Plan: | Heerde-Dorp, 2e partiële herziening, project Brinklaan |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0246.BP402-va01 |
Op circa 100 meter afstand van het plangebied ligt het bedrijvencomplex van Zeepfabriek Dalli De Klok. Ingevolge de VNG-uitgave "Bedrijven en milieuzonering" gelden voor "Zeep-, was- en reinigingsmiddelenfabrieken" (SBI-code 2451) richtafstanden tot gevoelige objecten van 300 meter voor geur, 100 meter voor stof, 200 meter voor geluid en 100 meter voor gevaar. Bovendien kan volgens deze uitgave sprake zijn van een zeer grote verkeersaantrekkende werking en is er een verhoogde kans op bodemverontreiniging.
In de praktijk wordt weinig overlast van "De Klok" ondervonden. Op kortere afstand van de fabriek dan het plangebied staan woningen. In de milieuvergunning van "De Klok" is met die woningen rekening gehouden en het bedrijf heeft maatregelen getroffen om op de gevels van die woningen te voldoen aan de daaraan te stellen eisen. De nieuw te bouwen appartementen komen op grotere afstand van de fabriek te staan, zodat de fabriek geen extra maatregelen hoeft te treffen om aan alle normen te kunnen voldoen. De toegang tot de fabriek ligt aan de noordzijde van het complex, zodat de bedrijfsgebouwen een afscherming vormen naar de woningen in het plangebied. De verkeersafwikkeling vindt plaats via de Kamperweg in noordelijke richting. Hierover zijn met het bedrijf afspraken gemaakt, zodat het vrachtverkeer niet door de dorpskern wordt afgewikkeld. De nieuw te bouwen woningen in het plangebied zullen daar dus geen overlast van ondervinden. De aanwezigheid van Zeepfabriek Dalli De Klok vormt derhalve geen belemmering voor woningbouw binnen het plangebied en de nieuwe woningen vormen ook geen extra belemmering voor de bedrijfsvoering van het bedrijf.
Direct ten noorden van het plangebied is aan de Stationsstraat 9 en 11 garagebedrijf Van Rijssen / Peugeotdealer Auto Palace Zwolle gevestigd. Ingevolge de VNG-uitgave "Bedrijven en milieuzonering" geldt voor "Handel in auto's en motorfietsen, reparatie- en servicebedrijven" (SBI codes 501, 502, 504) een richtafstand van 10 meter voor geur, 0 meter voor stof, 30 meter voor geluid en 10 meter voor gevaar. Het garagebedrijf ligt op dit moment al helemaal ingeklemd tussen de bestaande woningen aan de noord-, oost- en zuidkant en het nieuwe gezondheidscentrum aan de westkant. Ingevolge het Besluit inrichtingen voor motorvoertuigen moet een garagebedrijf voldoen aan bepaalde eisen om de hinder voor de omgeving te beperken. In de bedrijfsvoering wordt met de feitelijke situatie rekening gehouden. Desondanks is dit geen ideale situatie. Het garagebedrijf heeft daarom aangegeven, dat zij wil verhuizen naar een andere locatie.
Door de nieuwbouwplannen wordt de situatie niet anders dan zij op dit moment al is. De afstand van de woningen tot het garagebedrijf wordt zelfs iets groter. De aanwezigheid van het garagebedrijf vormt in ieder geval geen aanleiding om af te zien van de nieuwbouwplannen.
In opdracht van Epavlis Brinklaan Heerde B.V.heeft Aveco de Bondt bv in december 2009 een akoestisch onderzoek voor de bepaling van de geluidsbelasting voor de nieuw te bouwen appartementen gelegen aan de Brinklaan te Heerde.
Ten gevolge van de Brinklaan bedraagt de maximale geluidsbelasting 61 dB (inclusief aftrek 5 dB ex artikel 110 Wgh) op bouwblok 1. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden. Er dient derhalve een hogere grenswaarde aangevraagd te worden. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwbouw van 63 dB wordt niet overschreden.
De maximale geluidsbelasting ten gevolge van de Eperweg bedraagt 53 dB (inclusief aftrek 5 dB ex artikel 110Wgh) op bouwblok 3. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt hiermee overschreden. Er dient derhalve een hogere grenswaarde aangevraagd te worden. Er wordt voldaan aan de maximale ontheffingwaarde van 63 dB.
Ten gevolge van de Brinklaan en de Stationstraat, beide 30 km/uur-wegen, bedragen de geluidsbelastingen respectievelijk 62 en 60 dB op respectievelijk bouwblok 3 en 4.
De gecumuleerde geluidsbelasting ten gevolge van de het wegverkeerslawaai bedraagt maximaal 66 dB (exclusief aftrek ex artikel 110 Wgh) op bouwblok 1. Deze geluidsbelasting dient aangehouden te worden bij het bepalen van de benodigde geluidswerende voorzieningen. Ten aanzien van de geluidswering van de gevels dienen zodanig maatregelen te worden getroffen, dat er voor zorg gedragen wordt dat de geluidsbelasting binnen de verblijfsgebieden bij gesloten ramen niet meer bedraagt dan 33 dB. Voor de toekomstige appartementen dienen derhalve geluidswerende voorzieningen bepaald te worden.
Indien de Brinklaan 1,5 meter naar het oosten verschoven wordt, zal dit een maximale geluidstoename opleveren van 1 dB op de nieuw te bouwen appartementen.
Bij de uitwerking van de bouwplannen zal hiermee rekening worden gehouden.
Het uitgevoerde onderzoek is als Bijlage 5 Akoestisch onderzoek toegevoegd bij dit plan.