Plan: | Essenerweg VIII |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0203.1134-0003 |
Het plangebied vraagt om een adequate en veilige ontsluiting. De gemeente heeft de initiatiefnemers een aantal verkeerskundige randvoorwaarden meegegeven ten behoeve van de verdere uitwerking van de plannen.
Autoverkeer
De nieuwe functies genereren extra verkeersbewegingen in het gebied. De verwachting is dat de nieuwe functies zorgen voor ongeveer 625 verkeersbewegingen per gemiddelde werkdag. Dit aantal is bepaald met behulp van de CROW Rekentool voor verkeersgeneratie. Er is uitgegaan van de volgende verkeersbewegingen per dag:
School | ca 400 bewegingen | |
Sportzaal | ca 80 bewegingen | |
Kinderdagverblijf | ca 75 bewegingen | |
Verpleeghuis | ca 70 bewegingen |
Voor een optimale bereikbaarheid van de nieuwe instellingen wordt voorzien in een nieuwe verbinding tussen de Schoonbeekhof en de Kerkweg. Het deel van het parkeerterrein ten oosten van het Kulturhus wordt aangepast om de doorstroming van het terrein te vergroten; zo worden de haakse parkeervakken omgevormd tot langsparkeervakken.
De nieuwe verbinding wordt vormgegeven als erftoegangsweg. Het voorgenomen snelheidsregime wordt 30 km/h en er is sprake van gemengd verkeer (fietsers en motorvoertuigen) op de rijbaan. Omdat op de nieuwe verbinding tweerichtingsverkeer mogelijk wordt, kan er bij drukke momenten bij één van de voorzieningen gemakkelijk een overloop naar elkaars parkeervoorzieningen plaatsvinden.
Afbeelding 11: Huidige inrit naar het terrein van het Kulturhus
Afbeelding 12: De huidige haakse parkeervakken worden omgevormd naar langsparkeervakken
Fietsverkeer en voetgangers
Voor fietsverkeer en voetgangers zijn er bestaande verbindingen aanwezig vanaf de Bersebastraat en de Paltrokstraat. Via deze verkeersluwe routes kunnen fietsers en voetgangers veilig de nieuwe voorzieningen bereiken. Op deze routes is een toename van het aantal fietsers en voetgangers te verwachten.
Parkeren
Bij nieuwbouw of herontwikkeling hanteert de gemeente het principe dat de eigen parkeerbehoefte opgevangen dient te worden binnen het plangebied. Dit houdt in dat de bewoners, de werknemers en bezoekers binnen het plangebied kunnen parkeren en dat er geen beslag wordt gelegd op parkeerplaatsen buiten het terrein. De parkeernorm is gebaseerd op landelijke parkeercijfers. In onderstaande tabellen is aangegeven wat de te verwachten parkeerbehoefte zal zijn. De normatieve parkeerbehoefte voor de verschillende functies bedraagt 117 parkeerplaatsen. Omdat de gelijktijdige aanwezigheid niet bij alle functies altijd even hoog is, wordt gerekend met aanwezigheidspercentages. De maximale parkeervraag van 94 parkeerplaatsen wordt naar verwachting bereikt op de werkdagmiddag. De parkeervraag van de school bedraagt dan 76 parkeerplaatsen, bij de sportzaal 1 parkeerplaats en bij het verpleeghuis 18 parkeerplaatsen.
Parkeerbalans ontwikkelingen Essenerweg VIII | |||||||
Uitgangspunten | |||||||
- Het nieuwe aanbod is gebaseerd op het ontwerp van Huibers & Jarring d.d. 26-10-2011 (incl. commentaar). | |||||||
- De parkeerterreinen bij de school en de sportzaal zijn openbaar toegankelijk. | |||||||
Programma en parkeernorm | |||||||
norm | |||||||
Functie | norm | eenheid | aantal | vraag | |||
School - personeel | 0,75 | lokaal | 24 | 18 | |||
School - ouders groep 1 t/m 3 | 0,17 | kind 1) | 234 | 40 | |||
School - ouders groep 4 t/m 8 | 0,05 | kind 2) | 391 | 18 | |||
Sportzaal | 2,75 | 100 m2 bvo | 590 | 16 | |||
Kinderopvang - personeel | 0,70 | werknemer | 4 | 3 | |||
Kinderopvang - ouders | 0,12 | kind 3) | 26 | 3 | |||
Verpleeghuis | 0,60 | kamer | 32 | 19 | |||
Totaal | 117 | ||||||
Geraamde aanwezigheidspercentages | |||||||
werkdag | koop | zaterdag | zondag | ||||
Functie | overdag | middag | avond | avond | middag | avond | middag |
School - personeel | 100% | 100% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
School - ouders groep 1 t/m 3 | 100% | 100% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
School - ouders groep 4 t/m 8 | 100% | 100% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Sportzaal | 5% | 5% | 100% | 100% | 100% | 90% | 0% |
Kinderopvang - personeel | 100% | 100% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kinderopvang - ouders | 100% | 100% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Verpleeghuis | 50% | 60% | 100% | 90% | 60% | 60% | 70% |
Parkeervraag per dagdeel | |||||||
werkdag | koop | zaterdag | zondag | ||||
Functie | overdag | middag | avond | avond | middag | avond | middag |
School - personeel | 18 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
School - ouders groep 1 t/m 3 | 40 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
School - ouders groep 4 t/m 8 | 18 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sportzaal | 1 | 1 | 16 | 16 | 16 | 15 | 0 |
Kinderopvang - personeel | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kinderopvang - ouders | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verpleeghuis | 10 | 12 | 19 | 17 | 12 | 12 | 13 |
Totaal | 92 | 94 | 35 | 34 | 28 | 26 | 13 |
Noten | |||||||
1) Norm: 0,45 (%kinderen met de auto) x 0,50 (red.factor parkeerduur) x 0,75 (red.factor aantal kinderen per auto) | |||||||
2) Norm: 0,22 (%kinderen met de auto) x 0,25 (red.factor parkeerduur) x 0,85 (red.factor aantal kinderen per auto) | |||||||
3) Norm: 0,65 (%kinderen met de auto) x 0,25 (red.factor parkeerduur) x 0,75 (red.factor aantal kinderen per auto) |
De verzoekers voorzien zelf in de parkeerplaatsen die daarvoor volgens de behoefteberekening nodig zijn. Er wordt door de ontwikkelingen dus geen toename van de parkeerdruk verwacht. De aanleg van parkeervoorzieningen ten behoeve van de nieuwe functies levert juist extra voordelen op. Bij druk bezochte activiteiten in het Kulturhus kan wellicht ook gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld parkeervoorzieningen van de school.
Het aantal vakken dat verdwijnt door het omvormen van de haakse vakken langs de toegangsweg, wordt gecompenseerd verderop langs de toegangsweg en bij de oostelijke ingang van het bestaande wooncomplex. Hiermee wordt ook aan de wens van de bewoners van het Zorgkruispunt voldaan, om dichter bij de deur te kunnen parkeren.
In het ontwerp zijn bij de school en de sportzaal 70 parkeerplaatsen geprojecteerd. Geconcludeerd kan worden dat er in onvoldoende mate wordt voorzien in parkeerplaatsen. De plannen voor de Rehobothschool zullen verder uitgewerkt worden. Belangrijkste voorwaarde is dat parkeren op eigen terrein plaats vindt.