Plan: | Parapluherziening Parkeernormen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0203.1422-0002 |
Aanleiding
Voorheen werden aanvragen om een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen onder meer getoetst aan de parkeerbepaling uit de bouwverordening. Daarin stond dat (kort gezegd) wanneer de omvang of de bestemming van een gebouw daartoe aanleiding gaf, in voldoende parkeergelegenheid moest worden voorzien (binnen het bij het gebouw behorende terrein).
Op 29 november 2014 is de “Reparatiewet BZK 2014” in werking getreden, waarmee de Woningwet is gewijzigd. Met deze wijziging is bepaald dat de bouwverordening geen stedenbouwkundige voorschriften – waaronder voorschriften ten aanzien van parkeren – mag bevatten. Dit moet sinds 29 november 2014 worden geregeld in bestemmingsplannen.
De grondslag voor de parkeerregeling in de bouwverordening is niet onmiddellijk komen te vervallen, doordat de wetgever een overgangstermijn heeft opgenomen (artikel 133 van de Woningwet). Voor bestaande bestemmingsplannen kan de parkeerregeling uit de bouwverordening nog tot 1 juli 2018 worden gehanteerd.
In de na 29 november 2014 in de gemeente Barneveld vastgestelde bestemmingsplannen – op enkele uitzonderingen na – is al een planregel inzake de parkeernorm opgenomen. Voor alle overige vigerende bestemmingsplannen moet vóór 1 juli 2018 een paraplubestemmingsplan worden vastgesteld, waarin voor die bestemmingsplannen een parkeerregeling wordt opgenomen.
In dit kader is de voorliggende parapluherziening opgesteld.
Leeswijzer
Voorliggende parapluherziening bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. De toelichting is opgebouwd uit acht hoofdstukken. Na dit hoofdstuk beschrijft hoofdstuk 2 de bestaande situatie. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 een beschrijving van het plan gegeven. Hoofdstuk 4 gaat vervolgens in op het beleidskader. Het vijfde hoofdstuk gaat in op de randvoorwaarden, waarna in het zesde hoofdstuk de juridische aspecten worden besproken. In hoofdstuk 7 is aandacht voor de economische uitvoerbaarheid. Hoofdstuk 8 gaat in op de resultaten van de procedure ten behoeve van dit bestemmingsplan.
Deze parapluherziening richt zich op verschillende locaties binnen het gehele grondgebied van de gemeente Barneveld en heeft betrekking op 138 (postzegel)bestemmingsplannen waarin geen regels met betrekking tot parkeernormen zijn opgenomen. De betreffende (postzegel)bestemmingsplannen staan in de volgende paragraaf opgesomd. De plangebieden van al deze plannen samen vormen het plangebied van de onderhavige parapluherziening.
De in onderstaande tabel weergegeven geldende bestemmingsplannen worden met de onderhavige parapluherziening gedeeltelijk herzien.
Naam bestemmingsplan | Identificatie | Vastgesteld | |
1 | Aarderweg I | NL.IMRO.0203.1129-0003 | 25-10-2011 |
2 | Achterveldseweg-Laageinderweg | NL.IMRO.0203.1176-0002 | 23-10-2012 |
3 | Apeldoornsestraat-Sportparkstraat | NL.IMRO.0203.1190-0002 | 25-2-2014 |
4 | Barneveld-Centrum | NL.IMRO.0203.1012-0003 | 22-1-2013 |
5 | Barneveld-Oost | NL.IMRO.0203.1008-0005 | 9-1-2013 |
6 | Barneveld-Zuid 1 | NL.IMRO.0203.1006-0007 | 25-1-2011 |
7 | Barnseweg III | NL.IMRO.0203.1073-0004 | 18-8-2012 |
8 | Barnseweg V | NL.IMRO.0203.1179-0002 | 25-9-2012 |
9 | Barnseweg VII | NL.IMRO.0203.1251-0002 | 16-12-2014 |
10 | Barnseweg VIII | NL.IMRO.0203.1261-0002 | 30-9-2014 |
11 | Barnseweg IX | NL.IMRO.0203.1282-0002 | 10-6-2015 |
12 | Baron van Nagellstraat-Oude Zeumerseweg | NL.IMRO.0203.1237-0003 | 30-9-2015 |
13 | Baron van Nagellstraat III | NL.IMRO.0203.1061-0002 | 9-2-2010 |
14 | Beukenlaan I | NL.IMRO.0203.1252-0002 | 8-7-2014 |
15 | Blaupot ten Catehof I | NL.IMRO.0203.1270-0002 | 10-6-2015 |
16 | Brugveenseweg I | NL.IMRO.0203.1111-0002 | 25-9-2012 |
17 | Bijschoterweg I | NL.IMRO.0203.1038-0002 | 1-3-2011 |
18 | Burgthoven (2e fase) | NL.IMRO.0203.1080-0003 | 22-1-2013 |
19 | Buurtstraat I | NL.IMRO.0203.1217-0002 | 10-6-2014 |
20 | De Bonkelaar I | NL.IMRO.0203.1128-0002 | 23-10-2012 |
21 | De Burgt - Veller e.o. | NL.IMRO.0203.1014-0003 | 26-3-2013 |
22 | De Eilanden-Oost | NL.IMRO.0203.1192-0003 | 16-12-2014 |
23 | De Lucht I | NL.IMRO.0203.1163-0002 | 24-4-2012 |
24 | De Ruijterlaan IV | NL.IMRO.0203.1119-0002 | 21-9-2011 |
25 | Dijkerweg I | NL.IMRO.0203.1216-0002 | 6-5-2014 |
26 | Donkervoorterweg I | NL.IMRO.0203.1144-0002 | 27-3-2012 |
27 | Drieënhuizerweg-Heetkamperweg | NL.IMRO.0203.1264-0002 | 28-1-2015 |
28 | Dronkelaarseweg I | NL.IMRO.0203.1127-0002 | 20-12-2011 |
29 | Dunenkamperweg I | NL.IMRO.0203.1196-0002 | 1-10-2013 |
30 | Dwarsakker | NL.IMRO.0203.1214-0003 | 20-8-2014 |
31 | Dwarsakker II | NL.IMRO.0203.1277-0002 | 30-9-2015 |
32 | Dwarsgraafweg V | NL.IMRO.0203.1290-0002 | 13-5-2015 |
33 | Essenerweg VIII | NL.IMRO.0203.1134-0003 | 22-1-2013 |
34 | Essenerweg IX | NL.IMRO.0203.1141-0003 | 12-11-2013 |
35 | Essenerweg X | NL.IMRO.0203.1238-0002 | 6-5-2014 |
36 | Esvelderbeekzone | NL.IMRO.0203.1173-0002 | 26-2-2013 |
37 | Esvelderbeekzone I | NL.IMRO.0203.1242-0002 | 4-3-2015 |
38 | Esvelderweg II | NL.IMRO.0203.1079-0003 | 1-3-2011 |
39 | Garderen | NL.IMRO.0203.1013-0003 | 12-11-2013 |
40 | Garderbroekerweg-Kerkweg | NL.IMRO.0203.1189-0003 | 4-3-2015 |
41 | Garderbroekerweg/Veluweweg | NL.IMRO.0203.1225-0002 | 6-5-2014 |
42 | Garderbroekerweg-Wencopperweg | NL.IMRO.0203.1236-0002 | 10-6-2015 |
43 | Garderbroekerweg XIII | NL.IMRO.0203.1194-0002 | 9-7-2013 |
44 | Garderbroekerweg XIV | NL.IMRO.0203.1195-0002 | 17-12-2013 |
45 | Garderbroekerweg XV | NL.IMRO.0203.1212-0002 | 28-1-2014 |
46 | Garderbroekerweg XVI | NL.IMRO.0203.1232-0002 | 6-5-2014 |
47 | Garderbroekerweg XVIII | NL.IMRO.0203.1315-0002 | 11-11-2015 |
48 | Gerard Doustraat I | NL.IMRO.0203.1274-0002 | 8-4-2015 |
49 | Grote Fliertweg I | NL.IMRO.0203.1174-0002 | 23-10-2012 |
50 | Gruttoweg I | NL.IMRO.0203.1295-0002 | 30-09-2015 |
51 | Harselaar-Driehoek | NL.IMRO.0203.1016-0003 | 1-3-2011 |
52 | Harselaar-Oost | NL.IMRO.0203.1029-0003 | 25-9-2012 |
53 | Harselaar West | NL.IMRO.0203.1002-0002 | 28-6-2011 |
54 | Harselaar-Zuid Fase 1a | NL.IMRO.0203.1017-0004 | 17-12-2013 |
55 | Harskamperweg-Kootwijkerdijk | NL.IMRO.0203.1304-0002 | 2-3-2016 |
56 | Harskamperweg III | NL.IMRO.0203.1115-0002 | 22-5-2012 |
57 | Harskamperweg IV | NL.IMRO.0203.1122-0002 | 20-12-2011 |
58 | Hazendonkweg I | NL.IMRO.0203.1211-0002 | 12-11-2013 |
59 | Hoevelakenseweg V | NL.IMRO.0203.1064-0002 | 25-01-2011 |
60 | Hoevelakenseweg VII | NL.IMRO.0203.1136-0003 | 20-11-2012 |
61 | Hoevelakenseweg VIII | NL.IMRO.0203.1143-0003 | 25-9-2012 |
62 | Hoevelakenseweg IX | NL.IMRO.0203.1345-0002 | 1-2-2017 |
63 | Hoge Boeschoterweg I | NL.IMRO.0203.1048-0003 | 27-3-2012 |
64 | Hoofdstraat I | NL.IMRO.0203.1226-0003 | 28-1-2015 |
65 | Houtbeekweg I | NL.IMRO.0203.1257-0003 | 8-7-2015 |
66 | Hunnenweg II | NL.IMRO.0203.1099-0002 | 29-3-2011 |
67 | Hunnenweg III | NL.IMRO.0203.1151-0002 | 3-7-2012 |
68 | Hunnenweg IV | NL.IMRO.0203.1269-0002 | 16-12-2014 |
69 | Julianaplein I | NL.IMRO.0203.1390-0002 | 27-9-2017 |
70 | Klaverweide-Drostendijk | NL.IMRO.0203.1230-0002 | 6-5-2014 |
71 | Koninginnelaan II | NL.IMRO.0203.1164-0002 | 3-7-2012 |
72 | Koningsweg V | NL.IMRO.0203.1177-0002 | 20-11-2012 |
73 | Kootwijkerbroek-Stroe-Kootwijk | NL.IMRO.0203.1010-0003 | 27-3-2012 |
74 | Kootwijkerbroekerweg I | NL.IMRO.0203.1094-0002 | 28-6-2011 |
75 | Kootwijkerdijk-Harderwijkerkarweg | NL.IMRO.0203.1323-0002 | 25-5-2016 |
76 | Kootwijkerdijk I | NL.IMRO.0203.1138-0002 | 28-2-2012 |
77 | Kootwijkerdijk II | NL.IMRO.0203.1293-0002 | 8-7-2015 |
78 | Koterweg I | NL.IMRO.0203.1140-0003 | 28-5-2013 |
79 | Laageinderweg I | NL.IMRO.0203.1235-0002 | 6-5-2014 |
80 | Lage Boeschoterweg I | NL.IMRO.0203.1031-0004 | 5-9-2012 |
81 | Lage Boeschoterweg III | NL.IMRO.0203.1262-0002 | 13-5-2015 |
82 | Landgoed Westerveld | NL.IMRO.0203.1057-0002 | 20-12-2011 |
83 | Lange Zuiderweg II | NL.IMRO.0203.1219-0002 | 10-6-2014 |
84 | Lankerenseweg III | NL.IMRO.0203.1182-0002 | 22-1-2013 |
85 | Lankerenseweg IV | NL.IMRO.0203.1415-0002 | 27-9-2017 |
86 | Leemweg I | NL.IMRO.0203.1075-0003 | 22-1-2013 |
87 | Leeuwerikstraat I | NL.IMRO.0203.1168-0003 | 6-5-2014 |
88 | Mazenhofstraat-Eikenlaan | NL.IMRO.0203.1266-0002 | 2-3-2016 |
89 | Molweg I | NL.IMRO.0203.1201-0002 | 9-7-2013 |
90 | Nachtegaalweg-Appelseweg | NL.IMRO.0203.1180-0002 | 27-1-2016 |
91 | Nieuwe Kampstraat I | NL.IMRO.0203.1260-0002 | 4-3-2015 |
92 | Oosterbrinkweg III | NL.IMRO.0203.1188-0002 | 22-1-2013 |
93 | Otelaarseweg II | NL.IMRO.0203.1220-0002 | 6-5-2014 |
94 | Oud Milligenseweg VI | NL.IMRO.0203.1254-0002 | 30-9-2014 |
95 | Oud Vellerseweg/Hunnenweg | NL.IMRO.0203.1169-0002 | 10-6-2015 |
96 | Platanenstraat V | NL.IMRO.0203.1148-0002 | 22-11-2011 |
97 | Putterweg-Speulderbosweg | NL.IMRO.0203.1284-0002 | 8-4-2015 |
98 | Puurveen (2e fase) | NL.IMRO.0203.1186-0002 | 28-1-2014 |
99 | Puurveenseweg III | NL.IMRO.0203.1321-0002 | 9-7-2013 |
100 | Rijksweg I | NL.IMRO.0203.1100-0003 | 20-11-2012 |
101 | Rijksweg II | NL.IMRO.0203.1110-0002 | 25-9-2012 |
102 | Rijksweg III | NL.IMRO.0203.1139-0002 | 25-10-2011 |
103 | Rondweg I | NL.IMRO.0203.1292-0002 | 10-6-2015 |
104 | Rubensstraat II | NL.IMRO.0203.1291-0002 | 4-3-2015 |
105 | Rudolphlaan-Schoonderbekerweg | NL.IMRO.0203.1185-0003 | 30-9-2014 |
106 | Scherpenzeelseweg VI | NL.IMRO.0203.1130-0002 | 21-9-2011 |
107 | Schoonderbekerweg I | NL.IMRO.0203.1181-0002 | 22-1-2013 |
108 | Schoonhorsterweg II | NL.IMRO.0203.1150-0002 | 24-1-2012 |
109 | Sleedoornweg-Harskamperweg-Engelsestadweg | NL.IMRO.0203.1152-0003 | 10-6-2014 |
110 | Speulderbosweg II | NL.IMRO.0203.1285-0002 | 27-1-2016 |
111 | Stationsweg XI | NL.IMRO.0203.1263-0002 | 13-5-2015 |
112 | Stroe V | NL.IMRO.0203.1133-0004 | 9-7-2013 |
113 | Stroe VI | NL.IMRO.0203.1250-0003 | 4-3-2015 |
114 | Stroeërschoolweg II | NL.IMRO.0203.1172-0002 | 25-9-2012 |
115 | Stroeërweg I | NL.IMRO.0203.1200-0002 | 8-7-2015 |
116 | 't Boerenerf I | NL.IMRO.0203.1221-0002 | 6-5-2014 |
117 | Tolboomweg I | NL.IMRO.0203.1146-0003 | 25-9-2012 |
118 | Valkseweg VII | NL.IMRO.0203.1025-0002 | 9-2-2010 |
119 | Valkseweg IX | NL.IMRO.0203.1049-0003 | 22-4-2011 |
120 | Valkseweg XI | NL.IMRO.0203.1197-0002 | 9-7-2013 |
121 | Van den Berglaan I | NL.IMRO.0203.1267-0003 | 13-5-2015 |
122 | Van den Bogertlaan I | NL.IMRO.0203.1035-0005 | 3-7-2012 |
123 | Veller II Cluster E | NL.IMRO.0203.1206-0002 | 1-10-2013 |
124 | Veller II Cluster F | NL.IMRO.0203.1256-0002 | 30-9-2014 |
125 | Veluweweg-Essenerweg | NL.IMRO.0203.1297-0002 | 10-6-2015 |
126 | Veluweweg-Lankerenseweg | NL.IMRO.0203.1202-0002 | 9-7-2013 |
127 | Veluweweg XIII | NL.IMRO.0203.1160-0002 | 28-2-2012 |
128 | Veluweweg XIV | NL.IMRO.0203.1193-0002 | 23-4-2013 |
129 | Vinkelaar I | NL.IMRO.0203.1047-0002 | 24-5-2011 |
130 | Vlasbekje II | NL.IMRO.0203.1311-0002 | 30-9-2015 |
131 | Voorthuizen-Centrum | NL.IMRO.0203.1009-0003 | 21-9-2011 |
132 | Voorthuizen-Oost | NL.IMRO.0203.1005-0003 | 28-9-2010 |
133 | Voorthuizen-West | NL.IMRO.0203.1007-0003 | 29-3-2011 |
134 | Wencopperweg I | NL.IMRO.0203.1198-0002 | 17-12-2013 |
135 | Wencopperweg III | NL.IMRO.0203.1249-0002 | 16-12-2014 |
136 | Wesselseweg IX | NL.IMRO.0203.1240-0002 | 10-06-2014 |
137 | Wielweg I | NL.IMRO.0203.1121-0002 | 28-6-2011 |
138 | Zwartebroek-Terschuur-De Glind | NL.IMRO.0203.1011-0003 | 3-7-2012 |
Het geldende planologisch regime - welke is vastgelegd in bestemmingsplannen - binnen de gemeente Barneveld wordt zover nodig herzien, zodat het na vaststelling van de onderhavige parapluherziening voldoende waarborg biedt als toetsingskader bij aanvragen om omgevingsvergunningen.
Uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak blijkt dat het niet voldoende is om in de planregels alleen aan te geven dat voorzien moet worden in voldoende parkeergelegenheid. Er moet in de regels aangegeven worden op basis waarvan dit beoordeeld zal worden.
Het uitgangspunt van dit plan is daarom het van toepassing verklaren van het gemeentelijk parkeerbeleid inclusief parkeernormen op die bestemmingsplannen waarin dat nog niet gebeurd is. Het gemeentelijke parkeerbeleid is vastgelegd in de "Nota Parkeernormen", vastgesteld door de raad op 28 januari 2015 en in werking getreden op 12 februari 2015.
De volgende (postzegel)bestemmingsplannen zijn in deze parapluherziening meegenomen:
De betreffende bestemmingsplannen zijn opgesomd in paragraaf 2.2.
In deze parapluherziening wordt in deze bestemmingsplannen een planregel toegevoegd (of gewijzigd) ten aanzien van het voorzien in voldoende parkeergelegenheid, waarbij de gemeentelijke Nota Parkeernormen als bijlage wordt toegevoegd en naar wordt verwezen. Hierbij wordt aangegeven dat wanneer de Nota Parkeernormen gedurende de bestemmingsplanperiode wordt gewijzigd, met die wijziging rekening zal worden gehouden.
Met dit plan wordt gewaarborgd dat voldoende parkeerplaatsen worden gerealiseerd en behouden blijven, wat van essentieel belang is voor een goede woon-, werk- en leefomgeving.
In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) staan de plannen voor ruimte en mobiliteit. Op 13 maart 2012 is de SVIR vastgesteld door de minister van Infrastructuur en Ruimte. Daarmee is het nieuwe ruimtelijke en mobiliteitsbeleid zoals uiteengezet in de SVIR van kracht geworden.
De SVIR vervangt verschillende nota's, waaronder ook de Nota Ruimte en geeft de ambitie aan voor Nederland in 2040. De SVIR geeft invulling aan het streven van het kabinet naar deregulering en decentralisatie van de ruimtelijke ordening. Het Rijk heeft gekozen voor een selectievere inzet van het rijksbeleid op slechts 13 nationale belangen. Voor die belangen is het Rijk verantwoordelijk en buiten deze 13 belangen hebben decentrale overheden beleidsvrijheid.
Het Rijk heeft drie doelen gekozen om Nederland concurrerend, bereikbaar, leefbaar en veilig te houden voor de middellange termijn (2028):
De 13 nationale belangen zijn:
Doorwerking in plangebied
In dit geval is er geen sprake van één van deze 13 nationale belangen. Het parkeerbeleid is een onderwerp waarbij het primaat voornamelijk bij de gemeenten ligt. Het voorliggende bestemmingsplan is dan ook niet strijdig met de structuurvisie.
De provincie Gelderland heeft haar beleid gericht op de fysieke leefomgeving vastgelegd in de Omgevingsvisie en de bijbehorende Omgevingsverordening. Provinciale staten hebben de Omgevingsvisie op 9 juli 2014 vastgesteld en de Omgevingsverordening op 24 september 2014. De Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening zijn op 17 oktober 2014 in werking getreden. Periodiek actualiseert de provincie onderdelen van de Omgevingsvisie en Omgevingsverordening.
In het provinciale beleid zijn geen specifieke regels met betrekking tot parkeren opgenomen.
Structuurvisies
Het ruimtelijk beleid van de gemeente Barneveld is vastgelegd in de "Structuurvisie Buitengebied Barneveld" (vastgesteld op 21 september 2011) en de "Structuurvisie Kernen Barneveld 2022" (vastgesteld op 22 november 2011). Deze structuurvisies leggen de gemeentelijke visie op de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van het eigen grondgebied vast.
De gemeente wil haar kwaliteiten als woon-, werk-, en leefgemeenschap behouden en versterken.
Het realiseren en behouden van voldoende parkeergelegenheid is essentieel voor een aantrekkelijke en functionele leefomgeving.
Nota Parkeernormen
Op 28 januari 2015 heeft de raad de "Nota Parkeernormen" vastgesteld. Deze nota is opgesteld om duidelijkheid en transparantie te bieden ten aanzien van de werkwijze bij het opstellen van de parkeereis bij ontwikkelingen en bouwplannen en de toetsing daarvan. Het toepassen van de juiste parkeernormen draagt bij aan een goed woon- en leefklimaat, waarin het risico op parkeeroverlast wordt verkleind. Algemeen uitgangspunt is dat nieuwe ontwikkelingen niet mogen leiden tot (toename van) parkeertekort in de omgeving. De parkeernormen staan beschreven in hoofdstuk 4 van de nota. In hoofdstuk 6 worden de mogelijkheden beschreven voor het afwijken van de parkeereis.
De nota geeft zelf al aan dat de 'beschikbaarheid van voldoende parkeerplaatsen' moet worden verankerd in bestemmingsplannen, omdat de bouwverordening op dit punt als toetsingsinstrument verdwijnt.
Conclusie
De parapluherziening voor de parkeernormering past binnen het beleid.
Het is gebruikelijk om een bestemmingsplanherziening te toetsen aan de volgende randvoorwaarden: bodem, cultuurhistorie, ecologie, externe veiligheid, geluid, geur, ladder voor duurzame verstedelijking, luchtkwaliteit, milieueffectrapportage, milieuzonering, natuur en landschap, veiligheid, verkeer en water. De regeling in deze parapluherziening heeft slechts betrekking op de implementatie van de gemeentelijke "Nota Parkeernormen". In de onderhavige situatie zijn de genoemde randvoorwaarden niet in het geding en kan toetsing achterwege blijven.
De Wet ruimtelijke ordening (Wro) geeft gemeenten de plicht tot het opstellen van een bestemmingsplan. In de Wro en het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) is nader uitgewerkt uit welke onderdelen een bestemmingsplan in ieder geval moet bestaan. Dit zijn een verbeelding met planregels en een toelichting daarop. Daarnaast bieden zowel de Wro als het Bro opties voor een nadere juridische inrichting van een bestemmingsplan.
Het juridische deel van het bestemmingsplan bestaat uit de verbeelding en de regels. De regels bevatten het juridisch instrumentarium voor het regelen van het gebruik van de gronden en gebouwen en bepalingen omtrent de toegelaten bebouwing. De verbeelding heeft een ondersteunende rol voor de toepassing van de regels alsmede de functie van visualisering van de bestemmingen. De verbeelding vormt samen met de regels het voor de burgers bindende onderdeel van het bestemmingsplan.
Voorliggende parapluherziening ziet uitsluitend op het wijzigen en/of toevoegen van een planregel inzake de geldende parkeernormering in de regels van de in paragraaf 2.2 genoemde bestemmingsplannen.
De planregels van voorliggende parapluherziening vallen in drie hoofdstukken uiteen. Hoofdstuk 1 bevat de algemene voor het plangebied geldende bepalingen, de inleidende regels. Hoofdstuk 2 regelt de benodigde wijzigingen of aanvullingen in de planregels van de betreffende bestemmingsplannen. Tenslotte komt in hoofdstuk 4 het overgangsrecht en de slotbepaling aan bod.
De gemeente acht handhaving van haar beleid van groot belang om de gewenste ruimtelijke kwaliteit te garanderen. Belangrijke redenen voor handhaven zijn:
Onderscheid kan gemaakt worden tussen preventieve en repressieve handhavingsinstrumenten. Onder preventieve instrumenten kunnen onder andere goede regelgeving (onder andere in bestemmingsplan), voorlichting, subsidieverlening, afwijken van bouwregels en gebruiksregels en de omgevingsvergunning worden begrepen. Repressieve instrumenten zijn onder meer controle en toezicht, opsporing en het hanteren van sancties als bestuursdwang en dwangsom.
In 2007 heeft de gemeente de Nota handhaving ruimtelijke en bouwregelgeving gemeente Barneveld opgesteld. Deze nota geeft inzicht in de achtergronden die geleid hebben tot de totstandkoming van de nota. Ook geeft het voor overtredingen op het gebied van bestemmingsplan- en bouwregelgeving aan hoe met geconstateerde overtredingen om te gaan en welke prioriteitsstelling daarbij te hanteren (repressieve handhaving).
Bij de handhaafbaarheid van een bestemmingsplan spelen aspecten als communicatie, de planvorm, de normstelling, het daadwerkelijk kunnen handhaven en de controleerbaarheid van normen ook een belangrijke rol.
Randvoorwaarde voor handhaving is dat er voldoende basis/grondslag is om te kunnen handhaven. Deze basis wordt gevormd door:
In dit bestemmingsplan is gestreefd naar heldere, eenduidige planregels met zo min mogelijk interpretatiemogelijkheden.
Verder zijn aan de in het plan opgenomen afwijkingsbevoegdheden duidelijke voorwaarden verbonden, die voldoende objectief bepaalbaar zijn.
Bij de voorbereiding van een bestemmingsplan dient op grond van artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) in de plantoelichting minimaal inzicht te worden gegeven in de economische uitvoerbaarheid van het plan. Tevens moeten, indien sprake is van ontwikkelingen waarvoor de gemeente redelijkerwijs kosten moet maken, deze kosten worden verhaald op de initiatiefnemer c.q. ontwikkelaar.
Met de onderhavige parapluherziening worden geen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Het is dan ook niet nodig om de plankosten te verhalen of een exploitatieplan vast te stellen.
De kosten voor het opstellen en in procedure brengen van het bestemmingsplan worden gedragen door de gemeente Barneveld.
Gezien het bovenstaande wordt de economische uitvoerbaarheid van het plan voldoende gewaarborgd geacht.
De procedures voor vaststelling van een bestemmingsplan zijn door de wetgever geregeld. Conform artikel 1.3.1. Besluit ruimtelijke ordening (Bro) heeft het college op 21 september 2017 in de Barneveldse Krant en Barneveld Huis-aan-Huis en langs elektronische weg kennis gegeven van het voornemen om het voorliggende bestemmingsplan voor te bereiden. Aangegeven is verder dat tussen gemeente en verschillende instanties waar nodig overleg over het plan moet worden gevoerd alvorens een ontwerpplan ter visie gelegd kan worden. Daarnaast is er de gelegenheid om in het voortraject belanghebbenden te laten inspreken conform de gemeentelijke verordening. Pas daarna wordt de wettelijke procedure met betrekking tot vaststelling van het bestemmingsplan opgestart (artikel 3.8 Wro).
Het Besluit ruimtelijke ordening (artikel 3.1.1) geeft aan dat burgemeester en wethouders bij de voorbereiding van een bestemmingsplan overleg voeren met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van provincie en Rijk die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn.
Er is in het gebied van de voorgenomen ontwikkeling geen sprake van bijzondere waarden of andere situaties waardoor deze ontwikkeling zou raken aan enig nationaal belang.
Ook belangen van het waterschap, de provincie en omliggende gemeenten zijn bij dit plan niet in het geding.
Het onderhavige bestemmingsplan betreft een plan van lokaal belang. Vooroverleg is niet noodzakelijk en wordt dan ook niet gevoerd.
De Wro bevat geen procedurevoorschriften met betrekking tot de inspraak, en is in Wro zelf niet verplicht gesteld. Dat neemt niet weg dat het de gemeente vrij staat toch inspraak te verlenen bijvoorbeeld op grond van de gemeentelijke inspraakverordening. In relatie daarmee bepaalt artikel 150 van de Gemeentewet onder meer dat in een gemeentelijke inspraakverordening moet worden geregeld op welke wijze bovenbedoelde personen en rechtspersonen hun mening kenbaar kunnen maken.
Op 15 december 2009 heeft het college besloten dat bij bestemmingsplannen alleen inspraak wordt gevoerd bij plannen waarbij maatschappelijke belangen een rol spelen, die politiek gevoelig liggen of waarbij inspraak een bijdrage kan leveren aan de kwaliteit en/of snellere doorlooptijd van het plan. Daar is hier geen sprake van.
Een ieder is gebaat bij de aanleg en het behoud van voldoende parkeerplaatsen, passend bij de betreffende bijbehorende functie. Voldoende parkeerplaatsen zijn essentieel voor een goed woon-, werk- en leefklimaat. Daarom wordt aangenomen dat er voldoende draagvlak is voor het vaststellen van het voorliggende bestemmingsplan.
Het ontwerpbestemmingsplan heeft van 17 november tot en met 28 december 2017 ter inzage gelegen. Gedurende deze periode heeft een ieder de mogelijkheid gehad om een zienswijze naar voren te brengen. Tijdens deze zes weken is één zienswijze ingediend.
De ingekomen reactie heeft geleid tot een aanpassing in de regels van dit plan. In de bijlage bij dit bestemmingsplan is de Nota Zienswijzen bijgevoegd, waarin de zienswijze is samengevat en beoordeeld.