bijgebouwen Nautenaseweg 4, Nijkerk
Initiatiefnemer en eigenaar van het perceel Nautenaseweg 4 te Nijkerk wil twee bestaande schuren op het perceel slopen en in plaats daarvan één nieuwe schuur terugbouwen. Deze nieuwe schuur heeft een oppervlakte van 332 m2 en is daarmee groter dan de twee bestaande schuren tezamen (276 m2). Daarnaast ligt de nieuwe schuur net buiten het bestemmingsvlak 'Wonen'.  
 
Vertaling in bestemmingsplan
In overeenstemming met het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 2' is voor het perceel een woonbestemming opgenomen. Ten opzichte van het geldende bestemmingsplan is deze woonbestemming iets groter gemaakt zodat de nieuwe schuur in zijn geheel binnen het bestemmingsvlak 'Wonen' valt. Daarnaast is in aanvulling op de bestaande regeling een aanvullende regeling opgenomen dat op het perceel Nautenaseweg 4, de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken die buiten het bouwvlak zijn gebouwd niet meer mag bedragen dan 600 m2.
2.2.3 Diverse groenstroken
In de afgelopen jaren zijn verschillende (snipper)groenstroken in de gemeente verkocht aan particulieren. De geldende bestemmingen van deze groenstroken (vaak Groen of Verkeer) komen echter niet meer overeen met de gewenste bestemming.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De huidige bestemming wordt in het algemeen, afhankelijk van de situering van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of in een woonbestemming zonder bouwvlak. Dit laatste met uitzondering van de groenstrook aan de Oosterinslag. Deze groenstrook is als twee gescheiden percelen door de gemeente verkocht. Een strook grond op een bedrijfsperceel waarvoor reeds de bestemming Bedrijventerrein geldend is en een strook grond op een agrarisch perceel waarvan de eigenaar het verkochte wil benutten ten behoeve van agrarische activiteiten. In eerste instantie zijn dan ook de bestemmingen Bedrijventerrein en Agrarisch met waarden aan de groenstrook toegekend. Door middel van een unaniem aangenomen ammendement heeft de raad van de gemeente Nijkerk echter anders beslist en is voor een strook van 2 meter breed niet de bestemming Agrarisch met waarden maar de bestemming Groen opgenomen. Dit om een nieuwe houtwal te kunnen realiseren die zorgt voor een goede landschappelijke overgang tussen het bedrijventerrein en het landelijk gebied. Deze houtwal is wel aanwezig geweest, maar is  weggehaald en de bestemming Agrarisch met waarden is niet toereiken om een nieuwe houtwal op te richten. De bestemming Groen is hiervoor wel toereikend.
2.2.4 Regeling parkeernormen
Op 27 november 2014 wordt de nieuwe nota parkeernormen van de gemeente Nijkerk vastgesteld. Ten behoeve van het borgen van deze nieuwe nota parkeernormen in alle bestemmingsplannen van de gemeente Nijkerk, is de wens om een administratieve bepaling op te nemen waarmee de nieuwe regeling geborgd wordt.
 
Vertaling in bestemmingsplan
In de algemene gebruiksregels van dit bestemmingsplan wordt met betrekking tot de parkeernormen het volgende opgenomen: 'Indien de ligging, de omvang of de bestemming van een gebouw daartoe aanleiding geeft, moet volgens de gemeentelijke parkeernormen parkeerruimte zijn aangebracht en in stand gehouden in, op of onder dat gebouw, dan wel op of onder het onbebouwde terrein bij dat gebouw'.
2.3 Correctie geldende bestemmingsplannen
 
2.3.1 Corlaer College, Nijkerk
Op 24 februari 2013 is het bestemmingsplan 'Nijkerk 2' vastgesteld. In dit bestemmingsplan zijn voor de twee gebouwen van het Corlaer College (Ds. Kuyperstraat 1-3 en Henri Nouwenstraat 8 in Nijkerk) bouwvlakken opgenomen die overeenkomen met de huidige bebouwing, maar niet met de voorheen geldende planologische mogelijkheden.
 
Inmiddels zijn er uitbreidingsplannen voor beide gebouwen van het Corlaer College. Omdat de bouwvlakken overeenkomen met de huidige bebouwing zijn de uitbreidingsplannen niet mogelijk op basis van het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 2'. Op basis van het voorheen geldende bestemmingsplan 'Corlaer Spoorkamp Fase 1' (vastgesteld op 18 oktober 2003) was de uitbreiding echter wel mogelijk. In dit bestemmingsplan was namelijk een ruimer bouwvlak met een bebouwingspercentage (70%) opgenomen. Tevens is de bouwhoogte van het gebouw aan de Henri Nouwenstraat 8 in dit bestemmingsplan 20 meter in plaats van 11 meter zoals opgenomen in het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 2'. Het verzoek is derhalve om de bouwvlakken en de bijbehorende regeling ter plaatse van de twee gebouwen van het Corlaer College in overeenstemming te brengen met het voorheen geldende bestemmingsplan Corlaer Spoorkamp Fase 1.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De bouwvlakken ter plaatse van de percelen van het Corlaer College worden verruimd. Om te voorkomen dat het hele bouwvlak wordt bebouwd is een bebouwingspercentage opgenomen. Daarnaast wordt middels een afwijkingsmogelijkheid een extra verruiming van het bouwvlak ter plaatse van het vmbo-gebouw mogelijk gemaakt. Tevens is er een afwijkingsmogelijkheid opgenomen voor het verhogen van de bouwhoogte van het havo/vwo-gebouw van 11 meter naar 20 meter.         
2.3.2 Oude Barneveldseweg-Luxoolseweg, Nijkerk
Op het perceel Luxoolseweg 2, in de hoek van de Oude Barneveldseweg en de Luxoolseweg, is een kantoor aanwezig. Voor dit kantoor is in het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 1' een incorrecte maatvoering opgenomen. Tevens is voor een klein deel van het perceel de bestemming 'Wonen' in plaats van de bestemming 'Kantoor' opgenomen. Daarnaast ontbreekt de aanduiding 'bedrijfswoning'. De wens is om deze onvolkomenheden aan te passen.
 
Vertaling in bestemmingplan
Voor het perceel Luxoolseweg 2 worden de volgende wijzigingen aangebracht in dit bestemmingsplan:
  • de maximum bouwhoogte gaat van 9 naar 10 meter;
  • de maximum goothoogte gaat van 4 naar 5 meter;
  • het hoekje van het perceel met de bestemming 'Wonen' krijgt de bestemming 'Kantoor';
  • de aanduiding 'bedrijfswoning' wordt opgenomen.
2.3.3 Loods Nijverheidsstraat, Nijkerk
Op het perceel in de hoek van de Nijverheidsstraat en de Bruins Slotlaan in Nijkerk is een oude loods aanwezig. Voor deze loods is een verzoek ingediend voor sloop en herbouw. Gebleken is echter dat de loods in het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 1' buiten het bouwvlak ligt, terwijl de loods in het voorheen geldende plan binnen het bouwvlak lag. Gezien de bouwmogelijkheden binnen het bouwvlak is het wenselijk dat de loods (weer) binnen het bouwvlak ligt.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het bouwvlak ter plaatse van het betreffende perceel wordt aangepast conform de huidige situatie zoals deze ook is weergegeven in het voorheen geldende bestemmingsplan 'Bruins Slotlaan'.
2.3.4 Woonzorgcentrum De Pol, Nijkerk
Op het perceel Vetkamp 85 is het Woonzorgcentrum De Pol aanwezig. Gebleken is dat naar aanleiding van het actualiseren van bestemmingsplannen in het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 1' bouwmogelijkheden op het terrein van het woonzorgcentrum per abuis (deels) zijn weggevallen doordat het bouwvlak aan de zijde van Het Hazeveld niet is opgenomen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het betreffende bouwvlak wordt conform het voorheen geldende bestemmingsplan 'Zilverschoon, herziening verpleeghuislocatie' opgenomen.
2.3.5 Parkeren Nieuwe Kerkstraat, Nijkerkerveen
Aan de achterzijde van de woningen aan de Nieuwe Kerkstraat 28 en 28a in Nijkerkerveen is een parkeergelegenheid aanwezig. Volgens het bestemmingsplan 'Nijkerkerveen en Holkerveen' is het mogelijk om op de locatie van deze parkeergelegenheid garageboxen te realiseren. Het realiseren van garageboxen op deze locatie is echter niet gewenst.
 
Vertaling naar bestemmingsplan
Ter plaatse van de betreffende locatie zal het bouwvlak, dat nu binnen de bestemming verkeer aanwezig is, verwijderd worden.  
2.3.6 Bijgebouwen Jacob de Boerweg 6, Nijkerkerveen
In het bestemmingsplan 'Nijkerkerveen en Holkerveen' is opgenomen dat de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken die buiten het bouwvlak zijn gebouwd per hoofdgebouw niet meer mag bedragen dan 70 m2. Ter plaatse van het perceel Jacob de Boerweg in Nijkerk is echter al sinds lange tijd (al voor de vaststelling van het bestemmingsplan Jacob de Boer in 1987) een groter oppervlak aan bijbehorende bouwwerken buiten het bouwvlak aanwezig, namelijk 133 m2.
 
Vertaling naar bestemmingsplan
Voor het perceel zijn in overeenstemming met het bestemmingsplan 'Nijkerkerveen en Holkerveen' een woonbestemming en een tuinbestemming opgenomen. In aanvulling op de bestaande regeling is echter een aanvullende regeling opgenomen dat op het perceel Jacob de Boerweg 6, de gezamenlijke oppervlakte van bijbehorende bouwwerken die buiten het bouwvlak zijn gebouwd niet meer mag bedragen dan 133 m2.
2.3.7 Regeling inhoudsmaat woningen
Op 26 juni 2014 is het bestemmingsplan 'Deelplan 2, eerste fase, Nijkerkerveen' vastgesteld. In dit bestemmingsplan zijn in artikel 5.2.2 sub g inhoudsmaten voor woningen opgenomen. Deze inhoudsmaten blijken echter te krap te zijn. Het is derhalve wenselijk deze inhoudsmaten in zijn geheel te verwijderen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De regeling omtrent inhoudsmaten voor woningen wordt door middel van dit bestemmingsplan verwijdert.
2.3.8 Verwijzingen detailhandel
In het geldende bestemmingsplan 'Bedrijventerrein 1' zijn in artikel 5 lid 1 sub aa en artikel 5 lid 6 sub b onjuiste verwijzingen opgenomen betreffende het aspect detailhandel. Het is wenselijk deze onjuiste verwijzingen te corrigeren.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De onjuist verwijzingen betreffende het aspect detailhandel wordt in dit bestemmingsplan vervangen door een juiste verwijzing.
3 Uitvoerbaarheid
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden. Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.
 
Ruimtelijk relevante aspecten
Het bestemmingsplan omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Wat betreft de correcties gaat het uitsluitend om een beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming, waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft het vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Ook voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend onderzoek niet noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure (omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is, waar nodig, in toelichting hoofdstuk 2 op de noodzakelijke uitvoerbaarheidsaspecten ingegaan. 
       
Economische uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van geldende plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De kosten voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen dan ook voor rekening van de gemeente. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan betreffen kleine ontwikkelingen waarvoor geen exploitatieplan opgesteld hoeft te worden. Wel is met de initiatiefnemers van deze kleine ontwikkelingen een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten waarin is vastgelegd dat de initiatiefnemers bijdragen in de kosten van het bestemmingsplan. Tevens is in deze overeenkomst vastgelegd dat het planschaderisico voor de initiatiefnemers is.  
4 Juridische planopzet
4.1 Algemeen
Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).     
 
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
 
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.   
4.2 Verbeelding
Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc.. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4.3 Planregels
De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de overgangs- en slotbepalingen.
4.4 Wijze van bestemmen
Dit bestemmingsplan bevat de navolgende bestemmingen.
 
Agrarisch met waarden
In het plangebied heeft een deel van een voormalige groenstrook, overeenkomstig de naastgelegen gronden, de bestemming agrarisch, met waarden gekregen. Naast dat de gronden gebruikt kunnen worden t.b.v. een agrarische bedrijfsvoering wordt ook het behoud en herstel van de landschappelijke waarden nagestreefd. Hiervoor is een aanvullend vergunningstelsel opgenomen voor het uitvoeren van werken. 
 
Bedrijf
Deze bestemming is gegeven aan de bedrijven. Bij recht worden bedrijven uit de milieucategorieën 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. Uitgesloten zijn detailhandel, risicovolle inrichtingen als genoemd in het Bevi, vuurwerkbedrijven, geluidhinderlijke inrichtingen en m.e.r.-plichtige inrichtingen.
 
Nieuwe bedrijfswoningen zijn niet toegestaan, omdat deze vanwege de milieuhygiënische randvoorwaarden de mogelijkheden voor bedrijfsvoering kunnen belemmeren. Verder zijn afwijkingsmogelijkheden voor het gebruik opgenomen voor bedrijven van een hogere milieucategorie mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bevi-inrichtingen, Wgh-inrichtingen en vuurwerkbedrijven zijn hoe dan ook niet toegestaan. Voor de afwijkingsmogelijkheden geldt een algemeen afwegingskader.
 
Voor wat betreft de maatvoeringen geldt, dat afwijkende maten mogen worden gehandhaafd. Bij vervangende nieuwbouw mag derhalve ook conform deze afwijkende maten worden gebouwd.
 
Bij de afwegingskaders voor afwijking wordt gesproken van 'geen onevenredige aantasting'. Per geval moet worden beoordeeld of hiervan sprake is; wel is het zo dat het al dan niet toepassen van de afwijkingsbevoegdheid goed dient te worden gemotiveerd.
 
Bedrijventerrein
Deze bestemming is opgenomen voor een voormalige groenstrook nabij een bedrijventerrein. De bestemming is zodanig dat deze overeenkomt met de aangrenzende bestemming 'Bedrijventerrein'.
 
Groen
Deze bestemming betreft openbaar groen. Binnen de bestemming Groen is de bestaande reclamemast voorzien van een juridische juiste regeling.
 
Kantoor
Dit betreft zelfstandige kantoren die geen ondergeschikt onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering van een bedrijf.
 
Maatschappelijk
De als zodanig aangewezen gronden zijn bestemd voor maatschappelijke voorzieningen. In artikel 1 zijn deze gedefinieerd als educatieve, sociale, medische, culturele en levensbeschouwelijke voorzieningen, voorzieningen ten behoeve van sport en sportieve recreatie - met uitzondering van voorzieningen ten behoeve van gemotoriseerde en gemechaniseerde sporten en sporten met dieren - en voorzieningen ten behoeve van openbare dienstverlening.
 
Kinderopvang wordt ook gezien als een maatschappelijke voorziening. In de begripsbepalingen is dit opgenomen in de omschrijving van 'maatschappelijke voorziening'. Wonen is niet toegestaan.
 
Tuin
Deze bestemming is dienstbaar aan de bestemming van de op de aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Bij de bestemmingsregeling voor de tuinen is uitgegaan van het principe die gebieden te bestemmen die uit ruimtelijke overwegingen onbebouwd moeten blijven en ook als zodanig in gebruik zijn. Over het algemeen betreft het gronden ten dienste van de nabij gelegen woningen. Bij de meeste woningen betreft het de ruimte vóór de woningen.
 
Verkeer
Behalve voor wegen zijn binnen deze bestemming ook hieraan verbonden functies toegestaan zoals groenvoorzieningen en parkeervoorzieningen.
 
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen in het plangebied. 
 
Ten aanzien van het gebruik van bijgebouwen is van belang dat in bijgebouwen geen primaire woonfuncties zijn toegestaan, zoals wonen, slapen, keuken, badkamer. Hobbyruimtes zijn wél mogelijk in bijgebouwen. Genoemde beperkingen gelden dus niet voor aanbouwen en uitbouwen. Voor wat betreft de maatvoeringen kent het plan geen onderscheid meer tussen aan-, uit- en bijgebouwen. In het kader van de Wabo wordt gesproken van 'bijbehorende bouwwerken'.
 
Bij woningen zijn, onder voorwaarden, niet-woonactiviteiten aan huis mogelijk.
 
Leiding - Gas en Leiding - Riool
Deze bestemmingen  zijn dubbelbestemmingen. De onderliggende bestemmingen blijven van kracht, maar worden wel ingeperkt door deze bovengeschikte dubbelbestemming. Als aan de regels van de dubbelbestemming wordt voldaan, kan gewoon worden gebouwd en gebruikt conform de onderliggende bestemming. 
 
Waarde - Archeologie
Deze dubbelbestemming is gebaseerd op het archeologiebeleid in de gemeente Nijkerk. Wat wel of niet is toegestaan wordt in de regels aangegeven door middel van een functieaanduiding.
5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Voor wat kleinere plannen kan, in overleg, afgezien worden van dit overleg.
 
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 
5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
Met voorliggend bestemmingsplan zijn geen belangen van overlegpartners in het geding. Expliciet vooroverleg is derhalve niet noodzakelijk.
5.2 Verslag zienswijzen
Van donderdag 4 december 2014 tot en met woensdag 14 januari 2015 heeft het ontwerpbestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014,3 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn twee zienswijzen ingediend. In de Notitie zienswijzen en planaanpassingen (zie bijlage 3) worden deze zienswijzen behandeld en wordt aangegeven of de reactie leidt tot wijzigingen in het plan. Daarnaast zijn in de notitie ook de aanpassingen naar aanleiding van ambtshalve inzichten weergegeven.
  • 1. Omgevingsvergunning (Meinsstraat 4), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2014W1051, 20 oktober 2014
  • 2. Omgevingsvergunning (Schulpkamp 61), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 2014W1293, 14 oktober 2014
  • 3. Notitie zienswijzen en planaanpassingen