Plan: | Waterlanden I, 1e Uitwerking, tevens 1e wijziging van de gemeente Elburg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0230.UPWaterlandenI2012-VST1 |
De Wet geluidhinder (Wgh) heeft tot doel de mensen te beschermen tegen geluidsoverlast ten gevolge van weg-, spoorweg- of industrielawaai. Op basis van deze wet dient bij het opstellen van het bestemmingsplan dan ook aandacht te worden geschonken aan het aspect "geluid". In de Wet geluidhinder is een zonering van industrieterreinen, wegen en spoorwegen geregeld. Enerzijds betekent dit dat (geluids)eisen worden gesteld aan de milieubelastende functies, anderzijds betekent dit dat beperkingen worden opgelegd aan milieugevoelige functies. De verplichting tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek in relatie tot het opstellen van een bestemmingsplan geldt niet indien in dat bestemmingsplan geen mogelijkheden worden geboden voor het realiseren van nieuwe woningen en andere geluidgevoelige objecten.
Aangezien er woningen (geluidgevoelige object) in het plangebied wordt gerealiseerd, dient er akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden.
Met betrekking tot geluid veroorzaakt door het wegverkeer is in de Wet geluidhinder de verplichting opgenomen tot het verrichten van onderzoek naar de geluidsbelasting op de gevels van (nieuw geprojecteerde) woningen en andere geluidgevoelige objecten.Op grond van artikel 74 van de Wet geluidhinder (Wgh) hoofdstuk VI, afdeling 1 bevindt zich aan weerszijden van een weg een zone. Als in deze zone geluidgevoelige bebouwing wordt geprojecteerd dan dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. De breedte van deze zone is afhankelijk van:
In stedelijk gebied worden twee typen wegen onderscheiden, met aan weerszijden van de weg de volgende zonebreedtes:
In buitenstedelijk gebied worden drie typen wegen onderscheiden, met aan weerszijden van de weg de volgende zonebreedtes:
De volgende wegen hebben op grond van artikel 74 Wgh geen zone:
In juni 2012 heeft BVA een akoestisch onderzoek uitgevoerd naar de geluidsbelasting op de gevels van de toekomstige woningen. Het onderzoek moet aantonen of voldaan wordt aan de voorkeursgrenswaarde van Lden 48 dB op de gevels van de te realiseren woonbebouwing ten gevolge van het verkeer op de omringende wegen.
Met het uitvoeren van het onderzoek zijn de akoestische gevolgen in beeld gebracht ten gevolge van het verkeer op de Zuiderzeestraatweg West (N310), de Veldweg, de Mantelsweg en de Hoeckelsweg.
Conform de Wet geluidhinder beschikken de Zuiderzeestraatweg West (N310) en de Veldweg (gedeelte buiten de bebouwde kom) over een geluidzone. Op het gedeelte van de Zuiderzeestraatweg West binnen de bebouwde kom van Doornspijk bedraagt de maximumsnelheid 50 km/uur. Op de Veldweg buiten de bebouwde kom is er sprake van een wettelijke maximumsnelheid van 60 km/uur. Beide wegen zijn daarmee zoneplichtig en hebben een geluidzone van respectievelijk 200 meter (Zuiderzeestraatweg West) en 250 meter (Veldweg). Het plangebied valt binnen de 200 meter brede geluidzone van de N310 Zuiderzeestraatweg West en de 250 meter brede geluidzone van de Veldweg (gedeelte buiten de bebouwde kom. De overige wegen in de nabije omgeving van het plangebied hebben geen wettelijke geluidzone omdat de maximumsnelheid op deze wegen 30 km/uur bedraagt. Echter vanwege een goede ruimtelijke onderbouwing is het ook wenselijk de akoestische consequenties van verkeer op de Veldweg (binnen de bebouwde kom), de Mantelsweg en de Hoeckelsweg te berekenen.
Uit het akoestische onderzoek blijkt dat de voorkeursgrenswaarde ten gevolge van het verkeer op de zone-plichtige wegen, de Zuiderzeestraatweg West en de Veldweg (bubeko) niet wordt overschreden. Dit betekent dat er vanuit de Wet geluidhinder, voor zover het wegverkeerslawaai betreft, geen belemmeringen voortkomen met betrekking tot de realisatie van de voorgenomen bebouwing.
Het akoestisch onderzoek is als Bijlage 5 Akoestisch onderzoek toegevoegd aan dit plan.