direct naar inhoud van 4.2 ruimtelijke opzet en structuur
Plan: Malburgen - De Wheme
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0202.675-0301

4.2 ruimtelijke opzet en structuur

4.2.1 Structuurvisie De Wheme

De ruimtelijke visie voor het plangebied is beschreven in de in november 2004 vastgestelde

"Structuurvisie De Wheme". De structuurvisie betreft een nadere uitwerking van het

Ontwikkelingsplan Malburgen uit maart 1998.

De structuurvisie is in nauw overleg met de betrokken partijen Volkshuisvesting Arnhem,

Provincie Gelderland, Vitens, het waterschap Rivierenland en de bewoners van Malburgen tot

stand gekomen.

In de structuurvisie is op hoofdlijnen het ruimtelijk ambitieniveau van de gemeente Arnhem

voor het plangebied verwoord. De structuurvisie vormt de basis voor de 'nota van

randvoorwaarden' waarin onder meer de civiel- en milieutechnische richtlijnen zijn beschreven

waaraan de uitwerking moet voldoen. In figuur 4.1. is de integrale structuurvisie weergegeven.

Concrete uitwerking van de structuurvisie en de randvoorwaarden heeft plaatsgevonden in een door Volkshuisvesting Arnhem opgesteld stedenbouwkundig plan (VIOSBP De Wheme). Daarnaast is voor de herontwikkeling aan de Zwanenbloemlaan en de Waterlelielaan een afgerond 'voorlopig integraal ontwerp stedenbouwkundig plan' (VIOSBP Omgeving Zwanenbloemlaan en Waterlelielaan) ingediend.

De randvoorwaarden, de strucutuurvisie en de stedenbouwkundige plannen vormen samen de

basis voor het voorliggende bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0202.675-0301_0012.jpg"

Figuur 4.1. Structuurvisie De Wheme.

De Wheme behoort tot de herstructeringsopgave van Malburgen maar neemt een heel

bijzondere plek in. Het gebied kenmerkt zich vanwege min of meer verborgen kwaliteiten.

In de huidige situatie ligt de woonwijk met de rug naar de plas, waardoor het water erg

verborgen ligt. Het is de bedoeling de plas terug te geven aan haar bewoners, door de

bebouwing veel meer dan nu te richten op het water. Verloren gegane zichtlijnen worden weer

hersteld, terwijl op veel plaatsen weer nieuwe zichtrelaties met het water worden gerealiseerd.

Het plangebied omvat, naast de herstructureringsopgave voor het gebied tussen de bestaande

wijk en de waterplas, namelijk ook een belangrijke landschappelijke opgave.

4.2.2 Stedenbouwkundig ontwerp

Het stedenbouwkundig ontwerp bereikt in hoofdzaak een betere relatie tussen de plas en de wijk, waarbij aangesloten wordt op de hoofdstructuur van Malburgen. Waar voorheen een achterkantsituatie lag, komen wijk en plas nu op een aantrekkelijke wijze bij elkaar. De wijk wordt uitgebreid naar de plas en andersom wordt de plas enigzins vergroot aan de wijkzijde.

Qua verkaveling, schaal en maat wordt hoofdzakelijk doorgeborduurd op de morfologie van de Malburgse buurten Eimersweide en Malburgen-oost die 'afgerond worden'. Alleen de locaties direct aan de plas verheffen zich ter hoogte van de noordelijke zoom met circa 8 torens en het markante woningbouwcomplex dat op een schiereiland vooruitgeschoven in de plas ligt aan de westzijde.

De structuur van de Zeegsingel wordt doorgetrokken middels een 'groene boulevard' met openbare oevers langs de plas, waarin de circa 8 torens aan de westzijde van deze zoom gelegen zijn.

Op de kruising Zeegsingel en Lisdoddelaan-Visserslaan wordt middels openheid een maximaal openbaar zicht op de plas bereikt.

De nieuwe bebouwing oostelijk van de Waterlelielaan, markeert met haar rijzigheid deze buurtontsluitingsweg met achter de woningen de bestaande wateras. De hogere kop aan de zijde Huissensestraat verduidelijkt de aantakking van Waterlelielaan en Huissensestraat.

In het voorliggende bestemmingsplan zijn de volgende ontwikkelingen opgenomen:

  • 1. Het doortrekken van de (deels nieuwe) structuurlijn aan de noordzijde van het plangebied (in het verlengde van de Zeegsingel). Hierdoor komt er een grote openbare oever aan de noordelijke waterrand van de plas; een openbare rand met weids uitzicht.
  • 2. In deze groene 'zoom' komen circa acht beeldbepalende appartementengebouwen van zes lagen hoog. De aard van de bebouwing is door de ligging in de 'nat-dras zone' van de singel heel specifiek: geen tuinen, parkeren onder maaiveld of binnen de hoofdmassa en minimale verharding.
  • 3. Ten noorden van de zoom appartementengebouwen aan de noordkant van de plas komen nieuwe woningen in een verkavelingsstructuur van rijtjes die aansluit bij de bestaande verkaveling (i.c. langs de Waterlelielaan en ten zuiden van de Zwanebloemlaan.
  • 4. De noordwesthoek van de plas blijft vrij van bebouwing. Hierdoor is er vanuit de wijk maximaal zicht op de totale plas.
  • 5. De doorgaande langzaamverkeersroute (noord-zuid) begrenst de plas aan de westzijde. De plas wordt hiermee dus verruimd. De route sluit vanaf de fietstunnel onder de Pleijweg direct aan op de Lisdoddelaan-Immerlooplein.
  • 6. In de plas, aan de westzijde, komen twee 'schiereilanden', die ruimte bieden aan het bestaande woonwagenkamp en een nieuw markant rijzig woningbouwcomplex.
  • 7. De buurt Eimersweide wordt stedenbouwkundig afgerond in de richting van de plas. Daarbij wordt een verkavelingsstructuur ontwikkeld als voortzetting van de aanwezige stedenbouwkundige structuur, waarbij eveneens voorkanten aan de plaszijde ontstaan.
  • 8. De huidige watergang achter het schoolcomplex aan de Zwanebloemlaan krijgt een ander tracĂ© namelijk gestrekt i.p.v. geknikt.
  • 9. (Het verlies van het terrein van de school wordt gecompenseerd aan de oostzijde van de school bij de Watermuntstraat. Boomgroepen (langs de watergang die verdwijnt) kunnen ter plaatse gehandhaafd blijven.
  • 10. In totaal voorzien de plannen in de bouw van ongeveer 375 woningen.