Plan: | Nijkerk 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0267.BP0002-0005 |
Het voorontwerp van het bestemmingsplan "Nijkerk 1" heeft op grond van het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van 18 november 2010 tot en met 29 december 2010 voor iedereen ter inzage gelegen bij de publieksbalie en is digitaal raadpleegbaar en beschikbaar gesteld via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (alsmede via de gemeentelijke website www.nijkerk.eu).
Gedurende deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld om inspraak- of vooroverlegreacties schriftelijk en/of mondeling kenbaar te maken. Van de terinzagelegging is vooraf een openbare kennisgeving gedaan in 'De Stad Nijkerk', evenals op de gemeentelijke website www.nijkerk.eu.
Naar aanleiding van de terinzagelegging zijn bij de gemeente Nijkerk tijdig twaalf inspraak- en vooroverlegreacties (hierna: reacties) ingekomen. Alle reacties zijn schriftelijk ingediend.
Alle reacties zijn geanonimiseerd. Per reactie is een samenvatting gemaakt. Deze wordt punt voor punt behandeld. Tot slot wordt per reactie aangegeven of en op welke wijze het bestemmingsplan daarop wordt aangepast. Bij inhoudelijk gelijke reacties wordt verwezen naar de eerste behandeling daarvan.
In het centrum van Nijkerk bevindt zich een terrein van archeologische waarde. Dit terrein staat op de Archeologische Monumenten Kaart (AMK). Delen van dit terrein bevinden zich volgens mijn informatie ook in onderhavig bestemmingsplangebied. Ik verzoek u dit terrein op de verbeelding op te nemen en er regels aan te koppelen ten behoeve van de bescherming van de archeologische waarden.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan zal de bescherming van de archeologische
waarden als zodanig worden weergegeven, zowel op de verbeelding als in de
daaraan gekoppelde regels.
Reactie gemeente
Deze watergang zal alsnog als zodanig bestemd worden.
Reactie gemeente
Het regelen van een obstakelvrije zone ten behoeve van het onderhoud van de
primaire watergangen kan het waterschap zelf regelen via de Keur. De handhaving
hiervan is ook een taak van het waterschap. Door dit ook op te nemen in het
bestemmingsplan wordt het in feite dubbel geregeld. De gemeente verzoekt het
Waterschap dit middels haar eigen instrumentarium te regelen en te handhaven.
Dat mijn woning aan de Luxoolseweg is aangemerkt als 'bedrijventerrein' is onjuist. Ik bezit het pand sinds 1998 en het is altijd (ook bij vorige bewoners) als woonhuis aangemerkt.
Reactie gemeente
In het vigerende bestemmingsplan "Luxool" is de bestemming voor de kavels aan
de Luxoolseweg gesplitst in een 'voorterrein' en een 'achterterrein'. Het voorterrein
heeft als bestemming "Eensgezinshuizen in open bebouwing met bijbehorende
erven" en de bestemming "Tuin". Het achterterrein heeft de bestemming
"Bedrijven Klasse C". Tijdens de inventarisatie van het gebied is gebleken dat een
deel van de kavels aan de Luxoolseweg inderdaad als bedrijf in gebruik is en een
deel niet. Vandaar dat er de nieuwe bestemmingen "Bedrijf met bedrijfswoning" en
"Wonen" op is gelegd. De splitsing in voor- en achterterrein is niet meer
overgenomen. Per abuis is uw woning als "Bedrijf" aangemerkt. Dit zal worden
hersteld. Bovendien zal de splitsing in voor- en achterterrein weer worden
opgenomen, hetgeen het gebruik van de woningen aan de voorzijde als woning
garandeert en vestiging van bedrijvigheid aan de voorzijde voorkomt.
Het bestemmingsplan wordt aangepast conform vigerende bestemmingen.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan is de hoogteregeling aangepast conform het
vigerend bestemmingsplan (Bruins Slotlaan), dat wil zeggen dat ter plaatse een
goothoogte van 6,5 meter geldt.
Het bestemmingsplan wordt aangepast conform vigerend bestemmingsplan.
Reactie gemeente
De eigenaar heeft inderdaad enkele initiatieven ontplooid om te komen tot een
zekere ontwikkeling aldaar. Echter dat is niet iets dat in deze procedure aan de
orde is. Het betreft hier een actualisering van bestemmingsplannen. Eventuele
ontwikkelingen (waar dan ook in de gemeente Nijkerk) zullen, indien betrokken
omwonenden hierin zijn gekend, indien het college en de raad hiermee akkoord
zijn, via een separate ruimtelijke procedure hun beslag krijgen.
Reactie gemeente
De mogelijkheden die een geldend bestemmingsplan geeft, zijn een rechtstreeks
en onbetwistbaar recht.
Reactie gemeente
Niet geheel duidelijk is of indieners van deze inspraakreactie nu ageren tegen het
huidige voorontwerp, de specifiek daarin opgenomen bouwhoogte van 9 meter (voor
een gedeelte van de percelen), of tegen voorbije initiatieven van de eigenaar.
Indien het laatste het geval is, dan is dít niet de procedure waarbinnen deze
grieven alsnog en/of wederom geuit kunnen worden. Als het gaat om de hoogte van
9 meter dan wordt verwezen naar de beantwoording bij punt 1 in deze.
In het bestemmingsplan wordt voor het woonwagencentrum aan de Watergoor een bouwhoogte aangegeven van vijf meter. De bewoners willen een hoogte van zeseneenhalve meter.
Reactie gemeente
In het geldende bestemmingsplan mag tot maximaal 3 meter hoog gebouwd
worden. Middels een afwijking van het bestemmingsplan en de daaraan
gekoppelde bouwvergunning zou een hoogte tot maximaal 5 meter (onder
voorwaarden) bespreekbaar zijn. Dit vooruitlopend op de inwerkingtreding van
onderhavig bestemmingsplan Nijkerk 1, waarin een en ander is geregeld met
betrekking tot minimale onderlinge afstand, maximale bouwhoogte en het
maximaal aantal wooneenheden en dergelijke.
Reactie gemeente
Ook in het nu nog geldende bestemmingsplan "Bruins Slotlaan" is de schuur niet
binnen het bebouwingsvlak opgenomen. Gelet op het actualiserende karakter van
het nieuwe bestemmingsplan, zal/kan hier geen verandering in komen.
Reactie gemeente
In het nu nog geldende plan mag tot maximaal 50 m2 aan bijgebouwen gebouwd
worden buiten het bebouwingsvlak. Betreffende schuur is blijkens uw schrijven
circa 55 meter en dus strikt genomen al in strijd met het huidige
bestemmingsplan. In het voorontwerpbestemmingsplan is het maximum aan
bijgebouwen buiten het bebouwingsvlak 'opgerekt' naar 70 m2, een meer
gebruikelijke maatvoering anno 2011. De hoogte echter in dergelijke gevallen (en
ook in dit geval) mag maximaal vijf meter bedragen, evenals in het geldende plan.
Aangezien in uw geval sprake is van een bestaande situatie is hiervoor de
plankaart in het ontwerpbestemmingsplan aangepast voor uw situatie en specifiek
een bouwaanduiding op de schuur opgenomen waarin de maximale goothoogte van
3,5 meter en een maximale bouwhoogte van 6,5 meter is aangeduid.
In het voorontwerpbestemmingsplan is niet aangegeven dat ik mijn beroep, sinds 2006, aan huist uitvoer. Ik voldoe aan het gestelde in artikel 28 lid 1, sub a en b van de regels. Graag wil ik als zodanig opgenomen worden in het nieuwe plan.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan is een aanduiding "bedrijf" op uw perceel gelegd,
hetgeen u de mogelijkheid geeft uw beroep aan huis uit te oefenen.
Aan de Van Rensselaerstraat is thans een pand in gebruik als telefooncentrale. Gelet op technologische ontwikkelingen zal in de toekomst (over circa zes jaar) deze functie ophouden te bestaan. Aangezien de actualisatie een conservering van de huidige situatie inhoudt en tevens in de toekomstige planologische situatie wenst te voorzien, zouden wij u willen verzoeken met de nabije toekomstige situatie thans rekening te houden en voor deze locatie een wijzigingsbevoegdheid naar "Wonen" op te nemen.
Reactie gemeente
De actualisatie van bestemmingsplannen is voornamelijk conserverend. Het is
actualiserend daar waar het bijvoorbeeld gaat om het bestemen van gronden
conform de meest recente standaarden en regelgeving (die soms aanzienlijk
verschillen van oude methoden). Het zou actualiserend kunnen zijn in het geval
van situaties die sinds jaar en dag al feitelijk anders zijn dan ze in oude
bestemmingsplannen zijn weergegeven en waarvoor wel een aparte planologische
procedure is doorlopen om een en ander mogelijk te maken. Het is in ieder geval
actualiserend in die zin dat alle nieuwe ruimtelijke plannen per heden ook digitaal
beschikbaar en raadpleegbaar zijn. Het nu al rekening houden met eventualiteiten
die zich in de toekomst waarschijnlijk gaan voordoen, is niet iets dat geschaard
kan worden onder de noemer 'actualisering'. Een specifiek verzoek (tot
bijvoorbeeld herziening van het bestemmingsplan) zal gedaan moeten worden op
het moment dat er bijvoorbeeld concreet sprake is van een ontwikkeling op dat
moment. Overigens zullen bestemmingsplannen in ieder geval elke tien jaar
worden geactualiseerd.
Enerzijds gaat deze inspraakreactie over het wegbestemmen van het sinds jaar en dag legaal aanwezig zijnde poeliersbedrijf. Daarvoor in de plaats is een bestemming "Wonen" opgenomen zonder bouwvlak, hetgeen het gebruik van de grond tot tuin o.i.d. inperkt.
Reactie gemeente
Dit is correct. De bestemming als opgenomen in het huidige
ontwerpbestemmingsplan past planologisch gezien het beste bij de feitelijke
gebruikssituatie.
Anderzijds gaat de inspraakreactie over het reeds lang lopende traject in het kader van het verzoek van cliënt tot het mogen bouwen van een drietal woningen op het perceel plaatselijk bekend Oude Barneveldsweg 52.
Reactie gemeente
Voor zover de inspraakreactie gaat over het separate verzoek om het mogelijk te
maken een drietal woningen te bouwen aldaar, is het indienen van een
inspraakreactie naar aanleiding van dit actualiserende
voorontwerpbestemmingsplan "Nijkerk 1" daarvoor niet de geëigende weg. In de
separate procedure zelf zijn mogelijkheden om te ageren tegen bepaalde
besluitvorming. Van deze mogelijkheden wordt gebruik gemaakt.
In het voorontwerp zijn de kavels aangeduid als Wonen en BAH. Dit moet zijn: DH/detailhandel en/of B/bedrijf. Wij wonen op de eerste verdieping van Schrassertstraat 23. Op de begane grond wordt 120 m2 gebruikt voor kantoor en (lichte) bedrijvigheid en tevens gedeeltelijk als winkel. Schrassertstraat 21 kan de functie wonen krijgen. De loods achter Schrassertstraat 21 wordt gebruikt voor opslag en lichte werkzaamheden (ten behoeve van nr. 23).
Reactie gemeente
In het vigerend bestemmingsplan (Bruins Slotlaan) heeft de kavel de bestemming
"Winkels". Binnen deze bestemming is de mogelijkheid van een dienstwoning
opgenomen (maximaal 600 m3). Echter er is al jaren geen winkel meer op het
perceel aanwezig. Al die jaren, en op dit moment nog steeds, wordt het perceel
hoofdzakelijk bewoond, vandaar ook dat in het ontwerpbestemmingsplan dit
perceel de bestemming "Wonen" heeft gekregen. Het perceel ligt bovendien in een
woonwijk.
De goot- en nokhoogte staan onjuist weergegeven op de plankaart.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan is een goothoogte van 5 meter en een nokhoogte
van 10 meter opgenomen.
Verder staat het woonhuis onjuist als bedrijfsbestemming te boek.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan is de bedrijfswoning aangeduid.
Tot slot hebben wij nog een klein stukje grond aangekocht van de buren aan Luxoolsweg 4.
Aankoop van een stukje grond wil niet zeggen dat dit ook automatisch de door de koper gewenste bestemming krijgt. Echter wij zien geen bezwaar in het toevoegen van dit stuk grond bij de bestemming "Kantoor" en hebben dit conform uw verzoek aangepast in het ontwerpbestemmingsplan.
In het nieuwe voorontwerpbestemmingsplan gaat de functie van het perceel Berliozlaan 2 veranderen ten opzichte van het huidige bestemmingsplan. Ik teken dan ook bezwaar aan, omdat in dit bestemmingsplan mijn toekomstige (reeds voorbereidde) verbouwingsplannen/mogelijkheden worden ontnomen.
Dit is correct. Per abuis is een klein, los staand, kadastraal vlakje niet bestemd als "Wonen", maar als "Verkeer". Dit zal in het ontwerpbestemmingsplan worden hersteld.
Het ontwerpbestemmingsplan Nijkerk 1 én het ontwerpbesluit tot het vaststellen van maximaal toelaatbare grenswaarden ingevolge artikel 45 en 110a van de Wet Geluidhinder voor woningen binnen de vast te stellen geluidszone van het Industrieterrein Arkervaart (Bedrijventerrein 1) te Nijkerk, heeft op grond van het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, zowel van 7 september 2011 tot en met 18 oktober 2011, als (aangepast) van 26 januari 2012 tot en met 7 maart 2012 voor iedereen ter visie gelegen bij de publieksbalie en is (voor wat betreft het ontwerpbestemmingsplan) digitaal raadpleegbaar beschikbaar gesteld via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (alsmede via de gemeentelijke website www.nijkerk.eu).
Gedurende de periode van het (tweemaal) ter visie liggen zijn in totaal 17 zienswijzen ontvangen van 12 indieners (sommigen hebben hun primaire zienswijze bij de tweede tervisielegging aangevuld casu quo herhaald). Alle reacties zijn schriftelijk ingediend.
Alle zienswijzen zijn in een Nota Zienswijzen behandeld. Deze nota is als Bijlage 7 bij dit bestemmingsplan gevoegd.
juli 2012.