direct naar inhoud van 3.1 Visie en ontwikkelingen
Plan: Noordelijke Rondweg Voorthuizen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1054-0003

3.1 Visie en ontwikkelingen

De realisatie van de noordelijke rondweg om Voorthuizen heeft een directe relatie met de realisatie van de nieuwe N303 ten westen van Voorthuizen.

De N303 vormt in het regionale wegennet een belangrijke schakel voor het verkeer aan de westkant van de Veluwe. Met name het verkeer in noord-zuid richting en vice versa maakt van deze verbinding gebruik. Relevant is het regionale bestemmingsverkeer van en naar de kernen Voorthuizen, Barneveld, en Putten. Daarnaast wordt de route ook als doorgaande route tussen de kernen en de rijkswegen A1 en A28 gebruikt. Bovendien is het bestaande bedrijventerrein Harselaar een belangrijke herkomst en bestemming en vindt recreatief verkeer tussen de N303 en de recreatieterreinen ten oosten van Voorthuizen zijn route via de Hoofdstraat en de Apeldoornsestraat/N344. In de toekomst zullen als gevolg van voorgenomen ontwikkelingen die bovenstaande relaties geïntensiveerd worden. In de kernen Barneveld en Voorthuizen zijn namelijk diverse ontwikkelingen voorzien, zoals de ontwikkeling van de woonwijk Blankensgoed en de woningbouwontwikkeling Holzenbosch, beiden in Voorthuizen, de wijken de Burgt en Veller in Barneveld en de uitbreiding van het bedrijventerrein Harselaar met de locaties Harselaar-Zuid en Harselaar-Driehoek. Ook in de wijdere omgeving (Putten, Ermelo en Harderwijk) zijn ontwikkelingen voorzien. Naast de algemene autonome mobiliteitstoename, zullen deze regionale ontwikkelingen bijdragen aan een aanzienlijke verkeersgroei op de N303 en de N344.

Nieuwe rondweg N303

De N303 door en nabij Voorthuizen wordt in grote mate belast door doorgaand (vracht)verkeer. Dit leidt in de spits tot stagnatie in de verkeersafwikkeling en tot knelpunten met betrekking tot de verkeersveiligheid en het woon- en leefmilieu. Verkeerskundig onderzoek naar het effect van geplande toekomstige ontwikkelingen wijst uit dat de verkeersdruk op deze weg nog verder zal toenemen. Voor de bestaande wegen betekent dit, met bijbehorende aansluitingen en uitwegen, een zware belasting en soms zelfs overbelasting op het gebied van verkeersafwikkeling en bereikbaarheid.

Om deze redenen is de provincie Gelderland voornemens de rondweg N303 Voorthuizen aan te leggen aan de westzijde van de kern Voorthuizen.

De doelstellingen van de rondweg N303 zijn:

  • het verbeteren van de verkeersafwikkeling en de bereikbaarheid in Voorthuizen;
  • het ontlasten van het centrum (verblijfsgebied) van Voorthuizen, waardoor de bereikbaarheid van het recreatiegebied ten oosten van Voorthuizen wordt verbeterd;
  • in het verlengde van bovengenoemde punten wordt ook gestreefd naar het optimaliseren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Voorthuizen.

Noordelijke rondweg om Voorthuizen

De realisering van de nieuwe N303 ten westen van Voorthuizen zal met name effect hebben op het noord-zuid verkeer (Putten-Voorthuizen-A1 en omgekeerd). Daarmee wordt het oost-west verkeer (Terschuur-Voorthuizen-Garderen/Stroe) nog steeds niet ontlast. De gemeente Barneveld vindt het belangrijk om het doorgaande verkeer om het centrum heen te leiden. Daarom investeert de gemeente in een extra weg tussen de N344 (Apeldoornsestraat) en de nieuwe N303. Deze weg, de noordelijke rondweg om Voorthuizen, ten noorden van de nieuwe wijk Blankensgoed, houdt het doorgaande verkeer uit het centrum.

De noordelijke rondweg sluit aan op de Nieuwe N303 door middel van een rotonde op de Rubensstraat. Het tracé loopt in oostelijke richting tussen het Wilbrinkbos en het zwembad De Heuvelrand en sluit door middel van een rotonde aan op de Apeldoornsestraat. De ligging van de rotonde op de Apeldoornsestraat is ten opzichte van het voorontwerp bestemmingsplan verschoven richting het oosten. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het beperken van de visuele en geluidsoverlast van de omwonenden aan de zuidzijde van de rotonde. Daarnaast is het door deze ligging van de aansluiting op de Apeldoornsestraat in de toekomst mogelijk om de rondweg door te trekken langs de oostzijde van Voorthuizen. Tot slot blijft het perceel aan de westzijde van de rotonde meer in tact.

Het wegontwerp is opgenomen in bijlage 1 van deze toelichting.

De nieuwe rondweg sluit op het bestaande wegennet aan via rotondes. De maximale snelheid op de rondweg bedraagt 60 km/uur. Bij de rotondes wordt toegestane maximale rijsnelheid teruggebracht. Binnen de bebouwde kom van de gemeente Voorthuizen is de toegestane maximale rijsnelheid 50 km/uur. De grens van de bebouwde kom van Voorthuizen wordt aangepast, zodat de rondweg, inclusief rotondes, buiten de grens van de bebouwde kom van Voorthuizen komt te liggen.