direct naar inhoud van 3.3 Geluid
Plan: Hogenhof, Nijkerk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0267.BP0024-VA02

3.3 Geluid

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid".

Wegverkeerslawaai

Conform de Wet geluidhinder is het noodzakelijk akoestisch onderzoek te doen als nieuwe geluidsgevoelige bebouwing (zoals woningen, scholen, ziekenhuizen en verpleeghuizen) of bij een uitbreiding van dergelijke bestemmingen binnen de geluidszone van een weg worden gesitueerd.

Voor het akoestisch onderzoek zijn daarbij alleen de wegen relevant waar een maximum snelheid van 50 km/uur of meer geldt. Voor 30 kilometer zones hoeft conform artikel 74, lid 2 van de Wet geluidhinder geen akoestisch onderzoek te worden verricht. De geluidszone voor 50 km/uur wegen (1 of 2 rijstroken) is ingevolge de Wet geluidhinder 200 meter. Voor 50 km/uur wegen met meer dan 3 rijstroken geldt 350 meter.

De voorkeurgrenswaarde voor het wegverkeerslawaai bedraagt 48 dB. Als de geluidbelasting op gevels van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen hoger is dan 48 dB moet worden onderzocht of maatregelen getroffen kunnen worden om de geluidbelasting te verminderen. Het bouwbesluit vereist tevens dat woningen moeten worden geïsoleerd tot een binnenwaarde van 33 dB.

Uit akoestisch onderzoek (verricht door Schoonderbeek en partners bv, kenmerk 10195.R01, 6 juli 2010) blijkt dat bij de nieuwe woningen de geluidbelasting die ten gevolge van verkeer op de Hogenhof optreedt maximaal 46 dB is. Omdat ook de overige wegen geen relevante bijdrage leveren, vormt de geluidbelasting op de gevels van de woningen ten gevolge van wegverkeer geen belemmering voor de realisatie van het bouwplan.

Spoorweglawaai

In de Wet geluidhinder is ook een zonering geregeld rond spoorwegen. Het plangebied ligt echter buiten een geluidszone voor spoorlijnen.

Industrielawaai

Het plangebied ligt buiten een geluidszone voor industrielawaai.

Het akoestisch onderzoek is te vinden in Bijlage 4 Akoestisch onderzoek van de toelichting.