direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Bedrijventerrein 1
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0267.BP0001-0006

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Inspraak en overleg

Het voorontwerp van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein 1' heeft op grond van het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van 18 november 2010 tot en met 29 december 2010 voor iedereen ter inzage gelegen bij de publieksbalie en is digitaal raadpleegbaar en beschikbaar gesteld via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (alsmede via de gemeentelijke website www.nijkerk.eu).

Gedurende deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld om inspraak- of vooroverlegreacties schriftelijk en/of mondeling kenbaar te maken. Van de terinzagelegging is vooraf een openbare kennisgeving gedaan in 'De Stad Nijkerk', evenals op de gemeentelijke website www.nijkerk.eu.

Naar aanleiding van de terinzagelegging zijn bij de gemeente Nijkerk tijdig acht inspraak- en vooroverlegreacties (hierna: reacties) ingekomen. Alle reacties zijn schriftelijk ingediend.

Alle reacties zijn geanonimiseerd. Per reactie is een samenvatting gemaakt. Deze wordt punt voor punt behandeld. Tot slot wordt per reactie aangegeven of en op welke wijze het bestemmingsplan daarop wordt aangepast. Bij inhoudelijk gelijke reacties wordt verwezen naar de eerste behandeling daarvan.

  • 1. VROM-inspectie, regioafdeling Oost te Arnhem

Het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 geeft de betrokken rijksdiensten geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.

Reactie gemeente

Geen.

  • 2. Waterschap Vallei & Eem te Leusden

Voor het waterschap is het van belang dat de rioolwatertransportleiding als aanduiding op de plankaart is opgenomen en de geluidszonering wordt aangepast.

Reactie gemeente
De riooltransportleiding zal op de verbeeldingen worden weergegeven.

Tegelijk met dit nieuwe bestemmingsplan zal een nieuwe geluidszone worden vastgesteld waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.

  • 3. K.J. v.d. B. te Nijkerk

Bij inzage van de stukken is geconstateerd dat er geen categorieaanduiding aangegeven is op de bijhorende kaart. Volgens onze gegevens moet dit categorie 4.2 zijn op de percelen Nijverheidsstraat 16 en 18.

Deze constatering is niet juist. Wij realiseren ons dat door de vele aanduidingen en lijnen een en ander wellicht minder goed leesbaar is. U kunt de juiste categorie echter digitaal exact aflezen op www.ruimtelijkeplannen.nl.

In verband met mogelijke plannen in de toekomst willen wij dat detailhandel is toegestaan op voornoemde locatie, alsmede het ontwikkelen van zelfstandige kantoorruimte. Wij verzoeken u deze categorieën toe te staan in het bestemmingsplan.

Reactie gemeente
Op het bedrijventerrein zijn zowel detailhandel als zelfstandige kantoren niet toegestaan. Een en ander is toegelicht tijdens een bezoek aan ons stadhuis. Beide categorieën zijn, onder bepaalde voorwaarden, ondergeschikt bijvoorbeeld, wel mogelijk. In het geval van detailhandel bestaan er, los van de 'ondergeschikte variant', nog mogelijkheden als het zou gaan om grootschalige detailhandel, volumineuze detailhandel en internetdetailhandel. Aan deze mogelijkheden zijn strikte voorwaarden gekoppeld. De gemeente Nijkerk is op dit moment bezig deze voorwaarden eenduidig vast te leggen in beleidsregels. Afgezien van het voorgaande is er hier sprake van een actualiserend (voorontwerp) bestemmingsplan. Dit wil zeggen dat er voornamelijk sprake is van conservering. Het is actualiserend daar waar het bijvoorbeeld gaat om het bestemmen van gronden conform de meest recente standaarden en regelgeving (die soms aanzienlijk verschillen van oude methoden). Het zou actualiserend kunnen zijn in het geval van situaties die sinds jaar en dag al feitelijk anders zijn dan ze in oude bestemmingsplannen zijn weergegeven en waarvoor wel een aparte planologische procedure is doorlopen om een en ander mogelijk te maken. Het is in ieder geval actualiserend in die zin dat alle nieuwe ruimtelijke plannen per heden ook digitaal beschikbaar en raadpleegbaar zijn. Het nu al rekening houden met eventualiteiten die zich in de toekomst wellicht gaan voordoen, is niet iets dat geschaard kan worden onder de noemer 'actualisering'. Een specifiek verzoek (tot bijvoorbeeld herziening van het bestemmingsplan) zal gedaan moeten worden op het moment dat er bijvoorbeeld concreet sprake is van een ontwikkeling op dat moment. Overigens zullen bestemmingsplannen in ieder geval elke tien jaar worden geactualiseerd.

  • 4. C. R. te Nijkerk
  • In het plan wordt de bedrijfscategorie voor het terrein van Arkervaart teruggebracht van het huidige 4.1 naar 3.1. Wij verzoeken u de huidige categorie 4.1 te handhaven.

Reactie gemeente
De afstand tussen de locatie Westkadijk 4 en de woonomgeving bedraagt circa 55 meter. Dominante milieuaspecten bij mengvoederbedrijven betreffen geur, geluid en verkeersafhandeling. Gezien de situering van dit bedrijf op relatief korte afstand van woonomgeving en de matige verkeersontsluiting achten wij deze bedrijfsactiviteiten niet gewenst op deze locatie. Om deze reden is op deze locatie een verbijzondering van deze bedrijfsactiviteiten aangegeven. Bestaande rechten worden op deze wijze gerespecteerd. De in het bestemmingsplan aangegeven bedrijfscategorie 3.1 is voor deze bedrijfszone aanvaardbaar. Een en ander is in lijn met de privaatrechtelijke koers die gemeente en Coöperatie Arkervaart met elkaar voeren.

  • Wij vermoeden, dat er aan de Westkadijk meer (bedrijfs)woningen zijn dan op de verbeelding is aangegeven.

Reactie gemeente
Dit vermoeden is juist. De ontbrekende bedrijfswoningen (in ieder geval aan de Westkadijk 7 en 9) zullen op verbeelding worden opgenomen.

  • Graag ontvangen wij de akoestische notitie van DGMR d.d. 7 juni, dat niet bij het voorontwerp is gevoegd.

Reactie gemeente
Per abuis is het betreffende onderzoek niet bij het voorontwerp gevoegd. Echter, dat rapport had betrekking op het eventueel zogenaamd 'dezoneren' van het industrieterrein. Nader onderzoek heeft ertoe geleid dat die optie niet de beste was in dit verband. Als alternatief voor het hiervoor aangehaalde dezoneren zal tegelijk met dit nieuwe bestemmingsplan een nieuwe geluidszone worden vastgesteld waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.

  • Op pagina 34 van het voorontwerp wordt het toetsingskader voor de equivalente geluidsniveaus voor de (bedrijfs)woningen genoemd. Er wordt echter geen aandacht gegeven aan de maximale geluidsniveaus LAmax.

Reactie gemeente
Gelet op het feit dat dezoneren, zoals hiervoor aangegeven, geen doorgang zal vinden is dit punt irrelevant geworden.

  • Indirecte hinder: gemakkelijk wordt gesteld dat aan de normen wordt voldaan. Gaarne zien wij dit aangetoond voor de aanvoerroute van Arkervaart.

Reactie gemeente
Gelet op het feit dat dezoneren, zoals hiervoor aangegeven, geen doorgang zal vinden is dit punt irrelevant geworden.

  • Geluidszone: het plan geeft (nog) geen inzicht in de grondslagen waarop deze is gebaseerd. Ten behoeve van toekomstige uitbreiding op de beoogde locatie Nijverheidsstraat dient met circa vier dB(A) toekomstruimte rekening gehouden te worden ten opzichte van de recent verleende vergunning.

Reactie gemeente
Zie punten 3 hiervoor.

  • De arcering van de geluidszone op de plankaart is niet juist aangegeven.

Reactie gemeente
De geluidszone was in het voorontwerpbestemmingsplan op zijn minst slecht leesbaar. Eveneens ontbreekt een totaaloverzicht. Daarnaast zegt de legenda niets over de bandbreedte van de arcering (van grens industrieterrein tot zonegrens). Dit punt is hersteld in het ontwerpbestemmingsplan.

  • De omschrijving van het te zoneren gedeelte van het industrieterrein komt niet overeen met de aanduiding op de verbeelding.

Reactie gemeente
Gelet op eerdere beantwoording in deze nota wordt ook hier aangegeven dat er van dezoneren in het ontwerpbestemmingsplan geen sprake zal zijn. De al dan niet bestaande discrepantie tussen omschrijving en verbeelding speelt dan ook geen rol (meer).

  • In het geldende bestemmingsplan is het Arkervaart toegestaan om ter plaatse van de loods hoge silo's te bouwen. Wij willen deze toegestane hoogte onveranderd opgenomen zien in het nieuwe bestemmingsplan

Reactie gemeente
De gemeente en de coöperatie zijn constructief met elkaar in overleg om te bezien op welke wijze tot een verantwoorde verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten van de coöperatie naar de beoogde nieuwe locatie aan de Nijverheidsstraat in Nijkerk kan worden gekomen. Dit overleg is volledig in lijn met de privaatrechtelijke afspraken die tussen de gemeente en de coöperatie in 1992 zijn gemaakt. Gegeven dit overleg en de intentie van zowel de gemeente als de coöperatie om tot verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten te komen, alsmede gezien hetgeen in 1992 is overeengekomen ten aanzien van uitbreiding op de huidige locatie is in het voorontwerpbestemmingsplan voor de huidige vestigingslocatie aan de Westkadijk 4 de feitelijke maatvoering opgenomen voor de activiteiten van de coöperatie. Een uitbreiding met silo's is wat de gemeente betreft niet aan de orde. In de overeenkomst uit 1992 zijn de gemeente en de coöperatie een verbod op uitbreiding met opslagsilo's voor grondstoffen en/of gereedprodukten overeengekomen.

  • Graag vernemen wij op welk moment het overgangsrecht van toepassing is.

Reactie gemeente
Het overgangsrecht is onder voorwaarden van toepassing op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan. Verder blijft het 'oude', nu nog vigerende bestemmingsplan gelden tot dat bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 is vastgesteld en de daaropvolgende beroepstermijn is verstreken én er geen schorsingsverzoek is ingediend.

  • Op de plankaart staat aangegeven dat b<=2. Moet dit niet zijn b<=4,2?

Reactie gemeente
Nee. Op het deel van de verbeelding dat betrekking heeft op de Coöperatie Arkervaart moet, overeenkomstig punt 1, b<=3.1. Dit zal in het ontwerpbestemmingsplan zijn hersteld.

  • De huidige kaart laat niet de juiste hoogte ten opzichte van de oppervlakte zien.

Reactie gemeente
De feitelijke maatvoering is nog een keer extra nagemeten en doorgevoerd in het ontwerpbestemmingsplan.

  • Wij vragen ons af of het niet beter is Arkervaart en de bedrijfsvoering op genoemde locatie specifiek te benoemen in het bestemmingsplan (“op maat), dan bij ieder onderdeel de uitzondering te benoemen.

Reactie gemeente
Het bedrijf wordt in het ontwerpbestemmingsplan specifiek aangeduid. Dit impliceert al enig 'maatwerk'. Maatwerk dat ook is terug te zien op de verbeelding als het gaat om het exact aangeven op welke deel welke hoogte is toegestaan.

  • 5. G.G. P. te Nijkerk

Verzocht wordt de verbeelding zodanig aan te passen dat op het perceel Watergoorweg 41 bij recht een bedrijfswoning kan en mag worden gerealiseerd, hetgeen conform het thans nog vigerende bestemmingsplan eveneens bij recht is toegestaan.

Reactie gemeente
Bedrijfswoningen zijn in zijn algemeenheid onwenselijk en gelet op de huidige tijdsgeest ook niet meer noodzakelijk in de meeste gevallen. Ook in het geldende bestemmingsplan is een bedrijfswoning alléén toegestaan indien de bedrijfsvoering hiertoe noopt. Gelet op het voorgaande zijn nieuwe bedrijfswoningen in het geldende bestemmingsplan al vaak onmogelijk/onnodig. In het nieuwe bestemmingsplan wordt een en ander überhaupt niet mogelijk gemaakt.

  • 6. D. V. en P.A.G. v.d. V. te Nijkerk
  • Qua bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouw zijnde, is het nieuwe bestemmingsplan strenger dan het thans van kracht zijnde bestemmingsplan Arkervaart Oost. Cliënt verzoekt, mede gelet op toekomstige uitbreiding van het bedrijf, om in artikel 5.2.4 een onderdeel toe te voegen, waarbij voor asfaltinstallaties een maximale bouwhoogte van 50 meter wordt opgenomen.

Reactie gemeente
Het geldende bestemmingsplan staat 30 meter hoogte toe voor silo's en dergelijke op een bepaalde locatie. In het onderhavige ontwerpbestemmingsplan wordt ter plaatse eveneens een hoogte van 30 meter toegestaan. Dit is een afwijking van de algemene regel dat op het bedrijventerrein tot 15 meter hoog gebouwd mag worden als het gaat om bouwwerken geen gebouw zijnde.
Ten aanzien van de 50 meter-wens het volgende. Er is hier sprake van een actualiserend (voorontwerp) bestemmingsplan. Dit wil zeggen dat er voornamelijk sprake is van conservering. Het is actualiserend daar waar het bijvoorbeeld gaat om het bestemmen van gronden conform de meest recente standaarden en regelgeving (die soms aanzienlijk verschillen van oude methoden). Het zou actualiserend kunnen zijn in het geval van situaties die sinds jaar en dag al feitelijk anders zijn dan ze in oude bestemmingsplannen zijn weergegeven en waarvoor wel een aparte planologische procedure is doorlopen om een en ander mogelijk te maken. Het is in ieder geval actualiserend in die zin dat alle nieuwe ruimtelijke plannen per heden ook digitaal beschikbaar en raadpleegbaar zijn. Het nu al rekening houden met eventualiteiten die zich in de toekomst wellicht gaan voordoen, is niet iets dat geschaard kan worden onder de noemer 'actualisering'. Een specifiek verzoek (tot bijvoorbeeld herziening van het bestemmingsplan) zal gedaan moeten worden op het moment dat er bijvoorbeeld concreet sprake is van een ontwikkeling op dat moment. Overigens zullen bestemmingsplannen in ieder geval elke tien jaar worden geactualiseerd.

  • Ten aanzien van de in het voorontwerpbestemmingsplan opgenomen geluidszone wenst cliënt aan te geven dat er nog controle dient plaats te vinden van de wijze waarop de (toekomstige) geluidsemissie van ACN hierin is verwerkt. Hierbij wordt tevens opgemerkt dat er discrepantie lijkt te bestaan tussen de omschrijving van het nieuwe industrieterrein (gebied waar grote lawaaimakers zijn toegestaan) in het plan en de plankaart met betrekking tot de zuidelijke begrenzing.

Reactie gemeente
Tegelijk met dit nieuwe bestemmingsplan zal een nieuwe geluidszone worden vastgesteld waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.

  • De thans ter inzage gelegde stukken geven geen uitsluitsel over de geluidruimteverdeling en de resulterende geluidszone. Wellicht ten overvloede hebben wij nogmaals de beschrijving van de in de toekomst benodigde geluidsruimte voor ACN bijgevoegd met het verzoek deze ruimte voor ACN te reserveren.

Reactie gemeente
Zie punten hiervoor.

  • 7. G.J. S. te Nijkerk
  • Als eerste willen wij onze verbazing uitspreken over het feit dat u ons als een van de grote bedrijven binnen het plangebied niet rechtstreeks op de hoogte heeft gebracht van uw voornemens tot het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan.

Reactie gemeente
Bij actualiserende bestemmingsplannen is het niet gebruikelijk om alle bedrijven en/of inwonenden binnen een plangebied persoonlijk te informeren. Het leeuwendeel van het bestemmingsplan is namelijk conserverend van aard. Enige tijd geleden zijn de plannen al aangekondigd in De Stad Nijkerk en op onze website. De terinzagelegging zelf, naar aanleiding waarvan deze inspraakreactie is ingediend, is eveneens uitgebreid gepubliceerd, zowel in de krant als op onze website. Indieners van inspraakreacties krijgen uiteraard wel een persoonlijke reactie.

  • Tevens verzoeken wij u een overleg te starten met als doel een bestemmingsplan te realiseren waarbij ons bedrijf De Heus Voeders nu en in de toekomst op een efficiënte en rendabele wijze kan produceren, rekening houdende met bedrijfsontwikkelingen, veranderende marktomstandigheden en wettelijke regelgeving. Visie en aandacht voor voornoemde elementen behoren naar onze mening uitgangspunt te zijn bij het opzetten van het nieuwe bestemmingsplan.

Reactie gemeente
De gemeente is altijd bereid in overleg te treden. Het huidige voorontwerpbestemmingsplan echter is, gelet op het actualiserende karakter, niet het juiste middel waar toekomstige ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden. Het doel van actualiseren is kortweg ervoor zorgen dat de bestemmingsplannen daar waar mogelijk gebundeld worden, vernieuwd worden, digitaal beschikbaar zijn en bovendien digitaal raadpleegbaar zijn (via www.ruimtelijkeplannen.nl). Een overleg opstarten om potentiële ontwikkelingen te verkennen zal via een apart traject (moeten) lopen, ook qua ruimtelijke procedure.

  • Er zijn geen rapportages van geluidsonderzoeken opgenomen in de ter inzage liggende stukken. Niet de genoemde notitie (van 7 juni 2010), noch een rapportage van het onderzoek dat ten grondslag moet liggen aan de nieuw vast te leggen geluidszone.

Reactie gemeente
Per abuis is het betreffende onderzoek niet bij het voorontwerp gevoegd. Echter, dat rapport had betrekking op het eventueel zogenaamd 'dezoneren' van het industrieterrein. Nader onderzoek heeft ertoe geleid dat die optie niet de beste was in dit verband. Als alternatief voor het hiervoor aangehaalde dezoneren zal tegelijk met dit nieuwe bestemmingsplan een nieuwe geluidszone worden vastgesteld waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.

  • Alleen op blad 2/3 van de verbeelding is een klein gedeelte van de geluidszone te zien. Ook op de verbeeldingen van het voorontwerp "Nijkerk 1" zijn gedeelten van de geluidszone in beeld gebracht, echter er is nergens een totaaloverzicht van de nieuwe geluidszone aangetroffen. Gelet op het voorgaande is niet te herleiden welke geluidszone er voor het totale te zoneren industrieterrein zal gaan gelden. Graag krijgt De Heus Voeders inzicht in de bedrijfssituatie die voor haar bedrijf aan de Nijverheidsstraat is meegenomen bij de voorstellen voor de nieuwe geluidszone en de te verlenen hogere waarden.

Reactie gemeente
De geluidszone was in het voorontwerpbestemmingsplan op zijn minst slecht leesbaar. Eveneens ontbreekt een totaaloverzicht. Daarnaast zegt de legenda niets over de bandbreedte van de arcering (van grens industrieterrein tot zonegrens). Dit punt is hersteld in het ontwerpbestemmingsplan.

  • De in het plan opgenomen regels voor bouwhoogte en bebouwingspercentage zijn absoluut ontoereikend voor een goede bedrijfsvoering van De Heus Voeders. Het nieuwe bestemmingsplan zou een bouwhoogte van 60 meter voor gebouwen mogelijk moeten maken, met daarop nog een aantal uitlaten. In het gebied zouden respectievelijk hoogtes van 60, 40 en 20 meter mogelijk gemaakt moeten zijn, waarbij het in dat gehele gebied mogelijk zou moeten zijn schoorstenen en uitlaten van 60 meter hoog te realiseren. Overigens sluit deze maximale bouwhoogte aan bij de al bestemde bouwhoogte op een ander, ook aan de Nijverheidsstraat gelegen perceel (namelijk de nieuwbouwlocatie van de Coöperatie Arkervaart). Op het resterende deel van het terrein van De Heus Voeders kunnen de in het voorontwerp vermelde regels gehandhaafd blijven.

Reactie gemeente
Op de eerste plaats wordt hier verwezen naar voorgenoemde reactie en beantwoording.
Voor wat betreft de hoogtes van het geldende plan ten opzichte van voorontwerpbestemmingsplan is er sprake van het continueren van bestaande planologische rechten.

  • 8. G.G. P. te Nijkerk

Op de verbeelding is ter plaatse van Galvanistraat 31 is de bestemming BT (industrieterrein wgh) (b<3.2) aangegeven. Cliënt heeft thans een ruimere bedrijfsbestemming die ook zwaardere categorieën bedrijven toestaat. Namens cliënt verzoeken wij u daarom de verbeelding voor het perceel Galvanistraat 31 aan te passen en ter plaatse bedrijfsactiviteiten tot en met categorie 4.2 toe te staan.

Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan is de categorisering in ere hersteld.

6.2.2 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein 1 én het ontwerpbesluit tot het vaststellen van maximaal toelaatbare grenswaarden ingevolge artikel 45 en 110a van de Wet Geluidhinder voor woningen binnen de vast te stellen geluidszone van het Industrieterrein Arkervaart (Bedrijventerrein 1) te Nijkerk, heeft op grond van het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, zowel van 7 september 2011 tot en met 18 oktober 2011, als (aangepast) van 26 januari 2012 tot en met 7 maart 2012 voor iedereen ter visie gelegen bij de publieksbalie en is (voor wat betreft het ontwerpbestemmingsplan) digitaal raadpleegbaar en beschikbaar gesteld via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (alsmede via de gemeentelijke website www.nijkerk.eu).

Tijdens het (tweemaal) ter visie liggen zijn in totaal 17 zienswijzen ontvangen van 13 indieners (sommigen hebben hun primaire zienswijze bij de tweede tervisielegging aangevuld casu quo herhaald). Alle reacties zijn schriftelijk ingediend.

Alle zienswijzen zijn in een Nota Zienswijzen behandeld. Deze nota is als Bijlage 7 bij dit bestemmingsplan gevoegd.

juli 2012.