direct naar inhoud van 3.6 Geluid
Plan: Burgemeester Folkerts
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0230.bp0026-VST1

3.6 Geluid

3.6.1 Algemeen

De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van een bestemmingsplan aandacht te worden besteed aan het aspect "geluid".

In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluid)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. Het voorliggende bestemmingsplan heeft betrekking op geluidgevoelige objecten. Derhalve is akoestisch onderzoek noodzakelijk.

Omdat het voorliggende plangebied niet in de nabijheid van industrieterreinen of spoorwegen is gelegen, hoeft er in dat kader geen onderzoek te worden verricht.

3.6.2 Wegverkeerslawaai

In hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder is de verplichting opgenomen tot het verrichten van een akoestisch onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van woningen (en daarmee gelijk te stellen objecten) binnen de in artikel 74 genoemde onderzoekszone van een weg. Voor een weg bestaande uit één of twee rijstroken in een stedelijk gebied bedraagt de breedte van de geluidszone aan weerszijden van de weg 200 meter.

De verplichting tot het verrichten van een onderzoek geldt niet indien:

  • het een woonerf betreft;
  • een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt.

De woningbouwlocatie bevindt zich binnen de wettelijke geluidszone van wegen. Als gevolg van de Wet geluidhinder (Wgh) zijn de geluidsbelastingen op de gevels van de woningen onderzocht en getoetst.

Op grond van onderhavig onderzoek kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

  • De geluidsbelasting binnen het plangebied ten aanzien van het wegverkeer over de Flevoweg overschrijdt de voorkeursgrenswaarde. De geluidsbelasting blijft wel beneden de maximaal toelaatbare grenswaarde.
  • De geluidsbelasting binnen het plangebied ten aanzien van het wegverkeer over de Zuiderzeestraatweg overschrijdt de voorkeursgrenswaarde. De geluidsbelasting blijft wel beneden de maximaal toelaatbare grenswaarde.
  • Om aan de voorkeursgrenswaarde ten aanzien van de Flevoweg te voldoen dient er op de grens van het plangebied parallel aan de Flevoweg een scherm geplaatst te worden. Dit scherm moet dan minimaal 7 meter hoog zijn en heeft een lengte van 255 meter.
  • Om aan de voorkeursgrenswaarde ten aanzien van de Zuiderzeestraatweg te voldoen dient er op de grens van het plangebied parallel aan de Flevoweg een scherm geplaatst te worden. Dit scherm moet dan minimaal 7,25 meter hoog zijn en heeft een lengte van 175 meter.
  • Om aan de voorkeursgrenswaarde ten aanzien van de Zuiderzeestraatweg te voldoen kan er ook gebruik worden gemaakt van stil asfalt. De rotonde moet dan voorzien worden van SMA 0/6 en na 50 meter op de Zuiderzeestraatweg moet dit naadloos overgaan in een dunne deklaag type 1. De strook SMA 0/6 is circa 100 meter lang. De strook stil asfalt is circa 230 meter lang.
  • Door het nemen van het maatregelen pakket: Scherm Flevoweg of stil asfalt Zuiderzeestraatweg wordt er binnen het plangebied een GES/score van 2-3 behaald. Dit betekent een redelijk leefklimaat op het gebied van geluid. Het asfalteren met Stil asfalt van de Flevoweg is opgenomen in het door de provincie vastgestelde 'Actieplan Geluid Gelderland 2008-2012'.

Wanneer blijkt dat de voorgestelde maatregelen niet mogelijk zijn omdat zij stuiten op bezwaren van financiële, stedenbouwkundige, landschappelijke of verkeerskundige aard, dan komen de woningen binnen het plangebied in aanmerking voor de aanvraag van een hogere grenswaarde. Een gevelweringonderzoek moet dan uitwijzen of de grenswaarde uit het Bouwbesluit gerespecteerd wordt.

Inmiddels is op de Flevoweg 'stil asfalt' aangebracht. Op grond van de vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO (oud) is op 28-4-2009 een besluit Hogere Grenswaarden genomen op grond van de Wet geluidhinder.

Dit besluit is gebaseerd op het onderzoek: “Nieuwbouwlocatie Folkert te Elburg, Akoestisch onderzoek (d.d. 17 november 2008). Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de toen bekende plannen.

Inmiddels is besloten het appartement te vervangen door 5 grondgebonden woningen en aan de oostzijde minder woningen te realiseren ten opzichte van het vrijstellingsbesluit. Deze woningen zullen bovendien op grotere afstand van de Nunspeterweg geprojecteerd worden.

Door AM Wonen is aan de Regio Noord Veluwe gevraagd, om naar aanleiding van deze wijzigingen, te beoordelen of de wijzigingen het opnieuw doorlopen van de hogere waarde procedure noodzakelijk maakt. In de notitie van 18 juni 2010 wordt geconcludeerd dat de wijzigingen van het bestemmingsplan hoofdzakelijk positieve gevolgen hebben voor de gevelbelasting van de toekomstige woningen. Eindconclusie is dat er geen bezwaren zijn om de wijzigingen in het bestemmingsplan door te voeren en dat de eerder vastgestelde hogere grenswaarden gehandhaafd kunnen blijven.

Voor meer informatie en het verleende Besluit hogere grenswaarden wordt verwezen naar Bijlage 8 Onderzoek Geluid en Bijlage 9 Aanvullend onderzoek Geluid