Plan: | Bedrijventerrein 1 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0267.BP0001-0006 |
Het voorontwerp van het bestemmingsplan 'Bedrijventerrein 1' heeft op grond van het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van 18 november 2010 tot en met 29 december 2010 voor iedereen ter inzage gelegen bij de publieksbalie en is digitaal raadpleegbaar en beschikbaar gesteld via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (alsmede via de gemeentelijke website www.nijkerk.eu).
Gedurende deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld om inspraak- of vooroverlegreacties schriftelijk en/of mondeling kenbaar te maken. Van de terinzagelegging is vooraf een openbare kennisgeving gedaan in 'De Stad Nijkerk', evenals op de gemeentelijke website www.nijkerk.eu.
Naar aanleiding van de terinzagelegging zijn bij de gemeente Nijkerk tijdig acht inspraak- en vooroverlegreacties (hierna: reacties) ingekomen. Alle reacties zijn schriftelijk ingediend.
Alle reacties zijn geanonimiseerd. Per reactie is een samenvatting gemaakt. Deze wordt punt voor punt behandeld. Tot slot wordt per reactie aangegeven of en op welke wijze het bestemmingsplan daarop wordt aangepast. Bij inhoudelijk gelijke reacties wordt verwezen naar de eerste behandeling daarvan.
Het bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 geeft de betrokken rijksdiensten geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
Reactie gemeente
Geen.
Voor het waterschap is het van belang dat de rioolwatertransportleiding als aanduiding op de plankaart is opgenomen en de geluidszonering wordt aangepast.
Reactie gemeente
De riooltransportleiding zal op de verbeeldingen worden weergegeven.
Tegelijk met dit nieuwe bestemmingsplan zal een nieuwe geluidszone worden vastgesteld waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.
Bij inzage van de stukken is geconstateerd dat er geen categorieaanduiding aangegeven is op de bijhorende kaart. Volgens onze gegevens moet dit categorie 4.2 zijn op de percelen Nijverheidsstraat 16 en 18.
Deze constatering is niet juist. Wij realiseren ons dat door de vele aanduidingen en lijnen een en ander wellicht minder goed leesbaar is. U kunt de juiste categorie echter digitaal exact aflezen op www.ruimtelijkeplannen.nl.
In verband met mogelijke plannen in de toekomst willen wij dat detailhandel is toegestaan op voornoemde locatie, alsmede het ontwikkelen van zelfstandige kantoorruimte. Wij verzoeken u deze categorieën toe te staan in het bestemmingsplan.
Reactie gemeente
Op het bedrijventerrein zijn zowel detailhandel als zelfstandige kantoren niet
toegestaan. Een en ander is toegelicht tijdens een bezoek aan ons stadhuis.
Beide categorieën zijn, onder bepaalde voorwaarden, ondergeschikt bijvoorbeeld,
wel mogelijk. In het geval van detailhandel bestaan er, los van de 'ondergeschikte
variant', nog mogelijkheden als het zou gaan om grootschalige detailhandel,
volumineuze detailhandel en internetdetailhandel. Aan deze mogelijkheden zijn
strikte voorwaarden gekoppeld. De gemeente Nijkerk is op dit moment bezig deze
voorwaarden eenduidig vast te leggen in beleidsregels. Afgezien van het
voorgaande is er hier sprake van een actualiserend (voorontwerp)
bestemmingsplan. Dit wil zeggen dat er voornamelijk sprake is van conservering.
Het is actualiserend daar waar het bijvoorbeeld gaat om het bestemmen van
gronden conform de meest recente standaarden en regelgeving (die soms
aanzienlijk verschillen van oude methoden). Het zou actualiserend kunnen zijn in
het geval van situaties die sinds jaar en dag al feitelijk anders zijn dan ze in oude
bestemmingsplannen zijn weergegeven en waarvoor wel een aparte planologische
procedure is doorlopen om een en ander mogelijk te maken. Het is in ieder geval
actualiserend in die zin dat alle nieuwe ruimtelijke plannen per heden ook digitaal
beschikbaar en raadpleegbaar zijn. Het nu al rekening houden met eventualiteiten
die zich in de toekomst wellicht gaan voordoen, is niet iets dat geschaard kan
worden onder de noemer 'actualisering'. Een specifiek verzoek (tot bijvoorbeeld
herziening van het bestemmingsplan) zal gedaan moeten worden op het moment
dat er bijvoorbeeld concreet sprake is van een ontwikkeling op dat moment.
Overigens zullen bestemmingsplannen in ieder geval elke tien jaar worden
geactualiseerd.
Reactie gemeente
De afstand tussen de locatie Westkadijk 4 en de woonomgeving bedraagt circa 55
meter. Dominante milieuaspecten bij mengvoederbedrijven betreffen geur, geluid
en verkeersafhandeling. Gezien de situering van dit bedrijf op relatief korte afstand
van woonomgeving en de matige verkeersontsluiting achten wij deze
bedrijfsactiviteiten niet gewenst op deze locatie. Om deze reden is op deze locatie
een verbijzondering van deze bedrijfsactiviteiten aangegeven. Bestaande rechten
worden op deze wijze gerespecteerd. De in het bestemmingsplan aangegeven
bedrijfscategorie 3.1 is voor deze bedrijfszone aanvaardbaar. Een en ander is in
lijn met de privaatrechtelijke koers die gemeente en Coöperatie Arkervaart met
elkaar voeren.
Reactie gemeente
Dit vermoeden is juist. De ontbrekende bedrijfswoningen (in ieder geval aan de
Westkadijk 7 en 9) zullen op verbeelding worden opgenomen.
Reactie gemeente
Per abuis is het betreffende onderzoek niet bij het voorontwerp gevoegd. Echter,
dat rapport had betrekking op het eventueel zogenaamd 'dezoneren' van het
industrieterrein. Nader onderzoek heeft ertoe geleid dat die optie niet de beste was
in dit verband. Als alternatief voor het hiervoor aangehaalde dezoneren zal tegelijk
met dit nieuwe bestemmingsplan een nieuwe geluidszone worden vastgesteld
waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein
wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te
kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om
aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau
toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op
basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het
industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg
hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.
Reactie gemeente
Gelet op het feit dat dezoneren, zoals hiervoor aangegeven, geen doorgang zal
vinden is dit punt irrelevant geworden.
Reactie gemeente
Gelet op het feit dat dezoneren, zoals hiervoor aangegeven, geen doorgang zal
vinden is dit punt irrelevant geworden.
Reactie gemeente
Zie punten 3 hiervoor.
Reactie gemeente
De geluidszone was in het voorontwerpbestemmingsplan op zijn minst slecht
leesbaar. Eveneens ontbreekt een totaaloverzicht. Daarnaast zegt de legenda
niets over de bandbreedte van de arcering (van grens industrieterrein tot
zonegrens). Dit punt is hersteld in het ontwerpbestemmingsplan.
Reactie gemeente
Gelet op eerdere beantwoording in deze nota wordt ook hier aangegeven dat er van
dezoneren in het ontwerpbestemmingsplan geen sprake zal zijn. De al dan niet
bestaande discrepantie tussen omschrijving en verbeelding speelt dan ook geen
rol (meer).
Reactie gemeente
De gemeente en de coöperatie zijn constructief met elkaar in overleg om te bezien
op welke wijze tot een verantwoorde verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten van de
coöperatie naar de beoogde nieuwe locatie aan de Nijverheidsstraat in Nijkerk kan
worden gekomen. Dit overleg is volledig in lijn met de privaatrechtelijke afspraken
die tussen de gemeente en de coöperatie in 1992 zijn gemaakt. Gegeven dit
overleg en de intentie van zowel de gemeente als de coöperatie om tot verplaatsing
van de bedrijfsactiviteiten te komen, alsmede gezien hetgeen in 1992 is
overeengekomen ten aanzien van uitbreiding op de huidige locatie is in het
voorontwerpbestemmingsplan voor de huidige vestigingslocatie aan de Westkadijk
4 de feitelijke maatvoering opgenomen voor de activiteiten van de coöperatie. Een
uitbreiding met silo's is wat de gemeente betreft niet aan de orde. In de
overeenkomst uit 1992 zijn de gemeente en de coöperatie een verbod op
uitbreiding met opslagsilo's voor grondstoffen en/of gereedprodukten
overeengekomen.
Reactie gemeente
Het overgangsrecht is onder voorwaarden van toepassing op het tijdstip van
inwerkingtreding van het bestemmingsplan. Verder blijft het 'oude', nu nog
vigerende bestemmingsplan gelden tot dat bestemmingsplan Bedrijventerrein 1 is
vastgesteld en de daaropvolgende beroepstermijn is verstreken én er geen
schorsingsverzoek is ingediend.
Reactie gemeente
Nee. Op het deel van de verbeelding dat betrekking heeft op de Coöperatie
Arkervaart moet, overeenkomstig punt 1, b<=3.1. Dit zal in het
ontwerpbestemmingsplan zijn hersteld.
Reactie gemeente
De feitelijke maatvoering is nog een keer extra nagemeten en doorgevoerd in het
ontwerpbestemmingsplan.
Reactie gemeente
Het bedrijf wordt in het ontwerpbestemmingsplan specifiek aangeduid. Dit
impliceert al enig 'maatwerk'. Maatwerk dat ook is terug te zien op de verbeelding
als het gaat om het exact aangeven op welke deel welke hoogte is toegestaan.
Verzocht wordt de verbeelding zodanig aan te passen dat op het perceel Watergoorweg 41 bij recht een bedrijfswoning kan en mag worden gerealiseerd, hetgeen conform het thans nog vigerende bestemmingsplan eveneens bij recht is toegestaan.
Reactie gemeente
Bedrijfswoningen zijn in zijn algemeenheid onwenselijk en gelet op de huidige
tijdsgeest ook niet meer noodzakelijk in de meeste gevallen. Ook in het geldende
bestemmingsplan is een bedrijfswoning alléén toegestaan indien de bedrijfsvoering
hiertoe noopt. Gelet op het voorgaande zijn nieuwe bedrijfswoningen in het
geldende bestemmingsplan al vaak onmogelijk/onnodig. In het nieuwe
bestemmingsplan wordt een en ander überhaupt niet mogelijk gemaakt.
Reactie gemeente
Het geldende bestemmingsplan staat 30 meter hoogte toe voor silo's en dergelijke
op een bepaalde locatie. In het onderhavige ontwerpbestemmingsplan wordt ter
plaatse eveneens een hoogte van 30 meter toegestaan. Dit is een afwijking van de
algemene regel dat op het bedrijventerrein tot 15 meter hoog gebouwd mag worden
als het gaat om bouwwerken geen gebouw zijnde.
Ten aanzien van de 50 meter-wens het volgende. Er is hier sprake van een
actualiserend (voorontwerp) bestemmingsplan. Dit wil zeggen dat er voornamelijk
sprake is van conservering. Het is actualiserend daar waar het bijvoorbeeld gaat
om het bestemmen van gronden conform de meest recente standaarden en
regelgeving (die soms aanzienlijk verschillen van oude methoden). Het zou
actualiserend kunnen zijn in het geval van situaties die sinds jaar en dag al feitelijk
anders zijn dan ze in oude bestemmingsplannen zijn weergegeven en waarvoor wel
een aparte planologische procedure is doorlopen om een en ander mogelijk te
maken. Het is in ieder geval actualiserend in die zin dat alle nieuwe ruimtelijke
plannen per heden ook digitaal beschikbaar en raadpleegbaar zijn. Het nu al
rekening houden met eventualiteiten die zich in de toekomst wellicht gaan
voordoen, is niet iets dat geschaard kan worden onder de noemer 'actualisering'.
Een specifiek verzoek (tot bijvoorbeeld herziening van het bestemmingsplan) zal
gedaan moeten worden op het moment dat er bijvoorbeeld concreet sprake is van
een ontwikkeling op dat moment. Overigens zullen bestemmingsplannen in ieder
geval elke tien jaar worden geactualiseerd.
Reactie gemeente
Tegelijk met dit nieuwe bestemmingsplan zal een nieuwe geluidszone worden
vastgesteld waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het
industrieterrein wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke
ordening te kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte
noodzakelijk. Om aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op
perceelniveau toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante
meter). Op basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het
industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg
hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.
Reactie gemeente
Zie punten hiervoor.
Reactie gemeente
Bij actualiserende bestemmingsplannen is het niet gebruikelijk om alle bedrijven
en/of inwonenden binnen een plangebied persoonlijk te informeren. Het
leeuwendeel van het bestemmingsplan is namelijk conserverend van aard. Enige
tijd geleden zijn de plannen al aangekondigd in De Stad Nijkerk en op onze
website. De terinzagelegging zelf, naar aanleiding waarvan deze inspraakreactie is
ingediend, is eveneens uitgebreid gepubliceerd, zowel in de krant als op onze
website. Indieners van inspraakreacties krijgen uiteraard wel een persoonlijke
reactie.
Reactie gemeente
De gemeente is altijd bereid in overleg te treden. Het huidige
voorontwerpbestemmingsplan echter is, gelet op het actualiserende karakter, niet
het juiste middel waar toekomstige ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden. Het
doel van actualiseren is kortweg ervoor zorgen dat de bestemmingsplannen daar
waar mogelijk gebundeld worden, vernieuwd worden, digitaal beschikbaar zijn en
bovendien digitaal raadpleegbaar zijn (via www.ruimtelijkeplannen.nl). Een overleg
opstarten om potentiële ontwikkelingen te verkennen zal via een apart traject
(moeten) lopen, ook qua ruimtelijke procedure.
Reactie gemeente
Per abuis is het betreffende onderzoek niet bij het voorontwerp gevoegd. Echter,
dat rapport had betrekking op het eventueel zogenaamd 'dezoneren' van het
industrieterrein. Nader onderzoek heeft ertoe geleid dat die optie niet de beste was
in dit verband. Als alternatief voor het hiervoor aangehaalde dezoneren zal tegelijk
met dit nieuwe bestemmingsplan een nieuwe geluidszone worden vastgesteld
waarmee de maximale geluidsbelasting op de omgeving van het industrieterrein
wordt vastgelegd. Om binnen de geluidszone een goede ruimtelijke ordening te
kunnen bedrijven, is een goede verdeling van de geluidsruimte noodzakelijk. Om
aan dat aspect tegemoet te komen wordt de geluidsruimte op perceelniveau
toegekend in de vorm van dB/m2 (lees: geluidsruimte per vierkante meter). Op
basis van het actuele zonemodel is een verkaveling gemaakt van het
industrieterrein. De verkaveling is per bedrijf (kavel) opgezet. Voor meer uitleg
hieromtrent wordt verwezen naar het bestemmingsplan zelf.
Reactie gemeente
De geluidszone was in het voorontwerpbestemmingsplan op zijn minst slecht
leesbaar. Eveneens ontbreekt een totaaloverzicht. Daarnaast zegt de legenda
niets over de bandbreedte van de arcering (van grens industrieterrein tot
zonegrens). Dit punt is hersteld in het ontwerpbestemmingsplan.
Reactie gemeente
Op de eerste plaats wordt hier verwezen naar voorgenoemde reactie en
beantwoording.
Voor wat betreft de hoogtes van het geldende plan ten opzichte van
voorontwerpbestemmingsplan is er sprake van het continueren van bestaande
planologische rechten.
Op de verbeelding is ter plaatse van Galvanistraat 31 is de bestemming BT (industrieterrein wgh) (b<3.2) aangegeven. Cliënt heeft thans een ruimere bedrijfsbestemming die ook zwaardere categorieën bedrijven toestaat. Namens cliënt verzoeken wij u daarom de verbeelding voor het perceel Galvanistraat 31 aan te passen en ter plaatse bedrijfsactiviteiten tot en met categorie 4.2 toe te staan.
Reactie gemeente
In het ontwerpbestemmingsplan is de categorisering in ere hersteld.
Het ontwerpbestemmingsplan Bedrijventerrein 1 én het ontwerpbesluit tot het vaststellen van maximaal toelaatbare grenswaarden ingevolge artikel 45 en 110a van de Wet Geluidhinder voor woningen binnen de vast te stellen geluidszone van het Industrieterrein Arkervaart (Bedrijventerrein 1) te Nijkerk, heeft op grond van het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, zowel van 7 september 2011 tot en met 18 oktober 2011, als (aangepast) van 26 januari 2012 tot en met 7 maart 2012 voor iedereen ter visie gelegen bij de publieksbalie en is (voor wat betreft het ontwerpbestemmingsplan) digitaal raadpleegbaar en beschikbaar gesteld via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl (alsmede via de gemeentelijke website www.nijkerk.eu).
Tijdens het (tweemaal) ter visie liggen zijn in totaal 17 zienswijzen ontvangen van 13 indieners (sommigen hebben hun primaire zienswijze bij de tweede tervisielegging aangevuld casu quo herhaald). Alle reacties zijn schriftelijk ingediend.
Alle zienswijzen zijn in een Nota Zienswijzen behandeld. Deze nota is als Bijlage 7 bij dit bestemmingsplan gevoegd.
juli 2012.