Plan: | Esvelderbeekzone |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0203.1173-0002 |
Bij het opstellen van een bestemmingsplan dienen de bepalingen van de Wet geluidhinder in acht te worden genomen. Dit betekent onder meer dat wanneer in het bestemmingsplan gronden worden bestemd voor nieuwe woningbouw of andere geluidsgevoelige gebouwen en terreinen, moet worden nagegaan of voor deze gronden een geluidszone van kracht is. Alle wegen met uitzondering van 30km/h zones en woonerven hebben een zone. De zonebreedte is afhankelijk van de situatie binnen- of buitenstedelijk en het aantal rijstroken. Ook alle spoorwegen hebben een zone met een breedte die afhankelijk is van de bezetting. Daarnaast hebben industrieterreinen zoals het bedrijventerrein Harselaar een zone. Binnen een zone moet akoestisch onderzoek worden verricht, waaruit blijkt of aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan. Als deze wordt overschreden kan onder bepaalde voorwaarden onder andere uit het gemeentelijk geluidbeleid tot een wettelijk maximum ontheffing worden verleend.
Uitkomsten onderzoek binnen de aanwezige zones
Het Binnenveld is een weg in het buitengebied met een onderzoekszone van 250 meter. Het kinderhospice is binnen deze zone geprojecteerd. De voorkeursgrenswaarde die hier geldt is 48 dB volgens de Wet geluidhinder. De berekende geluidbelasting komt uit op maximaal 33 dB. Er wordt ruimschoots aan de voorkeursgrenwaarde voldaan.
Langs de Stationsweg (N805) ligt afhankelijk van de ligging binnen het stedelijk gebied of buiten het stedelijk gebied een zone van respectivelijk 200 meter of 250 meter. De afstand tussen de weg en het kinderhospice bedraagt meer dan 250 meter. De locatie van het kinderhospice valt buiten de zones langs de Stationsweg waardoor er geen onderzoeksplicht geldt.
Voor de woningen in het wijzigingsgebied geldt dat met de genoemde zones rekening moet worden gehouden middels het aanhouden van voldoende afstand of het uitvoeren van een akoestisch onderzoek om de gevelbelasting te bepalen.
Zowel langs het spoor Amersfoort - Apeldoorn als het spoor Barneveld-Noord - Ede ligt een zone die gemeten vanaf de buitenste spoorstaaf respectievelijk 400 meter en 100 meter is.
Voor het spoorweglawaai geldt een voorkeurswaarde van 55 dB. De berekende geluidsbelasting veroorzaakt door het railverkeer op het traject Amersfoort - Apeldoorn is 57 dB. Dit is een overschrijding van 2 dB. De berekende geluidbelasting afkomstig van het railverkeer op de spoorlijn Barneveld-Noord - Ede is 46 dB. Deze waarde ligt ruimschoots beneden de voorkeurswaarde.
In het onderzoeksrapport wordt de conclusie getrokken dat technische en planologische maatregelen niet ingezet kunnen worden om de geluidsbelasting te verlagen. Voor de realisatie moet door het bevoegd gezag een hogere waarde van 57 dB worden vastgesteld afkomstig van het geluid van de spoorlijn Amersfoort - Apeldoorn.