direct naar inhoud van 2.5 Herkenbare ruimtelijke structuur
Plan: Structuurvisie kernen Barneveld 2022
Status: vastgesteld
Plantype: gemeentelijke structuurvisie
IMRO-idn: NL.IMRO.0203.1003-0002

2.5 Herkenbare ruimtelijke structuur

De gemeente zoekt bij nieuwe ontwikkelingen zoveel mogelijk aansluiting bij de bestaande dorpse structuur van de afzonderlijke kernen. De kernen hebben een verschillende ontstaansgeschiedenis en ondergrond, wat ook bij toekomstige ontwikkelingen tot uiting moet komen. Het dorpse karakter wordt via een apart spoor nader uitgewerkt. Ten aanzien van de groenstructuur zijn in het groenstructuurplan diverse aanbevelingen gedaan. Deze zijn in de structuurvisie verwerkt.

Bij het ordenen van de gewenste ruimtelijke structuur wordt een onderscheid gemaakt tussen de groeikernen Barneveld en Voorthuizen enerzijds en de kleine kernen anderzijds.

Barneveld:

In de visie zal voor Barneveld het verkeer in de toekomst meer bepalend zijn voor de hoofdstructuur. De toenemende verkeersstromen vragen om maatregelen die het verkeer sterker dan ooit loskoppelt van de historische opbouw van de kern. In de visie worden voorstellen gedaan voor nieuwe verkeersringen en een snelfietsstructuur.

Belangrijk voor de toekomstige ontwikkeling van Barneveld is de spoorzone. De ambitie is om een forse impuls te realiseren in de stationsontwikkeling met mogelijk twee of drie nieuwe stations (Barneveld Zuid, aanpassing verbindingen Barneveld Noord en Stroe). Knooppunten in vervoer zijn van een sterke invloed op ruimtelijke ontwikkelingen.

Een belangrijk uitgangspunt is het behouden en verbinden van de groenstructuur voor lucht in de wijken en verbindingen naar buiten. Natuurlijke aanleidingen voor het maken van groene ruimtes zijn de beken. Daarnaast wil Barneveld aanhaken op de kwaliteiten van de omgeving en wordt geïnvesteerd in goede overgangen.

Barneveld blijft in de visie een compact centrum behouden. Diverse investeringen in infrastructuur, parkeren en stedenbouw en kleine wijzigingen in de functies in het centrum hebben invloed op het functioneren van het centrum als geheel en het behouden van de regionale functie.

Voorthuizen:

Voor Voorthuizen is de nieuwe rondweg zeer bepalend voor de ruimtelijke ontwikkeling. Het wijzigt de status van de historische radiale structuur. Diverse ruimtelijke ontwikkelingen zullen daar de komende jaren op aanhaken, zoals de noordelijke randzone, de entree van Voorthuizen aan de oostzijde en gemengde ontwikkelingen aan de Verbindingsweg.

De ruimtelijke visie voor Voorthuizen bestaat daarnaast grotendeels uit consolidatie of het voortzetten van vigerend beleid. Ook wordt ingegaan op de nieuwbouwwijken van de komende 10 a 15 jaar.

Kleine kernen:

In de kleine kernen is het beleid gericht op het voortborduren en benadrukken van de specifieke kwaliteiten per kern. Deze komen tot uiting in de:

  • Historische opbouw / wegen als drager;
  • Typering van de bebouwing, rooilijnen en oriëntatie;
  • Positionering van voorzieningen in het dorp;
  • Zichtlijnen & overgangen van de kern en landschap. Speciale aandacht gaat uit naar contrasten in het landschap (open versus besloten);
  • Groenstructuur (o.a. beken).