direct naar inhoud van 5.5 Geluid
Plan: Stroeërschoolweg II
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1172-0003

5.5 Geluid

Bij het opstellen van een bestemmingsplan dienen de bepalingen van de Wet geluidhinder in acht te worden genomen. Dit betekent onder meer dat wanneer in het bestemmingsplan gronden worden bestemd voor nieuwe woningbouw of andere geluidsgevoelige gebouwen en terreinen, moet worden nagegaan of voor deze gronden een geluidszone van kracht is. Alle wegen met uitzondering van 30km/h zones en woonerven hebben een zone. De zonebreedte is afhankelijk van de situatie binnen- of buitenstedelijk en het aantal rijstroken. Ook alle spoorwegen hebben een zone met een breedte die afhankelijk is van de bezetting. Binnen een zone moet akoestisch onderzoek worden verricht, waaruit blijkt of aan de voorkeursgrenswaarde wordt voldaan. Als deze wordt overschreden kan onder bepaalde voorwaarden onder andere uit het gemeentelijk geluidbeleid tot een wettelijk maximum ontheffing worden verleend.

De planlocatie ligt binnen de invloedsfeer van de autosnelweg A1, de Stroeërschoolweg en de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn. Door Groenewold Adviesbureau voor Milieu & Natuur is een akoestisch onderzoek uitgevoerd ten behoeve van het onderhavige plan. Het rapport d.d. 2 februari 2012 met projectnummer 2012102 is bijgevoegd als bijlage 2.

Uit het rapport blijkt dat de geluidbelasting ten gevolge van het verkeer op de Stroeërschoolweg en de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn voldoet aan de voorkeursgrenswaarden zoals opgenomen in de Wet geluidhinder. De geluidbelasting ten gevolge van het verkeer op de autosnelweg A1 bedraagt 52 dB en voldoet daarmee niet aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai. De geluidbelasting van 52 dB is lager dan de hoogst mogelijke ontheffingswaarde die 53 dB bedraagt.

Bij de nieuw te realiseren woning is tenminste één geluidluwe gevel aanwezig. Hiermee wordt voldaan aan de voorwaarden voor het gemeentelijk geluidbeleid, zodat verlening van een hogere grenswaarde tot de mogelijkheden behoort. Om het onderhavige plan mogelijk te maken dient de gemeente de hogere waarde van 52 dB vast te stellen. De procedure die hiervoor benodigd is verloopt gelijktijdig met de procedure tot vaststelling van dit bestemmingsplan.