Streekplan Gelderland 2005 (structuurvisie) en provinciale verordening (2010)
Streekplan
Het ruimtelijke beleid van de provincie Gelderland tot 2015 is vastgelegd in het Streekplan Gelderland 2005. Met de inwerkingtreding van de Wet ruimtelijke ordening per 1 juli 2008 heeft het streekplan Gelderland 2005 de status van structuurvisie gekregen. Dat betekent dat de inhoud van het streekplan voor de provincie de basis blijft voor haar eigen optreden in de ruimtelijke ordening. Navolgende afbeelding betreft een uitsnede uit de kaart behorende bij het streekplan. Voor de exacte begrenzing wordt verwezen naar de verbeelding behorende bij dit bestemmingsplan.
Uitsnede streekplan 2005 (structuurvisie)
Op de streekplankaart is te zien dat het plangebied voor een klein deel in het ‘Waardevol landschap’ ligt. Het ‘Waardevol landschap’ maakt deel uit van het multifunctioneel gebied van de provincie. Het multifunctioneel gebied beslaat het grootste deel van de provincie. Dit gebied omvat de steden, dorpen, buurtschappen buiten de provinciaal ruimtelijke hoofdstructuur, waardevolle landschappen en het multifunctioneel platteland. In het provinciaal planologisch beleid wordt op deze gebieden geen expliciete provinciale sturing gericht.
Daarnaast is het verstedelijkingsbeleid uit het streekplan van belang voor dit plan. In het provinciaal beleid voor stedelijke ontwikkeling wordt onderscheid gemaakt tussen ‘bestaand bebouwd gebied’ en stedelijke uitbreiding. Het accent van de provinciale beleidsambities ligt op de vernieuwing en het beheer en onderhoud van bestaand bebouwd gebied.
Om in uitbreiding van stedelijke functies te voorzien spreekt het streekplan over zoekzones stedelijke functies die in een uitwerking verder zijn uitgewerkt. Dit is vertaalt in het document: ‘Zoekzones stedelijk functies en landschappelijke versterking’.
Streekplanuitwerking zoekzones
Het zoekzone beleid wijst aan op welke locaties en onder welke voorwaarden stedelijke uitbreiding mogelijk is. In de Streekplanuitwerking zoekzones is het buurtschap Hoge Enk aangeduid met de aanduiding ‘Kleine kernen Gelderland’. Vanwege de kaartmatige verwerking van deze aanduiding is gekozen voor een ondergrens, waaronder alleen door een symbolische aanduiding zoekzones bij kleine kernen en buurtschappen zijn aangegeven. In veel gevallen zal het hierbij dan niet eens gaan om een aaneengesloten gebied dat wordt ontwikkeld. Gemeenten moeten de ruimte hebben om - uitgaande van de aanwezige kwaliteiten - in en rond kleine kernen en buurtschappen maatwerk te realiseren met in acht neming van de gestelde beleidskaders.
Bij de toepassing van de ruimte die nu wordt geboden, gaat de provincie er wel vanuit dat het aandeel van de centrumkern(en) in de gemeente tenminste op gelijk niveau wordt gehouden uit oogpunt van bereikbaarheid en handhaving van het voorzieningenniveau. Met inachtneming van dit principe is de ondergrens van een symbolische zoekzone gelegd bij een indicatieve omvang van 25 woningen.
Provinciale verordening (2010)
Het streekplan Gelderland 2005 heeft op grond van het overgangsrecht de status gekregen van structuurvisie ingevolge artikel 2.2 lid 1 van de Wet ruimtelijke ordening. Daarnaast kunnen, indien provinciale of nationale belangen dat met het oog op een goede ruimtelijke ordening noodzakelijk maken, bij of krachtens provinciale verordening respectievelijk bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels worden gesteld omtrent de inhoud en toelichting van bestemmingsplannen. De Ruimtelijke Verordening Gelderland voorziet hierin.
De verordening richt zich net zo breed als het streekplan op de fysieke leefomgeving in de provincie. In artikel 2 van de Provinciale Verordening is in principe aangegeven dat verstedelijking in onderhavig plangebied niet is toegestaan. In art. 2.4 is echter geregeld dat nieuwe bebouwing tevens mogelijk is in het kader van de invulling van de zoekzones landschappelijke versterking, de zoekzones wonen in lage dichtheden en bij de kleine kernen, mits wordt voldaan aan het bepaalde in de Streekplanuitwerking Zoekzones stedelijke functies en landschappelijke versterking. Aan dit bepaalde wordt in onderhavig plan voldaan. Immers het aantal woningen is lager dan de gestelde 25 en zal er niet toe leiden dat het aandeel van de centrumkern(en) in de gemeente wordt beperkt uit oogpunt van bereikbaarheid en handhaving van het voorzieningenniveau.
Kwalitatief Woonprogramma 3
Het Kwalitatief Woonprogramma 3 maakt onderdeel uit van de bovengenoemde Provinciale Ruimtelijke Verordening. De gemeenten uit de Regio Noord Veluwe en de Provincie Gelderland hebben voor de periode 2010-2019 een set met afspraken vastgesteld aangaande nieuwbouwprojecten en andere woon gerelateerde onderwerpen. Het ontwikkeltraject voor de Regio Noord Veluwe is gericht op het aanpakken van de belangrijkste verschillen met de uit onderzoeken gebleken behoefte aan woning, in kwantitatieve en kwalitatieve zin. Het traject is een resultaat van de vergelijking van het referentiekader en het regionaal opgetelde woningbouwprogramma.
In totaal mogen 6.700 woningen worden gebouwd in de Regio Noord Veluwe in de periode 2010 tot en met 2019. In de gemeente Elburg mogen 810 woningen tot en met 2019 worden gebouwd. De 11 woningen welke in de periode tot en met 2019 gerealiseerd gaan worden op de locatie Huisdijk - Gerichtenweg zijn opgenomen in de planningslijst welke jaarlijks aan de provincie wordt aangeboden. In het verleden is reeds een locatie doorgeschoven naar de periode na 2019 om de 11 woningen op de locatie Huisdijk - Gerichtenweg mogelijk te maken.
Zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin past de locatie dan ook binnen de kaders van de afspraken zoals deze vast liggen in het Kwalitatieve Woonprogramma 3. In het kader van vooroverleg heeft de provincie aangegeven deze conclusie te onderschrijven.