Plan: | Lombok |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0213.BPEERB1330000-va01 |
Variantenstudie en voorkeursvariant
Door Royal Haskoning is een variantenstudie uitgevoerd, waaruit een voorkeursmodel is gekomen voor de ontwikkeling van Lombok. Op basis van de variantenstudie en de hieruit voorgekomen voorkeursvariant is onderstaand een beschrijving gegeven van de eerste en tweede fase van de ontwikkelingen in Lombok, waarvan 60% zal bestaan uit rijwoningen in de sociale huur- en koopsector. In deze eerste twee fasen worden ongeveer 300 tot 350 woningen gerealiseerd. De eerste fase houdt de realisatie van circa 100 woningen in. De tweede fase heeft zoals het er nu naar uitziet betrekking op de circa 200 overige woningen.
Tabel 1: Woningbouwprogramma Lombok.
Ruimtelijke structuur
Het plan voorziet in een goede afronding van de rand van Lombok, die enkel uit achtertuinen bestaat, op een wijze die het zicht op de achterkanten wegneemt. Op deze manier wordt het zicht op de achterzijden van de kavels weggenomen. Aangrenzend is een aantal doodlopende straatjes gesitueerd waaraan een combinatie van rijenwoningen, patiowoningen, twee-onder-een-kap woningen en vrijstaande woningen zijn geprojecteerd. Het Heidepad wordt doorgezet en zal bij de grens met de bestaande bomenrij overgaan in de "voorkantenwereld" van Lombok.
De eerste fase van Lombok bestaat uit een westelijk deel, gelegen tussen het Heidepad en de Lombokweg en een oostelijk deel, gelegen tussen het Heidepad en de Ringlaan. Beide delen zijn opgebouwd uit een afrondende rand bebouwing die telkens één samenhangend beeld mogen vormen. Dat wil zeggen afstemming onderling in kleur, materiaal, kapvorm en/of architectuur. In beide delen is een aantal woonpaden gelegen. Aan weerszijden van deze paden dient de architectuur van dezelfde hand te zijn met afstemming in kleuren, materialen en vormen. De verschillende woningtypologieën bepalen de differentiatie in het straatbeeld. Elk woonpad mag afwijkend zijn van de anderen. Daar waar de zuidelijke doorsteekrichting wordt gesitueerd zal een verbijzondering in de straatverharding plaats vinden.
Fase twee zal eveneens gerealiseerd worden vanaf de Lombokweg richting de Ringlaan, op deze manier kan overlast van de bouwwerkzaamheden namelijk het best worden geminimaliseerd. In het gebied van fase twee worden zowel vrijstaande, twee onder één kap als rijwoningen gerealiseerd, hierdoor ontstaat een gedifferentieerd woningaanbod.
Duurzaamheid
De basis voor een duurzame planvorming is de "duurzame ontwikkeling": het plangebied wordt ontworpen, gebouwd en beheerd op een zodanige wijze, dat daarmee voorzien wordt in de behoeften van de huidige generatie zonder daarmee voor toekomstige generaties de mogelijkheden om ook in hun behoeften te voorzien in gevaar te brengen. Dit principe vertaalt zich in de hoofduitgangspunten:
Verkeersstructuur
Fase één wordt ontsloten via de huidige verkeersstructuur van Lombok Noord. Daarnaast worden twee informele calamiteiten doorsteken gecreëerd die fase één met het gebied van fase twee verbinden. De locatie van deze aansluitingen is echter zo gekozen dat doorgaand verkeer (tussen Noord en Zuid) geen tijdsvoordeel kan behalen via deze nieuwe verbindingen en dus gestimuleerd wordt om de snellere weg via de Ringlaan te nemen. De overige straten in het afrondingsgebied worden doodlopend uitgevoerd. De tweede fase zal ontsloten worden via zowel de Ringlaan als de Weverweg.
Voor het fietsverkeer dient het Heidepad als de centrale verbinding tussen Noord en Zuid. Alle woonstraten hebben zoveel mogelijk een directe verbinding met deze route. Ook wordt een verbinding gemaakt naar het Kiboepad.
Parkeren
Om het beeld van de openbare ruimte niet geheel te laten bepalen door geparkeerde auto's is een groot deel van de parkeervraag 'verstopt' uitgevoerd op zogenaamde parkeervelden. Deze parkeervelden bevinden zich tussen de bouwblokken. Het realiseren van veel parkeerplaatsen is noodzakelijk om het grote aantal rijwoningen van voldoende parkeerplaatsen te kunnen voorzien. Voor het bepalen van het aantal parkeerplaatsen is uitgegaan van de parkeernota van de gemeente Brummen.
Groenstructuur
In het plangebied wordt zorgvuldig omgegaan met de in het gebied aanwezige bomen. Een groot deel van deze bomen zullen bewaard blijven en ingepast worden. Een groot voordeel van deze inpassing is het gewenste ´groene´ aanzicht van de wijk direct bereikt kan worden en niet pas over vele jaren waneer nieuw geplante bomen volgroeid zouden zijn. De bestaande bomen vormen tevens een beleefbare doch zachte overgang tussen Lombok Noord en het nieuw te bouwen zuidelijke deel van de wijk. Deze zone zal tevens op diverse plekken een speelfunctie krijgen.
Aanzet tot beeldkwaliteit
Beeldkwaliteit wordt bepaald door wat we zien in de openbare ruimte van gevel tot gevel. De uiteindelijke kwaliteit wordt bepaald door de spelregels voor de inrichting van die ruimte en het afgesproken ambitieniveau. Het opstellen van zowel de spelregels als het bepalen van het ambitieniveau is een onderdeel van het ontwerpproces. Onafhankelijk van het ambitieniveau voor de beeldkwaliteit bestaat het stedenbouwkundig plan uit samenhangende gebieden die een eenheid vormen door de wijze waarop beeldbepalende aspecten zijn uitgewerkt. Bij de realisatie van de eerste fase wordt qua beeldkwaliteit aangesloten bij de beeldkwaliteit van de bestaande woonwijk Lombok Noord. Een belangrijke scheiding in de eerste fase is de scheiding tussen het oostelijke en westelijke deel. Deze gebieden gaan verschillen in hun beeldbepalende aspecten (kleur, materiaal, kapvorm en/of architectuur). Dit uit zich in de gedetailleerde wijze van bestemmen op de verbeelding van het bestemmingsplan. Het ambitieniveau bepaalt uiteindelijk hoe de spelregels voor beeldkwaliteit worden uitgewerkt.
De tweede fase, welke door de houtwal in het noorden gescheiden is van fase één, zal qua beeldkwaliteit aansluiten bij de bebouwing van Lombok Noord en fase één waardoor er een geheel gaat ontstaan. Aangezien het plan nog niet gedetailleerd is uitgewerkt, wordt in het voorliggende bestemmingsplan in de bestemming Woongebied, voor zover mogelijk, voorwaarden opgenomen in de regels omtrent de beeldkwaliteit. Overige eisen en voorwaarden aangaande de beeldkwaliteit moeten geregeld worden in de Welstandnota.