Plan: | Sprenkelaar en Anklaar |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1093-vas1 |
Het gemeentelijk verkeersbeleid is vastgelegd in de Verkeersvisie 2010 – 2020 (vastgesteld juli 2009). Hierin heeft de gemeente een aantal doelen vastgesteld. De gemeente wil de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid behouden en liefst nog vergroten. Enerzijds zijn dit doelen die zijn uitgedrukt in cijfers, anderzijds zijn dit doelen in de vorm van ervaringen van bewoners en gebruikers.
De gemeente faciliteert alle vervoerswijzen en probeert de kennis van de reiziger over de verschillende mogelijkheden te vergroten. Het doel voor verkeersveiligheid is een reductie van 35% van het aantal ongevallen in 2020 ten opzichte van 2002. Om dit doel te bereiken wordt ingezet op het veiliger en herkenbaarder maken van de infrastructuur en gedragsbeïnvloeding van de verkeersdeelnemers.
Het autoverkeer wordt gebundeld op hoofdwegen. De hoofdwegen verbinden stadsdelen met elkaar, met de snelwegen en met de rest van de wereld. Woongebieden worden ingericht als verblijfsgebieden, met een maximum snelheid van 30 km/uur. Daar moet de overlast van autoverkeer zo veel mogelijk worden beperkt.
De gemeente streeft goede voetgangersvoorzieningen na. Bij het station en in de binnenstad worden speciale veilige voorzieningen voor voetgangers aangeboden. Op andere plaatsen wordt een basisniveau aan voorzieningen aangeboden.
De gemeente blijft inzetten op goede fietsenstallingen en fietsdoorstroomassen: snelle aantrekkelijke fietsroutes, waar je als fietser snel, comfortabel en veilig kunt fietsen. Door het plangebied lopen zogenaamde doorstroomassen, de Laan van Zevenhuizen en de Sluisoordlaan-Gavottestraat-Nijbroekseweg.
Fietsers maken niet alleen gebruik van deze doorstroomassen. Er ligt een fijnmazig netwerk onder van fietspaden, fietsstroken en woonstraten waarin gefietst wordt. Dit net voedt de doorstroomassen en zorgt voor een goede bereikbaarheid van verschillende (kleinere) bestemmingen. De kwaliteit van deze voorzieningen is en blijft daarom ook van groot belang.
Alle inwoners van Apeldoorn moeten gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. De bus speelt hierin een belangrijke rol. De bussen sluiten aan op de treinen. De taxibus wordt ingezet als aanvulling op de behoeften van de gebruiker.
In de Verkeersvisie 2010-2020 is een basisnet van hoofdwegen vastgesteld waarop de afwikkeling van het verkeer dient te worden gebundeld. De hoofwegenstructuur bestaat uit de Ring en de radialen. Relevant voor het huidige bestemmingsplan is dat de Oost Veluweweg en Deventerstraat zowel hoofdwegen zijn als radiaal. De Laan van zevenhuizen is zowel hoofdweg als onderdeel van de Ring. Op hoofdwegen is het snelheidsregime 50 km/uur. Alle andere wegen in woongebieden zijn in principe verblijfswegen met een snelheidsregime van 30 km/uur.
Op bedrijventerrein Apeldoorn - Noord geldt de maximum snelheid van 50 km/ uur. Er kunnen, indien nodig, gescheiden voorzieningen voor de fietsers worden aangelegd. Hier komen echter vooral automobilisten. Parkeervoorzieningen en voorzieningen voor voetgangers moeten zeker aanwezig zijn.
In verblijfsgebieden wordt voornamelijk gewoond. De ruimte wordt daar anders gebruikt dan in de binnenstad of aan de hoofdwegen. Hier is sprake van gemengd verkeer met spelende kinderen, fietsers, voetgangers, auto’s uit opritten en dwalende bezoekers. In de verblijfsgebieden is de maximumsnelheid daarom altijd 30 km/uur of 15 km/uur bij bestaande woonbuurten. Op de toegangswegen tot de wijk kunnen eventueel in verband met intensief gebruik, vrij liggende fietspaden worden aangelegd. Ook dan geldt daar nog steeds de maximum snelheid van 30 km/uur.
De parkeernormen zijn vastgesteld in de Parkeernota (geactualiseerd oktober 2004). De gemeente stelt geen maximum aan het aantal parkeerplaatsen bij woningen, de parkeernorm geeft aan wat in ieder geval aangelegd moet worden. Op bedrijventerreinen wordt de parkeernorm gehanteerd als minimumnorm, met een maximaal toegestane overschrijding van 10%.