direct naar inhoud van 5.6 Externe veiligheid
Plan: bedrijfsterrein Overhorst 3
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0267.0018-ON05

5.6 Externe veiligheid

Algemeen

Voor het aspect externe veiligheid zijn twee begrippen van belang, te weten het plaatsgebonden risico (grenswaarde) en het groepsrisico (oriënterende waarde). De grenswaarde voor het plaatsgebonden risico voor woningen en kwetsbare objecten (bv kantoorgebouwen en hotels) is gesteld op een niveau van 10-6 per jaar. Dat wil zeggen dat de kans op een dodelijke situatie door een ongeval met gevaarlijke stoffen op een bepaalde plek maximaal één op de miljoen per jaar mag zijn. Het groepsrisico heeft betrekking op de kans dat een grotere groep mensen bij een dergelijk ongeval is betrokken. Hiervoor geldt geen grenswaarde, maar een oriënterende waarde en een inspanningsverplichting (het gemeentebestuur heeft bij verandering van het groepsrisico een verantwoordingsplicht).


De volgende risicobronnen zijn in de omgeving van het uitbreidingsplan van Intres beschouwd:

  • Rijksweg A1
  • Spoor (Amersfoort - Apeldoorn, Amersfoort - Ede)
  • Hogedruk aardgastransportleiding


In de nabijheid van het plangebied zijn geen Bevi-bedrijven gevestigd die belemmeringen kunnen veroorzaken. In onderstaande is zijn de conclusie van het onderzoek per risicobron vermeld.

Rijksweg A1

Uit het eindrapport Basisnet Weg (versie 1, oktober 2009) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat kan het volgende worden afgeleid over het relevante wegdeel van de A1. De Rijksweg A1 ter hoogte van Hoevelaken heeft geen veiligheidszone. Wel heeft dit deel van de Rijksweg A1 een plasbrand aandachtsgebied (PAG). Dit heeft gevolgen voor een strook van 30 meter gerekend vanaf de rechterrijstrook. Deze zone ligt buiten het plandeel waar gebouwd mag worden, dus het PAG levert geen beperkingen op voor het plan.

Wel moet voor bouwplannen binnen 200 meter langs alle Basisnetwegen onder bepaalde omstandigheden het groepsrisico (GR) verantwoord worden. Dit geldt alleen voor situaties waar het GR toeneemt en/of boven een bepaalde waarde uitkomt (dit wordt vastgelegd in het Besluit transportroutes externe veiligheid).

Uit het 'bijlagenrapport eindrapportage Basisnet Weg' is voor dit deel van de Rijksweg A1 opgenomen dat er in de huidige situatie geen PR 10-6 contour aanwezig is. Het groepsrisico ligt op < 0,1 (huidig) van de oriëntatiewaarde.

Als gevolg van het plan zal er een lichte toename mogelijk zijn van het groepsrisico omdat het een beperkte verdichting tot gevolg heeft. Een verantwoording van het GR kan achterwege blijven omdat het groepsrisico niet meer dan 10% toeneemt ten opzichte van de situatie die voor de vaststelling van dit ruimtelijk besluit gold. Zoals blijkt uit het genoemde bijlagenrapport blijft het GR ruim onder de oriënterende waarde (< 0.1).

Spoor

Door Arcadis is in oktober 2009 in de nabijheid van dit plangebied onderzoek verricht naar externe veiligheid (zie bijlage 2). In het onderzoek is onder gekeken naar het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor.

Geconcludeerd wordt dat op basis van het huidige vervoer over het spoor en een prognose voor de toekomst er geen risicocontour voor het plaatsgebonden risico wordt berekend. Het plaatsgebonden risico ligt op minder dan 10 meter uit de rand van het spoor.

Aardgastransportleiding

Op minimaal 70 meter afstand van het plangebied en in de gemeente Amersfoort is een buisleiding van de Gasunie (N-571-81-KR-001) gelegen. Deze leiding levert wat betreft plaatsgebonden risico en groepsrisico geen belemmeringen op.