direct naar inhoud van 5.4 Externe veiligheid
Plan: Zwartebroek-Terschuur-De Glind
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1011-0004

5.4 Externe veiligheid

Externe veiligheid heeft betrekking op de gevaren die mensen lopen als gevolg van een ongeval in de directe omgeving waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken. Ten aanzien van externe veiligheid is een beoordeling uitgevoerd door Servicebureau gemeenten (Servicebureau gemeenten, Externe veiligheid bij actualiseringsplan Zwartebroek - Terschuur - De Glind, 27 september 2011).

Er kan onderscheid gemaakt worden tussen inrichtingen waar gevaarlijke stoffen worden bewaard en/of bewerkt, transportroutes waarlangs gevaarlijke stoffen worden vervoerd en ondergrondse buisleidingen. De aan deze activiteiten verbonden risico's moeten tot een aanvaardbaar niveau beperkt blijven.

Het wettelijk kader voor risicobedrijven is vastgelegd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en voor het vervoer van gevaarlijke stoffen in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

In 2012 treedt het Besluit transportroutes externe veiligheid (Btev) in werking. Momenteel staat het externe veiligheidsbeleid voor vervoer van gevaarlijke stoffen nog in de Nota en circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen (Rnvgs).

Op 1 januari 2011 is het Besluit externe veiligheid buisleidingen (Btev) in werking getreden welke het wettelijk kader vormt voor ondergrondse buisleidingen.

Bij de beoordeling van de externe veiligheidssituatie zijn twee begrippen van belang:

- Het plaatsgebonden risico (PR) richt zich als maat voor het risico vanwege activiteiten met gevaarlijke stoffen vooral op de basisveiligheid voor personen in de omgeving van die activiteiten. Aan het PR is een wettelijke grenswaarde verbonden die niet mag worden overschreden. Het PR wordt 'vertaald' als een risicocontour rondom een risicovolle activiteit, waarbinnen geen kwetsbare objecten (bijvoorbeeld woningen) mogen liggen.

- Het groepsrisico (GR) is een maat voor de maatschappelijke ontwrichting als gevolg van een calamiteit met gevaarlijke stoffen. Rondom een risicobron wordt een invloedsgebied gedefinieerd, waarbinnen grenzen worden gesteld aan het maximaal aanvaardbare aantal personen, de zogenaamde oriënterende waarde (OW). In het Bevi, het Bevb en de Rnvgs wordt de verantwoordingsplicht voor het bevoegd gezag ten aanzien van de acceptatie van het groepsrisico vanwege inrichtingen wettelijk geregeld. Deze verantwoordingsplicht geldt voor elke toename van het GR, ook als de OW niet wordt overschreden.

Zwartebroek

Inrichtingen

In Zwartebroek zijn geen inrichtingen gelegen welke voor externe veiligheid relevant zijn. Buiten het plangebied ligt aan de Platanenstraat 82 een propaantank van 5.000 liter. De risicocontour van deze tank ligt ruim buiten het plangebied.

Buisleidingen

In de directe nabijheid van Zwartebroek ligt een hoge druk aardgasleiding. De buisleiding loopt niet door het plangebied zelf. Er is een berekening gemaakt waaruit blijkt dat er geen plaatsgebonden risico is welke een belemmering vormt voor het plangebied. Vanwege het beperkt aantal personen die zich in het invloedgebied van de buisleiding bevinden wordt geen groepsrisico berekend. De nabij het plangebied gelegen buisleiding vormt geen belemmering vanuit externe veiligheid.

Terschuur

Inrichtingen

Op de risicokaart is ten oosten van Terschuur een LPG tankstation vermeld. Dit tankstation ligt op meer dan 600 meter vanaf de grens van het plangebied. Omdat het invloedsgebied van een LPG tankstation 150 meter bedraagt is het tankstation voor externe veiligheid niet relevant.

Transport van gevaarlijke stoffen

In de directe nabijheid van Terschuur is de A1 gelegen. Over de A1 vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Rijkswaterstaat houdt tellingen van het vervoer van gevaarlijke stoffen op de weg bij. Nabij Terschuur zijn de transportbewegingen met gevaarlijke stoffen geteld. Wanneer deze hoeveelheden worden verhoogd met de 'worst case' verwachte groei van het wegvervoer van gevaarlijke stoffen blijkt dat de A1 bij Terschuur geen 10-6 risicocontour heeft voor het plaatsgebonden risico.

Daarnaast geldt geen overschrijding van de oriëntatiewaarde voor het groepsrisico. Het bestemmingsplan betreft een conserverend bestemmingsplan zodat het groepsrisico niet verder toeneemt. Verdere verantwoording conform artikel 4.3 van de Rnvgs is niet noodzakelijk.

De spoorlijn Amersfoort - Apeldoorn loopt nabij het plangebied. Er is een prognose gemaakt van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor bij Terschuur. Uit de berekening blijkt dat geen risicocontour voor het plaatsgebonden risico aanwezig is. Het groepsrisico blijft beneden de oriënterende waarde en bedraagt maximaal 0,011 maal de oriënterende waarde. Uit de berekeningen volgt dat er vanuit het spoor geen belemmeringen ten aanzien van externe veiligheid voor Terschuur zijn. Aangezien het bestemmingsplan een conserverend bestemmingsplan betreft neemt het groepsrisico niet toe.

Buisleidingen

Bij Terschuur loopt een aantal hoge druk aardgasleidingen. Voor Terschuur is een berekening gemaakt. Uit de berekening blijkt dat er geen plaatsgevonden risico is vanuit de nabij Terschuur gelegen buisleidingen welke een belemmering vormt voor het plangebied.

Er wordt alleen bij de aardgasleiding ten oosten van Terschuur een beperkt groepsrisico berekend. Bij deze buisleiding (N-570-39) wordt een groepsrisico berekend van maximaal 6,7*10-6 ten opzichte van de oriënterende waarde. Bij de overige leidingen is geen groepsrisico aanwezig. Er zijn geen nieuwe ontwikkelingen in het plangebied voorzien. Het groepsrisico van de aanwezige buisleidingen vormt geen belemmering voor het plangebied.

Conform artikel 14 van het Bevb dient in het bestemmingsplan de ligging van de in het plangebied aanwezige buisleidingen te worden weergegeven, alsmede de daarbij behorende belemmeringenstrook ten behoeve van het onderhoud aan de buisleiding. Deze belemmeringenstrook bedraagt ten minste vijf meter, gemeten vanuit het hart van de leiding.

De Glind

Volgens de risicokaart zijn er in De Glind geen inrichtingen of buisleidingen waarmee vanuit externe veiligheid rekening gehouden moet worden. Tevens zijn er geen transporten met gevaarlijke stoffen via het spoor of de weg waarvan de risicocontouren over het plangebied.