Het Rijk heeft in de Planologische Kernbeslissing Tweede Structuurschema Militaire Terreinen (SMT2), gewezen op het zogenoemde indirecte ruimtebeslag van militaire activiteiten.
Het SMT2 stelt dat van de decentrale overheden wordt verwacht dat zij bij de opstelling van structuurvisies en bestemmingsplannen rekening houden met het indirecte ruimtebeslag. Voor de maximaal toelaatbare verstoring van de radar heeft de Koninklijke Luchtmacht operationele normen vastgesteld. Obstakels die in een bepaalde richting meer dan 10% vermindering van het radarbereik tot gevolg hebben, zij niet aanvaardbaar. Het directe gevolg van een overschrijding van deze norm is, dat vliegverkeer op een bepaalde afstand in de betreffende richting niet meer tijdig wordt waargenomen. Hierdoor worden de twee belangrijke functies van de radarinstallaties geschaad. Het betreft:
- De luchtverkeersleidingstaak: bij onvoldoende zicht op het civiele en militaire vliegverkeer kan de vereiste vliegveiligheid niet worden gewaarborgd.
- De luchtverdedigingstaak: door verminderd radarbereik kan niet tijdig worden gereageerd, indien ongeïdentificeerde vliegtuigen het Nederlandse luchtruim binnenkomen.
Op basis van de in afgelopen jaren verkregen ervaringsgegevens is het noodzakelijk om voor ieder nieuw te bouwen obstakel - dat hoger is dan 45 meter boven maaiveldhoogte ter plaatse van de radar van Soesterberg en binnen een afstand van 15 nautische mijlen (circa 28 km) - een radarverstoringsonderzoek uit te voeren. De maaiveldhoogte ter plaatse van de radar van Soesterberg is 27 meter + NAP. Als hierbij wordt opgeteld de toetsingshoogte van 45 meter dan komt dit op 72 meter + NAP. Bouwwerken die hier bovenuit komen moeten worden beoordeeld op hun radarverstoringsinvloed. Een radarverstoringsonderzoek wordt in opdracht van de Koninklijke Luchtmacht uitgevoerd door TNO. Op basis van de resultaten van het onderzoek kan dan vervolgens door middel van een toetsing aan de genoemde normstelling worden bepaald of de bouw van het obstakel al dan niet toelaatbaar is.
Planspecifiek
Dit bestemmingsplan bevat geen bouwmogelijkheden die bouwwerken hoger dan de NAP-hoogte van de radar te Soesterberg plus 45 meter (= 72 meter) mogelijk maakt. Er hoeft daarom geen radarverstoringsonderzoek uitgevoerd te worden.