Plan: | Bestemmingsplan Kanaalzone-Zuid - Kayersmolen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0200.bp1003-onh1 |
Afbeelding 4.1; Namen locaties plangebied
De haalbaarheidsstudie uit 2007 vormt de schakel tussen de Structuurschets Kanaalzone Apeldoorn en het ontwikkelingsplan. Bij het uitwerken van de structuurschets in de haalbaarheidsstudie is op enkele punten van de structuurschets afgeweken. Deze uitgangspunten vormen de basis voor het ontwikkelingsplan uit 2008 en het meest recente ontwikkelingsplan uit 2010. Het gaat daarbij om de volgende punten:
Dit ontwikkelingsplan is mede gebaseerd op verschillende onderzoeken naar onder andere ecologie en cultuurhistorie en de interactieve studio's van maart 2008. Deze bijeenkomsten met belanghebbenden en bewoners hebben tot veranderingen in het plan geleid. Ook de opgave om ten opzichte van de eerdere haalbaarheidsanalyse meer sociale woningbouw te realiseren (40% in plaats van 30%) heeft geleid tot aanpassingen in de verkaveling. De belangrijkste aanpassingen zijn (zie ook de afbeelding 4.2):
Het planconcept
In het ontwikkelingsplan worden de gedachten die aan de Pilot Kanaalzone-Zuid, vlek 2, 3A en 4 ten grondslag liggen helder omschreven:
Afbeelding 4.2; Kaart uit het ontwikkelingsplan “Schatkamer van Zuid”, juli 2008
Bouwmassa en hoogte
De gemiddelde bouwhoogte in het dorp bedraagt twee lagen met kap. De "woonschuur" (van de Passerel) aan de Lepelaarweg vormt daarop een uitzondering; het krijgt letterlijk de ruimte voor drie lagen met kap. Ook rond Plein Zuid is "drie lagen met kap" de norm; wel werden hoogteaccenten aan de Kayersdijk (19-28 meter) die de entree markeren voorzien. Ook waren er buurtfabrieken aan het Kanaal voorzien die de schaalsprong tussen groot en klein nog verder accentueren. Met een maximale bouwhoogte van de nieuwe Buiscar
(25 meter), een toren "binnen de muur" bij van der Van der Ploeg (38m) en de nieuwe silo op de voormalige locatie Koldewijn (45m). Hiermee werd ingezet op een stoer en vooral hoog stedelijk woonmilieu.
Programma
Het gebied bood de ingrediënten voor een levendige en gemengde stadswijk aan het water. De dichtheid was voor Apeldoornse begrippen hoog: 52 woningen per hectare. Het ontwikkelingsplan voldeed daarmee wel aan de uitgangspunten van de Structuurschets Kanaalzone Apeldoorn.
Wonen
Het plant telt 252 woningen. De partijen in het gebied streven onder het motto "meer sociaal aan het Kanaal" een ongedwongen mix van betaalbare, middeldure en dure woningen na. Dit betekent dat het plan bestaan uit ca. 40% betaalbare, 40% middeldure en 20% dure woningen. Hiermee is het gebied met name interessant voor starters en doorstromer die zich na hun starterswoning willen verbeteren. Van te bouwen woningen zal ca. 30% gestapeld zijn en 70% grondgebonden.
Werken en voorzieningen
Het plangebied omvatte, naast het wonen & werken aan huis, ruim 4.000 m2 (bvo) werken en voorzieningen. Hiervan was ongeveer de helft gereserveerd voor cultuur en sociaal-maatschappelijke functies. De andere helft van het programma is bestemd voor commerciële activiteiten. Hier wordt en werd gemikt op specifieke "sfeergevoelige" ondernemers. Grote supermarkten of perifere detailhandel zijn hier niet toegestaan.
Inrichting openbare ruimte
De inrichting van de openbare ruimte dient, wat ambitieniveau betreft, aan te sluiten op het project Kanaalzone. In het ontwikkelingsplan worden daarbij de volgende dragers van de openbare ruimte onderscheiden:
Wanneer duidelijk wordt dat de woningmarkt stagneert wordt de noodzaak om het ontwikkelingsplan programmatisch te herzien evident. Vooral het aantal appartementen is teruggebracht ten gunste van het aantal grondgebonden woningen. Daarbij werd besloten om het aandeel 'duur' te laten dalen en 'stijgt' het aandeel middelduur. Per saldo daalt het woningaantal van 375 naar zo'n 280 woningen, inclusief de 30 bestaande woningen in het plangebied.
Deze verkleining van het totale bouwvolume leidt op een aantal plekken tot vermindering van de bouwhoogte. De maximale bouwhoogte van buurtfabriek Koldewijn was 45 meter en wordt nu 24 meter. De bouwhoogte van woonfabriek II was 25 meter en zal nu maximaal 10 meter hoog worden. De buurtfabriek van der Ploeg blijft 35 meter hoog.
Daarnaast zullen een aantal private kavels niet worden aangekocht voor ontwikkeling maar is de verkaveling hierop aangepast. Bijkomend voordeel is dat doordat het aantal woningen in aantal daalt er ook een minder grote behoefte aan parkeerplaatsen zal zijn. In algemene zin is ervoor gekozen om minder gebouwde parkeervoorzieningen te realiseren.
In algemene zin kan worden gesteld dat de algemene ambities zoals die in de Structuurschets uit 2005 zijn geformuleerd en later in 2007 zijn aangevuld nog steeds leidend zijn.
Het nieuwe plan bouwt voort op de kenmerkende schaalsprong langs het Apeldoorns Kanaal: grote fabrieken versus vrijstaande huisjes. De dorpse sfeer rondom de Lepelaarweg en Aalscholverweg wordt gekoesterd. Karakteristieke bedrijfsgebouwen, zoals de voormalige Machinefabriek Van der Ploeg, worden behouden, hergebruikt en uitgebreid tot 'buurtfabrieken' voor wonen, werken en voorzieningen. Nieuwbouw spiegelt zich aan de kleine korrel van de linten of aan de stoere maat en uitstraling van fabrieken.
Ook complexen die inmiddels verdwenen zijn, zoals Papierfabriek Koldewijn, blijven de inspiratiebron voor de stedenbouwkundige opzet en de architectuur. Op deze manier ontstaat een afwisselende reeks van oude én nieuwe karakteristieke bebouwing die de historische rooilijn langs het Kanaal markeren én het avontuurlijke stadsmilieu verbeelden.
Het plan voorziet ook nog steeds in een landschappelijke wandel- en fietskade langs het Kanaal, onderdeel van een -acht kilometer lang- recreatief lint door de stad. De spoorlijn van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij versterkt de 'handen uit de mouwen' sfeer en wordt ingepast. De huidige fietsbrug, waar het dorp zich aan het Kanaal manifesteert, blijft een belangrijke schakel tussen Apeldoorn
Zuid en De Maten. Het nieuwe Plein Zuid biedt ruimte om het leven langs het Kanaal naar binnen te trekken waardoor een bedrijvige campus kan ontstaan. Het plein wordt groener maar houdt zijn stoere karakter, met de KUFA als no-nonsense middelpunt. Maar Apeldoorners willen ook rust, groen en ruimte. Plein Zuid wordt daarom aanvullend geflankeerd door twee openbare tuinen, waar bestaande bomen het beeld bepalen.
De Zuidelijke Kanaalzone ligt tussen twee lange landschappelijke lijnen: Kanaal en Kayersdijk. De Kayersdijk wordt op termijn een volwaardige en groene radiaal tussen ring en centrum. De herinrichting van het bestaande wegprofiel vormt geen onderdeel van het ontwikkelingsplan; het huidige wegvak heeft voldoende capaciteit om het plangebied veilig te ontsluiten. Het plan zet wel een eerste stap naar herstel. Ter hoogte van het dorp verrijzen twee-onder-een-kap woningen die de ongedwongen sfeer van het dorp weerspiegelen. Robuuste grondgebonden woon- en werkgebouwen markeren Plein Zuid. Hier strekt de invloed van het Kanaal zich uit tot aan de Kayersdijk. Zo verandert de dijk van een harde scheiding tussen wonen en industrie, naar een parkachtige ruimte die het wonen in Zuid en het wonen in de Kanaalzone met elkaar verbindt.
Het ontwikkelingsplan voorziet in een gevarieerd woningaanbod en richt zich op jonge gezinnen, senioren en 'pioniers' die de creatieve en industriële omgeving waarderen. Het accent ligt op een mix van betaalbare en middeldure woningen. Bewoners krijgen zo meer keuzevrijheid, hetgeen de doorstroming bevordert en in bestaande buurten ruimte voor vernieuwing schept. Maar de Zuidelijke Kanaalzone biedt meer. Vooral de oude en nieuwe buurtfabrieken creëren een uitdagende ambiance voor 'sfeergevoelige' bedrijvigheid, combinaties van wonen & werken en laagdrempelige voorzieningen op het gebied van cultuur, zorg en/of welzijn. De deuren gaan open voor bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties
De gebroeders Dirk en Teunis Koldewijn bouwden de bakstenen papierfabriek die de hoek van het Kanaal en de Mezenweg markeerde. Het complex is begin 2006 gesloopt. De 12 drie-onder-een-kap woningen vormen de enige tastbare herinnering. Behoud is de inzet, zodat de woningen bijdragen aan de gewenste afwisseling tussen oud en nieuw.
De nieuwbouw bestaat uit twee projecten van drie aaneengesloten bouwblokken gelegen aan de Lepelaarweg. Verder maximaal 25 grondgebonden rij-woningen, met een hoogte van maximaal 10 meter en maximaal 21 appartementen (toren 24 meter). De hoogbouw markeert zich op de hoek Mezenweg - Kanaalzuid. De nieuwbouw vormt in de samenhang een fabriekscluster een eigen binnenwereld waarin ook het parkeren wordt opgelost.
Vanwege bestaande milieuaspecten van het naastgelegen recyclingbedrijf is het niet mogelijk om in onderhavig bestemmingsplan deze ontwikkeling op te nemen. Voorlopig is een lichte bedrijfsbestemming opgenomen. De stedenkundige uitgangspunten uit het ontwikkelingsplan 2010 vormen de basis voor een later op te stellen partiële wijziging die niet eerder gevoerd zal worden dan nadat de milieubelemmeringen opgeheven zijn.
Woningbouwcorporatie de Woonmensen gaat een drietal gebouwen ontwikkelen voor de Passerel. De Passerel is een organisatie met als doel kinderen en volwassenen met een handicap zoveel als mogelijk te laten participeren in de maatschappij en op verantwoorde wijze richting te laten geven aan hun leven. Waar gewenst staat het herstel van het "gewone leven" op de voorgrond. De Passerel biedt ondersteuning en begeleiding op het gebied van leren, activiteiten, werken en wonen. Als onderdeel van de Pilot Zuid worden er tussen de Lepelaarweg en de Aalscholverweg 24 gedifferentieerde woonunits, verdeeld over 3 clusters, gerealiseerd. Het plan wordt onderdeel van het dorp , het gedeelte tussen de Aalscholverweg, Lepelaarweg en de Mezenweg. Vooruitlopend op het voorliggende bestemmingsplan wordt voor deze plannen een aparte procedure gevolgd, waarin uitgebreid op de plannen en daarbij behorende onderzoeken wordt ingegaan.