Plan: | Bedrijventerrein Schoenaker 2011 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0209.BPSchoenaker2011-vadf |
Vanaf 15 november 2007 zijn in de Wet milieubeheer eisen opgenomen met betrekking tot luchtkwaliteit. Tegelijkertijd is het Besluit ‘Niet in betekenende mate’ van kracht geworden. Voor ontwikkelingen die ‘niet in betekenende mate’ bijdragen aan de luchtverontreiniging, is niet langer een toetsing aan de luchtkwaliteitseisen noodzakelijk. In de Regeling ‘niet in betekenende mate’ is een aantal categorieën benoemd, waarvoor toetsing zonder meer achterwege kan blijven. Voor bedrijventerrein is een dergelijke categorie (nog) niet opgenomen. Er dient derhalve altijd een berekening te worden uitgevoerd. In eerste instantie is deze berekening erop gericht om aan te tonen of het initiatief wel of niet in betekenende mate bijdraagt. Wanneer het initiatief in betekenende mate bijdraagt, is een toetsing aan de grenswaarden noodzakelijk.
Luchtkwaliteitseisen vormen onder de nieuwe 'Wet luchtkwaliteit' geen belemmering voor ruimtelijke ontwikkeling als:
NIBM-grens woningbouwlocatie, 3 % criterium:
Het bestemmingsplan voorziet in 1 ontwikkeling:
Er komt een stuk bedrijventerrein beschikbaar voor de firma Duijghuizen. Het terrein wat beschikbaar komt bedraagt circa 5.100 m2.
Het bestemmingsplan staat vervolgens (bij afwijking) een extra verdichting van de bebouwingspercentage toe, van 70 naar 80 %. Dit komt er op neer dat technisch alleen de nog lege kavels hiervan effect hebben. In totaal is zo'n 7 ha nog niet ontwikkeld. Hiervan kan dus 10 % extra bebouwd worden. Inclusief met de uitbreiding van het bedrijventerrein is er dus sprake van een uitbreiding van 1,1 ha bedrijventerrein.
Aan de hand van de CROW-publicatie 256 Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden is de verkeersgeneratie berekend van de beoogde ontwikkeling. In de berekening is uitgegaan een gemengd bedrijventerrein. In onderstaande tabel is de berekening weergegeven.
Per ha terrein | Uitbreiding | Percentage | ||
Personenauto's | 170 mvt. | 170 mvt. | 192 mvt. | 79 % |
vrachtwagens | 44 mvt. | |||
Middelzwaar | 41 % | 24 mvt. | 20 mvt. | 8 % |
Zware vrachtwagens | 59 % | 34 mvt. | 29 mvt. | 12 % |
Totaal | 214 mvt. | 242 mvt. | 100 % |
Omdat de locatie binnen de bebouwde kom gelegen is, is met behulp van de Nibm-tool bepaald of de Nibm-norm overschreden wordt. Dit is niet het geval. De berekening is in onderstaand overzicht weergegeven:
Het aspect luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de uitbreiding van het bedrijventerrein.