Plan: | Bestemmingsplan Kanaaloevers Haven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1038-onh1 |
Overeenkomstig het in de gemeentelijke inspraakverordening bepaalde heeft het voorontwerp van bestemmingsplan Kanaaloevers Haven met ingang van 18 juni 2009 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage gelegen met de mogelijkheid een inspraakreactie in te dienen. Er zijn 11 reacties ontvangen. Deze reacties zijn hieronder samengevat en van antwoord voorzien.
Woningbouwontwikkeling Kanaalstraat
Een aantal inspraakreacties ziet toe op de woningbouwontwikkeling aan de Kanaalstraat. In het voorontwerpbestemmingsplan is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen die een herontwikkeling naar woningbouw onder voorwaarden mogelijk zou maken.
Nu de planontwikkeling van deze locatie mede onder invloed van economisch crisis in tijd achterop is geraakt en bovendien de noodzakelijke milieuonderzoeken ontbreken, wordt voor dit moment afgezien van het verder nog opnemen van een wijzigingsbevoegdheid in de planregels nu het bestemmingsplan officieel ter inzage gaat. Richting belanghebbenden kan namelijk te weinig zekerheid worden gegeven hoe en op welke wijze de invulling er uit komt te zien.
Omdat deze locatie voor herontwikkeling op termijn ongetwijfeld in beeld komt, zijn in de plantoelichting in algemene bewoordingen stedenbouwkundige uitgangspunten opgenomen, die als vertrekpunt kunnen fungeren voor deze latere planontwikkeling. Deze uitgangspunten waren eerder al opgenomen in het voorontwerpbestemmingsplan. In de toekomst zal een afzonderlijke planologische (bestemmingsplan-)procedure op basis van het definitief stedenbouwkundig ontwerp worden gevoerd.
Om recht te doen aan de in de inspraakreacties aangevoerde argumenten zal in het kort toch een inhoudelijke reactie gegeven worden. Daarnaast zullen de reacties uit de buurt bij de latere planbeoordeling betrokken worden. De dan te voeren planologische procedure voorziet in een tervisielegging van het ontwerpplan met de mogelijkheid voor betrokkenen om hierop te reageren.
Voor het gebied aan de Kanaalstraat wordt in het ontwerpbestemmingsplan Kanaaloevers Haven qua bestemming zo veel mogelijk aangehaakt bij het geldende planologische regime Uitbreidingsplan De Kern en de geldende aanvullende stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening.
Inhoud van de inspraakreactie
Beantwoording
Inhoud van de inspraakreactie
Het pand Griftstraat 31/33 krijgt volgens het nieuwe bestemmingsplan de bestemming Detailhandel. Verzocht wordt om overeenkomstig het geldende bestemmingsplan en het feitelijk gebruik deze bestemming te wijzigen naar wonen. Binnen het wonen is het mogelijk om kleinschalig tot 50 m2 atelierruimte te gebruiken. Ook nu is ter plaatse wonen met atelier.
Beantwoording
De gemeente heeft overeenkomstig het geldende bestemmingsplan en het feitelijk gebruik de bestemming aangepast naar wonen. Het gebruik van de woonruimte als atelier in de aangegeven omvang past binnen de regeling beroepen en bedrijvigheid aan huis.
Inhoud van de inspraakreactie
Volgens het nieuwe bestemmingsplan krijgt het perceel Griftstraat 9 de bestemming Detailhandel. Dit in afwijking van de geldende woonbestemming met showroom - ca. 50 - 70 m2 (in/verkoop van antiek en oude sierraden).
Verzocht wordt om de bestemming Detailhandel met bedrijfswoning te wijzigen in de bestemming Wonen met detailhandel op de begane grond toe te staan. De functie is in hoofdzaak wonen met detailhandel als ondergeschikt medegebruik.
Beantwoording
Overeenkomstig het verzoek wordt de nieuwe bestemming aangepast naar Wonen met detailhandel toe te staan op de begane grond. In het voorontwerpbestemmingsplan werd uitgegaan van een bestemming Detailhandel met bedrijfswoning.
Inhoud van de inspraakreactie
Beantwoording:
Wij onderschrijven het belang van een goede communicatie met direct betrokkenen en zullen hieraan tijdig in het proces invulling aan geven. Voor dit moment zijn de plannen nog niet concreet genoeg om in overleg met de buurt en de VAC te treden. Voor de ontwikkellocatie wordt te zijner tijd een afzonderlijke procedure gevoerd op basis van een definitief ontwerp. Zie Inleiding.
Beantwoording:
In de Kanaalstraat Noord wordt een stedelijk beeld voorgestaan, in aansluiting op het project Koningshaven en Haven Centrum. Tegelijkertijd wordt ernaar gestreefd de aansluiting naar de bestaande bebouwing zorgvuldig vorm te geven. In een later stadium worden de welstandscriteria voor de te ontwikkelen locatie nader uitgewerkt. Hierbij komen ook dakafwerking en geleding van het bouwvolume aan de orde.
Beantwoording:
Het stadsterras is gelegen rondom het project Koningshaven, aan het Kanaal. Anders dan de naam 'terras' doet vermoeden, gaat het hier met name om onder andere een groene ontwikkeling en aanpassingen in de openbare ruimte, en niet om een horeca-functie.
Beantwoording:
Bij kleinschalige functiemenging dient gedacht te worden aan een constructie zoals toegepast in het project 'Twentyseven' aan de Beurtvaartstraat. De woningen aan de straatzijde beschikken over een ruimte waar een commerciële functie is toegestaan. Deze ruimten zijn direct verbonden aan de woningen. Men is niet verplicht deze ruimten te gebruiken voor commerciële doeleinden; een gebruik als alleen woning zou mogelijk zijn binnen de bestemming. Het aantal extra verkeersbewegingen voor dergelijke commerciële ruimten zal zeer gering zijn. Bovendien kan men bij de Kanaalstraat terecht in de nabijgelegen parkeergarage.
Beantwoording:
De gemeente stelt stedenbouwkundige kaders op waarbinnen een ontwikkelaar woningen ontwikkeld. Maatkundige randvoorwaarden zijn vastgelegd in het bouwbesluit. Zodra de plannen voor woningbouw voor handen zijn, zullen deze aan de stichting VAC voorgelegd worden.
Beantwoording:
De nieuwe ontwikkeling zal zelf moeten voorzien in een kwalitatief goede buitenruimte. Daarnaast is in de Wiepkingstraat een speelvoorziening opgenomen en zal ook ruimte worden gemaakt voor een hondenuitlaatplaats.
Beantwoording:
De bouwplannen zullen (als het zover is) onder andere getoetst worden op geluidsbelasting. Indien er sprake is van een overschrijding van de maximale gevelbelasting moeten er maatregelen genomen worden aan de woningen of aan de weg. Zowel Kanaal Noord als de Kanaalstraat zijn 30km zones. Deze zones vallen niet onder het regime van de Wet geluidhinder. Ontwikkelingsplannen worden qua geluid daarentegen getoetst aan het wettelijk vereiste voor het binnenniveau van woningen.
Beantwoording:
Voor de bezonning van de woningen op het binnenterrein is door de oriëntatie van de ontwikkellocatie slechts de nieuwe bebouwing langs de Kanaalstraat Noord maatgevend. Aangezien deze gelijktijdig met de bebouwing op de parkeergarage wordt gerealiseerd, kan in de uitwerking een zo optimaal mogelijke bezonning van de woningen worden onderzocht.
Beantwoording:
Een gebouw moet inderdaad toegankelijk zijn bij calamiteiten. De plannen zullen -zodra deze verder gevorderd zijn- ook hierop getoetst worden.
Beantwoording:
In de oorspronkelijke plannen is gewenste route beoogd via de zijkant van de bestaande woningen aan de Beurtvaartstraat en voormalige hoofdkantoor van de Gasfabriek richting het binnenterrein en vervolgens door naar het stadsterras. De nieuwe woningen zouden worden ontsloten aan het binnenterrein en zouden zoveel mogelijk op het binnenterrein worden gericht. Dit ter optimalisering van de sociale veiligheid. Eén van de uitgangspunten bij de inrichting van het binnenterrein is de scheiding tussen openbaar (toegankelijk) en privé. . Sociale veiligheid en inbraakpreventie zijn aandachtspunten in de verdere uitwerking. Al met al uitgangspunten en randvoorwaarden die bij het opstellen van het stedenbouwkundige plan te zijner tijd moeten worden meegenomen.
Beantwoording:
Wij hebben kennis genomen van deze opmerking. De huidige situatie is slecht en niet maatgevend. Op dit moment wordt gewerkt aan herstructurering van de Kanaal Noord/Kanaalstraat tot aan de kruising met de Stationsstraat. In deze nieuwe plannen is de situatie voor de fietsers goed opgenomen.
Beantwoording:
In geval van calamiteiten kan voor een tijdelijke situatie altijd gebruik gemaakt worden van de bestaande wegenstructuur op aanwijzing van de hulpdiensten.
Beantwoording:
In de toekomstige planontwikkeling vormt het goed oplossen van ondermeer bezoekersparkeren een punt van aandacht. In de herinrichting van genoemde wegen is hiermee zo goed mogelijk rekening mee gehouden. Aan de Kanaal Noord zijn royale mogelijkheden opgenomen voor parkeren (bewoners en bezoek).
Beantwoording:
Deze opmerking is terecht. De bestemmingsplantekst wordt hierop aangepast.
Beantwoording:
Nu er geen uitgewerkt plan ligt, ziet het bestemmingsplan niet langer toe op het mogelijk maken van een ontwikkeling naar woningbouw. Op het moment dat er een plan ligt, zal een afzonderlijke planologische procedure worden gestart.
In een later stadium worden de welstandscriteria voor de te ontwikkelen locatie nader uitgewerkt. Hierbij komen ook dakafwerking en geleding van het bouwvolume aan de orde.
Beantwoording:
Ten aanzien van het duurzaamheidskarakter gelden de gemeentelijke eisen die ten tijde van de uitwerking van de ontwikkellocatie van kracht zijn. Dit kunnen zonnecollectoren zijn, maar ook andere maatregelen die bijdragen aan het duurzaamheidskarakter.
Inhoud van de inspraakreactie
Beantwoording:
Voor een deel van het terrein waaraan goedkeuring is onthouden, geldt het Uitbreidingsplan De Kern. Daarnaast zijn de aanvullende stedenbouwkundige bepalingen uit de bouwverordening van toepassing. Het geldend planologisch regime wordt opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan. De wijzigingsbevoegdheid uit het voorontwerpbestemmingsplan komt te vervallen.
Beantwoording:
In het ontwerpbestemmingsplan is - zoals eerder is vermeld - de wijzigingsbevoegdheid, zoals deze in het voorontwerpbestemmingsplan was opgenomen, komen te vervallen. De bereidheid wordt uitgesproken om in de toekomst op basis van een integraal en samenhangend plan met de instrumenten die de Wet ruimtelijke ordening biedt voor deze ontwikkellocatie een afzonderlijke planologische procedure te doorlopen.
Beantwoording:
Wanneer aan het stedenbouwkundig volume gerekend wordt blijkt daaruit dat een maximum van 130 woningen reëel is. Hierbij dient ook een combinatie gemaakt te worden met de parkeermogelijkheden. Nu er echter geen plan ligt, hoeft er geen uitspraak gedaan te worden over het maximaal te realiseren aantal woningen. Dit aantal hangt geheel af van welk ontwerp er uiteindelijk wordt ingediend door partijen en hoe dit zich verhoudt met de gekozen parkeeroplossing.
Beantwoording:
Uitgangspunt is de parkeernorm zoals deze in het beleid is vastgesteld. Afhankelijk van de nadere uitwerking van de plannen kan beoordeeld worden of er mogelijkheden zijn van dubbelgebruik van parkeerplaatsen. In deze fase kan niet beoordeeld worden of daar sprake van is.
Beantwoording:
Uitgangspunt in de planontwikkeling is dat het parkeren op de ontwikkelingslocatie opgelost dient te worden. Uit kwalitatief oogpunt verdient het de voorkeur om dit parkeren uit het zicht of (half) ondergronds op te lossen. Ondergronds of half ondergronds bieden daartoe de beste mogelijkheden. Van een stallingsgarage is sprake wanneer uitsluitend door bewoners geparkeerd wordt. Ten tijde van de ontwikkeling van de plannen zal een integrale oplossing uitkomst moeten bieden.
Beantwoording
Nu er in het bestemmingsplan geen ontwikkelmogelijkheid meer opgenomen is, zal in de plantoelichting de stedenbouwkundige kaders en randvoorwaarden beschreven worden, die noodzakelijk zijn voor een goede stedenbouwkundige inpassing en aansluiting op de bestaande bebouwing. Deze uitgangspunten zijn algemeen van aard. De dan te voeren planologische procedure voorziet in een raadpleging van omwonenden, de VAC en de wijkraad.
Inhoud van de inspraakreactie
Bezwaar wordt gemaakt aan de invulling van de plinten in de nieuwbouw van de Kanaalstraat. Reden hiervoor: Woondrôme staat al ruim 12 jaar leeg. Leegstand is te verwachten.
Beantwoording
Nu de bouw aan de Kanaalstraat niet in dit bestemmingsplan wordt geregeld, is dit bezwaar niet langer relevant. In het oorspronkelijke ontwerp is gedacht bij het begrip kleinschalige functiemenging aan een constructie zoals toegepast in het project 'Twentyseven' aan de Beurtvaartstraat. De woningen aan de straatzijde beschikken over een ruimte waar een commerciële functie is toegestaan, deze ruimten zijn direct verbonden aan de woningen. Men is niet verplicht deze ruimten te gebruiken voor commerciële doeleinden. Zie ook onderdeel I.
Inhoud van de inspraakreactie
De inspraakreactie ziet toe op het perceel Grifstraat 37. Volgens het geldende bestemmingsplan De Haven Noord kan daar een 2/1 kap woning worden gebouwd. Het voorontwerpbestemmingsplan gaat uit van een bedrijfsbestemming. Het perceel ligt momenteel braak; het voormalige bedrijfsgebouw is gesloopt. Inspreker heeft twee kapsalons. Het is zijn wens de vestiging aan de Stationsstraat (huurpand) te verplaatsen naar de Griftstraat 37 (eigendom). Aanpassing van het bestemmingsplan zodat boven wonen en beneden detailhandel mogelijk is, wordt verzocht. Bij voorkeur 2 laags wonen, dus een gebouw over 3 lagen. Parkeren kan op het eigen terrein (achterzijde) plaatsvinden.
Beantwoording
Het geldende bestemmingsplan kent aan deze gronden een woonbestemming toe. Deze bestemming komt terug in het nieuwe bestemmingsplan. Daarnaast wordt het mogelijk om, zoals door de inspreker is verzocht, op de begane grond een kapsalon te vestigen. De geldende bouwhoogte (8/6 m.) wordt hierbij overgenomen. Deze bouwhoogte geldt ook voor de omliggende woonpercelen.
Inhoud van de inspraakreactie
Beantwoording:
Aan deze inspraakreactie wordt tegemoet gekomen. Inspreker wijst terecht op deze omissie.
Beantwoording:
Parkeerterrein blijft beschikbaar voor het parkeren, er is geen sprake van eventuele verkoop voor herontwikkeling naar bijvoorbeeld woningbouw. Een dergelijke ontwikkeling is ruimtelijk niet gewenst. Om dit te borgen, is de bestemming van dit binnenterrein gewijzigd in Verblijfsgebied. Het terrein blijft in eigendom van de gemeente en is nodig om het bewonersparkeren op te lossen.
Beantwoording:
Aangezien in dit bestemmingsplan de woningbouwontwikkeling (ook niet via wijziging) niet langer mogelijk gemaakt wordt, is ook het aantal op termijn niet te realiseren woningen niet bekend of vastgelegd. Op het moment dat er een plan ligt, zal opnieuw met de omwonenden worden gecommuniceerd.
Beantwoording
In algemene zin kan het volgende worden opgemerkt. In de Kanaalstraat Noord wordt uiteindelijk op termijn een stedelijk beeld voorgestaan, in aansluiting op het project Koningshaven en Haven Centrum. Om een stedelijk beeld te bereiken zal enige hoogte langs de Kanaalstraat Noord gewenst zijn. Wel wordt ernaar gestreefd de aansluiting naar de bestaande bebouwing in het plan zorgvuldig vorm te geven. Aan dit uitgangspunt wordt getoetst op het moment dat er een plan is ingediend.
In het gebied zijn passend met de verschillend voorkomende functies parkeerplaatsen aangelegd. Ook bij de nieuwe ontwikkeling van '27' is zowel vergunningparkeren gerealiseerd als ook bezoekersparkeren in de Wiepkingstraat. Op ca. ongeveer 400 m loopafstand is naast de parkeergarage ook nog de parkeerruimte aan de Rosariumstraat beschikbaar.
Inhoud van de inspraakreactie
Het is niet wenselijk om op de begane grond van de gebouwen de plinten zo in te richten dat daar winkels kunnen komen. De plinten in het gebouw Woondrôme staan al leeg sinds oplevering (1997). Het creëren van nog meer leegstand is niet wenselijk, zeker gezien de leegstand in de Molenstraat.
Beantwoording
De zorg rond de huidige leegstand wordt gedeeld. De mening van de inspreker wordt onderschreven dat het uiteindelijke programma niet mag leiden tot nog meer leegstand. Bij kleinschalige functiemenging, waaraan aanvankelijk is gedacht, is geopteerd voor een constructie zoals toegepast in het project 'Twentyseven' aan de Beurtvaartstraat. De woningen aan de straatzijde beschikken over een ruimte waar een commerciële functie is toegestaan, deze ruimten zijn direct verbonden aan de woningen. Men is niet verplicht deze ruimten te gebruiken voor commerciële doeleinden.
Inhoud van de inspraakreactie
Het is niet wenselijk om in de plinten van de nieuwbouw detailhandel te plannen. In het gebouw Woondrôme staan de plinten al leeg sinds 1997. Tevens is dit het geval in de Molenstraat waar ook de meeste plinten leeg staan. Leegstand is te verwachten, hetgeen een negatieve uitstraling heeft.
Beantwoording
Voor beantwoording zie inspraakreactie nr. 9.
Inhoud van de mondelinge inspraakreactie
De Goede Woning heeft nieuwe plannen voor de invulling van het voormalige slaaphuis (Gasfabriek) op het perceel Stationsstraat 124. Graag wil inspreker met de gemeente in overleg welke functies er mogelijk zijn.
Beoordeling
Met De Goede Woning is afgelopen maanden overleg gevoerd over de invulling van nieuwe functies in het pand Stationsstraat 124. Er zijn echter geen concrete plannen overgelegd die nu al een planologisch-juridische vertaling in het ontwerpbestemmingsplan kunnen krijgen. De afgelopen jaren heeft het gebouw dienst gedaan als opvangtehuis voor daklozen. In het ontwerpbestemmingsplan wordt met de bestemming 'Maatschappelijk' aangehaakt bij deze functie. Het zonder meer tot woongebouw bestemmen vereist allerlei onderzoek op het gebied van invloed van bedrijvigheid en het hebben van een inrichtingsplan, zodat voor nu hiervoor niet wordt gekozen. Afstemming van de functies zal in relatie tot de reeds bebouwde omgeving en bestemmingen worden beoordeeld.