Plan: | Buitengebied Oost |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0246.00000900-va01 |
Het bestemmingsplan "Buitengebied Oost" is een conserverend bestemmingsplan. Dit betekent dat het plan hoofdzakelijk de bestaande (legale) functies en situaties in het buitengebied vastlegt en dat alleen ruimte wordt geboden aan de gangbare groei- en kleinschalige ontwikkelingsmogelijkheden die voortvloeien uit het huidige gebruik van de locaties. Het blijft bijvoorbeeld mogelijk om (onder voorwaarden) een bijgebouw bij een woning te realiseren of een recreatieve nevenactiviteit bij een agrarisch bedrijf te starten. Het plan voorziet niet in (ingrijpende) nieuwe ontwikkelingen/functies.
Het vastleggen van bestaande situaties houdt niet in alle gevallen in dat de bestemming uit het hiervóór geldende bestemmingsplan van toepassing is verklaard. Bij het toekennen van de bestemming is gekeken naar zowel de bestaande rechten als het huidige gebruik. Als het bestaande gebruik niet meer in overeenstemming is met de bestemde situatie is in sommige gevallen legalisatie mogelijk.
Een conserverend bestemmingsplan voorziet in het vastleggen van de bestaande (legale) situatie, maar dit houdt niet in dat er geen nieuwe ontwikkelingen (dus geen nieuwe functies) met het plan mogelijk gemaakt kunnen worden. Bij de voorbereiding van de bestemmingsplannen is besproken dat maatschappelijke ontwikkelingen die tegenwoordig min of meer normaal worden geacht, kunnen worden meegenomen in het plan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verruimde bouwmogelijkheden voor woningen of het toekennen van woonbestemmingen voor gestopte agrarische bedrijven. Van het buitengebied is destijds ook opgemerkt dat dit plan ten opzichte van de komplannen iets flexibeler zou worden opgesteld. Daar is ook de keuze gemaakt om met bestemmingsvlakken en niet meer met bouwblokken te werken.
Dit uitgangspunt is ook in de actualisatienotitie nog eens onderstreept door bijvoorbeeld het beleid voor niet-agrarische bedrijven in het buitengebied, het pas vastgestelde beleid voor recreatie- en toerisme (denk aan bed- en breakfast) en het landschapsontwikkelingsplan te vertalen in de bestemmingsplannen voor het buitengebied.
Worden alle illegale situaties dan zomaar gelegaliseerd?
Dat is zeker niet het geval. In de genoemde visies en notities zijn legalisatiecriteria vastgesteld. De bekende illegale situaties zijn objectief en consistent beoordeeld aan de hand van deze criteria.
Hoe wordt dan wel medewerking verleend aan gewenste nieuwe ontwikkelingen?
Aan nieuwe ontwikkelingen kan medewerking worden verleend als de gewenste ontwikkeling voldoet aan het gemeentelijk beleid. De structuurvisie is straks ook zo'n afwegingskader. De medewerking kan dan plaatsvinden via de flexibiliteitsbepalingen in het bestemmingsplan (een "binnenplanse" afwijking of wijziging) of "buitenplans" door het opstellen van een nieuwe partiële herziening (postzegel bestemmingsplan voor een specifiek adres) of een procedure uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).