direct naar inhoud van 3.6 Verkeer en vervoer
Plan: Brouwersmolen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0200.bp1114-vas1

3.6 Verkeer en vervoer

Het huidige infrastructurele raamwerk wordt gevormd door het stelsel van de Europaweg en Ring, de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn en diverse langzaamverkeersroutes in het plangebied. Ter hoogte van de kruising van de Europaweg en de Ring, wordt/is een halte van het snelnet gesitueerd. Op deze halte stopt het snelnet (Ede-Apeldoorn) 2 maal per uur om vervolgens rechtstreeks naar station Apeldoorn te rijden.

De Europaweg is een van de belangrijke toegangswegen, die van de snelweg (A1) richting de binnenstad loopt. Het vormt de centrale drager van het plangebied de Zuidwestpoort. Deze entree van Apeldoorn zal een belangrijke bijdrage moeten gaan leveren aan de presentatie en het imago van de stad; een goed bereikbare, dynamische woon- en werkstad, waar het groen van de Veluwe diep doordringt in het stedelijk weefsel.

Ten behoeve van de doorstroming dient het aantal aansluitingen op de Europaweg beperkt te blijven.

Een andere belangrijke ontsluitingsroute in het plangebied is de Ring. Zowel de Laan van Spitsbergen als de Laan van Westenenk maken deel van deze 'buitenringverbinding'. De buitenringweg geeft een goede aansluiting in noordelijke richting via de Laan van Spitsbergen met o.a. de Zwolseweg, terwijl aansluiting in zuidelijke richting verkregen wordt via de Laan van Westenenk met o.a. de Arnhemseweg. Deze ringweg is een schakel in het interwijkelijk verkeer (incl. openbaar vervoer). De Laan van Westenenk wordt net als de Europaweg aangemerkt als een stroomweg.

De overige wegen in het plan zijn ontsluitingswegen voor respectievelijk bedrijven en woningen.