direct naar inhoud van 3.2 Ruimtelijk beleid
Plan: Malburgen - West 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.741-0301

3.2 Ruimtelijk beleid

3.2.1 Rijks-, Provinciaal- en regionaal beleid

Hoofddoel van het nationaal ruimtelijk beleid is ruimte te scheppen voor de verschillende ruimtevragende functies op het beperkte oppervlak dat ons in Nederland ter beschikking staat.

De Nota Ruimte bevat de visie van het kabinet op de ruimtelijke ontwikkeling van Nederland en de belangrijkste bijbehorende doelstellingen. De nota bevat, in overeenstemming met het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet, de ruimtelijke bijdrage aan een sterke economie, een veilige en leefbare samenleving en een aantrekkelijk land. Het gaat om de inrichtingsvraagstukken die spelen tussen nu en 2020, met een doorkijk naar 2030.

Het ruimtelijk beleid van de provincie is verwoord in het Streekplan Gelderland 2005 “Kansen voor de regio”. Het Streekplan, dat wordt vastgesteld voor een periode van 10 jaar, is een schakel tussen rijks- en gemeentelijke plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening.

Hoofddoel van het streekplanbeleid is het scheppen van ruimte voor de verschillende ruimtevragende functies op het beperkte oppervlak.

Het Regionaal Plan 2005-2020 van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen 'Werken aan een aantrekkelijke en concurrerende stadsregio in Noordwest Europa' is de opvolger van het Regionaal structuurplan 2015 uit 1998. Het regionaal plan vormt het richtinggevend kader voor beleid en uitvoering van het regionaal beleid van de stadsregio op gebied van ruimte, mobiliteit, economie en wonen.

3.2.2 Gemeentelijk beleid

Het gebruik van de ruimte in een stad verandert voortdurend. Om plannen en initiatieven goed op elkaar af te stemmen, stelt de gemeente met enige regelmaat een structuurplan vast. Het nieuwe Structuurplan Arnhem 2010 (2000) is de opvolger van het tot nu toe geldende Structuurplan uit 1984. Het Structuurplan Arnhem 2010 beschrijft het ruimtelijk beleid voornamelijk in hoofdlijnen. Het plan is flexibel, zodat het kan inspelen op veranderende omstandigheden en inzichten. Formeel is het nieuwe Structuurplan Arnhem 2010 tien jaar van kracht: van 2000 tot 2010. Maar de inrichting van de ruimte werpt haar schaduw veel verder vooruit. Waar dat mogelijk is, richt het Structuurplan zijn blik daarom op het jaar 2030.

In 2006 is de Tussenrapportage Structuurvisie Arnhem 2010 door de gemeenteraad vastgesteld. In de Tussenrapportage wordt de bestaande Structuurvisie op een aantal punten herzien. De Structuurvisie is vastgesteld in 2000 en heeft aanpassingen nodig. De Tussenrapportage bevat deze herijking van het ruimtelijk beleid.Naast de herijking van het bestaande beleid wordt ook een uitwerking gepresenteerd voor het beleid met betrekking tot hoogbouw. Dit is gedaan aan de hand van 10 principes voor hoogbouw in Arnhem welke zijn vertaald op een kaart van Arnhem.

Bij de invoering van de Wro (2008) is het structuurplan opgewaardeerd tot structuurvisie. Een nieuwe structuurvisie is in voorbereiding. De agenda voor de structuurvisie 2020 met doorkijk naar 2040 is gereed. In dit bestemmingsplan is al rekening gehouden met de nieuwe inzichten.

De ontwikkelingen die in het Structuurplan Arnhem 2010 zijn aangegeven voor Malburgen zijn gebaseerd op het Ontwikkelingsplan Malburgen. Dit in 1998 vastgestelde ontwikkelingsplan geeft de toekomstvisie weer voor de wijk Malburgen tot 2015.
Hoofddoelstelling is de zorg dat Malburgen een leefbare en aantrekkelijke wijk wordt, waar het voor mensen prettig is te wonen en werken, en waarin bewoners, ondernemers, eigenaren en anderen weer vertrouwen hebben. In het plan worden voorstellen gedaan op het gebied van wonen, verkeer, groen, voorzieningen en werkgelegenheid.

Het Ontwikkelingsplan biedt het kader waarbinnen de concrete projecten zullen worden uitgevoerd en is een herziening van het Masterplan Malburgen (1996). Daarbij is gelet op reacties uit de wijk en de maatregelen zijn getoetst op haalbaarheid en uitvoerbaarheid.

De structuurvisie Malburgen-West verwoordt op hoofdlijnen het ruimtelijk ambitieniveau van de gemeente voor het plangebied. Op basis van de structuurvisie is de nota van randvoorwaarden opgesteld.
In de randvoorwaardennota zijn onder meer de civiel- en milieutechnische richtlijnen beschreven waaraan de uitwerking moet voldoen. De randvoorwaarden vormen samen met de structuurvisie de basis voor dit bestemmingsplan. Concrete uitwerking van de structuurvisie en de randvoorwaarden vindt plaats in het door de Stichting Volkshuisvesting Arnhem opgestelde stedenbouwkundige plan.

In het Ontwikkelingsplan Malburgen is de dijkzone benoemd als exploitatiegebied (deelproject) van Volkhuisvesting. Op 26 februari 2007 is het "Aangepast plan dijkzone" in de raad vastgesteld als herziening van de Structuurvisie dijkzone uit 2002. Dit plan is samen met de in het besluit genoemde aanvullingen en ontwerpuitgangspunten en de door de raad vastgestelde nota Bouwstenen, d.d.
4 december 2000, verwerkt in een nota van randvoorwaarden Dijkzone. Deze nota is in nauw overleg met de ontwikkelende partij en de bewoners tot stand gekomen en heeft voor de ontwerpers en bewoners vooral gediend als samenvatting van de meegegeven uitgangspunten en gediend als leidraad bij het ontwerpproces. Aan de hand van deze nota heeft Volkshuisvesting in een intensief traject met gemeente en bewoners het in december 2009 vastgestelde stedenbouwkundig plan Dijkzone opgesteld.

Het vastgestelde Voorlopig Ontwerp Stedenbouwkundig Plan Dijkzone Malburgen biedt het kader voor de verdere ontwikkeling van de Dijkzone Malburgen met ca. 300 appartementen en een integrale (her)inrichting van de Dijkzone. Het is de basis voor het opstellen van het bestemmingsplannen Malburgen West 2010 en Malburgen Dijkzone 2010.