Artikel 24 Algemene ontheffingsregels
24.1 Algemene ontheffing tot 10%
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd, voorzover niet reeds op grond van een andere bepaling van deze regels ontheffing kan worden verleend, ontheffing te verlenen van de in de regels gegeven maten, afmetingen en percentages tot niet meer dan 10% van die maten, afmetingen en percentages.
24.2 Algemene ontheffing openbare nutsvoorziening, openbaar vervoer of wegverkeer
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd ontheffing te verlenen voor het oprichten van een gebouw ten behoeve van een openbare nutsvoorziening, het openbaar vervoer of het wegverkeer, mits de bebouwde oppervlakte niet meer dan 25 m² en de hoogte niet meer dan 5 m bedraagt.
24.3 Ontheffing mantelzorgvoorzieningen
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in 22.1 onder b. vervatte verbod ten behoeve van de realisering van een mantelzorgvoorziening in een vrijstaand bijgebouw in de vorm van een tijdelijke woonunit, zoals een portacabin of container, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
-
a. de behoefte aan mantelzorg is aangetoond;
-
b. de mantelzorgvoorziening is bedoeld voor de huisvesting van één huishouden;
-
c. de waarden en belangen van derden mogen niet onevenredig worden of kunnen worden geschaad;
-
d. er mag geen zelfstandige woning ontstaan, na beëindiging van de mantelzorgsituatie dient de tijdelijke woonunit weer verwijderd te worden. Bij de mantelzorgvoorziening mogen geen afzonderlijke bijgebouwen worden opgericht. De bepaling over het maximaal oppervlak aan bijgebouwen, waaronder de mantelvoorziening, bij de woning blijft van kracht.
24.4 Ontheffing huisvesting tijdelijke werknemers
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in 22.1 onder c. vervatte verbod ten behoeve van het huisvesten van tijdelijke werknemers, mits:
-
a. huisvesting noodzakelijk is van ter plaatse werkzame tijdelijke werknemers;
-
b. de huisvesting uitsluitend op eigen terrein bij het bedrijf binnen de bedrijfswoning van de eigenaar/hoofdbewoner plaatsvindt;
-
c. het aantal te huisvesten tijdelijke werknemers de capaciteit van de bedrijfswoning conform de geldende regelgeving niet te boven gaat;
-
d. de huisvesting geen onevenredige toename van de omgevingseffecten tot gevolg heeft of kan hebben;
-
e. bestaande waarden en belangen niet onevenredig worden of kunnen worden aangetast;
-
f. geen dusdanige verkeersaantrekkende werking ontstaat of kan ontstaan, dat verkeersoverlast ontstaat en daardoor het treffen van infrastructurele maatregelen (herinrichten/aanleggen van wegen en/of parkeervoorzieningen buiten het terrein van het bedrijf) noodzakelijk wordt;
-
g. de woon- en verblijfskwaliteit in de directe omgeving niet onevenredig wordt of kan worden aangetast.
24.5 Ontheffing bed & breakfast
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in 22.1 onder d. vervatte verbod ten behoeve van het uitoefenen van een bed & breakfast, uitsluitend op de tot 'Agrarisch - Agrarisch bedrijf', 'Gemengd - Voormalige (agrarische) bedrijfsbebouwing' en/of 'Wonen' aangewezen gronden, mits:
-
a. de woonfunctie als hoofdfunctie gehandhaafd blijft, waarbij de oppervlakte die wordt gebruikt voor bed & breakfast maximaal 40% van het vloeroppervlak van de (bedrijfs)woning of het aangebouwde bijgebouw bedraagt, met een maximum van 50 m²;
-
b. de bed & breakfast binnen de bestaande bebouwingsmogelijkheden wordt gerealiseerd;
-
c. ten behoeve van de bed & breakfast in voldoende parkeergelegenheid en bergingsmogelijkheden op het eigen perceel wordt voorzien;
-
d. er geen onevenredig nadelige gevolgen voor het woon- en leefklimaat van omwonenenden en de bedrijfsvoering van omliggende bedrijven ontstaan.
24.6 Ontheffing evenementen
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in 22.1 onder e. vervatte verbod ten behoeve van het toestaan van evenementen, onder de volgende voorwaarden:
-
a. het evenement duurt maximaal 7 dagen, inclusief opbouwen, inrichten, afbreken en opruimen;
-
b. er vindt geen horeca ter plaatse plaats, anders dan ondergeschikt en inherent aan het toegestane evenement;
-
c. er vindt geen detailhandel ter plaatse plaats, anders dan ondergeschikt en inherent aan het toegestane evenement, met uitzondering van vlooien- en/of rommelmarkten;
-
d. er treden geen onomkeerbare gevolgen voor het landschap op;
-
e. de belangen van de betreffende bestemmingen worden niet onevenredig aangetast;
-
f. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden;
-
g. belangen van derden worden niet onevenredig geschaad;
-
h. er vindt geen onevenredige aantasting plaats van in de omgeving aanwezige architectonische, cultuurhistorische of natuurwaarden;
-
i. de belangen van in de nabijheid gelegen functies verzetten zich niet tegen het gebruik van de betreffende bestemmingen voor het evenement.
24.7 Ontheffing kinderdagverblijf
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in 22.1 onder f. vervatte verbod ten behoeve van het uitoefenen van een kinderdagverblijf bij een (bedrijfs)woning, mits:
-
j. de hoofdfunctie gehandhaafd blijft, waarbij de oppervlakte die wordt gebruikt voor het kinderdagverblijf maximaal 40% van het vloeroppervlak van de (bedrijfs)woning en het aangebouwde bijgebouw bedraagt, met een maximum van 50 m²;
-
k. het kinderdagverblijf binnen de bestaande bebouwingsmogelijkheden wordt gerealiseerd;
-
l. de verkeersintensiteit en inrichting van de weg, waaraan het kinderdagverblijf is gelegen, van dien aard zijn, dat het gebruik voor het brengen en halen van de kinderen de verkeersveiligheid niet in de weg staat;
-
m. ten behoeve van het kinderdagverblijf in voldoende parkeergelegenheid en bergingsmogelijkheden op het eigen perceel wordt voorzien;
-
n. er geen onevenredig nadelige gevolgen voor het woon- en leefklimaat van omwonenden en de bedrijfsvoering van omliggende bedrijven ontstaan;
-
o. uit de noodzakelijke milieu- en/of andere onderzoeken blijkt dat de gronden geschikt zijn voor het gebruik als kinderdagverblijf.