direct naar inhoud van 5.9 Verkeer
Plan: Kerkdriel Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0263.BP1050-OH01

5.9 Verkeer

5.9.1 Verkeerbalans

Ten aanzien van het parkeren zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • iedere woning heeft een parkeervraag van twee parkeerplaatsen;
  • een uitrit breder dan 4,5 meter telt voor twee parkeerplaatsen.

Het parkeren op eigen terrein voorziet in 227 parkeervakken. Dit aantal bestaat uit 24 pp bij de patiowoningen, 24 pp bij het appartementencomplex, 71 pp bij vrijstaande woningen, 58 pp bij twee-onder-één-kapwoningen en 50 pp bij woningen met een brede uitrit. Het parkeren op straat voorziet in 120 parkeerplaatsen in het plangebied. Bij de woningen aan de Hoorzik zijn 17 pp beschikbaar op straat. Op parkeerstroken liggen 24 pp. In het plangebied liggen 84 haaksparkeerplaatsen. Het totaal bedraagt 472 pp. In het plangebied wordt voldoende parkeerruimte voorzien.

Bij aanpassing van het bouwprogramma zullen het aantal parkeerplaatsen in de openbare ruimte evenredig mee moeten wijzigen conform de hierboven genoemde parkeernorm.

5.9.2 Snelheidsregime

Bij de erftoegangswegen binnen de ontwikkeling Kerkdriel Noord schrijven de Duurzaam Veilig richtlijnen een maximumsnelheid van 30 km/h voor. Dit snelheidsregime sluit aan bij wegen waarbij leefbaarheid (lucht- en geluidskwaliteit) en verkeersveiligheid voor langzame weggebruikers (fietsers en voetgangers) de belangrijkste aandachtspunten zijn. Ook voor de Veersteeg zal een maximumsnelheid van 30 km/h gaan gelden. Het voorstel is om de Hoorzik in te richten als 50 km/h weg. De werkgroep Verkeer van de gemeente Maasdriel heeft een positief advies voor dit plan afgegeven. Hierbij hebben zij de opmerking geplaatst dat, onder voorwaarde van een goede inrichting, de Hoorzik ook een 30 km/h gebied kan worden. De herinrichting van de Hoorzik zal in overleg met de bewoners gebeuren, in dit traject zal ook de definitieve keuze voor het snelheidsregime van de Hoorzik gemaakt worden.