Plan: | Bestemmingsplan Kanaaloevers Haven |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1038-onh1 |
De locatie Kanaalstraat Noord zal, in de toekomst, worden herontwikkeld. Voor deze locatie is wel reeds een Nota van Uitgangspunten gemaakt. Zodra de planvorming voor deze ontwikkeling voldoende uitgekristalliseerd is zal hiervoor een apart bestemmingsplan worden opgesteld. Hieronder volgt wel een overzicht van de belangrijkste stedenbouwkundige essenties van het plan. Deze nieuwe ontwikkeling valt dus niet binnen het bestemmingsplan.
Ontwikkeling Kanaalstraat Noord
De ontwikkellocatie gelegen is aan de Kanaalstraat, één van de hoofdassen van Apeldoorn en vormt het raakpunt tussen centrumgebied en het Apeldoorns Kanaal. Op deze plek liggen de kansen om de visuele relatie tussen kanaal en binnenstad (Hoofdstraat) te versterken. Aan de overzijde van de Kanaalstraat is de bebouwing van het Woondrôme/Recidence Koningshaven gelegen (naam is goed), die de zuidelijke begeleiding van de Kanaalstraat vormt. Met de nieuwbouw op de locatie en de nieuw te realiseren sprong in de rooilijn wordt de noordelijke begrenzing van het stadsterras vormgegeven. Het stadsterras geeft een ruimtelijk royaal beeld van de entree naar de binnenstad dat in vormgeving van de openbare ruimte versterkt wordt.
De locatie grenst aan de achterzijde aan de kavels van de kleinschalige woonbebouwing aan de Wiepkingstraat en de Beurtvaartstraat en aan de grootschaliger bebouwing aan de Stationsstraat. Ook het voormalige hoofdkantoor van de Gasfabriek grenst met de achterzijde aan de ontwikkellocatie.
Herontwikkeling aan de Kanaalstraat Noord zal gericht zijn op het afmaken van het bouwblok Kanaalstraat-Stationsstraat-Beurtvaartstraat-Wiepkingstraat en invulling geven aan het binnen het bouwblok gelegen binnenterrein. Het binnenterrein heeft een royale maat en dient een kwalitatief goede invulling te krijgen, waarmee een eigen milieu wordt gecreëerd en tegelijkertijd wordt aangesloten op de aangrenzende bebouwingsstructuren. Een route via het binnenterrein versterkt de relatie van de binnenstad met het kanaal.
Tussen de verschillende straten bestaat een duidelijk hiërarchisch verschil. Dit wordt in bouwhoogte en functies tot uitdrukking gebracht. De locatie vormt de schakel tussen de binnenstad en het kanaal. Het is daarom voorstelbaar dat in de plint van de bebouwing een op het publiek gerichte functie komt, die de relatie tussen binnenstad en kanaal versterkt. Samen met de naastgelegen ontwikkeling van Haven Centrum kan hier een levendig stedelijk milieu ontstaan, dat profiteert van de unieke ligging tussen kanaal en binnenstad.
De aansluiting op de woonbebouwing aan de Wiepkingstraat/Beurtvaartstraat behoeft speciale aandacht. Een zorgvuldige overgang tussen de bestaande woningen en de nieuwbouw is gewenst. De visuele continuïteit van de Kanaal Noord mag hierbij niet verstoord worden. Evenmin mogen de specifieke kwaliteiten van de woningen aan de Wiepkingstraat/ Beurtvaartstraat in het gedrang komen.
Omdat de ontwikkeling nog onvoldoende concreet is, is het plan niet opgenomen in het bestemmingsplan.