direct naar inhoud van 5.8 Verkeer
Plan: Groot Sypel
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0243.BP00081-0003

5.8 Verkeer

5.8.1 Ontwikkelingen

Verkeersstructuur / ontsluiting

In de structuurvisie is Groot Sypel opgedeeld in vier kwadranten met elk een eigen karakter en identiteit.

Ontsluiting autoverkeer

Ieder kwadrant krijgt een eigen ontsluiting voor autoverkeer. Voor het eerste kwadrant zal de ontsluiting via de Wilhelminalaan blijven. De Badweg zal een verbinding krijgen met de Wilhelminalaan en ook via de Wilhelminalaan worden ontsloten. Voor het tweede kwadrant is een nieuwe ontsluiting noodzakelijk. Deze ontsluiting zal worden meegenomen in toekomstige ontwikkelingen in dit kwadrant waarbij de aansluiting op de rotonde Verkeersweg / Stationslaan / Westermeenweg de meest voor de hand liggende is. In het voorliggende bestemmingsplan is deze nieuwe ontsluiting nog niet opgenomen/mogelijk gemaakt.

Het derde kwadrant krijgt een afzonderlijke ontsluiting op de Hoofdweg voor het noordelijk deel. De brandweerkazerne zal rechtstreeks worden ontsloten op de Verkeersweg. Het zuidelijk deel, het sports and games cluster, wordt op de bestaande wijze ontsloten. Een uitzondering betreft het vierde kwadrant voor de buitensport waar bestemmingsverkeer kan parkeren in parkeervoorzieningen voor het leisurecluster 'Sports and games'. De ontsluiting per kwadrant heeft als groot voordeel dat verkeersstromen gescheiden zijn en dat er geen sluipverkeer plaatsvindt door Groot Sypel.

Fietsverkeer

Het gebied wordt omsloten door vrijliggende fietspaden behalve aan de spoorzijde. De groene en blauwe drager worden voorzien van doorgaande fietsroutes welke aansluiten op het Harderwijkse fietspadennetwerk. De in het Structuurplan Harderwijk 2020 en VSP reeds genoemde fietsverbinding tussen De Sypel en de Graaf Ottolaan volmaakt deze structuur. De fietsvoorzieningen worden in het bestemmingsplan mogelijk gemaakt.

Voetgangers

Mensen worden steeds mobieler en ook ouderen en mensen met een beperking worden steeds langer en meer mobieler. Diverse voorzieningen, zoals elektrische fietsen en rollators, stimuleren dit. Woonwijken en -straten dienen wel ingericht te zijn op het faciliteren van het langzame verkeer. Woonstraten dienen toegankelijkheid te zijn. In Groot Sypel dient ook op een aantal locaties de openbare ruimte nog toegankelijk te worden gemaakt, bijvoorbeeld door trottoirs te verlagen, waardoor bijvoorbeeld mensen in een rolstoel zich vrij door de wijk kunnen (laten) bewegen.

Ontwikkelingen Stationsgebied

De gemeenteraad heeft op 30 juni 2011 de Structuurvisie Stationsomgeving vastgesteld. Daarin in is gekozen voor een gecombineerde tunnel onder het station voor alle modaliteiten; een fietstunnel (op termijn) in het verlengde van de Graaf Ottolaan en de aanleg van een fietstunnel in het verlengde van de Oranjelaan/Stationslaan planologisch mogelijk te houden. Het bestemmingsplan maakt het realiseren van deze voorzieningen (kunstwerken) mogelijk.

5.8.2 Beheersmaatregelen

De huidige wegen en fietspaden worden in het bestemmingsplan gehandhaafd. De huidige ontsluiting van de woningen aan de Badweg (vanaf de Hoofdweg, langs de sporthal en het zwembad, naar de Badweg) is binnen de verschillende bestemmingen mogelijk gemaakt. Op termijn kan deze ontsluiting komen te vervallen als de ontsluiting via de Wilhelminalaan mogelijk is.