Plan: | Lombok |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0213.BPEERB1330000-va01 |
In 1997 hebben alle gemeenten in Nederland het Convenant Duurzaam Veilig ondertekend. Het doel van dit convenant is het verminderen van het aantal en de ernst van verkeersongevallen. Centrale gedachte achter Duurzaam Veilig is dat de functie, gebruik en inrichting van de weg met elkaar overeenstemmen. Op die manier weet de weggebruiker "automatisch" wat van hem verwacht wordt. Dit principe is uitgewerkt in een wegencategorisering waarbij onderscheid is gemaakt in stromen, ontsluiten en verblijven. Voor elk type weg zijn richtlijnen opgesteld voor de vormgeving en inrichting van wegen en kruispunten. De wegen in Lombok worden zoveel mogelijk volgens deze richtlijnen uitgevoerd. De woonwijk zal worden ingericht als 30-km zone.
Voor het bepalen van het aantal parkeerplaatsen is uitgegaan van de parkeernota van de gemeente Brummen. In het stedenbouwkundigplan is een parkeerbalans gemaakt waarbij gekeken is naar het globale basisaanbod van parkeerplaatsen in de parkeervelden en parkeren op eigen terrein. Op deze wijze is het grootste deel van het parkeeraanbod geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat er bij de ontwikkeling van het volledige Lombok vraag is naar circa 572 parkeerplaatsen.
Een eerste schets van het aanbod van het parkeerplaatsen laat zien dat er 552 parkeerplaatsen gerealiseerd worden zonder langsparkeren. In de overige profielen van de woonstraten is ook langsparkeren opgenomen. Met een minimaal aanbod van langsparkeren in het profiel blijkt dat er al een sluitende parkeerbalans gehaald wordt.
Met het realiseren van bovenstaande parkeervoorzieningen vindt er geen verhoging van de parkeerdruk plaats op de omgeving van het plangebied.
Conclusie
Bij de ontwikkeling van Lombok worden de parkeernormen uit de gemeentelijke Parkeernota aangehouden, derhalve vormt het aspect geen belemmering voor realisering van de beoogde ontwikkeling.