Plan: | Groot Sypel |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0243.BP00081-0003 |
Harderwijk en omgeving worden sinds de prehistorie bewoond. De geschiedenis en ontwikkeling van Harderwijk laat veel aspecten en perioden zien.
Zo verleende Graaf Otto van Gelre en Zutphen al op 11 juni 1231 stads- en marktrechten aan 'Herderewich'. Harderwijk groeide uit van agrarische nederzetting tot handelsplaats. Aan de handel, industrie en het toerisme dankt Harderwijk zijn snelle groei.
Het stedelijk gebied van Harderwijk bestond tot en met de tweede wereldoorlog bijna uitsluitend uit het gebied dat "binnen de wallen en de stadsmuur" is gelegen; dus de huidige binnenstad. Het plangebied vormde ooit de groene ruimte tussen de oude binnenstad en de eerste grote stadsuitbreiding van Harderwijk ten zuiden van het spoor, te weten Tweelingstad.
De woonbebouwing aan de Wilhelminalaan zijn woningen van voor 1933 gebouwd voor onderofficieren werkzaam op één van de kazernes die Harderwijk rijk was. Het gebouw van het Christelijk College Nassau Veluwe (CCNV) is monumentaal en stamt samen met de woningen tussen spoorlijn en CCNV ook van voor 1933. In 1932 is het zwembad de Sypel geopend, dat destijds gelegen was op de locatie waar nu de in de 80-er jaren gebouwde woningen aan de Badweg staan. Het Hogepad was voorheen het pad langs de beek De Sypel.
Na de Tweede Wereldoorlog is dit gebied grotendeels aangewend voor meer grootschalige stedelijke voorzieningen die veel ruimte innemen en een centrale positie in de stad vergen zoals; scholen, het theater, het zwembad, de sporthal en sportvelden. Hierdoor is een gebied ontstaan waarin gebouwen los in de groenstructuur staan. De woningen aan de Badweg zijn na 1983 gerealiseerd. Veel functies zijn ad hoc geplaatst in het gebied waardoor de ruimtelijke samenhang onduidelijk is.
Het zijn stuk voor stuk op zichzelf staande introvert ingerichte functies zonder relatie met het gebied.
Op de luchtfoto's uit 1949 is de hierboven beschreven eerste bebouwing langs de Wilhelminalaan zichtbaar. In 1961 is het bebouwingslint langs de Verkeersweg/Stationslaan gerealiseerd. In 1981 is het plangebied nagenoeg geheel bebouwd met de huidige bebouwing.