Type plan: bestemmingsplan
Naam van het plan: Gemeente Nijkerk 2014, 1
Status: vastgesteld
Plan identificatie: NL.IMRO.0267.BP0078-0002

Toelichting

1 Inleiding
1.1 Aanleiding
Dit bestemmingsplan heeft betrekking op een aantal locaties in de Gemeente Nijkerk. Het bestemmingsplan omvat enkele nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplannen. Het doel van dit bestemmingsplan is het geven van een actueel en correct beeld van de functies en een kader waaraan (toekomstige) aanvragen voor omgevingsvergunningen kunnen worden getoetst. Door de verschillende locaties in één bestemmingsplan op te nemen, hoeft slechts eenmaal de bestemmingsplanprocedure te worden doorlopen. In dit bestemmingsplan worden de volgende locaties opgenomen:
  • Verleende omgevingsvergunningen
    • Twee-onder-één-kapwoningen Vlinderlaan 104 en 104a (en vier naastgelegen twee-onder-één-kapwoningen), Nijkerk;
    • 23 woningen Zijdevlinder, Nijkerk;
  • Nieuwe ontwikkelingen
    • Indoorspeelvoorziening Wallerstraat 127, Nijkerk;
    • Dierenopvang Van Dijkhuizenstraat 15, Nijkerkerveen;
    • Bedrijventerrein De Smidspol, Nijkerk;
    • Diverse groenstroken;
  • Correctie geldende bestemmingsplannen
    • Hoefslag 2-4, Nijkerk;
    • Winkelcentrum Paasbos, Nijkerk;
    • Bedrijventerrein Hogebrink, Hoevelaken;
    • Staat van bedrijfsactiviteiten Nijkerkse bedrijventerreinen.
 
1.2 Plangebied
Het plangebied bestaat, naast de over de gehele gemeente verspreid liggende groenstroken en de correctie van de Staat van bedrijfsactiviteiten van de Nijkerkse bedrijventerreinen, uit 8 specifieke locaties in de Gemeente Nijkerk. Op de volgende afbeelding is de ligging van deze locaties weergegeven.
 
Ligging locaties
1.3 Geldende bestemmingsplannen
Voor de locaties die deel uitmaken van het plangebied gelden diverse bestemmingsplannen. In de volgende tabel is voor elke locatie het geldende bestemmingsplan weergegeven.
 
 LocatieGeldend bestemmingsplanVaststellingsdatum
1Vlinderlaan, Nijkerk Nijkerk 225 april 2013
2Zijdevlinder, NijkerkNijkerk 225 april 2013
3Wallerstraat 127, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
4Van Dijkhuizenstraat 15, NijkerkerveenBuitengebied 197521 augustus 1975
5Bedrijventerrein De Smidspol, NijkerkBedrijventerrein De Smidspol4 oktober 2007
  Herziening De Smidspol/Nijkerk29 november 2012
  
Herziening De Smidspol/Putten
4 oktober 2012
6Hoefslag 2-4, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
7Winkelcentrum Paasbos, NijkerkNijkerk 128 juni 2012
8Bedrijventerrein Hogebrink, HoevelakenBedrijventerrein 231 mei 2012
 
Voor de verschillende groenstroken die onderdeel uitmaken van dit bestemmingsplan gelden diverse bestemmingsplannen, deze worden hier niet opgenoemd. De te herziene Staat van bedrijfsactiviteiten maakt momenteel onderdeel uit van het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 (het bestemmingsplan voor de in de kern Nijkerk gelegen bedrijventerreinen).
  
1.4 Leeswijzer
Na dit inleidende hoofdstuk worden in hoofdstuk 2 de verschillende ontwikkelingen beschreven. In hoofdstuk 3 wordt het bestemmingsplan op haalbaarheid getoetst. Hoofdstuk 4 bevat vervolgens een juridische planbeschrijving. Tot slot bevat hoofdstuk 5 de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan, waarbij de uitkomsten van de inspraak en overlegmomenten zijn opgenomen.
2 Planbeschrijving
In dit hoofdstuk worden per locatie de huidige situatie en de eventuele ontwikkelingen beschreven. Vervolgens is beschreven hoe de vertaling in dit bestemmingsplan heeft plaatsgevonden.
 
2.1 Verleende omgevingsvergunningen
2.1.1 Twee-onder-één-kapwoningen Vlinderlaan 104 en 104a (en vier naastgelegen twee-onder-één-kapwoningen), Nijkerk
Op 17 juni 2013 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van een twee-onder-één-kapwoning aan de Vlinderlaan (104 en 104a) in de nieuwbouwwijk De Terrassen in Nijkerk. Aanleiding voor deze aanvraag is de wens om woningbouw te realiseren op deze locatie. De voorgestelde twee-onder-één-kapwoning was niet te realiseren binnen het geldende bestemmingsplan, aangezien het bouwvlak te beperkt is. De, eveneens in deze periode aangevraagde vier twee-onder-één-kapwoningen naast de genoemde percelen, waren wel te vergunnen op basis van het geldende bestemmingsplan.
 
Op 3 september 2013 is namens het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 1. De (op basis van de uitgebreide procedure van de Wabo) verleende vergunning is op 24 oktober 2013 onherroepelijk geworden.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het gebied krijgt een woonbestemming, met uitzondering van de voortuinen. Voor deze voortuinen is, in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 2', een tuinbestemming opgenomen. Binnen de woonbestemming is het bouwvlak dusdanig ruim opgenomen dat het mogelijk is om hierbinnen de beoogde twee-onder-één-kapwoning te realiseren.
 
Hoewel de vier naast de percelen Vlinderlaan 104 en 104a gelegen twee-onder-één-kapwoningen op basis van een reguliere (Wabo)procedure verleend konden worden, worden deze woningen ook bestemd in dit bestemmingsplan. Deze woningen vormen een eenheid met de twee-onder-één-kapwoningen Vlinderlaan 104 en 104a. Gewenst is een planologisch eensluidend regime.
2.1.2 23 woningen Zijdevlinder, Nijkerk
Op 28 juni 2013 is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het realiseren van 23 rijwoningen nabij de Vlinderlaan, Zijdevlinder en Harlekijn in de nieuwbouwwijk De Terrassen in Nijkerk. Aanleiding voor deze aanvraag is de wens om woningbouw te realiseren op deze locatie. De rijwoningen waren echter niet te realiseren binnen het geldende bestemmingsplan, aangezien dit bestemmingsplan rijwoningen op deze locatie niet mogelijk maakt.  
 
Op 12 september 2013 is namens het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk positief beslist op de aanvraag, zie bijlage 2. De (op basis van de uitgebreide procedure van de Wabo) verleende vergunning is op 31 oktober 2013 onherroepelijk geworden.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het gebied krijgt een woonbestemming, met uitzondering van de voortuinen. Voor deze voortuinen is, in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan 'Nijkerk 2', een tuinbestemming opgenomen. Binnen de woonbestemming is de bouwaanduiding 'aaneengebouwd' opgenomen, waardoor het mogelijk is gemaakt rijwoningen te realiseren.
2.2 Nieuwe ontwikkelingen
2.2.1 Indoorspeelvoorziening Wallerstraat 127, Nijkerk
Op 12 maart 2013 is een principeverzoek ingediend om medewerking te verkrijgen voor het starten van een spelerij (indoorspeelvoorziening) in het bestaande pand van Drukkerij Fokker op het perceel Wallerstraat 127 in Nijkerk. Het pand zal in de toekomst niet meer voor een drukkerij benut worden. Slechts een gedeelte van het pand zal in de toekomst nog gebruikt worden als kantoor en printafdeling. Het pand waarin de indoorspeelvoorziening voorzien is, leent zicht bouwkundig voor het vestigen van zowel een indoorspeelvoorziening als het voortzetten van een gedeelte van de drukkerij. Beide functies worden gehuisvest in één pand, maar krijgen ieder een afzonderlijke entree.       
        
Het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk heeft in zijn vergadering van 2 april 2013 besloten dat het voornemens is medewerking te verlenen aan het verzoek om op het perceel Wallerstraat 127 in een bestaand pand een indoorspeelvoorziening te realiseren. In bijlage 3 is een nadere toelichting voor deze ontwikkeling opgenomen. In deze toelichting wordt de ontwikkeling getoetst aan beleid en relevante milieuaspecten.
   
Vertaling in bestemmingsplan
Het hele perceel krijgt een bedrijfsbestemming. Binnen deze bedrijfsbestemming is zowel het gebruik van het pand als kantoor/printafdeling als het gebruik van het pand voor de indoorspeelvoorziening toegestaan.  Aanvullend is in de planregels opgenomen dat de bedrijfsvloeroppervlakte (BVO) van de op het perceel Wallerstraat 127 in Nijkerk voorgestelde indoorspeelvoorziening niet meer mag bedragen dan 400 m2.
2.2.2 Dierenopvang Van Dijkhuizenstraat 15, Nijkerkerveen
Initiatiefnemer en eigenaar van het perceel Van Dijkhuizenstraat 15 in Nijkerkerveen heeft op 7 augustus 2012 een principeverzoek ingediend. Het verzoek voorziet in de vraag of de gemeente een (reeds bestaande) vorm van kleinschalige dierenopvang wil toestaan op het perceel. In diverse bijgebouwen is deze dierenopvang aan de orde. In de dierenopvang worden katten, eekhoorns, hazen, egels en konijnen opgevangen. De dierenopvang is strijdig met het geldende bestemmingsplan. Daarnaast is gebleken dat zonder omgevingsvergunning diverse bouwwerken, ten dienste van dierenopvang, op het perceel zijn geplaatst.
 
Het College van burgemeester en wethouders van Nijkerk heeft in zijn vergadering van 8 oktober 2013 besloten dat het voornemens is medewerking te verlenen aan het planologisch mogelijk maken van een kleinschalige vorm van dierenopvang op het perceel Van Dijkhuizenstraat 15. In bijlage 4 is een nadere toelichting voor deze ontwikkeling opgenomen. In deze toelichting wordt de ontwikkeling getoetst aan beleid en relevante milieuaspecten.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Het grootste gedeelte van het perceel krijgt een woonbestemming, met daarbij een aanduiding dat op een gedeelte van het perceel dierenopvang is toegestaan. Hierbij wordt vastgelegd dat de dierenopvang is toegestaan voor bepaalde soorten dieren (eekhoorns, egels, konijnen, hazen, katten). Tevens wordt het hiervoor te bebouwen aantal vierkante meters gelimiteerd, teneinde de impact voor de omgeving nu en in de toekomst te borgen. Om eventuele overlast voor omwonenden als gevolg van vrijlopende katten is in de regels opgenomen dat het aantal katten, dat zich vrij op het erf van de dierenopvang op het perceel Van Dijkhuizenstraat 15 in Nijkerkerveen mag bewegen, niet meer mag bedragen dan 20.
Daarnaast wordt vastgelegd dat op eigen terrein moet worden voorzien in drie parkeerplaatsen, zodat de parkeerbehoefte niet afgewenteld wordt op de openbare ruimte.  
 
2.2.3 Bedrijventerrein De Smidspol, Nijkerk
Op 1 januari 2013 is de correctie van de grens tussen de gemeenten Nijkerk en Putten in werking getreden. Tot op dat moment lag het bedrijventerrein De Smidspol deels in de Gemeente Nijkerk en deels in de Gemeente Putten. Met de grenscorrectie is het gehele bedrijventerrein De Smidspol overgegaan naar Nijkerk. Voor het voormalige gebied van de Gemeente Putten zal nog wel een bestemmingsplan moeten worden vastgesteld door de raad van de Gemeente Nijkerk. Met dit bestemmingsplan wordt hieraan uitwerking gegeven.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De bestaande regelingen uit de geldende bestemmingsplannen  voor het bedrijventerrein De Smidspol worden overgenomen in dit bestemmingsplan. Nieuwe ontwikkelingen zijn niet opgenomen. Waar nodig zijn wel enkele grenzen van het bestemmingsplan aangepast, zodat de begrenzingen van de verschillende (oude) bestemmingsplannen op elkaar aansluiten. Ook is het geldende detailhandelsbeleid van de Gemeente Nijkerk verwerkt in de planologische regeling voor de gronden die deel uitmaken van het bedrijventerrein De Smidspol.
2.2.4 Diverse groenstroken
In de afgelopen jaren zijn verschillende (snipper)groenstroken in de gemeente verkocht aan particulieren. De geldende bestemmingen van deze groenstroken (vaak Groen of Verkeer) komen echter niet meer overeen met de gewenste bestemming.
 
Vertaling in bestemmingsplan
De huidige bestemming wordt, afhankelijk van de situering van het groen, gewijzigd in een tuinbestemming of een woonbestemming zonder bouwvlak.
2.3 Correctie geldende bestemmingsplannen
2.3.1 Hoefslag 2-4, Nijkerk
Op het perceel aan de Hoefslag 2-4 in Nijkerk is een benzinepomp aanwezig. Volgens het geldende bestemmingsplan Nijkerk 1 is het niet mogelijk een luifel boven de benzinepompen te realiseren. Op basis van het voorheen geldende plan was dit echter wel mogelijk. Het is derhalve wenselijk om de bouwmogelijkheden voor dit perceel weer te verruimen.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Om de bouw van een luifel boven de benzinepompen mogelijk te maken wordt de specifieke bouwaanduiding 'specifieke bouwaanduiding - luifel' opgenomen in dit bestemmingsplan.
2.3.2 Winkelcentrum Paasbos, Nijkerk
Voor het grondgebied van het Winkelcentrum Paasbos aan de Hoefslag 45-69 is op 28 juni 2012 het bestemmingsplan Nijkerk 1 vastgesteld. In dit bestemmingsplan is per abuis horeca niet mogelijk gemaakt, terwijl dit wel gewenst is en voorheen mogelijk was.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het winkelcentrum Paasbos wordt in dit bestemmingsplan binnen de bestemming 'Gemengd - 3' horeca mogelijk gemaakt.
2.3.3 Bedrijventerrein Hogebrink, Hoevelaken
Voor het grondgebied van het bedrijventerrein Hogebrink in Hoevelaken is op 31 mei 2012 het bestemmingsplan Bedrijventerrein 2 vastgesteld. In dit bestemmingsplan is voor bedrijventerrein Hogebrink geen mogelijkheid opgenomen om zelfstandige kantoren op te richten, terwijl dit op basis van het voorheen geldende bestemmingsplan wel mogelijk was. Dit moet worden gecorrigeerd.
 
Vertaling in bestemmingsplan
Voor het grondgebied van bedrijventerrein Hogebrink wordt in dit bestemmingsplan een regeling opgenomen die het mogelijk maakt om zelfstandige kantoren op te richten.
2.3.4 Staat van bedrijfsactiviteiten Nijkerkse bedrijventerreinen
Op 28 juni 2012 is het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 vastgesteld. Als bijlage bij de regels van dat bestemmingsplan is onder andere een Staat van bedrijfsactiviteiten gevoegd. Het juiste analoge exemplaar, inclusief bijlagen, is door de raad vastgesteld. Echter, per abuis is niet veel later een andere Staat van bedrijfsactiviteiten als onderdeel van dat bestemmingsplan gepubliceerd op www.ruimtelijkeplannen.nl. Dit is in 2012 al gebeurd. Mede gelet op de inmiddels verstreken tijd is het goed de juiste Staat van bedrijfsactiviteiten, als onderdeel van dit bestemmingsplan, opnieuw te laten vaststellen (anders dan slechts opnieuw te publiceren).
 
Vertaling in bestemmingsplan
De onjuist gepubliceerde Staat van bedrijfsactiviteiten wordt in dit bestemmingsplan vervangen door de juiste Staat van bedrijfsactiviteiten.
 
3 Uitvoerbaarheid
De uitvoerbaarheid van een bestemmingsplan moet aangetoond worden. Daaronder valt zowel de onderzoeksverplichting naar verschillende ruimtelijk relevante aspecten (geluid, bodem, ect.) als ook de economische uitvoerbaarheid van het plan.
 
Ruimtelijk relevante aspecten
Het bestemmingsplan omvat verschillende nieuwe ontwikkelingen, reeds vergunde ontwikkelingen en correcties van verschillende geldende bestemmingsplan. Wat betreft de correcties gaat het uitsluitend om een beperkte aanpassing of wijziging van de geldende bestemming, waarbij geen nieuwe bouwmogelijkheden worden gegeven. Het betreft het vastleggen van de bestaande situatie / bestaande rechten die in de geldende bestemmingsplannen niet juist zijn opgenomen. Aanvullende onderzoeken zijn hiervoor niet noodzakelijk. Ook voor de reeds vergunde ontwikkelingen is aanvullend onderzoek niet noodzakelijk. In het kader van een eerdere procedure (omgevingsvergunning) is voor deze ontwikkelingen namelijk al een ruimtelijke onderbouwing opgesteld waarin de uitvoerbaarheidsaspecten aan de orde zijn gekomen. Voor de nieuwe ontwikkelingen is waar nodig, als bijlage bij dit bestemmingsplan, een ruimtelijke onderbouwing opgenomen waarin de uitvoerbaarheidsaspecten aan de orde komen.
       
Economische uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient, op grond van artikel 3.1.6 lid 1, sub f van het Bro, onderzoek plaats te vinden naar de (economische) uitvoerbaarheid van het plan. In principe dient bij vaststelling van een ruimtelijk besluit tevens een exploitatieplan vastgesteld te worden om verhaal van plankosten zeker te stellen. Op basis van ‘afdeling 6.4 grondexploitatie', artikel 6.12, lid 2 van de Wro kan de gemeenteraad bij het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan echter besluiten geen exploitatieplan vast te stellen indien:
  • het verhaal van kosten van de grondexploitatie over de in het plan of besluit begrepen gronden anderszins verzekerd is;
  • het bepalen van een tijdvak of fasering als bedoeld in artikel 6.13, eerste lid, onder c, 4°, onderscheidenlijk 5°, niet noodzakelijk is;
  • het stellen van eisen, regels, of een uitwerking van regels als bedoeld in artikel 6.13, tweede lid, onderscheidenlijk b, c of d, niet noodzakelijk is.
Dit bestemmingsplan bestaat grotendeels uit een correctie van geldende plannen en een verankering van reeds vergunde activiteiten. De kosten voor het opstellen van dit bestemmingsplan komen dan ook voor rekening van de gemeente. De nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan betreffen kleine ontwikkelingen waarvoor geen exploitatieplan opgesteld hoeft te worden. Wel is met de initiatiefnemers van deze kleine ontwikkelingen een privaatrechtelijke overeenkomst gesloten waarin is vastgelegd dat de initiatiefnemers bijdragen in de kosten van het bestemmingsplan. Tevens is in deze overeenkomst vastgelegd dat het planschaderisico voor de initiatiefnemers is.  
4 Juridische planopzet
4.1 Algemeen
Voor het bestemmingsplan is gebruik gemaakt van de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingplannen 2012 (SVBP 2012).     
Dit bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. Op de verbeelding zijn de bestemmingen aangewezen. Aan deze bestemmingen zijn bouwregels en regels betreffende het gebruik gekoppeld.
 
De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft de beweegredenen weer die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan. Tot slot maakt een eventuele bijlage onlosmakelijk onderdeel uit van het bestemmingsplan.   
4.2 Verbeelding
Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven, met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidingen, bouwvlakken etc.. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaart en/of kadastrale kaart).
4.3 Planregels
De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken. Hoofdstuk I bevat de inleidende regels voor het hele plangebied. Hoofdstuk II geeft de bestemmingsregels. Hoofdstuk III geeft vervolgens de algemene regels waaronder (mogelijke) flexibiliteitsbepalingen in de vorm van wijzigings- en afwijkingsbevoegdheden. In dit derde hoofdstuk kunnen belangrijke algemene bepalingen zijn opgenomen die van invloed zijn op het bepaalde in hoofdstuk II. Ten slotte regelt hoofdstuk IV de overgangs- en slotbepalingen.
4.4 Wijze van bestemmen
Dit bestemmingsplan bevat de navolgende bestemmingen.
 
Bedrijf
Deze bestemming is gegeven aan de bedrijven. Bij recht worden bedrijven uit de milieucategorieën 1 en 2 van de Staat van Bedrijfsactiviteiten toegestaan. Uitgesloten zijn detailhandel, risicovolle inrichtingen als genoemd in het Bevi, vuurwerkbedrijven, geluidhinderlijke inrichtingen en m.e.r.-plichtige inrichtingen. Bedrijven die nu aanwezig zijn, maar die niet passen binnen de toegestane categorieën van bedrijven, zijn op de kaart aangegeven met de aanduiding 'bedrijf'. De betreffende bedrijfsactiviteiten zijn daarmee positief bestemd en dus toegestaan in deze planregels. Daarnaast zijn deze bedrijfsactiviteiten op de 'lijst specifieke bedrijven' geplaatst zodat inzichtelijk is waar welk type bedrijf is toegestaan.
 
Nieuwe bedrijfswoningen zijn niet toegestaan, omdat deze vanwege de milieuhygiënische randvoorwaarden de mogelijkheden voor bedrijfsvoering kunnen belemmeren. Wel worden de rechten van de bestaande bedrijfswoningen gerespecteerd. Verder zijn afwijkingsmogelijkheden voor het gebruik opgenomen voor bedrijven van een hogere milieucategorie mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bevi-inrichtingen, Wgh-inrichtingen en vuurwerkbedrijven zijn hoe dan ook niet toegestaan. Voor de afwijkingsmogelijkheden geldt een algemeen afwegingskader.
 
Voor wat betreft de maatvoeringen geldt, dat afwijkende maten mogen worden gehandhaafd. Bij vervangende nieuwbouw mag derhalve ook conform deze afwijkende maten worden gebouwd.
 
Bij de afwegingskaders voor afwijking wordt gesproken van 'geen onevenredige aantasting'. Per geval moet worden beoordeeld of hiervan sprake is; wel is het zo dat het al dan niet toepassen van de afwijkingsbevoegdheid goed dient te worden gemotiveerd.
 
Bedrijf - Nutsvoorziening
Deze bestemming voorziet op openbare nutsvoorzieningen die te groot zijn om zonder omgevingsvergunning gebouwd te mogen worden. Omdat voor de nutsvoorzieningen specifieke bouwregels van toepassing zijn, zijn de nutsvoorzieningen niet meegenomen in de bestemming 'Bedrijf' of 'Bedrijventerrein'.
 
Bedrijventerrein
Deze gronden zijn bestemd voor de vestiging van bedrijven. Er worden mogelijkheden geboden voor bedrijven tot en met categorie 4.2 van de Lijst van Bedrijfsactiviteiten. Deze lijst bevat een indeling van bedrijfstypes in categorieën. Naast een omschrijving van de soort/aard van de toelaatbaar te achten bedrijven bevat de lijst indicaties voor de in acht te nemen afstanden ten opzichte van een rustige woonwijk. Deze afstanden hebben betrekking op dan wel vloeien voort uit bepaalde activiteiten van het gemiddelde bedrijf in die sector. De op de verbeelding aangegeven zones vloeien voort uit deze afstanden.
 
Omdat de in de Staat van Bedrijfsactiviteiten opgenomen indeling voortvloeit uit activiteiten van het gemiddelde bedrijf in de betreffende sector, moge duidelijk zijn dat (aanzienlijke) afwijkingen ten opzichte van het gemiddelde bedrijf mogelijk zijn. Ter ondervanging van eventuele onvolkomenheden van de gekozen systematiek en om op eenvoudige wijze te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen, is hieromtrent een afwijkingsbevoegdheid voor burgemeester en wethouders opgenomen. Hierdoor kunnen bedrijven worden toegelaten die naar de aard van de bedrijvigheid alsmede qua bedrijfsomvang vergelijkbaar zijn met de bedrijven, die in de betreffende categorieën zijn genoemd. Voorwaarde is wel dat deze bedrijven qua hinder en/of gevaar geen onevenredige afbreuk doen aan het woon-/leefmilieu. Raadpleging van een milieudeskundige wordt hierbij aanbevolen.
 
Ten aanzien van bedrijven als genoemd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen is een verbod opgenomen. Hetzelfde geldt voor vuurwerkbedrijven en Wgh-inrichtingen. Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het toelaten van een Bevi-inrichting. Aan deze wijziging is een aantal voorwaarden verbonden. Zo dient bijvoorbeeld de 10-6-contour voor het plaatsgebonden risico te zijn gelegen binnen het bouwperceel van de Bevi-inrichting of op gronden met de bestemming 'Verkeer', 'Groen' en/of 'Water'. Belangrijk is dat er binnen deze veiligheidszone geen toename mag plaatsvinden van kwetsbare en/of beperkt kwetsbare objecten in deze zone tenzij ze behoren tot de Bevi-inrichting waaraan de veiligheidszone is gerelateerd. Daarnaast mag het gebruik van de gronden niet in die zin worden gewijzigd, dat de aangegeven veiligheidszone wordt vergroot. Tot slot dient een verantwoording te worden gegeven van het groepsrisico in het invloedgebied van de inrichting en mag er geen toename plaatsvinden van het groepsrisico in woongebieden (maar dat zal in het voorliggende geval niet/nauwelijks aan de orde zijn).
   
Zelfstandige kantoren zijn eveneens niet toegestaan, met uitzondering van zelfstandige kantoren op het bedrijventerrein Hogebrink. Ondergeschikte kantoorruimten die deel uitmaken van de bedrijfsvoering zijn uiteraard wel toegestaan.
 
Detailhandel is in beginsel niet toegestaan. Detailhandel kan mogelijk worden gemaakt als wordt voldaan aan diverse criteria, De planregels bevatten de criteria waaraan wordt getoetst. Zij zijn afgeleid uit het gemeentelijk beleid zoals weergegeven in de beleidsregel Detailhandel op bedrijventerreinen. Een specifieke vorm van detailhandel is de verkoop van motorbrandstoffen. Deze is alleen toegestaan waar dit op de verbeelding is aangegeven. 
 
Verder is het van belang dat nieuwe Wgh-inrichtingen niet zijn toegestaan. Het wel toestaan zou leiden tot de plicht een (nieuwe) geluidszone te bepalen, hetgeen dus niet aan de orde is. Ook vuurwerkbedrijven zijn niet toegestaan.
Voor wat betreft het parkeren zal aansluiting moeten worden gezocht bij de gemeentelijke parkeernormen.
  
Gemengd - 3
Binnen deze bestemmingen zijn verschillende gelijkwaardige functies toegestaan. Deze functies zijn onderling vrij uitwisselbaar.
 
Groen
Deze bestemming betreft openbaar groen. Binnen de bestemming Groen is de bestaande reclamemast voorzien van een juridische juiste regeling.
 
Kantoor
Dit betreft zelfstandige kantoren die geen ondergeschikt onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering van een bedrijf.
  
Tuin
Deze bestemming is dienstbaar aan de bestemming van de op de aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen. Bij de bestemmingsregeling voor de tuinen is uitgegaan van het principe die gebieden te bestemmen die uit ruimtelijke overwegingen onbebouwd moeten blijven en ook als zodanig in gebruik zijn. Over het algemeen betreft het gronden ten dienste van de nabij gelegen woningen. Bij de meeste woningen betreft het de ruimte vóór de woningen.
 
Verkeer
Behalve voor wegen zijn ook mogelijkheden opgenomen voor een (bestaande) laad- en losplaats, alsmede voor tuinen en aanlegsteigers bij aangrenzende woonschepen. 
 
Water
Voor het aanwezige water in het plangebied is een passende bestemming opgenomen. De juridische regeling sluit aan op de standaard van Nijkerk.
 
Wonen
Deze bestemming is gegeven aan de woningen in het plangebied. De opzet van de verbeelding in combinatie met de planregels gaat er vanuit dat de bestaande situatie en de verschijningsvorm (bepaald door de goothoogte en kap) in principe gehandhaafd zal worden. Een uitzondering hierop vormt de nieuwbouw aan de Zijdevlinder/Vlinderlaan.
 
Ten aanzien van het gebruik van bijgebouwen is van belang dat in bijgebouwen geen primaire woonfuncties zijn toegestaan, zoals wonen, slapen, keuken, badkamer. Hobbyruimtes zijn wél mogelijk in bijgebouwen. Genoemde beperkingen gelden dus niet voor aanbouwen en uitbouwen. Voor wat betreft de maatvoeringen kent het plan geen onderscheid meer tussen aan-, uit- en bijgebouwen. In het kader van de Wabo wordt gesproken van 'bijbehorende bouwwerken'.
 
Bij woningen zijn, onder voorwaarden, niet-woonactiviteiten aan huis mogelijk.
 
Leiding - Gas
Deze bestemming is een dubbelbestemming. De onderliggende bestemmingen blijven van kracht, maar worden wel ingeperkt door deze bovengeschikte dubbelbestemming. Als aan de regels van de dubbelbestemming wordt voldaan, kan gewoon worden gebouwd en gebruikt conform de onderliggende bestemming. 
   
Waarde - Archeologie
Deze dubbelbestemmingen zijn gebaseerd op het archeologiebeleid in de gemeente Nijkerk. Wat wel of niet is toegestaan wordt in de regels aangegeven door middel van een functieaanduiding.
5 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Bij de voorbereiding van een (voor)ontwerp bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 lid 1 Wro sub c overleg te worden gevoerd als bedoeld in artikel 3.1.1 Bro. Op basis van het eerste lid van dit artikel wordt overleg gevoerd met waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.
 
Een ontwerpbestemmingsplan dient conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken ter inzage gelegd worden. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens de dag na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. 
5.1 Verslag artikel 3.1.1 Bro overleg
In het kader van het overleg ex artikel 3.1.1 Bro is enkel vooroverleg gevoerd met de Veiligheidsregio Gelderland-Midden, inzake de voorziene realisatie van een indoorspeelvoorziening op het perceel Wallerstraat 127 in Nijkerk. De Veiligheidsregio is, met inachtneming van een aantal maatregelen/aandachtspunten, akkoord met de voorgenomen ontwikkeling (zie de bijlage bij de 'Nadere toelichting indoorspeelvoorziening' die als bijlage bij dit plan is gevoegd).
Belangen van overige overlegpartners zijn hier niet in het geding.
5.2 Verslag zienswijzen
Het ontwerpbestemmingsplan Gemeente Nijkerk 2014, 1 heeft van donderdag 6 februari 2014 tot en met woensdag 19 maart 2014 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode zijn vier zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn samengevat en voorzien van een gemeentelijke beantwoording in de Notitie zienswijzen en planaanpassingen. Deze notitie is als bijlage, behorende bij dit bestemmingsplan, opgenomen.
  • 1. Verlenen omgevingsvergunning (Vlinderlaan 104 - 104a), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 20130321 / 229854, 3 september 2013
  • 2. Verlenen omgevingsvergunning (23 woningen Zijdevlinder), Omgevingsdienst De Vallei, Kenmerk: 20130346 / 231514, 12 september 2013
  • 3. Nadere toelichting indoorspeelvoorziening Wallerstraat 127, Nijkerk